Sidan 1 av 5 12345 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 84
  1. #1
    2taktsfrälst
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    08
    Hoj
    Ducati 748R '01 & Honda NSR125R '90 X2
    Inlägg
    184

    Honda NSR180 projekt

    Blev lite nolstalgisk när jag surfade runt på blocket härom dagen. Slutade med att jag åkte 32+32 mil i lördags för att hämta en NSR125R JC20 årsm. 1990. Röd & vit precis som min första hoj som jag ägde mellan 2003-2005. Älskade den hojen

    Den är lite tilltufsat på så vis att den är sprucken i kåpfästen (som alla andra gamla NSRer?). Tändningslåset är förstört vid stöldförsök. På ljuddämparen har någon plockat bort sista böjen vilket gör att den låter en massa i onödan. Slutligen är kopplingsgreppet av.

    Det roliga är att den har ett 180cc kit monterat. Bakstötdämparen är nyligen bytt. Den har rullat ungefär 1900 mil, vilket ju inte är så farligt. Min gamla hade rullat 4300mil eller nått sånt när jag sålde den. Sedan fick jag med 1st skuren 180cc cylinder och 2st originalcylindrar varav den ena också är skuren.

    Nytt kopplingsgrepp beställde jag i Måndags och fick beskedet att det bör komma idag (onsdag) om det finns i sverige, annars början av nästa vecka. Så fort det kommer blir det provkörning. Tändningslås har jag fått tag på, skeppas med posten idag. Sen tror jag har hittat ett originalavgassystem.

    Framtidsplanderna ser ut nått såhär:
    Nu tänkte jag mest fixa så att den går att köra sedan ordnar jag till det kosmetiska och mer pulver i motorn om det skulle behövas.

    *Byta kopplingsgreppet.
    *Byta tändningslåset.
    *Laga plasten och fräsha upp den lite med lite lack kanske.
    *Byta till ett helt originalavgassystem.
    *Se över så allt funkar som det ska / Service.

    *Lambdamätare (troligtvis smalbands). Får se hur länge den överlever 2-t oljan...
    *Någon form av spiklyssning/varning skulle jag vilja ha också.
    *Egen avgaspipa avstämd mot 180cyllen med en tyst/effektiv ljuddämpare skulle ju vara roligt.
    *Borra upp förgasaren lite (ska undersöka vad som är möjligt)
    *Någon roligare reedventil kanske. Boysen eller vad är bra? tips?

    *Stålomspunnen frambromsslang.
    *Ev. försöka styva upp fjädringen lite eftersom ju är tämligen mjuk orignal.

    Sen har jag en hel del lite vilda planer när det gäller trim som jag inte vill avslöja just

    Bifogar annonsbilden då jag inte tagit någon egen än.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	9386544220.jpg
Visningar:	245
Storlek:	64,3 KB
Id:	291816  

  2. #2
    Medlem Igges avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Köping
    Hoj
    Husa FE450 och Honda VFR800
    Inlägg
    2 568
    Ska bli kul att följa!
    Aldrig 100% säker, men det är överskattat =P
    ( \_/)
    (O.o)
    (> <)
    This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
    Honda VFR 800, 2012-
    Husaberg FE450, 2012-
    Yamaha XT660Z Ténéré, 2010-2013
    Gasgas EC300, 2009-2012
    Gasgas EC125, 2007-2009
    KTM 125 LC2, 2006-2009
    Yamaha DT50R, 2004-2007

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Honda nsr 125
    Inlägg
    36
    Håller med igge, detta kmr följas

  4. #4
    Elektrikern Kvistens avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Skövde
    Hoj
    crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
    Inlägg
    1 109
    Kommer följat! hoppas det blir klart också, de flesta av denna typen av projekt får man aldrig se hur de blir i slutändan
    "Det som inte dödar, det stärker dig"

  5. #5
    Medlem DerBears avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Alingsås
    Hoj
    Cagiva mito 98 och Yamaha dt 125
    Inlägg
    37
    Kommer definitivt att följas Mycket roligt projek, ska bli kul att se hur det blir i slutändan

  6. #6
    2taktsfrälst
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    08
    Hoj
    Ducati 748R '01 & Honda NSR125R '90 X2
    Inlägg
    184
    Kul att det finns intresse Kopplingshandtaget har inte kommit än men på måndag lär det finnas att hämta.

    Citat Ursprungligen postat av Kvisten Visa inlägg
    Kommer följat! hoppas det blir klart också, de flesta av denna typen av projekt får man aldrig se hur de blir i slutändan
    Jo, problemet är väl att oftast en 16årings begränsade ekonomi samt att de alltid längtar till större hojar. Dem bekymrena har jag ju inte längre
    Ska bli roligt att se vad man kan göra med denna nu

  7. #7
    2taktsfrälst
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    08
    Hoj
    Ducati 748R '01 & Honda NSR125R '90 X2
    Inlägg
    184
    Provkörd nu ikväll!!
    Kunde inte hålla mig utan fixade kopplingsgreppet provisoriskt.

    Jag skjutsade tjejen till stallet som ligger 1-2 mil bort.
    Verkar gå ungefär lika bra som min gamla fast med tjejen bakpå då också

    Saker jag uppmärksammat under turen:
    Frambromsen tar lite dåligt om man inte kniper ordentligt, bakbromsen tar nästan bättre än fram...

    Kopplingen frikopplar inte helt om man står utan motorn igång och försöker rulla cykeln med 1an ilagd. Då drar man runt motorn. Men den driver inte om man har motorn igång och står still... verkar lite mysko. Nån som har en idé?

    Förgasaren behöver definitivt en genomgång och ombestyckning då den drar ojämt/har "flatspots" när man gasar igenom registret. Ska kolla avgasporten också, om det nu finns en sån på 180cyllen?

    Känns det som den behöver lite allmän genomgång o service. Nytt drivpaket och bakdäck så småning om också.

    Nya kopplingsgreppet och tändningslåset bör finnas för avhämtning imorgon.

  8. #8
    Snart i ett staket nära dig Svenne100s avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Lund
    Hoj
    Triumph Street Triple R -10
    Inlägg
    2 633
    Citat Ursprungligen postat av Larco Visa inlägg

    Kopplingen frikopplar inte helt om man står utan motorn igång och försöker rulla cykeln med 1an ilagd. Då drar man runt motorn. Men den driver inte om man har motorn igång och står still... verkar lite mysko. Nån som har en idé?
    Jag vet varför men det är assvårt att förklara.

    Kopplingen släpper inte helt men den släpper ändå ganska mkt. Om motorn är av och du rullar hojen i ettan så följer motorn med för att kopplingen sitter ihop tillräckligt för det. När du har motorn igång så "smiter" motorsidan av kopplingen ifrån den andra sidan. Kopplingen klarar inte att hålla ihop när du varvar upp motorn.

    Som sagt svårt att förklara men hoppas du fattar

    EDIT: Kör i ettan i ca 5 km/h med kopplingen utsläppt. Dra in kopplingen och gasa sedan pyttelite. Har den frikopplat eller inte? Antagligen inte
    Senast redigerat av Svenne100 den 2009-11-02 klockan 15:14.
    Jag gillar inte signaturer

  9. #9
    Medlem Strafers avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    KTM 660 SMC -04
    Inlägg
    120
    Hur fixar man det då? Spänna wiren?

    Citat Ursprungligen postat av svenne100 Visa inlägg
    Jag vet varför men det är assvårt att förklara.

    Kopplingen släpper inte helt men den släpper ändå ganska mkt. Om motorn är av och du rullar hojen i ettan så följer motorn med för att kopplingen sitter ihop tillräckligt för det. När du har motorn igång så "smiter" motorsidan av kopplingen ifrån den andra sidan. Kopplingen klarar inte att hålla ihop när du varvar upp motorn.

    Som sagt svårt att förklara men hoppas du fattar

    EDIT: Kör i ettan i ca 5 km/h med kopplingen utsläppt. Dra in kopplingen och gasa sedan pyttelite. Har den frikopplat eller inte? Antagligen inte

  10. #10
    Snart i ett staket nära dig Svenne100s avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Lund
    Hoj
    Triumph Street Triple R -10
    Inlägg
    2 633
    Citat Ursprungligen postat av Strafer Visa inlägg
    Hur fixar man det då? Spänna wiren?
    Man kan börja med att ställa in så att kopplingen tar lagom långt ut. Börjar den ta väldigt långt in så kan ovanstående hända. Tar den långt ut så kan den slira när du gasar på. Det gäller att ställa in så det blir lagom Hjälper det inte så är det antagligen lamellerna som är slitna och behöver bytas.

    Har för mig att man kunde slipa lamellerna med sandpapper så blev de som nya, vet dock ej hur det funkar.

    Man kan också testa att byta växellådsolja innan man pillar på lamellerna. Sen till att oljan är JASO-märkt

    Har du samma problem som trådskaparen eller?
    Jag gillar inte signaturer

  11. #11
    Medlem Strafers avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    KTM 660 SMC -04
    Inlägg
    120
    Citat Ursprungligen postat av svenne100 Visa inlägg
    Man kan börja med att ställa in så att kopplingen tar lagom långt ut. Börjar den ta väldigt långt in så kan ovanstående hända. Tar den långt ut så kan den slira när du gasar på. Det gäller att ställa in så det blir lagom Hjälper det inte så är det antagligen lamellerna som är slitna och behöver bytas.

    Har för mig att man kunde slipa lamellerna med sandpapper så blev de som nya, vet dock ej hur det funkar.

    Man kan också testa att byta växellådsolja innan man pillar på lamellerna. Sen till att oljan är JASO-märkt

    Har du samma problem som trådskaparen eller?
    aa har inte undersökt det särskilt noga men vet att kopplingen inte tog riktigt som den skulle, nu var det dock ett tag jag körde med hojjen. Men ska byta lameller i vinter så får ja se om det blir bättre!

  12. #12
    2taktsfrälst
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    08
    Hoj
    Ducati 748R '01 & Honda NSR125R '90 X2
    Inlägg
    184
    Tack för förklaringen på kopplingsproblemet även om jag tänkte i precis samma banor själv. Kopplings reglaget justerar jag alltid så jag har kanske 1mm spel på handtaget eller mindre då jag föredrar det så. Problemet bör med andra ord inte ligga där. Vad jag har lite svårt att förstå är varför lamellerna inte kopplar loss helt beter sig så när de blir lite slitna. I mitt huvud borde lamellerna släppa greppet tidigare/lättare när de blir tunnare. Kan det bero på att oljan rinner av dem lättare när de förlorar den yta de hade de var nya eller något sådant...?

    Efter lite fundering har jag kommit fram till att förgasaren behöver justeras enligt följande:
    Nålen behöver sänkas då motorn går fett och fyrtaktar på lätt gas i mellanregistret. Tror någon höjt nålen i samband med monteringen av 180cyllen.
    Sedan ska man nog gå upp nån storlek på nålmunstycket för att bli av med orkeslösheten i just i mellanregistret.
    Vad tror ni?
    Just nu har jag ingen aning om vad det sitter för huvudmunstycke i... troligtvis alldeles förstort.

    Har just hämtat det nya kopplingsgreppet på Honda City också.

  13. #13
    Snart i ett staket nära dig Svenne100s avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Lund
    Hoj
    Triumph Street Triple R -10
    Inlägg
    2 633
    Vet faktiskt inte heller varför det blir så. Kanske så att lamellerna klibbar ihop när de blir slitna. Sen att de blir tunnare har nog inte med saken att göra iom att du justerar kopplingshandtaget för att jämna ut det.
    Jag gillar inte signaturer

  14. #14
    Medlem Igges avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Köping
    Hoj
    Husa FE450 och Honda VFR800
    Inlägg
    2 568
    När kopplingen inte frikopplar helt har jag hört att det kan bero på en mängd saker.
    Jag vill minnas dessa punkter som troliga orsaker:

    - Dålig/fel olja
    - Dåligt justerad
    - Hack i kopplingskorgen
    - Skeva stålskivor

    Sedan får någon gärna rätta mig eller fylla på listan

    Eftersom du har fixat justeringen om jag fattat rätt så skulle jag börja med att kolla på oljan.
    Vad har du i och när byttes den senast?
    Aldrig 100% säker, men det är överskattat =P
    ( \_/)
    (O.o)
    (> <)
    This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
    Honda VFR 800, 2012-
    Husaberg FE450, 2012-
    Yamaha XT660Z Ténéré, 2010-2013
    Gasgas EC300, 2009-2012
    Gasgas EC125, 2007-2009
    KTM 125 LC2, 2006-2009
    Yamaha DT50R, 2004-2007

  15. #15
    2taktsfrälst
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    08
    Hoj
    Ducati 748R '01 & Honda NSR125R '90 X2
    Inlägg
    184
    Citat Ursprungligen postat av Igge Visa inlägg
    När kopplingen inte frikopplar helt har jag hört att det kan bero på en mängd saker.
    Jag vill minnas dessa punkter som troliga orsaker:

    - Dålig/fel olja
    - Dåligt justerad
    - Hack i kopplingskorgen
    - Skeva stålskivor

    Sedan får någon gärna rätta mig eller fylla på listan

    Eftersom du har fixat justeringen om jag fattat rätt så skulle jag börja med att kolla på oljan.
    Vad har du i och när byttes den senast?
    Tack för det svaret! Du bekräftar mina idéer om potentiella orsaker.
    Vet ej vilken olja som är i eller när den är bytt senast. Räknar med att byta den inom kort. Iofs ska jag nog börja med att byta kopplingshandtaget men jag tror inte att det ändrar saken.

    Får se om jag hinner göra något ikväll, någon hade nämligen försökt bryta sig in i bruksbilen nu imorse o sabbat en massa på förardörren... så jag måste fixa med det idag också

    Finns det någon annan som kör med 180cylle, orginalavgas och originalförgasaren som kan dela med sig av sin förgasarbestyckning?

  16. #16
    Medlem Igges avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Köping
    Hoj
    Husa FE450 och Honda VFR800
    Inlägg
    2 568
    Citat Ursprungligen postat av Larco Visa inlägg
    Tack för det svaret! Du bekräftar mina idéer om potentiella orsaker.
    Vet ej vilken olja som är i eller när den är bytt senast. Räknar med att byta den inom kort. Iofs ska jag nog börja med att byta kopplingshandtaget men jag tror inte att det ändrar saken.

    Får se om jag hinner göra något ikväll, någon hade nämligen försökt bryta sig in i bruksbilen nu imorse o sabbat en massa på förardörren... så jag måste fixa med det idag också

    Finns det någon annan som kör med 180cylle, orginalavgas och originalförgasaren som kan dela med sig av sin förgasarbestyckning?
    Då skulle jag som sagt byta olja, men du kan ju testa med handtaget först om du vill.
    Det här kanske du vet sedan innan, men se till att växellådan blivit varm innan du försöker tömma på olja. Annars kan problemen kvarstå.
    Aldrig 100% säker, men det är överskattat =P
    ( \_/)
    (O.o)
    (> <)
    This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
    Honda VFR 800, 2012-
    Husaberg FE450, 2012-
    Yamaha XT660Z Ténéré, 2010-2013
    Gasgas EC300, 2009-2012
    Gasgas EC125, 2007-2009
    KTM 125 LC2, 2006-2009
    Yamaha DT50R, 2004-2007

  17. #17
    2taktsfrälst
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    08
    Hoj
    Ducati 748R '01 & Honda NSR125R '90 X2
    Inlägg
    184
    I lördags blev det lite fix med Hondan.
    Monterade det nya o hela kopplingshandtaget, Tog bort strömbrytaren som satt i stället för tändningslås och satte det ett originaltändningslås som jag köpt.

    Tändningslåset är dock lite bråkigt och man måste vrida nyckeln precis rätt för att hojen ska vakna till liv. Tänkte prova med lite kontaktspray i det. Tror det det är lite oxid o så på kontaktblecken i det eller nått.

    En bekant tydligen hade program för att räkna ut avgaspipor, vilket han hade provat med gott resultat. Ska få det programmet. Sedan kom vi fram till att det går att göra mycket med cylindern i portningsväg efter att ha tittat på den andra 180cyllen jag har. Så det är inte helt omöjligt att det kan bli lite portning av den också

    Jag har fått tag på 2st toyota lambdasonder för 300kr, vilket är billigt. Tror nog att jag ska låna den analoga lambdamätaren jag har i busbilen temporärt. Sen bygga en 10dioders LEDmätare och monterar permanent i plasten ovanför mätarna tänkte jag. Det enda jag bekymrar mig lite för är infästningen av själva sonden i avgassystemet som behöver en liten flläns med 2 pinbultar på.

    Tog den till jobbet idag. Konstaterade att varvräknaren står på 8000rpm i 110km/h, vilket kändes lite mycket så funderar på om man ska dreva upp den lite så man inte raserar motorn i förtid...
    Sedan undrar jag om jag inte har en skev stålskiva i kopplingen då jag tyckte att den högg lite när jag slirade på den vid vissa varvtal idag. Blir till att undersöka sen...
    Senast redigerat av Larco den 2009-11-09 klockan 13:40.

  18. #18
    2taktsfrälst
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    08
    Hoj
    Ducati 748R '01 & Honda NSR125R '90 X2
    Inlägg
    184
    Nu börjar det suga lite efter att pyssla lite
    Har varit i garaget där den står 2 ggr senaste månaden och försökt att starta den, vilket den inte ville. Kanske beror på den misstänkt feljusterade förgasaren eller så är det något annat. Antagligen inget avancerat. Kanske bara behöver lite fräsch soppa...
    Så snart det kommer någon fin vårdag utan snö ska det fixas lite

  19. #19
    Jag har problem Ferspeedboys avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    BORÅS
    Hoj
    Komar ZZR 232 1966
    Inlägg
    2 278
    Jo du får la ta o dreva om den lite

    Jag kör drevat 17/36.

    Min varvar 6000, i 110km/h

    Men sen är de okså en Rs125a

    Lycka till med hojen
    David HELL

    Nästa gång en polis står i vägen för mig så ska jag säga högt och tydligt: "Flytta på dig ditt jävla mä-hä!".

    Live Free and Drive hard

    Citat Ursprungligen postat av Murdokk Visa inlägg
    Haha Borås svar på Spökgösta :tummenupp

  20. #20
    2taktsfrälst
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    08
    Hoj
    Ducati 748R '01 & Honda NSR125R '90 X2
    Inlägg
    184
    Jorå, jag ska dreva om den tids nog Men några andra saker har förtur än så länge.

    Jag provade att starta den lite i veckan. Den gick på startgas men inte på bensinen. Antar att bensinen har blivit dålig över vintern. Ska slänga i ny soppa och ladda upp batteriet som är lite småtrött så ska den nog hoppa igång som den ska.

    Nu börjar ju vädret se riktigt fint ute ju, hoppas de sopar bort gruset snart också

    EDIT: Tack förresten Ferspeedboy! Kan behövas med tanke på mina planer för denna

Sidan 1 av 5 12345 SistaSista

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Moderna ABS-system är riktigt bra på i princip alla underlag, inte bara asfalt. Vi körde gruskurs i helgen och då pratade vi bland annat om ABS. Den allmänna meni [...]

Niklasinorr
Vill du annonsera ovan? Klicka här