Neger=fult ord. Rätt eller fel?

Är neger ett fult ord?


  • Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Om man ska beskriva en människa med negroida drag så är väl inte neger ett så dumt ord.

När JAG gick i skola på 70 talet så sa man neger om folk som var svarta.

Det gjorde även negrerna själva.

En av mina kompisar hade ett väldigt vanligt svenskt förnamn och hette Persson i efternamn, han presenterade sig själv som Neger-Persson, då visste alla vem det var som ringde...

Neger var på inget sätt nedsättande, om det inte kombinerades med en svordom, men det fungerar ju likadant med finn-jäveln eller jävla-norrman.

Bakverket hette då och kommer alltid för mig att heta negerboll.

Väger folk in något negativt i det så är det deras preferenser, inte mina.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vad fan. Är folk en neger så är dem. Oavsett om någon tomte använder ordet för att förolämpa dem är det ju bara att vara stolt över vem man är, så kommer neger inte att vara ett skällsord. Och jag är med tillräckligt gammal för att komma ihåg när pk-maffian inte hade snott ordet.

Samt att jag äger ett par tröjor med trycken "rädda negerbollen" och den senare "bevara negerbollen" när den förra blev "förbjuden".

Vad fan. Är folk en neger så är de. Oavsett om någon tomte använder ordet för att förolämpa dem är det ju bara att vara stolt över vem man är, så kommer neger inte att vara ett skällsord. Och jag är med tillräckligt gammal för att komma ihåg när pk-maffian inte hade snott ordet.

Samt att jag äger ett par tröjor med trycken "rädda negerbollen" och den senare "bevara negerbollen" när den förra blev "förbjuden".
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Av samma anledning tycker jag att det är viktigt att vanligt folk är stolta över och använder den svenska flaggan.

Gör vi inte det så lägger killarna med rakad skalle, bomberjacka och kängor beslag på den och gör den till sin.

På samma sätt kan ordet neger avdramatiseras om det används i snälla sammanhang.
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Vi går ju inte runt och säger "Hej svenne" till varandra liksom.
 

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Om man inte får säga neger får man inte säga vitlök heller! :mattias
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Det är väl inte svårt på något sätt. Neger har använts och används fortfarande nedvärderande. Så ja, det är fult.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är väl inte svårt på något sätt. Neger har använts och används fortfarande nedvärderande. Så ja, det är fult.

Å andra sidan så var jude ett väldigt negativt laddat ord under ww2, inte har det hindrat judar från att kalla sig judar, eller icke judar att kalla judar för det.
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Dags för ett inlägg i "krenckttråden" för alla er som känner sig så förnärmade
för att ni inte borde säga "the n-ord".
Vad är det för jävla trams?

Chokladboll? Nä! Fan jag vill säga negerboll så de så! Scheeshhh!
Där har vi verkligen ett av dom stora samhällsproblemen i detta land...:va

Väx upp för fan och vik upp kepsskärmen så ni ser lite mer av omvärlden.
 
  • Gilla
Reaktioner: Teo

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Dags för ett inlägg i "krenckttråden" för alla er som känner sig så förnärmade
för att ni inte borde säga "the n-ord".
Vad är det för jävla trams?

Chokladboll? Nä! Fan jag vill säga negerboll så de så! Scheeshhh!
Där har vi verkligen ett av dom stora samhällsproblemen i detta land...:va

Väx upp för fan och vik upp kepsskärmen så ni ser lite mer av omvärlden.

Låter mer som du behöver vika upp kepsskärmen :p
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Kanske är svårt o lära barnen inte säga N-ordet när det sjungs i var varannan låt på radion.
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Det var ju hur många som helst som blev upprörda över att någon ville säga svenne/svennebanan till svenskar i en annan tråd. Men här är det okej att säga neger till svarta. :va Fast det är/var ett nedvärderade ord. Dock tycker jag det är upp till mottagaren att avgöra om dom tar illa upp och självklart beroende på i vilket sammanhang man anväder det.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Neger, "nigger" är ett ord som användes väldigt mycket i nedsättande ton, speciellt under slavtiden i Amerika... om jag inte minns fel?

Då har man väl rätt att påstå att det är ett fult ord för att det finns vissa människor som tar illa upp av det ordet - även om det egentligen betyder bara en SVARTHYAD människa, så tycker jag att folk ska använda lite vett och liksom börja tänka med det inför pannbenet istället för att vara såpass envis så att man kör på samma ord som man "alltid" sagt. Som den tröjan vissa bar på förr i tiden, varför får man inte säga negerboll när man får säga vitlök? Ja, helt enkelt för att ordet "vitingar" har aldrig varit använts i nedsättande termer mot slavar osv... det hade helt enkelt varit lika känsligt då om "vitingar" hade varit slavar.

Och samma människor som tycker att det är okej att säga neger säger det inte framför en svart människa, och för mig tyder det på att de egentligen tycker själva att det är fel... men ska envisas med att fortsättta säga neger bara för att.
 

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
jag tycker man ska ta sig en funderare på sina värderingar om man anser att neger är ett fult ord.

det är vad det är och det är inget fel på negrer!
tycker jag.
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
När JAG gick i skola på 70 talet så sa man neger om folk som var svarta.
Och ännu längre tillbaks avrättade man judar i gaskammare och man fick slå sin fru. Vad som var okej förr i tiden har ingenting att göra med vad som är okej nu.

Det var ju hur många som helst som blev upprörda över att någon ville säga svenne/svennebanan till svenskar i en annan tråd. Men här är det okej att säga neger till svarta. :va Fast det är/var ett nedvärderade ord. Dock tycker jag det är upp till mottagaren att avgöra om dom tar illa upp och självklart beroende på i vilket sammanhang man anväder det.

Om man tänker på hur vansinnigt efterbliven man måste vara för att bli upprörd för att någon säger svennebanan eller vitlök så inser man ju även hur långt de människorna klarar av att tänka.

Dags för ett inlägg i "krenckttråden" för alla er som känner sig så förnärmade
för att ni inte borde säga "the n-ord".
Vad är det för jävla trams?

Chokladboll? Nä! Fan jag vill säga negerboll så de så! Scheeshhh!
Där har vi verkligen ett av dom stora samhällsproblemen i detta land...:va

Väx upp för fan och vik upp kepsskärmen så ni ser lite mer av omvärlden.

Nej det stora problemet är väl kanske att folk vägrar se saker ur andra perspektiv och håller fast i allt det gamla för att de alltid sagt och gjort så. Även om saker i grund och botten är rasistiskt, kvinnoförnedrande eller vad det nu kan vara.

Det bästa med att de bytte namn på negerbollen är ju innerst inne att det är så roligt att se alla som blir så gud gud gudförbannat jävla kränkta för att de inte får säga negerboll men samtidigt tycker att de där negrerna är så otroligt lättkränkta för att folk kallar dom för neger.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Om man tänker på hur vansinnigt efterbliven man måste vara för att bli upprörd för att någon säger svennebanan eller vitlök så inser man ju även hur långt de människorna klarar av att tänka.

Ja, för kränkt kan man ju bara bli om man är blatte, dom här ju ensamrätt på det, som svenne ska man tåla lite....
 

R5+1

Guest
En kompis till mitt ex är "neger". När de var på café för ett antal år sen beställde kompisen en negerboll. Cheyen i kassan sa nervöst "Eeee...det heter väl chokladboll...?"
Då svarade han "Det har hetat negerboll så länge jag levt! Ge mig en negerboll!"
Humor.:D
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Ja, för kränkt kan man ju bara bli om man är blatte, dom här ju ensamrätt på det, som svenne ska man tåla lite....

Inte för att dom har ensamrätt. Jag menar väl mer att Svenne är så otroligt oladdat ord riktat mot en grupp som inte är det minsta utsatt.
 
  • Gilla
Reaktioner: Teo

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Om man tänker på hur vansinnigt efterbliven man måste vara för att bli upprörd för att någon säger svennebanan eller vitlök så inser man ju även hur långt de människorna klarar av att tänka.

Tror det har med hur pass fördomsfull man är, använder man själv ordet blatte/svenne/neger som ett skällsord (stavar man det så?:va) så tror jag nog att personen själv tar illa upp om dom blir kallade något av det. Även om det inte är illa menat.

Tycker svennebanan är ett roligt ord, o säger jag det så menar jag inget illa. :D
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top