Sidan 1 av 9 1234567 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 163
  1. #1
    Nu i tvåtaktsträsket Mr Motos avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Javisst
    Hoj
    RVF 400, NSR250 SP
    Inlägg
    344

    RVF400-Upprustning till banhoj

    Inspirerad har man blivit av att läsa andras byggtrådar. Alltid kul att se hur bra det blir och fundera på hur man själv skulle ha gjort. Så nu när meksäsongen är igång som bäst är det väl min tur att dela med mig av mitt övningsprojekt.

    Mitt mål med det hela var att bli bättre allmänt på att meka med mc. Har hittills haft så fräscha hojar att det varit onödigt att skruva sönder något som fungerar. Har mest blivit service och lite racekåpor. Och i ERF har förarna i teamet haft vänligheten att hålla sig på hjulen så det har mest blivit att se till att det går långsamt att byta framhjul.
    Vidare ville jag lära mig lite om import och ta tag i det här med att handla på ebay. Någon gång måste man ju börja.

    Har alltid varit svag för Honda RVF 400 NC35. Ganska race inspirerad från början, kul chassi, enkelsving, upp o ner gaffel redan-94 och V4-motor. Udda i Sverige men ändå "Honda säker".
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Honda_RVF400_NC35.jpg
Visningar:	396
Storlek:	44,8 KB
Id:	297898

    Efter att ha läst på på diverse forum hittade jag ett lämpligt objekt på autotrader som var lagom kraschat och därmed inte för dyrt. Ville ju inte dra till med för mycket pengar då man är nybörjare på det här. Tog kontakt med Mark Jennings som fick hämta hem skrotet. Ett bra sätt om man inte har möjlighet att åka själv.

    Så i våras stod den här:
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_3302.jpg
Visningar:	675
Storlek:	256,5 KB
Id:	297899
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_3308.jpg
Visningar:	533
Storlek:	252,7 KB
Id:	297900
    Hojen verkade ha varit med om en del. Sista smällen lär ha varit med bil bakifrån då jag fann lite glas här och där samt skadad bakfälg och knäckt ljuddämpare. Satt helt nya däck på dock. Antagligen för att ägaren skulle få ut pengar på försäkringen.(Den hade anmärkning på det om man gick in och kollade på engelska bilprovningen där man kan se protokoll).
    Skrotfirman i England hade rört bort nyckeln vid hämtningstillfället. Gissa om jag blev misstänksam, men det löste sig då den dök upp på posten ett tag senare efter lite telefonerande. Så det blev till att lära sig tjuvkoppling till att börja med.
    Jag var nöjd, hojen var lagom skrotig. Ville inte ha för svårt projekt så det blev ett mc-pussel i lådor som jag inte orkade slutföra då man är orutinerad.
    Så nu var det bara att sätta igång.

  2. #2
    Medlem Svedbergs avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    i skogen
    Hoj
    Honda RS125, Honda RVF400
    Inlägg
    1 401
    KUL!

    Hoppas bygget går fint, kika in på 400greybike for tips, ideer och delar.

    Se även http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=163649

    min RVF, tyvärr går det saaaakta framåt med bygget nu pga hus, hästar mm.

    /Lasse
    [COLOR=Red]RVF400, RS125R

  3. #3
    Motorhaverist? Javisst! Bodoes avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Sthlm
    Hoj
    Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
    Inlägg
    1 434
    Målet för dig säger du är att du ska bli bättre på att meka, men vad är målet för hojen? Man väljer ju inte denna hoj enbart för att bli bättre på att meka.

    Kommer följa projektet med spänning och hoppas att du dokumenterar ditt arbete väl. Något jag undrar över är hur du kollar upp hojen i det engelska fordonsregistret?
    Tyckte jag denna dag

    Jag bygger en eldriven enduro! Läs här.

  4. #4
    Dr.Bike
    Gäst
    Kul Mr.Moto!

    Hoppas att du vet att du har en expert på just den hojen i Karlskoga?

    PM:a vid intresse.

  5. #5
    Rage closed inside! Slappas avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Västervik! Lund
    Hoj
    Motard
    Inlägg
    7 810
    Intressant bygge men som nån sa vad är planerna för hojen?
    The only easy day was yesterday

    Köpes: KTM 625/640 chassie komplett utan/med trasig motor!



    Ktm lc4 delar säljes:
    Kylare
    Bakramar
    660 block med fin växellåda osv
    Styrkrona
    Elsystem/kabelstam
    660 Tank

  6. #6
    Nu i tvåtaktsträsket Mr Motos avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Javisst
    Hoj
    RVF 400, NSR250 SP
    Inlägg
    344
    Hej, kul att ni hittat hit. Hann inte skriva så mycket igår. Tack för de olika tipsen.
    Din tråd Svedberg har jag läst tidigare både en och två gånger, det blir riktigt bra. Hoppas du får tid att fortsätta. Men för att använda en sportmetafor, ditt projekt är i elitserien och jag kommer nog att hållla mig mer till korpen eller något.

    Jo målet med själva hojen är att den skall bli en banåkarhoj i bra skick för mindre banor. Kommer att köra på standardutseende då jag vill att det skall gå att känna igen den som en 90-tals racer. Var ju ung på den tiden, körde sporthoj och drömde om dess större bröder RC30 och RC45, så jag kommer bra överens med det utseendet. Vill man vara modern kan jag ju alltid ta 600:an.

    För att det skall passa min budget kommer jag att återanvända så mycket standarddelar jag kan. Visst hade det varit roligt att spara vikt men det får bli en senare fråga. Viktigt är för mig att få ihop en cykel som rullar och det inte blir en hoj som ligger i lådor. Sen får det bli uppdatering lite bit för bit. Bl.a vet jag redan nu att fjädringen är undermålig och kylarna har sett sina bästa dagar. Så det kommer i framtiden även om de delarna åker på till att börja med. Som sagt handlar mycket om att lära sig vad som går och inte går.

    Så nu var det mycket snack och lite hockey, (var tvungen att skriva så då man bor 300 m från FBK´s hockeylada...).

    Här kommer en liten resumé för att ta oss fram till dagsläget.

  7. #7
    SHR ! solhagaracings avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    kinnekulle
    Hoj
    Kawasaki zx750r ninja 1989
    Inlägg
    458
    Trevligt ! Ska bli roligt att följa denna tråd ..Mvh

  8. #8
    Nu i tvåtaktsträsket Mr Motos avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Javisst
    Hoj
    RVF 400, NSR250 SP
    Inlägg
    344
    Det sista jag gjorde innan jag började nedmontering var att lyssna lite hur motorn lät för att få reda om något verkade alldeles galet. Kunde då också se hur reg/rectifier började gå upp i rök bokstavligt talat. Tydligen vanligt fel på denna modellen, så heavy duty version får införskaffas.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_3483.jpg
Visningar:	482
Storlek:	229,7 KB
Id:	297947

    Ett styck skitig motorcykel:
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_3480.jpg
Visningar:	501
Storlek:	248,6 KB
Id:	297943Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_3498.jpg
Visningar:	477
Storlek:	239,1 KB
Id:	297944
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_3500.jpg
Visningar:	407
Storlek:	255,4 KB
Id:	297945Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_3503.jpg
Visningar:	487
Storlek:	235,2 KB
Id:	297946
    Är noga med att märka upp det mesta så jag vet vad som hör vart. Kan tänka mig att det som är självklart nu kan vara svårt när Alzheimern fått jobba lite.

    Det märks att man kör året runt i England. Verkar vara en del salt med i bilden också. Att tänka på för den som lockas av priserna där. Finns stor risk att aluminium mm är illa åtgånget. Var en hel del gropar i motorn på denna hojen.

    Hade nyligen varit någon och bytt bränsleledningar och kletat smörja här och där. Så lite TLC verkar den ha fått.

    Mera skruva:
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_3518.jpg
Visningar:	500
Storlek:	248,2 KB
Id:	297950Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_3619.jpg
Visningar:	441
Storlek:	242,0 KB
Id:	297951
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_3626.jpg
Visningar:	421
Storlek:	239,4 KB
Id:	297952
    Lite att rengöra!
    Senast redigerat av Mr Moto den 2010-01-09 klockan 11:31. Anledning: det här med bilder

  9. #9
    Nu i tvåtaktsträsket Mr Motos avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Javisst
    Hoj
    RVF 400, NSR250 SP
    Inlägg
    344
    Några timmar med högtryckstvätt och diverse rengörningsmedel. Det som fixade jobbet till slut var Biltemas fälgrengöring.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_3633.jpg
Visningar:	498
Storlek:	243,0 KB
Id:	297953

    Sen lite före och efter på motorn. Är långt kvar till riktigt fint skick men jag nöjer mig så här. Diverse stålborstar var grejen.
    Och dremeln här och där, har nog blivit beroende av den. Att man kan göra så mycket med en sådan liden grej.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_3637.jpg
Visningar:	478
Storlek:	244,3 KB
Id:	297954Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_3643.jpg
Visningar:	557
Storlek:	241,7 KB
Id:	297955

    Mer gnidande:
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_3645.jpg
Visningar:	396
Storlek:	239,7 KB
Id:	297956Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_3650.jpg
Visningar:	388
Storlek:	231,0 KB
Id:	297957
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_3651.jpg
Visningar:	432
Storlek:	243,4 KB
Id:	297958Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_3653.jpg
Visningar:	364
Storlek:	244,0 KB
Id:	297959

    Pust!

  10. #10
    Arbete ger frihet ! Puckens avatar
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Top floor.
    Hoj
    Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
    Inlägg
    8 607
    Riktigt trevligt objekt.
    En av det snyggast orginalhojar som finns tycker jag.
    Detta bygge kommer att följas !
    Potatoes Mc

  11. #11
    Nu i tvåtaktsträsket Mr Motos avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Javisst
    Hoj
    RVF 400, NSR250 SP
    Inlägg
    344
    Lite delar börjar ramla in. Rick Oliver och Tyga fick bli huvudleverantörer.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_3654.jpg
Visningar:	332
Storlek:	240,3 KB
Id:	297963

    Kåpor är skrymmande. Kändes dock som god kvalitet på Tyga kåpor, får se om jag tycker det efter montering oxå...
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_3656.jpg
Visningar:	301
Storlek:	233,6 KB
Id:	297964Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_3658.jpg
Visningar:	354
Storlek:	244,3 KB
Id:	297965

    Dyr HRC-special racer expansionskärl måste man ju ha för snabba varvtider
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_3660.jpg
Visningar:	356
Storlek:	227,3 KB
Id:	297966

  12. #12
    Nu i tvåtaktsträsket Mr Motos avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Javisst
    Hoj
    RVF 400, NSR250 SP
    Inlägg
    344
    Då var det svinto dags.
    FöreKlicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_3661.jpg
Visningar:	422
Storlek:	245,1 KB
Id:	297970

    Efter
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_3663.jpg
Visningar:	464
Storlek:	251,7 KB
Id:	297971

    Länkaget var illa åtgånget av rost så det blev så där. Men den delen är ju lackad original så det jan säkert bli bra ändå.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_3671.jpg
Visningar:	369
Storlek:	235,5 KB
Id:	297972Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_3672.jpg
Visningar:	376
Storlek:	230,7 KB
Id:	297973

  13. #13
    Tjuvjägare wonderwizards avatar
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mörarp
    Hoj
    Yamaha R1 2008
    Inlägg
    9 424
    ser riktigt trevligt ut, skulle själv kunna tänka mig att ta en likadan, men renovera & köra på gatan med.


    vad fick du ge för hojen i uk ? frakt ? länkar ?
    R6-99, R1-99, VFR800-98, R1-04, R1-05, R1-06, R1-09, R6-06, RD350 YPVS-83, R1-08 .. tror jag håller mig till Yamaha

    Moderator i Stulet/Upphittat Forumet + RoH - Riders of Helsingborg

  14. #14
    Today it´s win or hospital ! Lodets avatar
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Lomma
    Hoj
    ST3R
    Inlägg
    826
    Blogginlägg
    6
    Mkt fint!
    Detta kommer att följas !
    Varit sugen länge på en Rvf 400, skulle dyka upp någon slår man kanske till i framtiden

  15. #15
    Nu i tvåtaktsträsket Mr Motos avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Javisst
    Hoj
    RVF 400, NSR250 SP
    Inlägg
    344
    Citat Ursprungligen postat av Bodoe Visa inlägg
    ...Något jag undrar över är hur du kollar upp hojen i det engelska fordonsregistret?
    Det jag gjorde var att gå in på deras bilprovningshemsida, VOSA Vehicle & Operator Agency http://www.motinfo.gov.uk/

    Här kan man ta del av MOT Test Certificate. Du behöver ett nr som står på det där runda skattemärket de har på hojen och numret på besiktningsprotokollet eller numret på V5C, deras registreringsbevis. Kan ju vara bra med det senare för då vet man ju att det finns ett sådant.
    Går att se lite historia på hojen och vad som varit fel, ägare mm. Allt hjälper ju när man handlar på distans.

  16. #16
    Nu i tvåtaktsträsket Mr Motos avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Javisst
    Hoj
    RVF 400, NSR250 SP
    Inlägg
    344
    Citat Ursprungligen postat av wonderwizard Visa inlägg
    ser riktigt trevligt ut, skulle själv kunna tänka mig att ta en likadan, men renovera & köra på gatan med.


    vad fick du ge för hojen i uk ? frakt ? länkar ?
    Skall du ha en kvaddad gissar jag på runt 1000 till 1500 £.
    De som är körbara verkar gå för ca 2000 till 3000£ på ebay.co.uk

    Det handlar då om gråimporterade hojar från Japan. Om du skall ha den på gatan vet jag inte hur det funkar med framlyset om du måste byta hela pga. vänstertrafiken. Däremot slipper man byta hastighetsmätare då det är km/h som gäller i Japan och de flesta bara klistrat på en mph-skala.

    Frakten är dyr, det är ju en ö. Jag valde att få hojen hämtad och fraktad till Sverige av Mark Jennings. Han är ju van med att frakta hojar och vet hur registreringsbevis skall se ut. Beroende på vart det är i England får du nog räkna med en 6000-7000 kr.
    Börjar man räkna på vad det skulle kosta att göra resan själv med tid och allt så blir även det en hel del pengar. Men skall man ändå dit på semester t.ex. kommer ju detta alternativ i ett annat läge.
    Ännu ett alternativ är ju att flyga lågprisflyg och köra hojen hem men där har jag inte koll på hur man gör med försäkring mm.

    Har gjort mig en exelsammanställning där jag listar alla kostnader och frakt. Kan vara bra som erfarenhet inför kommande projekt och för att hålla min budget.
    Kanske inte så rolig läsning men kan ju vara bra att ha ett mått i kr på ens egen galenskap. Dock skall jag be att få hålla den för mig själv

    http://www.autotrader.co.uk/bikes

    http://www.markjenningsab.se/

  17. #17
    Ett fuckobarn... 4:20s avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Överallt..
    Hoj
    Såld: ZX6RR "BanEdition" lolz RVF NC35 *såld
    Inlägg
    1 338
    denna hoj är kärlek!
    har lite ångest för att jag sålde mitt exemplar..
    Its a bike! its made to be ridden like theres no tommorrow

    Loud pipes save lives

  18. #18
    Tibnor är min speedshop... Elfforss avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    hemma
    Hoj
    , Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
    Inlägg
    3 685
    Du bygger inte i realtid va?

    Det ser lite varmare ut i karlstad, än här..

    Snyggt blire iaf.
    Alla elektroniska pryttlar innehåller nån slags grå rök. Om den läcker ut sluta skiten att fungera. Har tyvärr inte hittat nån bra leverantör av grå rök...

  19. #19
    Nu i tvåtaktsträsket Mr Motos avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Javisst
    Hoj
    RVF 400, NSR250 SP
    Inlägg
    344
    Sen var det dags att ge motorn en liten översyn. Oljeläckage vid vattenpump, trött o-ring vid termostathus, filter och olja, tändstift och kolla ventiler mm.
    Gjorde riktigt rookie mistake här. Van med 600:an, där finns ju inga vipparmar utan man mäter mellan kammen och shims. Precis när jag var klar och hade flyttat runt shims så det dög kom jag på att de ju är mellan vipparm och shims jag skall mäta. Står klart och tydligt i verkstadshandboken....
    Nåja, fick ju upp hastighet på att kolla ventilspel med så mycket övning.

    På bilden ser ni orsaken till det karakteristiska vinandet från motorn, de kuggdrivna kammarna. Vad jag förstår kan man ta bort de smala hjulen till vänster, "quitening gears" och få ännu högre ljud och dessutom en lättare vevaxel. Om motorn skall isär helt kan det vara läge att trimma lite.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_3675.jpg
Visningar:	543
Storlek:	239,5 KB
Id:	298185

  20. #20
    Nu i tvåtaktsträsket Mr Motos avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Javisst
    Hoj
    RVF 400, NSR250 SP
    Inlägg
    344
    Sen var det dags för framgaffeln. Någon intresserad av lite bättre begagnad gaffelolja.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_3892.jpg
Visningar:	288
Storlek:	236,6 KB
Id:	298186Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_3893.jpg
Visningar:	390
Storlek:	244,2 KB
Id:	298187

    Upptäckte att någon engelsman som varit van att dra fast lastbilshjul monterat oken vid tillfälle. Skruvarna hade mer midja än en fotomodell. Man kan därför ana en liten missformning av hålen på gaffelbenen då det glappat. Kan det funka att borra upp och sätta i utbytesgängor eller blir det för lite gods runt kanten? Någon som har något bra förslag?

Sidan 1 av 9 1234567 ... SistaSista

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Kanske bra att känna till för en del.. Tyvärr indubbat motorljud här och var, men en skön spegling av sporten innan namnbytet.

notrightrider
Vill du annonsera ovan? Klicka här