Separat tråd om medlemsantalet i SSEmse

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
För att inte belasta tråden om medlemsavgiften skulle jag vilja ta upp en diskussion här i vårt diskussionsforum om var gränsen för antalet medlemmar i föreningen skall gå.

Det är enligt årsmötets beslut upp till styrelsen att bestämma hur många vi skall vara så beslutet ligger hos dem.

Det jag vill är att vi, innan det är för sent (sista dagen för att betala in medlemsavgiften är idag och imorgon börjar kön tömmas), kan föra en öppen diskussion om var taket skall gå.

Efter kön tömts är det alltså upp till styrelsen att besluta om vi skall öka medlemsantalet från 380 till något annat.

Mina skäl för att inte öka över 380 är att jag tror att vi då skapar två problem:

1. Antalet medlemmar som vill komma åt de 75 (SRW 3 x 25/grupp) och 100 (Knudan 4 x 25/grupp) platserna per automatik kommer att öka i år jämfört med förra året. 2009 var ett ovanligt år med den värsta lågkonjunkturen i mannaminne. Det första man måste dra in på när det ekonomiska utrymmet stramas åt och osäkerheten om jobb och kostnader i allmänhet ökar är fritidsnöjen. MC körning på bana är en dyr hobby och definitivt en fritidssysselsättning.

Jag är övertygad om att fler medlemmar än förra året kommer att vilja köra i år, vi har ett mycket bättre ekonomiskt läge nu och botten verkar vara nådd. Detta i kombination med att en hel del nya hungriga medlemmar kommer in från kön kommer att öka trycket på bokningen.

Detta kommer i sin tur att innebära att vi måste "hänga på låset" och redan tidigt bestämma oss, och betala, för de helger vi vill köra.
Jag vill inte tillbaka till tiden då man var tvungen att sitta och vaka vid datorn 06:00 för att vara säker på att komma åt en plats då detta enligt mig inte ligger i linje med föreningens grundtanke:

Sydskanes Emse är en populär förening och för att våra medlemmar ska få ut maximalt av sitt medlemskap och de aktiviteter vi arrangerar så har vi i styrelsen satt en gräns om max 350 st medlemmar.

2. Om vi nu ponerar att vi får en större grupp medlemmar som vill köra så kommer vi medlemmar att fylla grupperna innan dessa släpps till icke medlemmar. Detta innebär att icke medlemmar får svårt att testa på hur det är att köra med oss i Sydskanes Emse. Detta innebär då att vi kommer att få svårare att dra med oss kompisar som vill testa på bankörning. Vi kommer ha svårare att få sambos, fruar, män, söner och döttrar som inte är medlemmar att prova på hur det är att köra bana.

Detta ser jag definitivt som något negativt.

Jag vill alltså öppna diskussionen för att se hur vad ni övriga medlemmar säger? Dessutom är jag intresserad av att höra vad de som vill höja medlemsantalet har har för skäl till detta.

Diskussionen var uppe på årsmötet men på detta deltog endast 37 av 380 medlemmar så jag kan inte påstå att majoriteten har uttalat sig i frågan. Ser gärna att man efter sitt inlägg signerar med sitt medlemsnummer.

M.v.h.

Medlem 10021
 

Tuben

Har inte tid!!!
Gick med
18 May 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
DSB
Håller till fullo med dig, vi kan snarare få en motsatt effekt av att ta in fler medlemmar pga att dem nya medlemmarna inte är lika hungriga att köra varenda körning som dem är när man inte vet om man kommer med nästa gång och det är så att den skaran som står utanför och vill in i föreningen den skaran fylls inte på fortare för att vi tar in fler medlemmar.

Så inte fler medlemmar tack.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Jag har verkligen försökt se fördelarna, för oss medlemmar och för föreningen som sådan, med att öka medlemsantalet men jag kan verkligen inte hitta några.
Jag kan däremot peka på några negativa.

Undrar därför fortsatt vad ni andra säger?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Att höja antalet medlemmar tror jag inte på i nuläget. Man ska inte behöva sitta vid en dator kl 6.00 och ändå inte vara garanterad en plats. Platserna i populära grupper försvinner fort. Det har jag genom åren haft personlig erfarenhet av.

Ser egentligen inte någon anledning varför man skulle höja antalet medlemmar, när icke medlemmar ändå har möjlighet att delta i föreningens bankörningar i mån av plats. Till väldigt förmånliga priser kan tilläggas.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Förlåt en oinvigds stilla fråga, men är det inte så att SSEMSE är svemoansluten? I och med det tror jag inte att det är möjligt att stänga ute folk som vill vara medlemmar. Eftersom Svemo är medlemmar i RF finns det i statuterna att en klubb ska vara öppen för alla som önskar. Vi undersökte detta förra året när FIVER diskuterade om vi ska vara en svemoansluten klubb eller ett företag.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Att höja antalet medlemmar tror jag inte på i nuläget. Man ska inte behöva sitta vid en dator kl 6.00 och ändå inte vara garanterad en plats. Platserna i populära grupper försvinner fort. Det har jag genom åren haft personlig erfarenhet av.

Ser egentligen inte någon anledning varför man skulle höja antalet medlemmar, när icke medlemmar ändå har möjlighet att delta i föreningens bankörningar i mån av plats. Till väldigt förmånliga priser kan tilläggas.
Då har du och jag samma åsikt, ingen vinst för någon med andra ord.

Förlåt en oinvigds stilla fråga, men är det inte så att SSEMSE är svemoansluten? I och med det tror jag inte att det är möjligt att stänga ute folk som vill vara medlemmar. Eftersom Svemo är medlemmar i RF finns det i statuterna att en klubb ska vara öppen för alla som önskar. Vi undersökte detta förra året när FIVER diskuterade om vi ska vara en svemoansluten klubb eller ett företag.
Är det så då är saken klar, då har vi i SSEmse inget val.
Detta får styrelsen undersöka.
Tycker dock det verkar konstigt, i stort sett alla golfklubbar i Sverige har en maxgräns på medlemsantalet och Svenska Golfförbundet en del av RF. Dessutom måste alla klubbar vara anslutna till SGF.
 
Last edited:

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
Förlåt en oinvigds stilla fråga, men är det inte så att SSEMSE är svemoansluten? I och med det tror jag inte att det är möjligt att stänga ute folk som vill vara medlemmar. Eftersom Svemo är medlemmar i RF finns det i statuterna att en klubb ska vara öppen för alla som önskar. Vi undersökte detta förra året när FIVER diskuterade om vi ska vara en svemoansluten klubb eller ett företag.

Tycker det verkar väldigt märkligt. Dom klubbar och föreningar som jag varit med i som är RF anslutna har ett medlemstak. Hur skulle det se ut om 300 utövare av en idrott skulle få plats i en gympasal som är anpassad för 150? Eller Pojkar/flickor U15 lag skulle ha 300 fotbolls utövare på en träning.

EDIT: Är en tolkningsfråga.

Utdrag från RF.

Kan man nekas medlemskap i en idrottsförening?

Idrottsföreningar som är anslutna till RF (via ett eller flera SF) skall i princip vara öppna för alla. Detta innebär att en person inte kan nekas medlemskap, om det inte kan förutses att personen ifråga kommer att motarbeta föreningens ändamål eller intressen. Undantag härifrån kan finnas beträffande vissa korpklubbar, vilka endast är anslutna till Korpen.

Föreningen är öppen för alla:) Det finns säkert fler undantag.
 
Last edited:

SanneJ

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Skurup
Hoj
ZX-636R ´04
Är det så då är saken klar, då har vi i SSEmse inget val.
Detta får styrelsen undersöka.
Tycker dock det verkar konstigt, i stort sett alla golfklubbar i Sverige har en maxgräns på medlemsantalet och Svenska Golfförbundet en del av RF. Dessutom måste alla klubbar vara anslutna till SGF.
Visst har SSEMSE ett val och visst kan SSEMSE ha en maxgräns på medlemsantalet!
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Tycker det verkar väldigt märkligt. Dom klubbar och föreningar som jag varit med i som är RF anslutna har ett medlemstak. Hur skulle det se ut om 300 utövare av en idrott skulle få plats i en gympasal som är anpassad för 150? Eller Pojkar/flickor U15 lag skulle ha 300 fotbolls utövare på en träning.

EDIT: Är en tolkningsfråga.

Utdrag från RF.

Kan man nekas medlemskap i en idrottsförening?

Idrottsföreningar som är anslutna till RF (via ett eller flera SF) skall i princip vara öppna för alla. Detta innebär att en person inte kan nekas medlemskap, om det inte kan förutses att personen ifråga kommer att motarbeta föreningens ändamål eller intressen. Undantag härifrån kan finnas beträffande vissa korpklubbar, vilka endast är anslutna till Korpen.

Föreningen är öppen för alla:) Det finns säkert fler undantag.

Du måste skilja på medlemskap i en klubb och maximalt antal på en aktivitet. Som du skrev i ditt klipp ska klubben vara öppen för alla. Undantagen är få, och reglerar främst korpidrott. Är SSEMSE anslutna till korpen?

Visst har SSEMSE ett val och visst kan SSEMSE ha en maxgräns på medlemsantalet!

Då är inte klubben öppen för alla, och kan följdaktligen inte vara medlemmar i Svemo.
 
Last edited:

Deagol

En vit en vit
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Höganäs
Hoj
ZX 10 R NINJA -09
Då är inte klubben öppen för alla, och kan följdaktligen inte vara medlemmar i Svemo.

Om jag inte har helt fel för mig så har man möjlighet att begränsa antalet medlemmar eller har jag fel ?

Sen är det väl som så att för att en sådan här sak skal kunna fungera så måste man ha en begränsning av antalet medlemmar eller ?
 

Spindisc

Vrooooooom
Gick med
25 May 2007
Ort
Skåne
Hoj
Triumph Daytona 675
Förlåt en oinvigds stilla fråga, men är det inte så att SSEMSE är svemoansluten? I och med det tror jag inte att det är möjligt att stänga ute folk som vill vara medlemmar. Eftersom Svemo är medlemmar i RF finns det i statuterna att en klubb ska vara öppen för alla som önskar. Vi undersökte detta förra året när FIVER diskuterade om vi ska vara en svemoansluten klubb eller ett företag.

Så gott som alla golfklubbar som är anslutna till RF genom SGF har något liknande denna text under Medlemskap:

Medlemskap beviljas av styrelsen eller av den till vilken styrelsen överlämnat beslutanderätten härom.
Ansökan om medlemskap får avslås endast om särskilda skäl föreligger såsom hänsyn till arten eller omfattningen av golfklubbens verksamhet eller om det kan antas att sökanden kommer att motarbeta klubbens ändamål eller intressen. Ansökan får också avslås om sökanden tidigare varit medlem och utträtt enligt 11§ 2 stycket och inte till ansökan fogar de uteblivna inbetalningarna som föranlett utträdet.

Beslut att avslå medlemsansökan ska fattas av styrelsen. I beslutet ska skälen redovisas och vad sökanden har att iakttaga enligt 15 kap. RF:s stadgar om han önskar överklaga beslutet. Beslutet ska inom tre dagar skriftligen avsändas till den som fått avslag på sin ansökan.

Beslut om vägrat medlemskap får överklagas av den berörde senast inom tre veckor från den dag då beslutet meddelades enligt reglerna i 15 kap. RF:s stadgar.

Genom beslut av årsmötet får person på förslag av styrelsen väljas till hedersmedlem i klubben. Hedersmedlem är befriad från avgifter tillkubben


Det viktiga är dock texten hänsyn till arten eller omfattningen av klubbens verksamhet vilket gör att kluben kan bestämma hur många medlemmar dom anser vara rimligt.

// Spindisc
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Så gott som alla golfklubbar som är anslutna till RF genom SGF har något liknande denna text under Medlemskap:

Medlemskap beviljas av styrelsen eller av den till vilken styrelsen överlämnat beslutanderätten härom.
Ansökan om medlemskap får avslås endast om särskilda skäl föreligger såsom hänsyn till arten eller omfattningen av golfklubbens verksamhet eller om det kan antas att sökanden kommer att motarbeta klubbens ändamål eller intressen. Ansökan får också avslås om sökanden tidigare varit medlem och utträtt enligt 11§ 2 stycket och inte till ansökan fogar de uteblivna inbetalningarna som föranlett utträdet.

Beslut att avslå medlemsansökan ska fattas av styrelsen. I beslutet ska skälen redovisas och vad sökanden har att iakttaga enligt 15 kap. RF:s stadgar om han önskar överklaga beslutet. Beslutet ska inom tre dagar skriftligen avsändas till den som fått avslag på sin ansökan.

Beslut om vägrat medlemskap får överklagas av den berörde senast inom tre veckor från den dag då beslutet meddelades enligt reglerna i 15 kap. RF:s stadgar.

Genom beslut av årsmötet får person på förslag av styrelsen väljas till hedersmedlem i klubben. Hedersmedlem är befriad från avgifter tillkubben


Det viktiga är dock texten hänsyn till arten eller omfattningen av klubbens verksamhet vilket gör att klubben kan bestämma hur många medlemmar dom anser vara rimligt.

// Spindisc
Jisses vad jag har letat efter den texten!! :krama
Det slutade med att jag igår läste en SGF rapport från 1993 gällande möjligheten att som SF (Specialförbund) vara medlem i RF men ändå uppfylla RF-stadgarna om öppenhet. :brinnerup

Tro fan att det är en Triumph Daytona ägare som styr upp. :tummenupp
 

woodii

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Skåne, i en Skånelänga.
Hoj
R6-2001, Workz WFA125,KTM 450 exc -05,
En tanke, varför inte ha 4 grupper på SRW istället för 3 st. Visst blir det 5min mindre bantid per omgång men om man får köra 15 min istället för 20 min så kan det väl kvitta ?

Då kunde man isf haft två gula grupper eftersom dom blir fulla först, och dom gångerna jag gick in och var sen till bokningen så var det bara platser kvar i röd och vit grupp och inte ens efter bokningen stängde verkade röd eller vit grupp full.

Det med att höja antalet medlemmar verkar ju dumt om det ändå kommer va samma problem att få plats som icke medlem.
Jag är själv inte medlem men skulle gärna bli, fast finns det inga fördelar med det förutom att man får slåss med dom andra 570 medlemmarna om plats lite tidigare än icke medlemmar så känns det som att kasta pengarna i sjön.

Annars tyckte jag det var väldigt kul att köra med er förra året :)
 

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja.
En tanke, varför inte ha 4 grupper på SRW istället för 3 st. Visst blir det 5min mindre bantid per omgång men om man får köra 15 min istället för 20 min så kan det väl kvitta ?

Då kunde man isf haft två gula grupper eftersom dom blir fulla först, och dom gångerna jag gick in och var sen till bokningen så var det bara platser kvar i röd och vit grupp och inte ens efter bokningen stängde verkade röd eller vit grupp full.

Det med att höja antalet medlemmar verkar ju dumt om det ändå kommer va samma problem att få plats som icke medlem.
Jag är själv inte medlem men skulle gärna bli, fast finns det inga fördelar med det förutom att man får slåss med dom andra 570 medlemmarna om plats lite tidigare än icke medlemmar så känns det som att kasta pengarna i sjön.

Annars tyckte jag det var väldigt kul att köra med er förra året :)

2 röda grupper som det var förra året var helt prefekt. Iallafall på Knutstorp!

\Masonit
 

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Ort
Kristianstad
Hoj
Kawasaki
Är heller inte så förtjust i att det blir så många nya medlemmar om det nu kommer innebära att man måste boka alla körningar 2010 den 1 mars?!?(eller när bokningen öppnar) för att vara säker på en plats. Tycker att man som medlem skall ha lite fördel med att kunna planera in körningar i lugn och ro och hinna kolla med jobbet innan man bokar. Nu kommer det kanske bli som det är för icke medlemmar ... panikbokning men 6 månader istället för några veckor innan.

Men man kanske inte skall måla fan på väggen, det kanske inte blir någon större förändring. Men frågan är vågar man att INTE boka den 1 mars?


10667
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Egentligen borde det inte vara några problem med fler i föreningen.
Men man förlorar pengar på "icke medlem" och förra året så slog juh "finanskrisen" till..
Vilket logiskt borde betyda mindre pengar till nöje...

Nu till detta året så är juh "finanskrisen" "över" så det kan bli fel åt andra hållet detta år..
 

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Ort
Kristianstad
Hoj
Kawasaki
...Men man förlorar pengar på "icke medlem" ...

Detta får jag inte ihop, förklara gärna.

Om 100% av deltagarna är medlemmar och kör på alla körningar:

Medlemsavg 2009: 380*500 = 190 000 kr
Medlemsavgift 2010: 570*500 = 285 000 kr

8 heldagar knutstorp á 100 deltagare och 15 halvdagar sturup á 100 deltagare : (8+(15/2))*100*950 kr = 1 472 500 kr


Om 100% av deltagarna är icke medlemmar och kör alla körningar:

Medlemsavg 2009: 380*0 = 0 kr
Medlemsavgift 2010: 570*0 = 0 kr

8 heldagar knutstorp á 100 deltagare och 15 halvdagar sturup á 100 deltagare : (8+(15/2))*100*1 300 kr = 2 015 000 kr


Alltså:

Total inkomst med 100% medl 2009 : 190 000+1 472 500 = 1 662 500 kr
Total inkomst med 100% medl 2010 : 285 000+1 472 500 = 1 757 500 kr
Total inkomst med 100% ickemedl : 2 015 000 kr
(exkl utgifter förstås)
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Detta får jag inte ihop, förklara gärna.
Det behövs inte, du har helt rätt i dina beräkningsexempel.
Föreningen löper större ekonomisk risk vid eventuella icke fullbokade dagar om alla de som bokat är medlemmar. Utspädningen av icke medlemmar fungerar som en krockkudde då dessa betalar lite extra för att köra. Å andra sidan så betalar de ingen medlemsavgift alls. Så att bara köra nån enstaka dag är billigare för en icke medlem än för en medlem. Rättvist i mina ögon.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Saxat från hemsidan:

"2010-02-01

Medlemsbetalningen för 2010 är nu stängd

Medlemsinformationen kommer nu att bearbetas manuellt vilket tar ett tag.
Du som är nybliven medlem kan alltså inte än se att du är medlem när du loggar på hemsidan.
Håll ut det kommer.

Vi meddelar här på hemsidan när denna bearbetning är klar.

Styrelsen passar på att välkomna alla nya medlemmar."

Så hur många medlemmar är vi nu i föreningen då? :va
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top