Cigarr-tråden

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Från Islands Cigars, Key West kommer denna till formatet ganska udda cigarr.
Tobaken är odlad, fermentetad och rullad i Dominikanska republiken men gjord för Islands Cigars.
Vitolan kallas för Guama, vilket jag inte kände till innan jag köpte en låda...

Min karaktär för vissa saker är inte den bästa.
8d6d55c59c0e5416b349df975a85b3bb.jpg
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Från Islands Cigars, Key West kommer denna till formatet ganska udda cigarr.
Tobaken är odlad, fermentetad och rullad i Dominikanska republiken men gjord för Islands Cigars.
Vitolan kallas för Guama, vilket jag inte kände till innan jag köpte en låda...

Min karaktär för vissa saker är inte den bästa.
8d6d55c59c0e5416b349df975a85b3bb.jpg

Utifrån formen, och att det är röka, skulle jag gissat på annat innehåll än bara tobak...:hihi

Så "vitola" är själva formen på en cigarr?
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Heartfelt tuben kom igår. :)
Funkar det med "batteri-vatten" från macken eller vill man ha just destillerat vatten? :va

Blir en Por Larranaga PC ikväll då roffe_s paratat så gott om den. :tummenupp
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Heartfelt tuben kom igår. :)
Funkar det med "batteri-vatten" från macken eller vill man ha just destillerat vatten? :va

Blir en Por Larranaga PC ikväll då roffe_s paratat så gott om den. :tummenupp

Det torde funka. Jag har haft batterivatten på mina heartfelt beads iallafall, funkade hur bra som helst :) Har läst att "Battery water is a demineralised quality water. All impurities and minerals are eliminated", borde väl vara i princip sammalika som destillerat vatten om nu allt smuts är borta? :va

Ett tips är att köra ytterst små mängder i omgångar och sen låta humidoren stabilisera innan du justerar. Det är lätt att det blir för mycket, även om du tycker att du tar lite, och så skjuter fuktmängden i höjden.
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det torde funka. Jag har haft batterivatten på mina heartfelt beads iallafall, funkade hur bra som helst :) Har läst att "Battery water is a demineralised quality water. All impurities and minerals are eliminated", borde väl vara i princip sammalika som destillerat vatten om nu allt smuts är borta? :va

Ett tips är att köra ytterst små mängder i omgångar och sen låta humidoren stabilisera innan du justerar. Det är lätt att det blir för mycket, även om du tycker att du tar lite, och så skjuter fuktmängden i höjden.

Tackar! :tummenupp
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Du får helt enkelt destillera själv, när polisen kommer och knackar på för att dom har sett den rostfria 80liters bunken med stigrör stå och puttra på spisen så kan du bjuda på en cigarr och förklara att du destillerar cigarrvatten :lol
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Du får helt enkelt destillera själv, när polisen kommer och knackar på för att dom har sett den rostfria 80liters bunken med stigrör stå och puttra på spisen så kan du bjuda på en cigarr och förklara att du destillerar cigarrvatten :lol

60 liter...:tungan
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Anledningen till varför man strävar efter att ha destillerat vatten till fuktgivning av humidorer har inget med cigarrerna att göra.
Anledningen är att om man har vatten med hög halt av mineraler kommer dessa stanna kvar i fuktcellen.
Moderna fuktceller, typ beads och liknande kommer att prestera sämre och sämre ju mer mineraler som sätter igen dess porer.

Personligen använder jag faktiskt kranvatten då Helsingborgs kommun är en av få kommuner i landet som inte har klorerat vatten.
Jag har inga bevis för det men antar att klor i vattnet till humidorernas fuktceller potentiellt kan förändra cigarrernas smak.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Heartfelt tuben kom igår. :)
Funkar det med "batteri-vatten" från macken eller vill man ha just destillerat vatten? :va

Blir en Por Larranaga PC ikväll då roffe_s paratat så gott om den. :tummenupp
Väl bekomme, hoppas att den smakade! Själv avnjöt jag en Oliva serie V Melanio under kvällspromenaden innan jag avrundade aftonens seans med en PLPC under åtnjutande av sedvanliga milda, komplexa och söta toner :) Jag håller fortfarande Por Larranaga som en personlig favorit, har aldrig blivit besviken på den garren!

Här på stugan har föreningen egen brunn och med ett filter för att hålla järnhalten i schack levereras utmärkt vattenkvalitet. Ändå ser jag till att använda destillerat batterivatten i humidorerna för att undvika eventuell förkortad livslängd hos mina rör.

Jaja, trevlig helg tillönskas Er alla:)
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Var på byfest med en hoper trevliga människor. :)
Premiär för PLPC och den levererade!
Mild, smakrik och förvånansvärt långrökt om nu det är ett ord.
Var definitivt en cigarr i min smak. :tummenupp
Vi var nog 40 stycken på festen och det är, och känns, bra och lite speciellt när folk kommer och vill smaka.
Både 'rökare' och noviser hade endast gott att säga.
Tilläggas skall att de flesta hade fått någon innanför västen men ändå. :)
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
S9J921c.jpg


Sprang Vildmarksloppet igår, riktigt förbannat roligt, lär bli mer sådant i framtiden
Som belöning blev det att fortsätta läsa Lars Wilderängs Höstsol (tanken var att hinna läsa klart innan Aurora17, men så blev det inte) tillsammans med en Ron Esclavo på 65%(!) och en Partagas (och en Coca-Cola som en avslutning tillsammans med den sista slurpen rom i glaset)
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Finns det någon tanke mellan punchning respektive klippning? Jag har båda modellerna men punchar nästan aldrig. Eller punch, det är en hålpip egentligen. Jag tycker då att hålet blir för litet, vill jag ha större så kan jag lika gärna klippa.
Och är det så att Kubanska cigarrer har sämre klister, jag har använt samma snoppare på både kubanska och nicaraguanska cigarrer men bara kubanerna har lossnat i täckbiten. Och ja, jag har köpt en ny snoppare nu.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Finns det någon tanke mellan punchning respektive klippning? Jag har båda modellerna men punchar nästan aldrig. Eller punch, det är en hålpip egentligen. Jag tycker då att hålet blir för litet, vill jag ha större så kan jag lika gärna klippa.
Och är det så att Kubanska cigarrer har sämre klister, jag har använt samma snoppare på både kubanska och nicaraguanska cigarrer men bara kubanerna har lossnat i täckbiten. Och ja, jag har köpt en ny snoppare nu.

Jag har alltid kippt förut, men Kubanerna jag fick nu släpper, så jag har beställt en punch, den jag beställde har två storlekar, 5 och 8mm tror jag det var, jag återkommer när jag har testat.

Jag övervägde att beställa en V-klipp samtidigt, men någon hejd på snobberiet får det ju vara (jag beställer den säkert sen)

Jag är ny på cigarrandet, jag har alltid rökt en på nyår, ofta även på julafton, och givetvis när jag har fått barn.

För två veckor sedan så kom jag över dessa Kubaner, precis lagom tills jag blev Farfar, och eftersom jag fick ett helt knippe så tänkte jag med ålderns rätt avnjuta en cigarr lite oftare.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Få saker nuförtiden skapar barn-på-julaftonkänsla längre.
Vissa saker däremot...

Partagas shorts är en synnerligen trevlig halvtimmescigarr.


724028a2c5eeedd072207935eb349384.jpg
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tja, humidoren måste också fuktas in till rätt fuktighet. Det tar några dagar beroende på grundförutsättningarna för humidoren.

Om du är för snabb med att få torra cigarrer till rätt fuktighet finns det en stor risk att täckbladet spricker.

Nu har jag fått min humidor, nu gäller det ju bara att få lagom fukt i träet innan man flyttar över cigarrerna.

Måste man köpa destillerat vatten, eller kan man på något sätt fukta in den med ånga själv?

Jag tycker att vattenånga från mitt mineralfattiga kranvatten borde vara destillerat nog, eller lurar jag mig själv då?

Sen borde man ju investera i en riktig hygrometer, för visarinstrumentet som följde med litar jag inte mycket på, det finns förvisso en justerskruv, men även om man kalibrerar med salt-tricket så är det ju inte säkert att den stämmer vid någon annan %

Frågorna är många när man är nybörjare
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Måste man köpa destillerat vatten, eller kan man på något sätt fukta in den med ånga själv?

Jag tycker att vattenånga från mitt mineralfattiga kranvatten borde vara destillerat nog, eller lurar jag mig själv då?

Sen borde man ju investera i en riktig hygrometer, för visarinstrumentet som följde med litar jag inte mycket på, det finns förvisso en justerskruv, men även om man kalibrerar med salt-tricket så är det ju inte säkert att den stämmer vid någon annan %

Frågorna är många när man är nybörjare
Ptjaa, jag har tillgång till bra vatten även jag men har valt att köra med batterivatten i mina fyra lådor som fuktas med beads. Med tanke på att åtgången kanske är en liter per halvår kändes det lite fånigt att välja bort just vattnet?

Men jag är övertygad om att ånga från ditt kranvatten kommer att fungera anständigt :)

I fredags bjöd ett antal av mina kollegor in sig på lunchHerf så det åtgick ett antal mindre cigarrer typ PC och halvcorona. Själv avnjöts en Bolivar PC - som alltid en fin upplevelse. Igår monterade jag upp tre infravärmare jag haft liggande i vår inglasade altan så att det kanske ska gå att avnjuta några cigarrer även under den bistra årstiden. Slutligen fick det bli en promenadcigarr i form av en Partagas Shorts idag. Med tanke på det tunna snötäcke som ramlade ned i natt kan vi väl konstatera att mina cigarrer får finna sig i helt andra väderleksförhållanden för närvarande än Dina, BT... :)

IMG_0290.jpg
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ptjaa, jag har tillgång till bra vatten även jag men har valt att köra med batterivatten i mina fyra lådor som fuktas med beads. Med tanke på att åtgången kanske är en liter per halvår kändes det lite fånigt att välja bort just vattnet?

Men jag är övertygad om att ånga från ditt kranvatten kommer att fungera anständigt :)

Det slutade med att jag destillerade mitt kranvatten, och fuktade in både humidoren (torkade med fuktad bomullskompress) och den medföljande fuktaren med den, luftfuktigheten har nu stabiliserat sig i lådan på strax under 60% (mycket beroende på att jag måste öppna för att kolla fuktigheten, så den vädras ofta)

Nu skiter jag snart i det här och slänger i bovedapåsar så man kan låta lådan vara mellan gångerna man behöver en garre.

Cigarrerna var ju tänkt att vara en njutning, inte en ny hobby i sig.

Hade jag haft en större humidor med mera cigarr-värde i hade jag satsat på en SensorPush trådlös blåtandssensor, så slipper man vädra ur den för att kolla, samt att man kan vara säker på att den är kalibrerad, men 600:- för en gadget för att hålla koll på tio cigarrer känns onödigt.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top