Mr Helmut´s Turbo Fz1

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Kul projekt! Ser bra ut men du... Släng dom där töntiga handtagen!
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Kul projekt! Ser bra ut men du... Släng dom där töntiga handtagen!

Själv tycker jag dom matchar ganska bra men dom är otroligt opraktiska så dom skall bytas till vanliga i gummi men det är ingen hög prio på det.

Fått ned din hoj i garaget på Herrhagen?

Idag har jag varit till mitt nya garage (som nu ligger 4,4 mil bort) och provmonterat Turbon som kom i fredags. Det skall vara en Td04-19T men inloppet är 51mm och utlopp (trycksidan) är på 38mm , utlopp avgas 61mm.
Men det står då Volvo på kompressordelen och nr 7 på avgassidan.

Måttat och cadat upp en fläns:
Turbo_avgasfl%C3%A4ns.jpg


Provmonterat turbon, som jag är något tveksam hur jag skall placera.
IMAG0286.jpg


Kylningsanslutningen sitter mitt på cylindern och jag ser inget enkelt sätt att bli av med den. Helst hade jag velat ta flänsen närmare cylinderaden men det verkar inte gå. Hur har ni andra gjort. Sidoförflyttat turbon lite?
IMAG0284.jpg


Försökt träna mig på att svetsa och sätta samman lite rörbitar. Är fram och tillbaka vad som är enklast om man skall köra Anderssons "finger" version av kollektor eller den vanliga fyra brevid varandra. Känns som det kommer bli omänskligt trångt.
IMAG0276.jpg


Har också demonterat höger kylfläkt för att göra plats för röret som skall gå mellan IC och plenum då jag skall dra tryckröret ovanför ventilkåpan och ut bakom kylaren då jag saknar "ram air" hål.
 
Last edited:

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Själv tycker jag dom matchar ganska bra men dom är otroligt opraktiska så dom skall bytas till vanliga i gummi men det är ingen hög prio på det.

Fått ned din hoj i garaget på Herrhagen?

Handtagen är givetvis ganska oväsentligt...
Hojarna står där temporärt till jag få garage hemma i huset.

Lova en provsväng i sommar då? :)
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
flytta turbon

hej

om du flyttar turbon i sidled kommer det att åt höger bli en väldigt snäv sväng ut från turbon till avgasröret,dvs om du inte ska åka rakpipa:tummenupp

eller åt vänster kanske man vill ha ett redigt luftfilter där som inte är så mkt i vägen ( fattar ni i vägen hehe göteborg )
jag skulle nog gjort alla rören på rad det ser ut som det blir bäst på din hojj

bygg på nu så jag oxå får läsa en frän byggtråd :tummenupp
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Tänk på att utloppsflänsen inte är symetrisk

Menar du hålbilden i förhållande till hålet? Eller gäller detta bara om man har vinklat utblås, för jag har ett rakt. Skall kontrollmäta det en gång till då.

Sitter och kollar på ett grenrör du byggt och funderar om man verkligen har fördel av att bygga det så denna gång, det ser ut som du haft mer plats i höjdled och därför får mindre vinkel på 1an och 4an.
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=125565&d=1137345630


hej

om du flyttar turbon i sidled kommer det att åt höger bli en väldigt snäv sväng ut från turbon till avgasröret,dvs om du inte ska åka rakpipa:tummenupp

eller åt vänster kanske man vill ha ett redigt luftfilter där som inte är så mkt i vägen ( fattar ni i vägen hehe göteborg )
jag skulle nog gjort alla rören på rad det ser ut som det blir bäst på din hojj

bygg på nu så jag oxå får läsa en frän byggtråd :tummenupp

Min plan är att gå bak till orginal position för anslutning av ljuddämparen så att sidoförflytta den så att filtret sticker ut lite ligger i sånt fall närmast till hands för att få mer plats till böjen ned under motorn.

Jag har kollat på detta filter:
http://www.knfilters.com/search/product.aspx?Prod=RC-1980

För det är ju riktigt trångt emot framhjulet. Ska väll komprimera framdämparen och se hur nära det kommer om jag låter den centrera på motorn vilket ju vore jävla gött att kunna göra.

Idag har jag kollat vasaloppet (känns obligatoriskt nu när man bor här) och caddat lite delar jag hoppas skicka på laserskärning/svarvning snart.

Edit: Gjorde en fläns för "finger" versionen av grenrör också eftersom ni rekomenderar den. La dit en skiljevägg så att 1an och 4an skall störa varandra mindre i sånt fall.
 

Bifogat

  • Avgas_stump.jpg
    Avgas_stump.jpg
    234.6 KB · Visningar: 239
  • Fläns_turbo.jpg
    Fläns_turbo.jpg
    62.5 KB · Visningar: 240
  • Cylinder_avgasfläns.jpg
    Cylinder_avgasfläns.jpg
    59.9 KB · Visningar: 243
  • Fläns_turbo_2.jpg
    Fläns_turbo_2.jpg
    60.4 KB · Visningar: 244
Last edited:

Brolin

Sumprunkare
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Järfälla
Hoj
CBR1000RR -08 superbike, Husaberg fx470e, GM i Jawa-chassi och lite "Lekfordon"
såg på bilderna att du montera cylinderraden med kolvarna på. har du nå bra tips för att inte klämma skrapringar mellan kolv och cylinder? har du några slags verktyg?

trodde det var jag som var slö och okunnig när jag försökte göra så med min hoj istället för att sänka ner kolv och stake efteråt cylindern va monterad :va
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
såg på bilderna att du montera cylinderraden med kolvarna på. har du nå bra tips för att inte klämma skrapringar mellan kolv och cylinder? har du några slags verktyg?

trodde det var jag som var slö och okunnig när jag försökte göra så med min hoj istället för att sänka ner kolv och stake efteråt cylindern va monterad :va

Du borde nog inte gå på hur jag gjorde för det var sådär att göra det på det viset:huvet
------------------------------------------------

Nu är mina delar på laserskärning, leveranstid 1-2 veckor. Valde 8mm godstjocklek (rostfritt) på alla delar utan dumplocket.

Men under tiden skall jag provsvetsa i rostfritt och försöka få tag på avgasrör. Har varit runt till tre ställen för att få tag på ~38mm rör med 90graders böj och ca 100 utstick på vardera sida om böjen men går bet på det här i Borlänge tror ja. Någon som vet vart jag hittar dom rören?
 
Last edited:

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Du borde nog inte gå på hur jag gjorde för det var sådär att göra det på det viset:huvet

Reagerade oxå på det. Tänkte att det förmodligen var ett jävla pill och risken att skada en ring är större. Går garanterat snabbare att dela blocket, lossa dom från veven och sedan montera dom en och en i cylinderraden men detta är väl budgetvarianten om man vill snåla på sträckbultar.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Reagerade oxå på det. Tänkte att det förmodligen var ett jävla pill och risken att skada en ring är större. Går garanterat snabbare att dela blocket, lossa dom från veven och sedan montera dom en och en i cylinderraden men detta är väl budgetvarianten om man vill snåla på sträckbultar.

Första gången man river en motor likt denna så även om man försöker spela klyftig så skiter det sig ju ibland. Ser något konstigt ut så ropa gärna till. En av anledningarna till varför jag postar här:tummenupp

Får se hur de gick med ringarna men jag tror nog vi fick in dom fina till slut. Annars får jag väll riva när de visar sig.

I väntan på mina flänsar så har jag letat avgasrör och klurat en del.

1.Nästan kopplat in MCX sprutet och monterat det.
2. Beställt avgaslimpa slang på hydroscand (50mm inv) till trycksidan som kostar 250kr/m och klara olja, tryck , vacuum. Så förhoppningsvis slipper jag skarvar och sparar pengar.
3. Skissat på luft och soppa samt handlat massa slang och kopplingar men saknar y-kopplingar i metall??
4.Försökt hitta en bra lösning för att få ut en returledning ur tanken. Antingen genom plasten eller i plåten. Med vilken koppling??
5. Letat koppling för att sätta ihop trycksidan på en valbro med orginal utgående?

6. Monterat Kraschpuckar
7. Konstaterat att det inte går att få turbon ovan oljenivån så har sänkt turbon mer.

Intressant var att dahlbäckracing har massa lösningar för turbokonvertering bla så har dom svarvat en pryttel för den som vill bli av med återcirkulationen på orginalpumpen och köra med en extern btr vilket jag dock skippar för jag nu vill veta att pumpen räcker.

Tyvärr kan jag inte visa några yberfästen till div onödigt för här används stripes:D
 

Bifogat

  • IMAG0300.jpg
    IMAG0300.jpg
    234.5 KB · Visningar: 386
  • IMAG0299.jpg
    IMAG0299.jpg
    246.9 KB · Visningar: 440
  • IMAG0298.jpg
    IMAG0298.jpg
    236.2 KB · Visningar: 356
Last edited:

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03

Halloj!
Har lite funderingar kring dina luftvägar :tungan
Wastegate -> Laddstyrning -> Plenum = ???
Jag har dragit från trycksidan på turbon (nippeln som på turbon) sen vidare till tcw ventilen (laddstyrningen antar jag) och sedan vidare till wastegaten. Varför ska du dra det upp till plenumet?

Sen borde du ta ut ett till T kors på nya tryck/vakuum linjen som går till laddtrycksmätaren om du tänkt köra med någon sån i instrumenteringen?

Jag har använt blåa plast T kors både till soppa och vakuum, de ska tydligen fungera utan problem även till bensin.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Halloj!
Har lite funderingar kring dina luftvägar :tungan
Wastegate -> Laddstyrning -> Plenum = ???
Jag har dragit från trycksidan på turbon (nippeln som på turbon) sen vidare till tcw ventilen (laddstyrningen antar jag) och sedan vidare till wastegaten. Varför ska du dra det upp till plenumet?

Sen borde du ta ut ett till T kors på nya tryck/vakuum linjen som går till laddtrycksmätaren om du tänkt köra med någon sån i instrumenteringen?

Jag har använt blåa plast T kors både till soppa och vakuum, de ska tydligen fungera utan problem även till bensin.

Jag bifogar den texten ur "Forced induction Performance Tuning" sid 110 som fick mig att dra det så. Men de klart de är ju enklare att dra det till vad jag förstår är det vanliga stället (kompressordelen) till en början. Men man skulle på så vis förhindra att WG skulle läcka så mycket då den annars inte skulle uppfatta tryckförluster över IC m.m. "The downside of this rapid communication to the wastgate is that the wastegate begins to crack open extremly early, often at 50% boost"

Bra! Laddmätare hade jag glömt.

Undra vem som har dom där blåa korsen här i stan då. Skall ta mig en tur idag igen. Så drygt när man måste fara runt som en stolle på luncherna då alla firmor stänger så tidigt här i Borlänge.
 

Bifogat

  • IMAG0303.jpg
    IMAG0303.jpg
    230.2 KB · Visningar: 251
  • IMAG0304.jpg
    IMAG0304.jpg
    230.6 KB · Visningar: 240
Last edited:

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Jag bifogar den texten ur "Forced induction Performance Tuning" sid 110 som fick mig att dra det så. Men de klart de är ju enklare att dra det till vad jag förstår är det vanliga stället (kompressordelen) till en början. Men man skulle på så vis förhindra att WG skulle läcka så mycket då den annars inte skulle uppfatta tryckförluster över IC m.m. "The downside of this rapid communication to the wastgate is that the wastegate begins to crack open extremly early, often at 50% boost"

Bra! Laddmätare hade jag glömt.

Undra vem som har dom där blåa korsen här i stan då. Skall ta mig en tur idag igen. Så drygt när man måste fara runt som en stolle på luncherna då alla firmor stänger så tidigt här i Borlänge.
Hur många behöver du till tryckslangar & bränsle? Ska förbi mcx imorrn, kan skicka några med brev om du vill. De till bränsle är för 8mm inv slang (fungerar även med 10mm)
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Hur många behöver du till tryckslangar & bränsle? Ska förbi mcx imorrn, kan skicka några med brev om du vill. De till bränsle är för 8mm inv slang (fungerar även med 10mm)

Klockrent!

2st Y-kors för soppa (8mm) och 4st-Ykors för luftslangarna (4mm) och han tar inte 200kr korset? Igår var jag förbi Dahlbäck racing. Han sålde Y-kors för 800kr st (Nuke). Det är så jävla omotiverbart så det finns inte. Har MCX en såndär liten backventil också tro? PM kommer

Idag fick jag dit div slangar och även en backventil till orginal mapsensor som då skall fortsätta tror att det inte är något övertryck i motorn så det skall pysa ut ur backventilen. Dock var min ventil lite trög att öppna så jag funderar hur det kommer bli. Vissa går ju på gym men idag bände jag dit en avgasslang till plenumet (för att se att det skulle gå).

En fundering som kvarstår är hur man skall leda in returen i tanken. 1.Göra hål i den 8mm tjocka plastbotten och sätta någon genomföring?
2.Borra ett hål i plåttanken?
3.Använda lufthålet?

Är det nödvändigt att montera in insugstempgivaren i plenumet?

Plockade isär bränslepumpen och kunde då konstatera att den har en anslutning till sitt plasthölje. Den trycker ut soppan i plasthöljet som den är monterad i som sedan har två utgångar. En för UT-soppa och en för BTR:en som är en fjäder som ligger och håller samma tryck i systemet. (Kan vara bra att veta för någon)
 

Bifogat

  • IMAG0312.jpg
    IMAG0312.jpg
    232.9 KB · Visningar: 293
  • IMAG0310.jpg
    IMAG0310.jpg
    237.2 KB · Visningar: 266
  • IMAG0309.jpg
    IMAG0309.jpg
    238.3 KB · Visningar: 301
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Klockrent!

2st Y-kors för soppa (8mm) och 4st-Ykors för luftslangarna (4mm) och han tar inte 200kr korset? Igår var jag förbi Dahlbäck racing. Han sålde Y-kors för 800kr st (Nuke). Det är så jävla omotiverbart så det finns inte. Har MCX en såndär liten backventil också tro? PM kommer

Idag fick jag dit div slangar och även en backventil till orginal mapsensor som då skall fortsätta tror att det inte är något övertryck i motorn så det skall pysa ut ur backventilen. Dock var min ventil lite trög att öppna så jag funderar hur det kommer bli. Vissa går ju på gym men idag bände jag dit en avgasslang till plenumet (för att se att det skulle gå).

En fundering som kvarstår är hur man skall leda in returen i tanken. 1.Göra hål i den 8mm tjocka plastbotten och sätta någon genomföring?
2.Borra ett hål i plåttanken?
3.Använda lufthålet?

Är det nödvändigt att montera in insugstempgivaren i plenumet?

Plockade isär bränslepumpen och kunde då konstatera att den har en anslutning till sitt plasthölje. Den trycker ut soppan i plasthöljet som den är monterad i som sedan har två utgångar. En för UT-soppa och en för BTR:en som är en fjäder som ligger och håller samma tryck i systemet. (Kan vara bra att veta för någon)





Angående backventil så kan jag rekomendera cykelventiler/kulmodellen

Dubbla sådana brukar jag montera samt att dessa sitter i flödesriktningen i ett T kors , Avsticket till mapsensorn tar du 90 grader från flödet



Angående lufttempsensorn så kan du gott blocka den

Mät upp den , troligtvis ca 2000ohm vid 20 grader

Montera då ett motstånd med samma ohm tal

Lufttempen ger mer skada än nytta då den jobbar efter orginal matris
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo

Du är inte så dum du:tummenupp

Då skall jag mäta upp givaren i morgon.

Nöjde mig med t-kors efter att ha talat med Xyron så köpte några av hydroscand till slut.

Köpte även med mig cykelventiler som ju var perfekt i storlek för att sätta direkt i slangen:tummenupp

Hittade också en bränsletanksventil till båt som ska få agera ändfilter på min vevhusslang som jag ska lägga längst bak på hojen.

Jävligt drygt nu när tusenlappar rinner iväg på alla småprylar som tex dessa.

edit:
2,21 -> 2,69 Kohm vid 20 grader celcius enligt verkstadsmanualen på insugstempgivaren. Så i morgon skall jag se om jag kan hitta ett motstånd för att bygla givaren också :)
 

Bifogat

  • IMAG0317.jpg
    IMAG0317.jpg
    227.2 KB · Visningar: 319
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Yttligare ett ryck (11h) i garaget.

Tog 3h att sätta dit gaswiren så idag har jag svurit åt hojen en del.

Har:
1.Lött dit ett 2,2kohm motstång iställtet för tempgivaren (gick inte köpa ett så fick köpa 480st) :näsblod
2. Lött mig in på tps givaren och en spridare (cylinder nr 2)till MCX sprutet
3. Fäst gaswirarna på spjället
4. Fixat pinnbult på spjällen för enklare montage. Men jag undrar ändå om de inte vore enklare att ta av hela bryggan vid montering av plenum, hur gör ni?
5. Dragit vevhusslang + massa vakum och soppa slang
6. Monterat cykelventil som pysventil vid orginal mapsensor

Ovanför motorn saknar jag bränslepump & btr + returanslutning annars börjar de bli klart tror ja.

En bild på mitt nya garage också :)
 

Bifogat

  • IMG_8460_stitch.jpg
    IMG_8460_stitch.jpg
    258.9 KB · Visningar: 409
  • IMG_8446.jpg
    IMG_8446.jpg
    223.3 KB · Visningar: 314
  • IMG_8453.jpg
    IMG_8453.jpg
    226.5 KB · Visningar: 336
  • IMG_8455.jpg
    IMG_8455.jpg
    239 KB · Visningar: 332
  • IMG_8459.jpg
    IMG_8459.jpg
    241.8 KB · Visningar: 402
Last edited:

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Härligt att det går framåt :tummenupp
Ska mäta upp min tempgivare kanske jag är sugen på att handla ett motstånd av dig så har du bara 478st kvar till sen :tungan
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Så det blev turbo till slut, minns att du tänkte bygga på R6an för flera år sen :tungan

Jo visst har man klurat på det ett tag. Kändes dock bättre att ta till en 1000cc direkt.

Härligt att det går framåt :tummenupp
Ska mäta upp min tempgivare kanske jag är sugen på att handla ett motstånd av dig så har du bara 478st kvar till sen :tungan

Bara å säga vilken storlek så kan ja posta.
---------------------------------------------------------------------------
Inskickat av Hightuned
Hur bär man sig åt för att inte få en turbopuckel runt 6-7k när man inte har ett sprut eller laddtryck programerbart?
Man kör med lite läckande wastegate, eller medveten boostcreep, som man har koll på. Detta är antagligen emot alla turboregler, men man får en mer lätt körd motor, åtminstonde på hojar. Sen kan man ställa lobecenter på in kammen något högre än normalt, så flyttar man effekt toppen lite upp i registret.

R1 T

Detta gäller R1 T :s yamaha r1 med förgasarmotor men detta får mig ändå att överväga att dra tryckslangen till WG på det traditionella sättet.
--------------------------------------------------------------------------
Nu ger jag mig för dagen i garaget, lite för fint väder utanför garaget idag :)
 

Bifogat

  • IMG_8466_stitch - Copy.jpg
    IMG_8466_stitch - Copy.jpg
    241.2 KB · Visningar: 333
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top