Stövelrengöring!

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Var ute och lekte med husan och brottades med tjej på XR'n. Tyvärr så fick hon för sig att tippa ner sin hoj i världens suraste, gasigaste, skitigaste och största älgpisshålet söder om örebro, och nu stinker mina stövlar high heaven.

Otaliga vattensköljningar och tvättmedelskurer har gjort det lite bättre, men bootsen behöver flyttas ut i garaget för dom kan inte bo inne längre i samma hus som människor.

Så vad har ni för tips för att få dom "ok" igen?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Kokande lut? :hihi

Det kan ju börja växa saker i dom som stinker satan, ett klassiskt knep då är ju djupfrysning, fast det kanske är mindre poppis, och enkelt, att kasta in ett par endurostövlar i frysen... :rolleyes:
 

lilltryne

Den modiga lilla grisen...
Gick med
17 Jan 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 250 SXF-06, KTM 525 EXC-05
Örebro har väl minusgrader nu så det är väl bara slänga ut dem i kylan? Annars om du tvättar dem ordentligt med högtryckstvätt o avfettning o sen torkar dem ordentligt efteråt så borde det bli bra. Känns som det är viktigt o torka dem fort, står de o halvblöta länge så luktar de as ju.

Annars rekomenderas dessa dynor för o ta bort div lukt:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=134367054

Vet inte hur det är på stövlar men de tog bort röklukt ur min bil. Bara o låta dynan ligga i när du inte använder stövlarna. De håller i typ 3 månader.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Örebro har väl minusgrader nu så det är väl bara slänga ut dem i kylan? Annars om du tvättar dem ordentligt med högtryckstvätt o avfettning o sen torkar dem ordentligt efteråt så borde det bli bra. Känns som det är viktigt o torka dem fort, står de o halvblöta länge så luktar de as ju.

Annars rekomenderas dessa dynor för o ta bort div lukt:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=134367054

Vet inte hur det är på stövlar men de tog bort röklukt ur min bil. Bara o låta dynan ligga i när du inte använder stövlarna. De håller i typ 3 månader.
Fast det där bryter ju bara ner den dåliga lukten från rök mm. Det bildas ju inte ny röklukt i tex en bil om ingen röker i den, så då funkar det ju. Illaluktande skor beror i 99,99% av fallen på bakterier som lever på hudavlagringar, fotsvett mm, och dom bildar svavelämnen mm som luktar myspys. Dvs man måste ha bort bakterierna för att det ska sluta stinka, att bara ta bort stanken funkar tills dom har producerat ny. Köld tex dödar bakterierna, dvs funkar det mer långsiktigt :)
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Klorin funkar rätt bra mot lukten som brukar komma när man kombinerar crosstövel-fotsvett-myrvatten
 

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Ort
Timrå
Hoj
Förr: KTM 640SM, ZX9 R 2001 Nu: Hojlös
finns även en textilspray som går att köpa på ICA som tar bort dåliglukt, funkar skapligt.
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Fina tips allihop...dom åker ut på minusgradskur inatt till att börja med :tummenupp
 

issi

* 3 äpplen hög, som en smurf... *
Gick med
3 Aug 2005
Ort
Hus med för litet garage...
Hoj
KTM EXC 250f Sixdays -13, 690 Duke -09
jag tror inget funkar, det är phastasphuk som luktar bläää!! :arsele
Skylla på söta tjejjen på XR-en, lägre än Glocalnet.... :D

Köp nya! (med innersko som du kan tvätta i maskin!)

Puss å gull ;-)

/issi
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...det låter lite fjolligt, geggmoppar SKALL ned i de värsta surhålen man hittar, annars kan man ju lika gärna erkänna att man hellre vill köra grusväg, fika minst 3 ggr per uftlykt och drömmen är en 1200GS. :hihi

Bilden är talande, Luciaracet i helgen, brallorna stod av sig själva innan tvätten. :D

/med skyddströja som luktar precis bäver
 

Bifogat

  • surhal_luciaracet_09.jpg
    surhal_luciaracet_09.jpg
    128.3 KB · Visningar: 124

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
...det låter lite fjolligt, geggmoppar SKALL ned i de värsta surhålen man hittar, annars kan man ju lika gärna erkänna att man hellre vill köra grusväg, fika minst 3 ggr per uftlykt och drömmen är en 1200GS. :hihi

Bilden är talande, Luciaracet i helgen, brallorna stod av sig själva innan tvätten. :D

/med skyddströja som luktar precis bäver

Jag börjar gråta när jag ser såna bilder. Jag har aldrig kört enduro utan bara motocross, däremot de gånger jag har varit ute i skogen och drabbats av ett rövhål så har jag fått panik. Kom du upp därifrån av egen maskin?

För övrigt så ÄR drömmen en 1200GS ;)
 

issi

* 3 äpplen hög, som en smurf... *
Gick med
3 Aug 2005
Ort
Hus med för litet garage...
Hoj
KTM EXC 250f Sixdays -13, 690 Duke -09
...det låter lite fjolligt, geggmoppar SKALL ned i de värsta surhålen man hittar, annars kan man ju lika gärna erkänna att man hellre vill köra grusväg, fika minst 3 ggr per uftlykt och drömmen är en 1200GS. :hihi

Bilden är talande, Luciaracet i helgen, brallorna stod av sig själva innan tvätten. :D

/med skyddströja som luktar precis bäver

Hahaha!! (jag vet en som trillade just där bilden är tagen...)

Jag skulle också ha startat i Luciaracet men 5 min innan start upptäckte jag att det var hål i kopplingskåpan.... :gnissla
Så här i efterhand så ska jag nog vara glad för det, det var ganska hårt om jag förstog saken rätt.... :D

/issi
 

Mr EmCom

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
KTM 250 Freeride

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag börjar gråta när jag ser såna bilder. Jag har aldrig kört enduro utan bara motocross, däremot de gånger jag har varit ute i skogen och drabbats av ett rövhål så har jag fått panik. Kom du upp därifrån av egen maskin?

För övrigt så ÄR drömmen en 1200GS ;)


Fjolla. :D

...där är det massor med ork och motivation kvar, första varvet, så det var full gas, och det gjordes kort manöver av det diket.

Tävlingen var för övrigt jävligt hårig...den snorhala leran tillsammans med alla dessa berghällar gjorde det till en prövning modell värre.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Sprit... det tar kål på det mesta. :banana
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top