Väggrepp, lutning

oskrapt

Ny medlem
Gick med
11 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1
OK! Jag vet att det finns 200 trådar om väggrepp, knäskrap, teknik etc...

Vad jag undrar nu är:
Kan man hålla samma hastighet i en kurva oberoende av sittställning/teknik så länge hojen har samma lutning? Dvs. Har jag samma väggrepp om jag hänger rejält och har 45° lutning på hojen VS. om jag sitter fastklistrad med arslet och kroppen är rak och stel men fortfarande 45° lutning...

Informativa svar tack!
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
nej..

när man hänger ut kroppen så får hojen en rakare vinkel och du kan öka hastigheten tills du når vinkeln 45° så att det går fortare.

Edit: i början när man kör så så har man ofta en rak sittställning utan att hänga ut, då kör man tills man nått sin gräns (skrapar i fotpinnar/fötter). när man kommit hit och vill öka sin gräns måste man då börja hänga ut för att kunna köra fortare.

/A
 
Last edited:

oskrapt

Ny medlem
Gick med
11 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1
nej..

när man hänger ut kroppen så får hojen en rakare vinkel och du kan öka hastigheten tills du når vinkeln 45° så att det går fortare.

Edit: i början när man kör så så har man ofta en rak sittställning utan att hänga ut, då kör man tills man nått sin gräns (skrapar i fotpinnar/fötter). när man kommit hit och vill öka sin gräns måste man då börja hänga ut för att kunna köra fortare.

/A

Hmm...
När man hänger är det för att hålla upp hojen mer. Men nu pratar vi om exakt samma vinklar på hojarna. När personen som hänger även kommer ner till samma vinkel som den som inte hänger borde dom ha ganska lika förhållanden.
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Hmm...
När man hänger är det för att hålla upp hojen mer. Men nu pratar vi om exakt samma vinklar på hojarna. När personen som hänger även kommer ner till samma vinkel som den som inte hänger borde dom ha ganska lika förhållanden.

Som Jippo skrev.. Om du hänger ut leder du med kroppen, vilket gör att du kan hålla hojen mer upprätt och följaktligen köra fortare genom kurvan. Vid "exakt samma vinkel" är m.a.o. hastigheten för den som hänger ut högre. Kroppsposition är tillsammans med gaskontroll och planering a och o vid kurvtagning.
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Hmm...
När man hänger är det för att hålla upp hojen mer. Men nu pratar vi om exakt samma vinklar på hojarna. När personen som hänger även kommer ner till samma vinkel som den som inte hänger borde dom ha ganska lika förhållanden.

ok, om hojen har exakt samma vinkel så kommer föraren som hänger ut automatiskt gå fortare än han som är helt stel. det är fysiskt omöjligt att hålla samma hastighet, vinkel och hänga ut mer eftersom föraren flyttar tyngdpunkten

Överkurs:
resultatet utav att hålla samma hastighet och vinkel men olika tyngdpunkter resulterar i att hojarna har olika skarp svängradie, den som hänger ut kommer köra mot centrum (skarp sväng) och den som sitter rakt kommer köra "rakare" (mot kurvans ytterkant)
 

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Ulricehamn
Hoj
Triumph Sprint ST -09
Nej. Det har med fysik och hur en tvåhjuling svänger att göra. För att en tvåhjuling, i detta fall motorcykel, ska svänga måste vikten förskjutas till sidan om centrumlinjen. Alltså, om motorcykeln ska svänga höger måste du ha mer vikt till höger om motorcykeln, det är därför vi lutar när vi svänger. När du hänger ut vid sidan om motorcykeln så har du betydligt mer vikt vid sidan om centrumlinjen än när du sitter rakt på motorcykeln. Detta gör att du behöver inte luta ner motorcykeln lika långt som när du sitter rakt om du håller samma fart i båda fallen.

Det här är bara en förenklad förklaring, det är mer faktorer som spelar in när man svänger men jag tror du förstår principen. :)
 

oskrapt

Ny medlem
Gick med
11 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1
Som Jippo skrev.. Om du hänger ut leder du med kroppen, vilket gör att du kan hålla hojen mer upprätt och följaktligen köra fortare genom kurvan. Vid "exakt samma vinkel" är m.a.o. hastigheten för den som hänger ut högre. Kroppsposition är tillsammans med gaskontroll och planering a och o vid kurvtagning.

Man kan köra fortare genom kurvan för att man leder som du pratar om beror väl på att man får en snävare och bättre kurva. Man kör oftast dit man tittar.

Men jag undrar om man har samma väggrepp och kan hålla samma hastighet vid samma lutning, menar inte själva kurtagningen/planeringen...
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Man kan köra fortare genom kurvan för att man leder som du pratar om beror väl på att man får en snävare och bättre kurva. Man kör oftast dit man tittar.

Men jag undrar om man har samma väggrepp och kan hålla samma hastighet vid samma lutning, menar inte själva kurtagningen/planeringen...

Återigen, nej. Det har med basal fysik att göra, vilket har förklarats ovan.
 

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Ulricehamn
Hoj
Triumph Sprint ST -09
Jodå, du kan hålla samma hastighet men om du lutar ut kommer motorcykeln svänga tvärare pga att du har mer vikt vid sidan om centrumlinjen.
 

oskrapt

Ny medlem
Gick med
11 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1
Jodå, du kan hålla samma hastighet men om du lutar ut kommer motorcykeln svänga tvärare pga att du har mer vikt vid sidan om centrumlinjen.

Ok. Om vi skippar hur skarp kurvan är har man samma väggrepp?
Eller vill hojen glida mot utåt mer när man sitter rakt?
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Om du inte hänger blir tyngdpunkten högre och sidokrafterna starkare, vilket i princip gör det omöjligt att hålla samma lutning och hastighet som man gör när man hänger. Detta innebär att hojen pressas i sidled, driftar, mycket mer om du inte hänger vilket resulterar i att du inte kan ha samma höga fart genom kurvan då du kommer hamna fel i utgången.

Så när man hänger och sänker tyngdpunkten så kommer man att utjämna en del av sidokrafterna som vill tvinga dig ut i gräset och kan då oxå öka farten markant. Du avlastar oxå din fjädring rejält genom att flytta kroppen och den behöver då inte ta den hårdare centrifugalkraften som en hög tyngpunkt genererar.

Så exakt samma hoj, förare och spårval kommer att köra mycket fortare med häng än upprätt på hojen.

En annan fördel med häng är att hojen svänger helt enkelt snabbare och stabilare och du kan öka farten. Hur och vad som är rätt häng lämnar jag därhän, därom tvistar de lärde! :)
 

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Ulricehamn
Hoj
Triumph Sprint ST -09
Ok. Om vi skippar hur skarp kurvan är har man samma väggrepp?

Ja och nej.
Vid samma vinkel kommer du att ha samma väggrepp, men för att ha samma vinkel både när du sitter rakt och när du hänger ut måste du köra snabbare när du hänger ut, annars så svänger du tvärare när du hänger ut och kör ner i diket på insidan. Och kör du snabbare minskar väggreppet.
 

oskrapt

Ny medlem
Gick med
11 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1
Om du inte hänger blir tyngdpunkten högre och sidokrafterna starkare, vilket i princip gör det omöjligt att hålla samma lutning och hastighet som man gör när man hänger. Detta innebär att hojen pressas i sidled, driftar, mycket mer om du inte hänger vilket resulterar i att du inte kan ha samma höga fart genom kurvan då du kommer hamna fel i utgången.

Så när man hänger och sänker tyngdpunkten så kommer man att utjämna en del av sidokrafterna som vill tvinga dig ut i gräset och kan då oxå öka farten markant. Du avlastar oxå din fjädring rejält genom att flytta kroppen och den behöver då inte ta den hårdare centrifugalkraften som en hög tyngpunkt genererar.

Så exakt samma hoj, förare och spårval kommer att köra mycket fortare med häng än upprätt på hojen.

En annan fördel med häng är att hojen svänger helt enkelt snabbare och stabilare och du kan öka farten. Hur och vad som är rätt häng lämnar jag därhän, därom tvistar de lärde! :)

Då händer man för att svänga snävare och inte bara hålla hojen upprätt så mkt som möjligt.

TACK!

Ja och nej.
Vid samma vinkel kommer du att ha samma väggrepp, men för att ha samma vinkel både när du sitter rakt och när du hänger ut måste du köra snabbare när du hänger ut, annars så svänger du tvärare när du hänger ut och kör ner i diket på insidan.

De väl så som jag tänkt mig. Men ville bara utesluta alla andra möjligheter. Jag vet att frågan kan vara svårt för att man kan se det på olika sätt. Men jag var specifikt ute efter väggreppet.

Jag har väl fått svar på de mesta nu!


TACK!
 
Last edited:

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Linköping, nära Sviestad
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Ok. Om vi skippar hur skarp kurvan är har man samma väggrepp?
Eller vill hojen glida mot utåt mer när man sitter rakt?

Det är som tidigare skrivits fysikaliskt omöjligt att hålla samma lutning i en kurva om man sitter rakt kontra hänger ut. Förutsätt att man svänger lika mycket båda gångerna.


Det jag fått lära mig på de kurser jag gått är att man skall försöka påverka hojen så lite som möjligt. Med minst påverkan på hojen borde då även greppet bli bäst. Sitter du "rakt" i kurvorna så påverkas fjädringen mer och nedläggningsvinkeln blir större.

Nån med mer erfarenhet får gärna rätta mig om jag uppfattat fel! :)

mvh Johan
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Då händer man för att svänga snävare och inte bara hålla hojen upprätt så mkt som möjligt.

Det handlar egentligen inte om att svänga snävare. Om du håller samma fart och lutning kommer du, ja, att svänga snävare. Men hela tanken är att kunna ta kurvan i högre fart. Vi talar alltså om en fixerad kurva, inte teoretisk cirkelåkning på en ändlös asfaltsplan. M.a.o. kommer du att köra fortare i en kurva, allt annat lika, med häng än utan.

Ang. väggreppet är jag inte hundra på att det är samma vid samma vinkel. När du hänger ut minskar du belastningen på fjädringen och du lägger dessutom mer tryck på framhjulet. Förvisso kanske det balanseras upp över teoretiskt minskat tryck på bakdäcket, men det är säkerligen någon som har räknat på det och kan förklara närmare.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Jag kidnappar tråden lite för en annan fråga om grepp, nämligen hur påverkar (inte?) vikten på föraren?
Har en tyngre förare sämre. lika eller bättre grepp vid nedläggning i en kurva?
Centripetalkraften måste ju bli större för en tung förare, men samtiigt så har han ju även mer tryck rakt neråt, så tar det ut effekten av vara tyngre?
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Då händer man för att svänga snävare och inte bara hålla hojen upprätt så mkt som möjligt.

Nej.

Man börjar med att välja det spår man vill hålla och den hastighet man vill ha.

För ett visst spår och en viss hastighet finns det en, och endast en, lutning som fungerar.

Dock är det inte en lutnig på motorcykeln utan en lutning mellan däckens kontaktytor och ekipagets tyngdpunkt.

Genom att hänga ut ökar man den vinkeln utan att öka motorcykelns lutning.

Man hänger för att behöva luta ner hojen mindre för att hålla den hastighet man har i det spår man valt.

Får lite en känsla av att du vill ha ett visst svar och försöker tolka allt som skrivs i den riktningen? :va
 

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
glöm inte luftmotståndet som ökar när du hänger ut med överkroppen åt ett håll! vet inte hur mycket men lite påverkan har det allt!
 

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Linköping, nära Sviestad
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Jag kidnappar tråden lite för en annan fråga om grepp, nämligen hur påverkar (inte?) vikten på föraren?
Har en tyngre förare sämre. lika eller bättre grepp vid nedläggning i en kurva?
Centripetalkraften måste ju bli större för en tung förare, men samtiigt så har han ju även mer tryck rakt neråt, så tar det ut effekten av vara tyngre?

Hade man haft fördel av att vara fet hade det funnits betydlgt fler feta moto-gp förare! *ler*
 

Pönan

Medlem
Gick med
27 Jun 2007
Ort
Småland
Hoj
Drömhojen
Man borde väl också behöva tänka på hur man sitter på motorcykeln om man nu är ute efter att tänka på greppet. Då om man sätter säg längre bak får mer tyngd på bakdäcket och så kan man få släpp på framdäcket när man gasar sig ut ur kurvan. Då undrar jag om det då spelar någon roll vilken vinkel man har på hojen?

Jag förstår ju att om man sitter rakt och inte hänger ut så kommer så kommer sidokraften göra att släppet blir mycket våldsamare och man har inte en chans att räta upp (om man nu har det när man hänger ut?)
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top