Info om velocity stacks på R1 -04-06

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Nån som har erfarenhet av v-stacks på Rettan?

Positivt/negativt? Graves / Factory pro annat? Som jag har förstått det så är dom korta orginal optimerade för toppeffekt, och längre trattar ger ett bättre (mera användbart) mellanregister, men med nån häst bort på toppen? Hur e tanken med Graves som har 2 som är längre och 2 kortare, till skillnad från Factory pro som har alla 4 samma längd? Denna modifikation i kombination med andra mods?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Både längd ,diameter och placering i luftburken är relevanta parametrar. Normalt är där 2 lång och 2 korta för att sprida ut varvtalet där man får destruktiv interferens i pulserna= mildra dippen i vridmoment i mellanregistret.

För race skulle jag nog välja 4st lika långa då man på bana kan hålla sig över varvtalet för dippen. Vad jag har sett av de båda märkena så är jag måttligt imponerad av finish och utförande men de fungerar ju uppenbarligen.

Stacks är något jag skulle ha på min SBK racemoppe men inte innan...
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Både längd ,diameter och placering i luftburken är relevanta parametrar. Normalt är där 2 lång och 2 korta för att sprida ut varvtalet där man får destruktiv interferens i pulserna= mildra dippen i vridmoment i mellanregistret.

För race skulle jag nog välja 4st lika långa då man på bana kan hålla sig över varvtalet för dippen. Vad jag har sett av de båda märkena så är jag måttligt imponerad av finish och utförande men de fungerar ju uppenbarligen.

Stacks är något jag skulle ha på min SBK racemoppe men inte innan...

Det du säger skulle ju förklara dippet i effekt vid ~7000varv. Hade för mig att dom flesta hade jämn långa stacks orginal? (åtminstone min har det. f o m -07 så har dom väl med variabla stacks). Är det för att få optimal toppeffekt? "sprida ut varvtalet där man får destruktiv interferens i pulserna" låter som att "ta från dom rika å ge till dom fattiga" alltså man tappar lite effekt nån annanstans, var och hur mycket är beroende på längden på stacksen, eller?

Anledningen till att jag frågar är att jag såg ett "recept" på att modifiera orginal stacksen till factory pro modellen, dvs att förlänga dom. Så jag funderade bara på om det var värt att pröva.

Har en polare som tävlar inom supermono och han har experimenterat en hel del med längden på både insug å avgassystem för att få optimerat placeringen av effektpulserna, men han har ju bara en cylinder att jobba med....

Ursäkta en dum fråga men hur inverkar olika längd på stacksen på förbränningen i cylindern, 2 cylindrar har mer/mindre bränsle/luft-blandning än dom båda andra vid några vissa varvtal, och tvärtom eller? Dvs genomströmingen i stacksen är optimal vid olika varvtal, typ?
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Ursäkta en dum fråga men hur inverkar olika längd på stacksen på förbränningen i cylindern, 2 cylindrar har mer/mindre bränsle/luft-blandning än dom båda andra vid några vissa varvtal, och tvärtom eller? Dvs genomströmingen i stacksen är optimal vid olika varvtal, typ?

När dina insugsventiler börjar öppna, måste vakuumet i cylindern som orsakas av en nedåtgående kolv suga fart på luftpelaren i "röret" som består av insugskanal, trottelkroppar och stackar. Rörelsemängden i luftpelaren är tänkt att pressa in så mycket luft/bränslemassa som möjligt i cylindern precis innan ventilen stänger (gas i rörelse kan innehålla ansenlig rörelseenergi). När ventilen stänger reflekteras tryckpulsen, för att återigen vända vid den öppna änden (stackens öppning). Vid det varvtal som motorn ger ungefär bäst vridmoment, så hinner den reflekterade tryckpulsen precis ner till insugsventilen när den har börjat att öppna på nästa tändcykel, för att ge en initial inknuff av färskgaser innan insugsvakuumet har hunnit börja suga fart på gaspelaren i insugskanalen igen.

Man kan alltså säga att totala insugskanalens längs, som slutligen justeras med stackarnas längd, styr vid vilken frekvens som resonanstoppen, och därmed bäst cylinderfyllnadsgrad ska inträffa.

Råkade hitta denna på ämnet: http://www.popularhotrodding.com/tech/0610phr_cylinder_head_porting/index.html
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Man kan säga att man ger lite "turbo" effekt på insugsröret. Genom att göra trycket så högt som möjligt den tiden ventilen är öppen.

Nu kan man dock inte flytta det effektiva varvtalsregistret flera 1000 rpm genom att byta trattar. Det är en handfull andra parametrar som måste ändras också om man vill flytta vridmomentstoppen, låt säga, 3000rpm.

Mats
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Tack för svaren!

Verkar bli en sån där sak som när man har tagit reda på tillräckligt mycket om det, så låter man bli att göra det. ;) Får se om man får lite att göra i vinter å prövar på.

Jag har installerat factory pro, bara för att få bättre ljud :eek:)
kolla här: http://www.youtube.com/watch?v=PHjM1I4nz2k

Vore ju bra med ett "före och efter", med locket på å tanken ner, för att få höra skillnaden. Men ser snofsigt ut med alu trattar. ;)
 
Last edited:
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top