Grekland till Lyxfällan

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Men vad fan, konka nu någon gång.

Betala tiotal miljarder åt gången för att dom eventuellt ska orka amortera en tiondel av detta, men absolut inte om det går ut över deras pensionsålder, statligt anställda, fri el till "fattiga" etc... samtidigt som en stor del av befolkningen står och demonstrerar mot det elaka resten av europa. Snacka om att slänga bra pengar efter dåliga.

Är enda anledningen till att den konstgjorda andningen att man vid den ofrånkomliga konkursen kommer få reda på hur mycket europeiska pensionspengar som redan är förlorade men bokförda som tillgångar?

edit: finns ju hopp http://www.svt.se/nyheter/utrikes/grekland-kan-inte-langre-betala-ut-loner "Grekland har inte längre råd att betala ut löner och pensioner. Pengarna i statskassan är praktiskt taget slut."
 
Last edited:

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Det är väl typ nu grekerna börjar trycka egna eurosedlar och betala pensioner och statsanställdas löner kontant.
Turboinflation på euron...
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Så röstade grekerna nej. Intressant att se vad som händer nu.
Uppståndelsen är i mitt tycke monumentalt överdriven. Från EU:s sida (och politikernas) iaf.
Grekland står för 2% av EUhandeln, det kan man både ha och mista..
Har försökt söka på deras pensionsålder t ex, och hittat mängder med olika siffror, från 42år (för vissa områden) till 67 som vissa sk "greklandsvänner" hävdar?
Begriper inget, men vill gärna veta
Men, vad har Grekland att erbjuda omvärlden, att exportera? Förutom sura kypare?
Cafehäng? Korruption? Bögöar?
Spännade blir det nog
Det EU nog är räddast för är att en grexit startar en kedjereaktion, UK hänger ju på kanten (folkomröstning?) och då blir det gränser igen och det blir Tyskland/IT/ES/SE som tvingas ta emot alla flitiga och välutbildade afrikaner och då blir nog EU, och ffa bilderbergarna, tämligen sura när planen går om intet..
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Uppståndelsen är i mitt tycke monumentalt överdriven...

Deras skulder är inte små, och vad blir spridningseffekterna? Tror jag såg någonstans att Grekland är tex skyldiga 40 miljarder euro åt Italien som också har ekonomiska problem och skulder till eu redan som det är.

Ska även Italiens skulder skrivas av därefter? osv

Sen är det väl tyvärr så att oavsett skuldmängden och avskrivning av dessa så är det väl billigast i längden att parasiterna lämnar eu.
 
Last edited:

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Greklands statsskuld är 3000 miljarder kronor.
Premiärministern: Vi tänker inte betala för det vill inte mitt folk.

Ansvarsfullt...
 

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Skeppshult. En blå.
Greklands statsskuld är 3000 miljarder kronor.
Premiärministern: Vi tänker inte betala för det vill inte mitt folk.

Ansvarsfullt...
Ja, det är ju till att göra det lätt för sig.
Konstig fråga att folkomrösta om imho.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Undrar verkligen hur grekerna har tänkt sig att det här ska lösa sig i längden.. Visst kul med tänket att nån annan ska betala, men dem andra tycks ha tröttnat på att betala.. De kan ju inte bara trycka nya pengar för då kommer ju valutan att döda sig själv..
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Greklands finansminister avgår på grund av att det skall underlätta förhandlingarna.

Det är väl inte han personligen som är problemet, snarare hans politik och den har ju fastställts med hjälp av en folkomröstning.
Han såg väl sin chans till att gå i livbåten strax innan moderskeppet sjönk...

http://www.hd.se/nyheter/ekonomi/2015/07/06/finansminister-avgar/
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Finns det egentligen nån annan utväg än att välja annan valuta och jacka ur Euron? Det leder mig osökt till länder som Spanien, Portugal...

Spontant känns det återigen väldig bra att inte sitta med denna valuta som bas.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Greklands finansminister avgår på grund av att det skall underlätta förhandlingarna.

Det är väl inte han personligen som är problemet, snarare hans politik och den har ju fastställts med hjälp av en folkomröstning.
Han såg väl sin chans till att gå i livbåten strax innan moderskeppet sjönk...

http://www.hd.se/nyheter/ekonomi/2015/07/06/finansminister-avgar/

Fast det är väl egentligen inte hans politik utan premiärministern. Men något huvud måste ju huggas när det gäller politik..
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Ja det tvivlar jag inte, men känns ändå som att premiärministern är ansiktet utåt för den här skiten och borde ta smällen.

Fast det är finansministern som skrikit att EMU/Världsbanken är "Terrorister" när de avisat Greklands krav, samt ett gäng andra förolämpande personangrepp på vissa motparter. Så korkat har inte premiärministern uttalat sig.
 
Nyheter
Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Top