FZR lyfta kammar, byta shims 1989 1000cc

Lennis

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Suzuki GSXR-750 K1 & FZR 1000 89
Hej hej.

Har precis mätt ventilspelen på min fzr och det behövs justeras överallt.
Jag har haynes manualen och vet har väl förstått de mesta av hur de ska gå till.
Har några frågor bara:

Hur viktigt är det att mäta kammarnas tjocklek, lobarnas tjocklek osv, vet att haynesboken skriver att man ska göra det.
Lika med lagren att man ska mäta med plasigauge och så.

Mc har fungerat kanon men har varit lite svår att varva när den var kall. Vanligt fzr fel när de börjar få lite mil på mätarn enligt sh. Har inte lyft kammarna än så vet inte om den har varit omshimsad innan.

Kan jag skippa de stegen och bara byta shims och installera allt igen?

Tacksam för snabba svar pga som vanligt mekar man i april maj när man kunnde skruvat i vintras :O :huvet

Med Vänliga hälsningar Lennis
 

Paxel

Green Meanie
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Linköping
Hoj
En gul Daytona 675
Mc har fungerat kanon men har varit lite svår att varva när den var kall.

Vad menar du med att varva när den är kall?
Ja, går den bra är det bara att shimsa om utan att mäta kamaxlarna och lager. Har du utrustning för att mäta kan du ju göra det för skojs skull.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Minns jag rätt så är det ganska vanligt att ventilerna går ner sig på gamla FZR.

Så börja med att kolla dom.
 

Lennis

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Suzuki GSXR-750 K1 & FZR 1000 89
Har micrometer så jag kan mäta kammarna och lobarna får se om jag gör det då,,, platicgauge har jag inte tyvärr.

A de sägs det, men om den inte är shimsad så är de väl bara och shimsa om så håller det ett antal mil till?

Hur ser jag annars att ventilerna är dåliga utan att lyfta hela toppen.
För det vet jag inte om jag löser....

Mvh Lennis

Vad menar du med att varva när den är kall?
Ja, går den bra är det bara att shimsa om utan att mäta kamaxlarna och lager. Har du utrustning för att mäta kan du ju göra det för skojs skull.

Har kört ca 1000 mil med hojen har gått ca 6000 mil nu. Har gått kanonbra hela tiden men i mitten på förra säsongen var den lite svårstartad och när den väl starta så ville den inte varva över 4000-5000varv. När man låtit hojen bli varm gick det att varva mer....

Så det är väl precis symtomen för att insugsspelen är för lite. Och jag har mätt utanför toleranserna på alla insugsventiler och 4 av dem fick jag inte ens in 0,05 måttet.

Mvh Lennis
 
Last edited:
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Man ska inte varva en kall motor, och det är nog inte så lönt att justera ventilerna på den där gamla hojen.

Speciellt inte om ventiler/säten har börjat gå ner sig.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
FZR, 6000 mil, svårstartad, Ventilspelen på insug närmar sig noll.
BYT ventiler.!!!

En omshimsning håller några hundra mil, sedan får du gör om jobbet igen.

Ventiler är relativt billiga. Byt fjädrarna på samma gång. Shimsen kostar en del dom också!

Mats
 

Räserperra

Var dig själv, alla andra är upptagna
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Ingarö
Hoj
YAMAHA FZR 1000 1992
Varva en motor med överliggande kamaxlar gör man först när hela ventilkåpan är varm för då vet man att kammarna får varm olja på sig. Varmkör alltid din hoj och grejerna håller hur länge som helst. Jag har kört 16000 mil med en hoj och den behövde bara nya kolvringar.
 

Lennis

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Suzuki GSXR-750 K1 & FZR 1000 89
Jag kanske var lite otydlig..... givetvis står jag inte och försöker tokvarva en kall motor, det jag menar med det är att den måste bli riktigt varm för att vilja varva. Så var de inte innan.

Hur som helst om man nu skulle ge sig på att byta ventiler måste man alltid lämna in toppen för att göra om sätena? (hålen som ventilerna sitter i). Kostnad?

När man säger att ventilerna går ner sig är det tallriken som blir mindre eller vad är de som händer? Varför händer det?

Vill inte lägga ner hur mkt som helst på en så gammal hoj, men samtidigt lackade jag om den förra året och allt annat är nybytt så surt att bara skita i den med.

Mvh Lennis
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Hur som helst om man nu skulle ge sig på att byta ventiler måste man alltid lämna in toppen för att göra om sätena? (hålen som ventilerna sitter i). Kostnad?

När man säger att ventilerna går ner sig är det tallriken som blir mindre eller vad är de som händer? Varför händer det?

Vill inte lägga ner hur mkt som helst på en så gammal hoj, men samtidigt lackade jag om den förra året och allt annat är nybytt så surt att bara skita i den med.

Mvh Lennis

Jag böt ventiler i min -87 för några år sedan. Jag gjorde bedömningen att jag inte behövde fräsa ventilsätena. Det medförde att när jag fick dom nya ventilerna och monterade dom så behövdes inga nya shims. Ventilspelat blev prefekt direkt. Snacka om tillverkningskvalite.

Det är alltså tätningsytan i ventilen som ger sig. Kollar man noga på en lös ventil så ser man att ventilsätet i toppen har knackat in ett avtryck i ventilen. Om ventilsätet skulle ha knackat in sig så skulle inte ventilspelet ha stämt för mig, i mitt fall.
Sätesfräsning och shimskostnad sparar du in på det sättet. MEN. Är du tveksam på att tätningsytorna har blivit för breda/slitna så är en sätesfräsning att rekomendera.

Angående priset för renoveringen. Det är betydligt mycket mindre än vad dina polare med 10 år nyare hojar betalar i försäkring.

Mats

Varva en motor med överliggande kamaxlar gör man först när hela ventilkåpan är varm för då vet man att kammarna får varm olja på sig. Varmkör alltid din hoj och grejerna håller hur länge som helst. Jag har kört 16000 mil med en hoj och den behövde bara nya kolvringar.

16000 mil med samma ventiler i en FZR 1000 ?

Det hör till ovanligheterna.

Mats
 
Last edited:

Lennis

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Suzuki GSXR-750 K1 & FZR 1000 89
Jag böt ventiler i min -87 för några år sedan. Jag gjorde bedömningen att jag inte behövde fräsa ventilsätena. Det medförde att när jag fick dom nya ventilerna och monterade dom så behövdes inga nya shims. Ventilspelat blev prefekt direkt. Snacka om tillverkningskvalite.

Det är alltså tätningsytan i ventilen som ger sig. Kollar man noga på en lös ventil så ser man att ventilsätet i toppen har knackat in ett avtryck i ventilen. Om ventilsätet skulle ha knackat in sig så skulle inte ventilspelet ha stämt för mig, i mitt fall.
Sätesfräsning och shimskostnad sparar du in på det sättet. MEN. Är du tveksam på att tätningsytorna har blivit för breda/slitna så är en sätesfräsning att rekomendera.

Angående priset för renoveringen. Det är betydligt mycket mindre än vad dina polare med 10 år nyare hojar betalar i försäkring.

Mats



16000 mil med samma ventiler i en FZR 1000 ?

Det hör till ovanligheterna.

Mats

Får tacka för mkt bra och utförliga svar. Ska kolla med lokala handlarn lite vad nya ventiler kostar. Vet du ngt riktpris ca de är rätt kända för att vara svindyra. Har hittat lite på diverse utländska sidor men det hade ju varit kul att köra i sommar.


Mvh Lennis
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Får tacka för mkt bra och utförliga svar. Ska kolla med lokala handlarn lite vad nya ventiler kostar. Vet du ngt riktpris ca de är rätt kända för att vara svindyra. Har hittat lite på diverse utländska sidor men det hade ju varit kul att köra i sommar.


Mvh Lennis

Om jag inte minns fel så kostade ventilerna ca 200kr/st. Och det var på den "fulldyralokala yaMaha ockraren".

Mats
 

Lennis

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Suzuki GSXR-750 K1 & FZR 1000 89
Ska kolla priserna imorgon på yamaha återförsäljaren. Men jag kommer nog göra en fuling eller vad man ska kalla det.

Har lyft ur kammarna och det idag och konstaterat att jag behöver 10 st nya shims de andra kan jag flytta runt. Så ska kolla vad de kostar på yamaha åter. annars blir det att beställa 10 st a 35 kr från lelles mc o köra sommarn ut o fixa med nya ventiler i vinter.

Mvh Lennis tack för dina bra svar mats
 
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top