Gasturbinhoj = JETeskoj!

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Ähh ge dig nu. Så värst märkvärdigt är det inte med det här bygget egentligen, det enda är väl att jag är först att bygga en landracinghoj runt en hemmapulad gasturbin.

Jag är väl ca 70 år för sent ute för att det ska vara något speciellt med själva motorbygget...:rolleyes:

(Missuppfatta mig inte, jag är grymt tacksam för allt skryt ni öser över bygget men spar på krutet tills jag knäckt 219mph. Då först törs jag sträcka i hängslena lite.:))

ÄÄÄ sluta nu. Det är en jäkla bedrift tycker jag, en kamrat var häromdagen djupt impad över Roland Sands custombyggen, visst dom är fina, men han är inget jämfört med alla "vanliga" Svenssons eller för den delen Johanssons:tummenupp som vid sidan om sina familjer, jobb, hus etc producerar grymma byggen med i sammanhanget vääldigt knappa resurser.

Även jag stod på isen i Årsunda och bevittnade första repan och stämmer in i hyllningskören:Bugar:Bugar Dock var det febril aktivitet i depån och man vill ju inte börja brinna:tungan så pratstunden får vi ta en annan gång:hej
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj

Ok, frågan är hur fort en literhoj skulle kunna gå på asfalt efter 2.5km utan strypningar i ECU:n och liknande.

Jag tror det är svårt att uppskatta när din hoj också va stelbent bak, lite svårare att få ner effekt i isen när bakhjulet stutsar hela tiden.

Jo så är det väl, som jag skrev till Elffors så var ju aldrig tanken med bygget att åka is utan det är asfalt och i förlängningen salt som gäller. Det kan väl hoppa en del på saltet också kan jag tänka men isen är nog lite jävligare ändå.

ÄÄÄ sluta nu. Det är en jäkla bedrift tycker jag, en kamrat var häromdagen djupt impad över Roland Sands custombyggen, visst dom är fina, men han är inget jämfört med alla "vanliga" Svenssons eller för den delen Johanssons:tummenupp som vid sidan om sina familjer, jobb, hus etc producerar grymma byggen med i sammanhanget vääldigt knappa resurser.

Även jag stod på isen i Årsunda och bevittnade första repan och stämmer in i hyllningskören:Bugar:Bugar Dock var det febril aktivitet i depån och man vill ju inte börja brinna:tungan så pratstunden får vi ta en annan gång:hej

Det har du ju i och för sig rätt i, jobbar man med det på heltid är det ju bra nog mycket enklare att bygga fräna grejor än när man måste skära ner på dygnssömnen för att hinna skruva och köpa grejor för det som är kvar på löningen i slutet av månaden...:gnissla

Se till att komma och säga hej nästa gång vi är på samma tävling!:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
I väntan på ett lass med prylar till hojen som jag beställt har jag börjat rota i Vipern för att få den i kördugligt skick, ska bli kul att få veva igång den ute på gården i sommar. Vi ska visst få nya grannar tvärsöver vägen så det kan ju bli en trevlig inflyttningspresent.:D









Tjo!:tummenupp
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Hmmm... Undra varför de gamla grannarna flyttade :klia i huvet
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nädå, dom tycker bara att det är kul när grannen lever om lite. Säger dom till mig i alla fall.:)

Åter till väsentligheterna. Att starta motorn med tryckluft är väldigt smidigt, förutsatt att man har en obegränsad tillgång till 200bar tryckluft där man befinner sig. Tyvärr sätter verkligheten käppar i hjulet där så för att kunna åka på tävlingar lite längre bort än Årsunda var jag tvungen att tänka om en aning.



En sån här liten nätt borstlös motor kom med posten idag, en polare i England kör med en sån på sin gasturbindrivna dragbike och det funkar perfekt så jag plankar hans lösning rätt av.



Jag hittade en lämplig aluminiumplåt i bra&ha-lådan och satte igång att göra ett motorfäste.



Bandsåg är ett underbart verktyg när man håller på med aluminium, jag frihandade fram de sista skären med den och monterade motorn för att testa passningen.



Jomenvisst, det vart ju bra det där. Senare ska jag svarva en koppling till kompressormuttern som anläggs med hjälp av en solenoidkolv, men den är fortfarande på väg med roddbåt från Kina så jag får lugna mig lite.



Tjo!:tummenupp
 

Wisborg

Åker alldeles för lite =)
Gick med
6 Sep 2008
Ort
Huddinge
Hoj
CBR 600rr,
Kommer du inte att tappa mycket effekt när du sätter denna klump framför insuget?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Kommer du inte att tappa mycket effekt när du sätter denna klump framför insuget?

Inte om jag inte gör stagen onödigt klumpiga, stryper startmotorn flödet kommer det synas direkt på temperaturerna så det är bara att vänta och se.

Jag kom nyss hem från Olov där vi testkörde sparken efter att ha monterat en snävare jetdysa, nu jävlar börjar det bli snyt i grejorna. Håller vädret och isarna ska det provköras på Mosjön i morgon, jag ska till Edsåsdalen med familjen så han får fanimej se till att hålla mig uppdaterad via SMS om toppfarterna. :)

https://youtu.be/8TGeS4jj-Ww

Tjo!:tummenupp
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Det måste vara nåt särskilt med dricksvattnet och luften, därborta i Mobacken!
Att framställa fungerande high tech med relativt små medel kräver kunskap och IQ - härligt!
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Vi lyckades hitta felet idag, det var oljetrycket som tvärdök under 3kg och trippade oljetrycksvakten. Vete fan varför det händer men det får vi forska vidare på.:tummenupp

Språket ni hör är Utrikiska så min polare i Australien begriper vad vi säger.

https://youtu.be/E5q-I3aW0PQ

Tjo!:)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Med den borstlösa startmotorn på plats på hojmotorn var det dags att försöka klura ut hur själva kopplingen ska göras. Den vanliga lösningen är att använda en s.k. Bendixkoppling som åker fram automagiskt när startmotorn startar, min vän Andy Morris i England har byggt en sån till sin turbindrivna dragracinghoj.

https://youtu.be/R7V_oHAJZSo

Den skarpögde (och även den halvblinde) ser att det är samma sorts startmotor som jag använder, Andy har nämligen varit så snäll att skissa upp en shoppinglista till mig för vad jag behöver i elväg till startmotorn.

Problemet för min del är att jag inte har en kullagrad rotor utan en glidlagrad, en Bendixkoppling överför kraften till turbinrotorn genom att pressa en O-ring mot änden på rotorn och det skulle belasta axiallagret för mycket för min del. Jag bestämde mig för att göra en liknande lösning som Don Giandomenico på www.rcdon.com har gjort till en av sina gasturbiner, men bra mycket enklare då han har en tendens att överarbeta allt han gör...

https://youtu.be/1S2s4BtIVqA?t=3m49s

Alltså, i mitt fall en 6-kantshylsa som med hjälp av en tryckande solenoid läggs an kompressormuttern när det ska till att startas.



En rostfri axel borrades ur, fick en låsskruv som låser den på elmotorns axel och en genomgående fjäderpinne ytterst. Den pinnen löper i ett fräst spår i en 6-kantshylsa fräst i Robalon, hylsan har även ett svarvat spår som en gaffel på solenoiden löper i och hylsan kan på så vis tryckas fram och tillbaka längs den rostfria axeln samtidigt som den roterar.



Jag tog inte så många bilder under själva tillverkningen då det är en prototyp som jag mycket möjligt kommer måsta göra om senare, men jag lovar att det inte var så värst mycket att se.:)



Här är i alla fall en film som visar funktionen, jag har precis beställt resten av elektroniken till startmotorn så när de grejorna dyker upp kan jag börja montera in gasturbinen i ramen igen. Svengelskan får ni stå ut med. :)

https://youtu.be/n_JyVK0agbA

Tjo!:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag har lagt en stund på att snygga till startmotorfästet flödesmässigt, solenoiden har dessutom fått ett kompaktare fäste så nu lär motorn kunna andas lite lättare.



Skruvarna har även försänkts för att slaglängden på hylsan ska bli lite längre.



I kväll blir det fredagsmys med en kopp te framför Skavlan.:tummenupp
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
En kopp te!?

...jag är orolig för dig:dummer
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jag har räknat ut att om jag lägger ner drickandet så frigör jag enorma mängder tid och energi till skruvandet, bakisångest är liksom dåligt för kreativiteten...:gnissla

FELFELFEL.
Man skruvar när man är full..


Se här.
Jag lagade vår Microvågsugn på fyllar för några veckorsedan.
Gick skitbra.
200113_10153692267110110_3039306235755168496_n.jpg

:fyllisar
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Ni i norr är ju lite speciella, vilket du med all tydlighet har visat här i tråden.
Du har ju oxå förklarat för mig att dunk är ju bara för oss fjolliga sörlänningar, Skopa ur hink med kåsa är ju det rätta sättet att inmundiga den ädla finkeloljan.

Men jag tror inte att du behöver inta en antingen eller attityd till SAE finkel utan skulle komma långt med att byta ut kåsa mot snapsglas.

Eller som jag sudda ut arbetsveckan med 3-4 tysköl och bädda ner mig i ett lätt salongstöcken i soffan tills john blund kommer o drar en saga om de lyckliga bilarbetarna i trabantfabriken tills jag garvar mig harmynt tills sömns
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
:)

Beror lite på vad man skruvar i, jag har inte ens vågat dricka en folkis när jag byggt på hojmotorn eftersom jag nog inte skulle förlåta mig själv om etanol-demensen gjort att jag glömt dra åt någon skruv inuti motorn ordentligt och kör skrot...
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Skruva? Du sitter väl vid skavlan o dricker te nu lr?
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top