Besiktningsmonopolet avskaffas

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Dalby
Hoj
En svart Qvarna 701
Finns ju också en möjlighet att Bilprovningen 'marknadsanpassar' sina priser, om dom nu är dubbelt så dyra ute i Europa.
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
De som tror att priserna kommer att ligga på ungefär samma nivå som nu är mer än lovligt naiva.

Inte i något tidigare fall av avreglering har det blivit så.
 

Jesperado

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2009
Ort
KingCity, Skåne
Hoj
Honda VTR1000 SP1 -00
Bilprovningen får enligt lag inte gå med vinst på de tjänster där de har en monopolställning, dvs de obligatoriska besiktningarna. Den vinst som redovisas görs på andra tjänster, som även andra kan utföra.
Med tanke på att inget företag som inte innehar ett monopol har något intresse av att utföra tjänster till självkostnadspris är det helt givet att priset kommer att bli högre när konkurrensen släpps fri. Man uppskattar att priserna kommer att fördubblas och därmed hamna i nivå med övriga europeiska länders besiktningsavgifter.
 

joens

TSK racing team
Gick med
24 Jan 2006
Ort
mitt i skåne
Hoj
ktm620sc supermoto kawasaki 1000rx
Priserna kommer garanterat att minst bli dubbelt om inte tre dubbelt............varför??.....ren matte ...reinfelt och co säger att de skapar fler jobb och fler stationer ...bra eller hur?.....titta på danmark ..blev en massa fler anställda som besar fordon....HALLO lika många fordon finns det ,och säg 1000 pers till som ska ha lön och sen investeringar i stationer....reinfelt tycker att han skapar jobb men det blir vi som får betala för det:-(....jag som har tio fordon kommer att få pröjsa massor:-(

ja ja mina funderingar
 

Woodster

Jo då...
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Malmö
Hoj
ZX-6RR -08
Känns som dom skulle fokusera mer på säkerheten i fordonen. Vad spelar det för roll om man har en varningstriangel, ingen som sätter upp den ändå. Och en liten sketen reflex.
Och på en lastbil som är 24 meter lång får man anmärkning för en sidomarkerings rexlex inte finns. Kom igen nu, fordonet är 24 meter långt o 4,5meter högt. Ser man inte den är man juh blind. :huvet

Så mer prio på saker som hör till trafik o fordons säkerheten.:yoparty
 

HBSS

Guest
En utbytes student från down under påstod att där nere utfördes besiktningen av valfri mekaniker på vilken verkstad som hellst. Det hade ju vart skönt helt klart.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
En utbytes student från down under påstod att där nere utfördes besiktningen av valfri mekaniker på vilken verkstad som hellst. Det hade ju vart skönt helt klart.

Det finns mycket som är bättre under jorden sen finns det mycket som är sämre exempelvis att man sällan får kvitto, garantier, försäkran om att delarna inte är snodda m.m. :tungan
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
De som tror att priserna kommer att ligga på ungefär samma nivå som nu är mer än lovligt naiva.

Inte i något tidigare fall av avreglering har det blivit så.

Nej just det, billigare och effektivare sjukvård på privatdrivet sjukhus (S:t Göran), billigare telefoni på konkurrensutsatt telenät osv osv osv... skulle snarare säga att den som tror att konkurrens är något dåligt är ganska dåligt insatt.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Nej just det, billigare och effektivare sjukvård på privatdrivet sjukhus (S:t Göran), billigare telefoni på konkurrensutsatt telenät osv osv osv... skulle snarare säga att den som tror att konkurrens är något dåligt är ganska dåligt insatt.

Och electriciteten blev ju hur billig som helst när monopolet avskaffades :rolleyes:
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Idiotisk med ett system där privata intessenter överhuvudtagety kan gynnas ekonomiskt av att släppa ut livsfarliga fordon på vägarna.

Sen kan de dessutom gynnas av att "hitta" en massa fel som "måste" åtgärdas. Men det kan de ju förstss fixa för en billig peng... eller "jag känner en kille som fixar sånt billigt".

Säg mig en enda bransch eller sektor i Sverige där en avmonopolisering av det statliga ägandet faktiskt har lett till lägre priser och bättre service ...
 

frillan

TSIO-550
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki RGV 250- 97, Moto Guzzi 1200 Sport -10.
Vi som håller på med industri, vi får våra tankar, kylanläggningar, tryck-lyft system osv osv besiktigade och reparerade av samma firma.

Om vi skulle gå ett steg längre, istället för en konkurrent till BP så tar verkstäderna över och blir både besiktningsman och reparatör.
Verkstäderna skulle må bra 8/10 kunder skulle gå med på alltsom verkstaden påpekar är trasigt.
Inom industrin funkar det, men där är kunden mera kritiskt tänkande och insatt hur grejer funkar. Är privatpersoner det? kanske en del.

Jag ser hellre att vi har monopolet kvar, då vet jag att besiktningen blir utförd utan vinstintresse.
 

gabor2

Jag steker alla i lite smör!!
Gick med
29 Jan 2006
Ort
köpingenting
Hoj
touring gixxer 1000 k7 ;-)
Och det är ju verkligen för att monopolet avskaffades som det blev de priser som vi har idag...

Antingen är du bitter eller så säljer du något! Ingen över 3år och sinnet i behåll försvarar avreglering med att det blir billigare och bättre med fri konkurens idag!Så svaret på ditt inlägg är....ja det ÄR f-ucking monopolets avskaffande som skapade priserna vi har idag!
 

Mamma mia!

Member of team R6
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linkan
Hoj
r6-räser
Antingen är du bitter eller så säljer du något! Ingen över 3år och sinnet i behåll försvarar avreglering med att det blir billigare och bättre med fri konkurens idag!Så svaret på ditt inlägg är....ja det ÄR f-ucking monopolets avskaffande som skapade priserna vi har idag!

Vad dillar du om? Är du kommunist eller?

Konkurrens driver utveckling och skapar välfärd, priset sjunker och kvaliteten ökar. De som producerar dåliga/dyra produkter avregleras av marknaden.
Varför tror du att varje svensson har råd att ha en platt-TV i vardagsrummet nu för tiden? -Välfärd, mervärde, PRIVAT drivkraft och utveckling.

Privatisera mera!
 

marinmo

Kör med Jofa-hjälm som enda skydd
Gick med
28 May 2008
Ort
Ingenstans
Hoj
VFR 800 ABS -02
Vad dillar du om? Är du kommunist eller?

Konkurrens driver utveckling och skapar välfärd, priset sjunker och kvaliteten ökar. De som producerar dåliga/dyra produkter avregleras av marknaden.
Varför tror du att varje svensson har råd att ha en platt-TV i vardagsrummet nu för tiden? -Välfärd, mervärde, PRIVAT drivkraft och utveckling.

Privatisera mera!
Ja se bara på hur bra det blev med tidigare nämnda elmarknad. Vad platt-TV har med detta att göra verkar du själv bara veta, speciellt då det aldrig varit en statligt kontrollerad marknad. Vet du ens vad ordet välfärd innebär? Det verkar inte så.

Hur tycker du att tandläkarens räkningar smakar förresten? Billigt att gå dit? Man tycker att de privata alternativen borde hamna i en konkurrenssituation och därmed bli billigare ... Hur var det nu igen, är privata tandläkare generellt billigare än Folktandvården?

Marknads-liberaler och Kommunister brinner på samma nivå i helvetet, båda lika förblindat naiva om sin egen ideologis förträfflighet.
 

gabor2

Jag steker alla i lite smör!!
Gick med
29 Jan 2006
Ort
köpingenting
Hoj
touring gixxer 1000 k7 ;-)
Vad dillar du om? Är du kommunist eller?

Konkurrens driver utveckling och skapar välfärd, priset sjunker och kvaliteten ökar. De som producerar dåliga/dyra produkter avregleras av marknaden.
Varför tror du att varje svensson har råd att ha en platt-TV i vardagsrummet nu för tiden? -Välfärd, mervärde, PRIVAT drivkraft och utveckling.


Privatisera mera!

Det är som taget ur en propaganda artikel för privatisering och med noll förankring i verkligheten.Tycker inte jag är kommunist för att jag är för statlig reglering av besiktningsstationerna, de är nämligen inte där för att fylla på skattkistan utan för att ge en säkrare fordonspark! Lägger man vinstintresse
i detta så kommer säkerhet i andra hand och vinsten i första och så vill jag inte ha det!!!
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det är som taget ur en propaganda artikel för privatisering och med noll förankring i verkligheten.Tycker inte jag är kommunist för att jag är för statlig reglering av besiktningsstationerna, de är nämligen inte där för att fylla på skattkistan utan för att ge en säkrare fordonspark! Lägger man vinstintresse
i detta så kommer säkerhet i andra hand och vinsten i första och så vill jag inte ha det!!!

Amen bombarbroder!

..visst blir det smidigare, men med facit i hand - hur seriösa är verkstäderna i allmänhet? Människan är en girig liten jävel (jag vet, jag är människa själv :hihi ).
"Vi hittade det här...men av en händelse så har vi en lucka i schemat, och delen finns på hyllan - skall vi greja det på en gång?"
Jolåsåatte...man behöver inte ha raketforskarutbildning för att se varthän det barkar.

System utnyttjas alltid, ingen bedriver välgörenhet, och vinsten skall alltid maximeras.

I det här fallet går vi från något som lirar, är relativt billigt - med det enda faktiska problemet att det är lite godtycklig bedömning, beroende på vad besiktningsmannen kör för bil, om han fick något av frugan, eller om han är 21 och går igång som helvete på din 900-pållars supra.

Men det kommer bli dyrare, sämre kvalitet OCH folk kommer bli lurade. :fakta

/Realist, praktiker och en smula bitter
 

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö/Lund
Hoj
VFR800
Ja se bara på hur bra det blev med tidigare nämnda elmarknad. Vad platt-TV har med detta att göra verkar du själv bara veta, speciellt då det aldrig varit en statligt kontrollerad marknad. Vet du ens vad ordet välfärd innebär? Det verkar inte så.

Varför ta upp exemplet med elmarknaden hela tiden? Anledningen till elpriserna är marginalprissättningen som sker av elen, inte det faktum att elmarknaden är avreglerad. Denna typ av prissättning kommer knappast ske på besiktning av fordon varför exemplet blir irrelevant.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Vad gäller elpris och för all del bensinpriset är ju att större delaen av priset utgörs av skatter och då kan det aldrig bli fri konkurrens även om det förefaller så.

Om elbolagen sänker sin förtjänst med 100% så påverkas priset rätt marginellt men om staten sänker skatten med säg 25% så sjunker priset avsevärt.

Självklart måste staten ha in skatt eftersom även den leder till välfärd men jag tycker man skall skälla på rätt träd och om rätt sak.

Att priset på tex el är högt beror inte på avregleringen.
 
Last edited:
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top