Sidan 3 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 103
  1. #41
    #8 timpalompas avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
    Inlägg
    709
    Nu har demonteringen av gaffeln påbörjats.
    Jag har även börjat att cada upp en ny krona efter som den gamla magnesiumkronan tyvärr är av i under fästet.
    Hur mycket kan man lätta den? magnesiumkronan var mer eller mindre ihålig.
    vad kan en sådan kosta att tillverka?
    jag har även fått min Factory pro shift arm och fjäder.
    dessutom har jag jagat Harris för att de ska skicka en bild på de kåpor som jag vill beställa för att se att det är de kåpor jag vill ha.
    men de verkar vara ganska såga på att skicka bilderna!
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	Harris Styrkrona.jpg
Visningar:	182
Storlek:	41,3 KB
Id:	320413   Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_4131.JPG
Visningar:	202
Storlek:	233,3 KB
Id:	320414  

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_4126.jpg
Visningar:	207
Storlek:	164,2 KB
Id:	320415   Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_4123.jpg
Visningar:	154
Storlek:	169,7 KB
Id:	320416  

    Senast redigerat av timpalompa den 2010-10-04 klockan 19:56.
    www.fulltvridracing.se
    Jag söker följande prylar:
    *Keihin FCR 39 Förgasare gärna till FZR1000
    *YZF750R Växellåda (måste ej vara komplett, även trasiga)

  2. #42
    Fina fisken FreddaAbborres avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Lund
    Hoj
    Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
    Inlägg
    6 214
    Citat Ursprungligen postat av timpalompa Visa inlägg
    Nu har demonteringen av gaffeln påbörjats.
    Jag har även börjat att cada upp en ny krona efter som den gamla magnesiumkronan tyvärr är av i under fästet.
    Hur mycket kan man lätta den? magnesiumkronan var mer eller mindre ihålig.
    vad kan en sådan kosta att tillverka?
    jag har även fått min Factory pro shift arm och fjäder.
    dessutom har jag jagat Harris för att de ska skicka en bild på de kåpor som jag vill beställa för att se att det är de kåpor jag vill ha.
    men de verkar vara ganska såga på att skicka bilderna!
    Har fått uppgifter på 3000-4500 att få övre + undre krona ut fräst i alu, lite beroende på hur avancerad geometri. Skulle skicka en skiss i CAD till någon som ska fräsa, och sedan låta honom rita en krona utefter skissen. Ska nog fixa en övre krona till Martinen.

    Hört nå mer om bakhjulet?

  3. #43
    Eleganten i från vidderna. rallyfiskens avatar
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Nybro
    Hoj
    Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
    Inlägg
    2 723
    Citat Ursprungligen postat av FreddaAbborre Visa inlägg
    Har fått uppgifter på 3000-4500 att få övre + undre krona ut fräst i alu, lite beroende på hur avancerad geometri. Skulle skicka en skiss i CAD till någon som ska fräsa, och sedan låta honom rita en krona utefter skissen. Ska nog fixa en övre krona till Martinen.

    Hört nå mer om bakhjulet?
    3000-4500 för en gaffelkrona i alu?!
    Om man redan har gjort en fungerande CAD-skiss borde det inte behöva kosta mer än 500 spänn och ett knippe pilsner. Aluminium är ju inte något dyrt material om man bara vet var man ska leta.

  4. #44
    #8 timpalompas avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
    Inlägg
    709
    Citat Ursprungligen postat av rallyfisken Visa inlägg
    3000-4500 för en gaffelkrona i alu?!
    Om man redan har gjort en fungerande CAD-skiss borde det inte behöva kosta mer än 500 spänn och ett knippe pilsner. Aluminium är ju inte något dyrt material om man bara vet var man ska leta.
    åfan daxs att skaffa nya kompisar som kan fräsa verkar det som.

    jag kan ta fram både en ritning och alla dess filer typer (step. dwf mm) som de stoppar in i CNC maskinen.
    Ingen som är Öl sugen alt. fin whiskey?
    www.fulltvridracing.se
    Jag söker följande prylar:
    *Keihin FCR 39 Förgasare gärna till FZR1000
    *YZF750R Växellåda (måste ej vara komplett, även trasiga)

  5. #45
    Turbotok Andersson turbos avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    upplands väsby
    Hoj
    suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
    Inlägg
    4 627
    Citat Ursprungligen postat av timpalompa Visa inlägg
    åfan daxs att skaffa nya kompisar som kan fräsa verkar det som.

    jag kan ta fram både en ritning och alla dess filer typer (step. dwf mm) som de stoppar in i CNC maskinen.
    Ingen som är Öl sugen alt. fin whiskey?

    Å vart hittar man gratis aluminiumet jag skulle behöva ett par rejäla plåtar 20mm tjocka
    http://www.turbo-bike.com/


    JAG har orginalet ( kinakopior börjar dyka upp )

    Kör så de ryyker , Fast man inte får

    Numera Dynobänksinnehavare

  6. #46
    #8 timpalompas avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
    Inlägg
    709
    Citat Ursprungligen postat av Andersson turbo Visa inlägg
    Å vart hittar man gratis aluminiumet jag skulle behöva ett par rejäla plåtar 20mm tjocka
    Det gäller att ha bra sponsorer...
    www.fulltvridracing.se
    Jag söker följande prylar:
    *Keihin FCR 39 Förgasare gärna till FZR1000
    *YZF750R Växellåda (måste ej vara komplett, även trasiga)

  7. #47
    Medlem Jonas Gardèuss avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    läckeby
    Hoj
    honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
    Inlägg
    606
    Citat Ursprungligen postat av timpalompa Visa inlägg
    Nu har demonteringen av gaffeln påbörjats.
    Jag har även börjat att cada upp en ny krona efter som den gamla magnesiumkronan tyvärr är av i under fästet.
    Hur mycket kan man lätta den? magnesiumkronan var mer eller mindre ihålig.
    vad kan en sådan kosta att tillverka?
    jag har även fått min Factory pro shift arm och fjäder.
    dessutom har jag jagat Harris för att de ska skicka en bild på de kåpor som jag vill beställa för att se att det är de kåpor jag vill ha.
    men de verkar vara ganska såga på att skicka bilderna!
    Du är inte intresserad av en 40mm ISR gaffel ? har en som är hos Acke för renovering som kan bli till salu. Svart eloxerad,titanskruvar och ISR stål clipon (eloxerad ) mycket lätt ca 8,2kg tror jag det var med krona styre och hjul axel. Har även ett 6kolvs ok som passar gaffeln.

  8. #48
    #8 timpalompas avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
    Inlägg
    709
    Citat Ursprungligen postat av Jonas Gardèus Visa inlägg


    Du är inte intresserad av en 40mm ISR gaffel ? har en som är hos Acke för renovering som kan bli till salu. Svart eloxerad,titanskruvar och ISR stål clipon (eloxerad ) mycket lätt ca 8,2kg tror jag det var med krona styre och hjul axel. Har även ett 6kolvs ok som passar gaffeln.
    Låter dyrt! kanske kan vara intressant!

    Oket får vi inte använda.

    har du några bilder?
    www.fulltvridracing.se
    Jag söker följande prylar:
    *Keihin FCR 39 Förgasare gärna till FZR1000
    *YZF750R Växellåda (måste ej vara komplett, även trasiga)

  9. #49
    Tibnor är min speedshop... Elfforss avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    hemma
    Hoj
    , Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
    Inlägg
    3 626
    Citat Ursprungligen postat av rallyfisken Visa inlägg
    3000-4500 för en gaffelkrona i alu?!
    Om man redan har gjort en fungerande CAD-skiss borde det inte behöva kosta mer än 500 spänn och ett knippe pilsner. Aluminium är ju inte något dyrt material om man bara vet var man ska leta.
    Jobbar händelsevis INTE med fräsning?
    Alla elektroniska pryttlar innehåller nån slags grå rök. Om den läcker ut sluta skiten att fungera. Har tyvärr inte hittat nån bra leverantör av grå rök...

  10. #50
    #8 timpalompas avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
    Inlägg
    709
    Någon som har några bra tips på hur jag förbättrar designen på kronan, Både som den blir lättare/bättre samt billigare att tillverka?
    vad bör toleransen vara för att pressa dit "styrtappen" i den undre delen?
    eller hur får man fast den? Jag tänkte ha en fläns längst ner och presspassning högre upp.
    www.fulltvridracing.se
    Jag söker följande prylar:
    *Keihin FCR 39 Förgasare gärna till FZR1000
    *YZF750R Växellåda (måste ej vara komplett, även trasiga)

  11. #51
    Tibnor är min speedshop... Elfforss avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    hemma
    Hoj
    , Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
    Inlägg
    3 626
    Citat Ursprungligen postat av timpalompa Visa inlägg
    Någon som har några bra tips på hur jag förbättrar designen på kronan, Både som den blir lättare/bättre samt billigare att tillverka?
    vad bör toleransen vara för att pressa dit "styrtappen" i den undre delen?
    eller hur får man fast den? Jag tänkte ha en fläns längst ner och presspassning högre upp.
    2-3 hundradelar hade jag på mina jag gjorde.
    men det är inte så noga, bara det inte är glappt. Du skruvar ju ändå ihop över o underdel.
    Fläns blir bra.
    lätta inte för mycket på underkronan. den får ta de största krafterna. Överkronan däremot var lövtunn på min g:a blade, så de kan man nog lätta mycket om man har koll på sina grejer.
    Alla elektroniska pryttlar innehåller nån slags grå rök. Om den läcker ut sluta skiten att fungera. Har tyvärr inte hittat nån bra leverantör av grå rök...

  12. #52
    #8 timpalompas avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
    Inlägg
    709
    Citat Ursprungligen postat av Elffors Visa inlägg
    2-3 hundradelar hade jag på mina jag gjorde.
    men det är inte så noga, bara det inte är glappt. Du skruvar ju ändå ihop över o underdel.
    Fläns blir bra.
    lätta inte för mycket på underkronan. den får ta de största krafterna. Överkronan däremot var lövtunn på min g:a blade, så de kan man nog lätta mycket om man har koll på sina grejer.
    Tack!
    I dags läget är övre kronan ca 20mm och undre ca 30mm
    hur blir det om man gör övre ca 15 mm och undre ca 40mm och lättar den undre något. vad ska man tänka på för att den ska bli billig och gå snabbt att tillverka?
    www.fulltvridracing.se
    Jag söker följande prylar:
    *Keihin FCR 39 Förgasare gärna till FZR1000
    *YZF750R Växellåda (måste ej vara komplett, även trasiga)

  13. #53
    Medlem Jonas Gardèuss avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    läckeby
    Hoj
    honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
    Inlägg
    606
    Citat Ursprungligen postat av timpalompa Visa inlägg
    Låter dyrt! kanske kan vara intressant!

    Oket får vi inte använda.

    har du några bilder?
    Har bilder innan renoveringen på en annan dator tyvärr, men pratade meda Acke idag och han sa att gaffel skall vara klar om 4veckor och då kan du få bilder.

    Det han har gjort är att tillverka nya underben pga sprickor i dom gamle sen renoverat den och eloxerat den svart. Just nu tillverkar dom titan skruvarna till alla ställen. Detta är Isr värsta gaffel och just nu tillverkar han en som skall sitta på FOLANS nya projekt hoj. Min satt på Folans gammla hoj från 90 talet.

    Vill evetuellt sälja pga köp av magnesium fälgar till min hoj.

  14. #54
    Turbotok Andersson turbos avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    upplands väsby
    Hoj
    suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
    Inlägg
    4 627
    Citat Ursprungligen postat av timpalompa Visa inlägg
    Någon som har några bra tips på hur jag förbättrar designen på kronan, Både som den blir lättare/bättre samt billigare att tillverka?
    vad bör toleransen vara för att pressa dit "styrtappen" i den undre delen?
    eller hur får man fast den? Jag tänkte ha en fläns längst ner och presspassning högre upp.

    Dessa kronor gjorde jag till min Bike 93 tror jag det var hehe

    dom är plankade från Harriskronorna på min polares Harris ( den som var lika som din)

    Lite svårt dock att se på dessa bilder , Kanske har jag några bättre om det är intresant


    http://www.turbo-bike.com/HarrisFZR.html
    http://www.turbo-bike.com/


    JAG har orginalet ( kinakopior börjar dyka upp )

    Kör så de ryyker , Fast man inte får

    Numera Dynobänksinnehavare

  15. #55
    Tibnor är min speedshop... Elfforss avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    hemma
    Hoj
    , Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
    Inlägg
    3 626
    Citat Ursprungligen postat av timpalompa Visa inlägg
    Tack!
    I dags läget är övre kronan ca 20mm och undre ca 30mm
    hur blir det om man gör övre ca 15 mm och undre ca 40mm och lättar den undre något. vad ska man tänka på för att den ska bli billig och gå snabbt att tillverka?
    Så såg mina ut
    Namn:  kronor.jpg
Visningar: 843
Storlek:  11,9 KB

    Men jag hade inte tillgång till modernare maskiner än -84 så med handknack av 400 rader isokod, ställande, provkörande, ändrande,tester o åter tester tog det mig flera dagar.

    Designen påverkar inte priset så mycket om man har lämpliga maskiner för ändamålet. Billigast blir det nog om kontaktar slowdog om du inte har en polare som jobbar gratis och som kan sno material.
    Alla elektroniska pryttlar innehåller nån slags grå rök. Om den läcker ut sluta skiten att fungera. Har tyvärr inte hittat nån bra leverantör av grå rök...

  16. #56
    Moderator Viktor Ls avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Piteå
    Hoj
    Kawasaki Z1000Mk.II Yamaha MT-01 Yamaha XSR900 Abarth
    Inlägg
    6 502
    Skulle säga att det gör marginell skillnad att ändra från 20 till 15 och från 30 till 40mm. Övre kronan är ju mer till för att stabilisera gaffeln än vad den är till för att ta upp last - det sköter den nedre.

    Kronorna jag har på GSX:en är 20 och 40mm tjocka. Den övre är inte lättad för att underlätta infästning av styrhöjare och mätare (helicoil gängor).



    Nedre kronan är däremot holkad så att det är ca 10mm gods kvar.



    Jag tycker att dina nya kopior var skitsnygga. Kör på den designen!

    Viktbesparingen du gör på gaffelkronorna är ändå marginell om du inte gör dom i magnesium. Du spar mer vikt på att byta kedja till en 520 eller ett annat bakdrev.

    Kostnad beror på vem du frågar. Allt mellan 1500kr och 5000kr.
    Senast redigerat av Viktor L den 2010-10-07 klockan 09:33.

  17. #57
    Tvåtaktstaliban Marsupilamis avatar
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Söderslätt, Skåneland
    Hoj
    2xRD500 1xRS250 1xSZR660
    Inlägg
    488
    Har inte mycket att tillföra i ämnet, men måste bara säga att jag älskar det här projektet och följer det med spänning!

  18. #58
    Eleganten i från vidderna. rallyfiskens avatar
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Nybro
    Hoj
    Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
    Inlägg
    2 723
    Citat Ursprungligen postat av Elffors Visa inlägg
    Jobbar händelsevis INTE med fräsning?
    Nä, det kan jag tyvärr inte påstå. Jag vet inte hur det ser ut uppåt landet men här i krokarna har jag ett par vänner som fått saker frästa för kaffepengar. Kan ju inte garantera sanningshalten hos bilbyggare dock, vi vet ju alla att de egentligen ville bli fiskare hela högen

  19. #59
    Tibnor är min speedshop... Elfforss avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    hemma
    Hoj
    , Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
    Inlägg
    3 626
    Citat Ursprungligen postat av rallyfisken Visa inlägg
    Nä, det kan jag tyvärr inte påstå. Jag vet inte hur det ser ut uppåt landet men här i krokarna har jag ett par vänner som fått saker frästa för kaffepengar. Kan ju inte garantera sanningshalten hos bilbyggare dock, vi vet ju alla att de egentligen ville bli fiskare hela högen
    Vi ska nog hålla isär folk som har maskiner för miljoner, verktygskostnader,lokalkostnader, driftskostnader, materialkostnader, löner, och vinstintresse etc, med anställda som kör vid sidan av med företagets maskiner, verktyg o material.
    Alla elektroniska pryttlar innehåller nån slags grå rök. Om den läcker ut sluta skiten att fungera. Har tyvärr inte hittat nån bra leverantör av grå rök...

  20. #60
    Fina fisken FreddaAbborres avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Lund
    Hoj
    Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
    Inlägg
    6 214
    Citat Ursprungligen postat av rallyfisken Visa inlägg
    Nä, det kan jag tyvärr inte påstå. Jag vet inte hur det ser ut uppåt landet men här i krokarna har jag ett par vänner som fått saker frästa för kaffepengar. Kan ju inte garantera sanningshalten hos bilbyggare dock, vi vet ju alla att de egentligen ville bli fiskare hela högen
    Så lämpligt! Någon som kan ta på sig att fräsa en övre styrkrona? Kan dra ihop en CAD i ProE om det skulle hjälpa.

Sidan 3 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här