Porta och bänka ktm 525 - Nr till Bohlin

pwn

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2009
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha R6-03
Min ktm 525 -07 går inte till 100% rent.

Har testat sj och ändrat munstycken etc.
Sitter akra helsystem på.

Pallar inte att hålla på sj så jag skulle vilja lämna in den på
bänkning och evt portning och därmed få allt bra inställt.

Matte Bohlin har gjort det på min kompis ktm och den går som en dröm.
Har försökt få tag i ett nr med hittar inget.

Så om någon vore snäll om PM det så vore det super! :yoparty


MVH: Fredrik
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Att bänka en standardcykel för rätt bestyckning är bortkastat. Ett JD kitt är nära nog för att slå 95% av bänkmuppar som är bättre på PCIII än FCR. Skall du porta är det en annan femma men att bara porta en 525a är totalt bortkastat. De bör trimmas enl följande:

1. Ordentligt avgassystem
2. Mer cc. 540- 570 eller 613
3. Porta topp och borra upp förgasare till 43mm samt byta till 807 kam


Matte Bohlins jobb är vad jag sett utmärkta men börja trimma i rätt ände...
 

pwn

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2009
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha R6-03
Det ger kanske inte så mycket.
Helsystem sitter som sakt på.
Trimma mer blir det nog inte pga jag inte tänkte lägga för mycket pengar och använder hojen för lite för att det ska kännas värt plus att användningområdet är på mer lek nivå.

Vill mest ha mer vrid så att man kan komma upp på slangen lättare och få det inställd och klar sen slippa tänka på det något mer.
Varför inte lämna den till en expert för då känns det som man verkligen kan släppa den tanken.

Blir annars att lämna den till en annan kille som jobbar med ktm då jag vill ha det fixat snarast. Men vill ändå utforska andra alternativ som att bänka och porta och höra med en kille som kan hojarna utantill.:Bugar

JD kitt vad är det?
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
JD kitt består av 2st specialslipade nålar och några munstycken. Poängen med nålarna är att de är dual taper och verkligen är optimerade för KTM. Detta kombineras med O-ringsmodden som är populär på FCR förgasare.

http://www.jdjetting.com/

Till skillnad från Dynojet så är detta riktigt bra grejer och som sagt så slår det vad de flesta bänkoperatörer uppnår med den kunskap de har och de nålar/munstycken de har hemma. Sen är det givetvis möjligt att få till en ännu bättre bestyckning om man har tillräckligt med bänktid och nålar....

Min åsikt är att man skall trimma i paket. Att bara porta en standardmotor utan att göra något annat är bortkastat. Portning+delar+övrigt arbete lär gå lös på 5kkr och det är pengar jag hade lagt på annat....
 

J-Nil

Rock'n roll and Brew
Gick med
17 May 2006
Ort
Uddevalla
Hoj
Yamaha R6 -99
...Detta kombineras med O-ringsmodden som är populär på FCR förgasare...

sorry om jag kapar tråden med lite ot.. Har lite trubbel med fuggen (FCR-39) på min exc 450 (troligen acc-pumpen då stången trögar samt membranet ser slitet ut samt är, rostigt! på metalldelen.

Sökte genast på nätet och ramlade över nån film på tuben där en snubbe pilla på två o-ringar på/vid armen som sitter kopplad med stången.. Då till min fråga: Varför gör man så?

Mvh Jones
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
sorry om jag kapar tråden med lite ot.. Har lite trubbel med fuggen (FCR-39) på min exc 450 (troligen acc-pumpen då stången trögar samt membranet ser slitet ut samt är, rostigt! på metalldelen.

Sökte genast på nätet och ramlade över nån film på tuben där en snubbe pilla på två o-ringar på/vid armen som sitter kopplad med stången.. Då till min fråga: Varför gör man så?

Mvh Jones

Köp ett renoveringskit till accpumpen inkl ny stång. Har tyvärr inga i lager just nu så kan inte hjälpa dig där.

O-ringen är för att snabba på accpumpsingreppet när man ger gas.
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Köp en å prova! Kostar ju lite drygt en hundring + frakt. Hadde jag haft en MX Fcr hadde jag testat. På TrumperTalk forumet har alla gått ifrån o-ring till denna fjädern.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top