Project rescue a Yamma XZJ650...och liiiite annat

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
På väg hem från sillbiostativmeck. Sådana här dagar gör det inte ont att vara ute på sjön.:tummenupp

Hemat.jpg


Nu är det dags att försöka fnula ihop övergången kuts/sits och tank. Tanken är djävligt sned. det är märkligt att dom inte har bättre tillverkningsprecision.
U.jpgS.jpg


Något sånt här är min plan.
Play.jpg
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
För att få lite luft mellan kuts och "tankfläns" tejpade jag dit 1, 2, 3 lager tunn wellpapp. Det blir sådär 3-4mm och borde vara lagom.

1Lager.jpg2Lager.jpg3Lager.jpg

Sen sågade, raspade och putsade jag fram lite bulkmaterial.
Bulk.jpg


Provsittning = inga problem så det var bara att kladda fast.
Glued.jpgLine.jpg



Vore ju rätt snyggt..........

Play.jpg
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Efter en natts härdande var det dags att bryta loss kutsen. Första spackellagret spädde jag med lite aceton för att det skulle väta gasfiberväven lite bättre. Sen ja jag på ett outspätt med 450 glasfibermatta.

LossadPutsad.jpg

Släppte så fint så och utan at gå sönder.


Passformskontroll efter grovputsning och all wellpapp och eltejp avlägsnad från tanken.

SideCheck.jpgTopView.jpg


Finspackling och justering påbörjad. Nu kom jag på varför man aldrig ska kasta gamla PP-Lock, helt ovärderliga när det gäller att få till snygga övergångar på pluggar. 3 i 1 styva, formbara och greppvänliga :rolleyes:
Priceless.jpg


Planen är denna.
Plan.jpg
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Då var kutsen/sitsen i stort sätt klar. lite våtslip och vax precis innan plastning av form.
KutsPluggKlar.JPG

Lite lagom med luft runt om. Jag har tänkt mig hålla fast den på hojen med några M6 vagnsskruvar. Sen blir det kraftigt säg 15-20mm skumgummi och svart skinnimitation klistrat direkt på.


Nu skall tanken få sig en duvning. Började med att banka till den lite i framkant.
BankaBanka.jpg

Det ska även fasas/rundas ur lite i den övre gaffelkronan.

Det inköpta styrstoppsämnet blev två eftersom det ska hamna en del på varje sida.
EnBlevTu.jpgStyrStop.jpg


Lyckades hitta en gammal punktbläster och en skvätt sand. Få se om sanden räcker till att blästra tanken där den skall spacklas för att passa till sidokåpor och kuts/sadel.
SandBlaster.jpg
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Loaded 'n' Ready to Rock.

Ready.jpg

Setback, mängden sand fyllde ungefär samma uppgift som en lättöl på en grillfest.:mad:

Det blev att leta fram ett grovt sandpapper istället.


Sen tvätt med aceton och lite bättre spackel, en första vända
PP_1.jpg


Lite passningskoll och grov filande, sen en andra vända.
PP_2.jpg
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Så här långt kom jag denna helg.


Left.jpgRight.jpg


Börjar ju se ut som en hoj igen.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
"Beer rail" börjar ta form.

Beer rail.jpg

Ursäkta kvaliten. jag har blivit med en "förslavningstelefon" med Jelly Bean. Det är fan inte enkelt att lyckas svara när någon ringer och det är inte enklare att lyckas ta bra bilder.

Manualen säger
Tryck lätt på knappen tills skärpan är rätt.
Tryck sen mer.

"23 bilder senare" har man ett helvete att reda ut, och då är det inte färgåtergivningen jag talar om.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Gunnar Malm, som trafikverket styr.
ge meningen med livet en chans.

Le mot oss som hojåkare är,
Så att vi från garaget styr.

Många arbetstillfällen utan oss
hamnar på andra ställen.

Låt oss fortsätta njuta
av att med hoj ibland få kruta.

Blunda för våra wheelis,
och vänta lite med polis,
såsom ni gör när våra hojar stjäls.

Ty makten är din att oss hojåkare frihet och lycka ge, wrooom....
 
Last edited:

forden34

Medlem
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Långshyttan
Hoj
gsx-r 750 -00
Biltemas spackel du har spacklat med är alla tiders kan jag säga,,sjunker inte, är lättslipat å är mycket trevligt att bygga med, använt det i flera år då jag är lackerare,,,,,många ++++++++++
Å en jävla massa +++++++++++++++++++++++++++ till dig å för tråden du skapat

Tackar
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Det har varit mycket annat under våren/sommaren så hojbygget har tyvärr blivit lidande, jag har vare sig tröttnat eller gett upp.

Det har fixats med stenbrott, Grill och ölaltan (den har den senaste veckan förärats en eKta™ Carlsberg ölkyl med glasdörrar och bakgrundsbelysning), stenkaj, brygghus, båtar.

Få se om vi inte kan få ihop lite före och efter bilder så småningom.

Nu har badisarna dragit och lugnet lägger sig så det är snart dags att kavla upp ärmarna och rulla ut svetsslangen igen.

Jo BTs spackel är toppen så länge vi talar om icke utsatt ytutjämning som skall vara lättslipad. Börjar vi tala om hållfasthet så finns det inget som bräcker PP Glafiberspackel.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Här är lite före och efter bilder på vad som hållit mig borta från hojbyggande i sommar.

Grill'n'Bear place

"Före" (liten bit på väg) och två bilder på hur det blev.
ABefore.jpgAAfterH.jpgAAfterS.jpg

Min morfar hade varv och bensinstation. Till bensinstationen hörde en depå där det förvarades fotogen, traktortex, fett,....., och liknande produkter. Den byggdes ca 1910.
Före(man ser bara en liten del av den, med frälsarkrans)
DepBefore.jpgDepAfter.jpg

Sen fick jag blodad tand för stenspräckning.
SkPlan.jpgSkBefore1.jpg SkStenlager1.jpg

Min Biltema slagborr och mina stenkilar har fått slita hårt
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
SkAfter.jpg

Man skulle kunna kalla sommaren 2013 för Ryggskolan 2. Ryggskolan 1 var när jag grävde ur för att bygga till mitt hus.

Istället för att köpa gymkort "köpte jag bergborrar för pengarna och spräckte stenar från ängarna" :)

Nu börjar det skymma tidigare på kvällarna så det är dags för verkstadsaktiviteter igen.

NMH_VB.jpg
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Snyggt jobbat!
Här är lite före och efter bilder på vad som hållit mig borta från hojbyggande i sommar.

Grill'n'Bear place

"Före" (liten bit på väg) och två bilder på hur det blev.
View attachment 393263View attachment 393261View attachment 393262

Min morfar hade varv och bensinstation. Till bensinstationen hörde en depå där det förvarades fotogen, traktortex, fett,....., och liknande produkter. Den byggdes ca 1910.
Före(man ser bara en liten del av den, med frälsarkrans)
View attachment 393267View attachment 393266

Sen fick jag blodad tand för stenspräckning.
View attachment 393271View attachment 393269 View attachment 393272

Min Biltema slagborr och mina stenkilar har fått slita hårt
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Kom hem igår från en jobbresa ( Johannesburg, Durban, Windhoek) rätt sliten i kroppen efter allt flygande så lite kroppsrörelse kändes som en bra idé. började därför idag att flytta in för vintern.

Måste ha i gång en hydrokopter och harju en hel kartong nya delar till en 2L bussmotor så in med hyudrokoptern i verkstan.

Det var givetvis duktigt fullt med andra grejer så jag kom bara såhär långt.
MovingIndoors.jpg

Efter att ha flyttat alla utombordsmotorer och annat bråte till annan lagringsplats var det bara hojbygget kvar.

På hjul första gången på länge så man var ju tvungen att testa hur sittställning och markfrigång blev.
TestSitting.jpg

Sen var det "bara" att knuffa in hydrokoptern.........rejäl punka på ena däcket så det blev lätt bökigt men inne är den.
IVerkstan.jpg
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Varför funkar inte youtube länkar ?

Hade tänkt starta med hojen men det blev hydrokopter och korvtillverkning istället.

Jag köpte ju ett komplett renoveringskit plus en vassare kam med nya lyftare men det blev aldrig av att genomföra jobbet. Nu regnar det hela tiden så jag tänkte passa på att göra det nu.
VW_2L_disassemble.jpg

Det enda som skitit sig hittills är
-samtliga pinskruvar 2 x 4 M8 till avgasrören har gått av
- 2 dragstänger till den ena cylindern gängade ur sig ur blocket och för att få
bort dom från toppen fick jag ta till vinkelslipen.

Blir ett prov på ens skills att få bort dom 8 pinnskruvarna utan att sabba topparna

Sen hade jag så mycket med jobbet innan jul,

Resa till Sydafrika och Namibien, invigning av våra nya lokaler först med svenska partners och kunder sedan med kunder från resten av världen,.......Aj mitt huvud :). Taxi kurir skall ha en eloge, lyckades knappa fel så det blev liiiite mycket dricks utan att jag upptäckte det (undrar hur det kom sig ?) såg på mitt kortkonto att dom betalat tillbaka det utan att jag behövde be dom, klart seriöst :tummenupp

så jag hann inte med årets salamitillverkning. Så när topparna var av och lagda i fotogen så gjorde jag korv.

ReadyToCrank.jpg Done.jpg
Rioja och grönpeppar
Laphroaige och sambal
Vit tryffel och charlottenlök

Det blev 3 av varje. Nu gäller det bara att hålla sig i skinnet :)hihi) så man inte äter upp dom innan dom torkat lite.
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Efter ett dygns hängande i köket.

Hanging.jpg

Man börjar redan bli sugen på att provsmaka.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jag måste få ihop åtminstone en hydrokopter. Denna gick ju i vintras efter att jag bytt ut inssprutet mot en Weber 36/36 men den gick rätt dåligt och läckte olja något överdjävligt.

Det var vevaxeltätningen bakom svänghjulet samt två genomrostade stötstångsrör som orsakade läckaget. Att kolvringarna på en av cylindrarna var av fick den nog inte att gå bättre. Märkligt nog har cylindern och kolven klarat sig bra. Jag har flera backup om en noggrannare undersökning visar att ett byte behövs.

Motorn på bänken och cyllar och kolvar demonterade och lagta i fotogen.
EngineOnTheBench.jpg

Här ser man 2L svänghjulscentrum i ett 1500 6V svänghjul. Man kan tycka att det aldrig borde kunna fungera (och många har påpekat det) men det vet inte motorn om så det fungerar hur bra som helst.
FlyWheelMod.jpg

Tyvärr så är det kapslade kullagret på transmissionens ingående axel helt slut så det blir till att byta det.
Transmission.jpg

Jag skall bara klyva blocket, demontera vevstakarna och lägga allt i fotogen sen skall jag börja plasta kutsen på hojbygget.
 
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top