varför är tomgången helt sär?

östrand

Ny medlem
Gick med
11 May 2009
Ort
malå/arjeplog
Hoj
Yamaha xt125r 08/ Honda ns125f
Hej! jag har en Yamaha XT125r 08 som har något knas med tomgången.
Varvar du under 2700 rpm och släpper gasen så dör den den men om du varvar över d så stiger den och lägger sig just ovanför 4000 rpm.
Så min fråga är vad äre som är fel?
:)
 

Liase

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Ort
Nybro
Hoj
CRM 125R -91, YZ 250 -91
låter som tjuvluft! kolla alla skruvar och se till så inte gummit är torrt el sprucket om du hittar något
 

Bullten

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Ort
åkersberga
Hoj
Ch Racing 05(såld) SV 650
08 är det väll garanti kvar på antar jag, lämna in den är det smartaste och billigaste isåfall. Annars låter det ganska mycket som om det skulle kunna vara tjuvluft
 

östrand

Ny medlem
Gick med
11 May 2009
Ort
malå/arjeplog
Hoj
Yamaha xt125r 08/ Honda ns125f
Har vare ute och tittat men inte hittat något suspekt ställe där den tjuvdrar.
Eftersom jag bor i Norrland där ställen som utför garanti jobb inte växer på träd så har jag fått en tid först om 2-3 veckor då dom ska byta framdämparna.
Så då undrar jag om det bara är att köra som vanligt fram tills det ska fixas utan att riskera haveri? Har kollat tändstiftet och den verkar då inte gå för snålt iaf.
 

Bullten

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Ort
åkersberga
Hoj
Ch Racing 05(såld) SV 650
Har vare ute och tittat men inte hittat något suspekt ställe där den tjuvdrar.
Eftersom jag bor i Norrland där ställen som utför garanti jobb inte växer på träd så har jag fått en tid först om 2-3 veckor då dom ska byta framdämparna.
Så då undrar jag om det bara är att köra som vanligt fram tills det ska fixas utan att riskera haveri? Har kollat tändstiftet och den verkar då inte gå för snålt iaf.

Det går att köra så om det nu är tjuvluft, du måste kolla om den drar tjuvluft med hjälp av startgas för att dem sprickorna ser du aldrig med blotta ögat.
känn efter på alla skruvar som har med insug/förgasaren att göra för säkerhets skull om du nu inte orkar med startgas.
 

SweeT

Lånar hellre ut flickvännen än hojjen !
Gick med
20 Feb 2009
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha yzf R6 -00
Min föra Xt 125 -05 hade samma problem när jag hade skruvat bort luftburken och satt på sportluft.. och då var de vakum slangar som inte va ordenligt på sina ställen vilket gjorde att tomgången dog ^^
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
en annan teori kan vara att det är skit i förgasaren :rolleyes:
 

östrand

Ny medlem
Gick med
11 May 2009
Ort
malå/arjeplog
Hoj
Yamaha xt125r 08/ Honda ns125f
Förutom knasig tomgång så baktänder (eller vad man nu säger) och dör om man gör en full inbromsning från t.ex. 70 till 20. Har inte orken att fixa detta själv då dom lovat att fixa detta gratis åt mig senare men nu har ett ännu större problem uppstått.

Jag var ute och försökte lära mig konsten att slanga men eftersom mitt fordon är en av guds slöaste skapelser så gick det ju lite sådär med det.
Efter ett tag så började dock få upp framhjulet i luften men då man måste så hetsigt kasta upp hjulet med hjälp av kopling och ryck men framförallt med mycket vilja så får man aldrig till något riktigt flyt utan det blir antingen för mycke eller för lite.
Detta leder ju självklart till det oundvikliga och man får upp framhjulet för högt och man stegrar över. När framhjulen återfått kontrollen med asfalten och cykeln stod på stödet igen så börjar man genast gå igenom dom stegen som följer efter en fail som denna:
1a att checka så att absolut ingen såg det som hände och om nån gjorde d så måste man ta sitt eller den/dem som obseverade händelsens liv. Tack och lov var jag på en stor ödslig rastplats så jag slapp göra en massa drastiska åtgärder.

2a att utvärdera vad som gick snett och jag fick fram två troliga teorier, att dom 10 små söta ponnysarna som slöingen utvecklar under en sekund utväcklades till en 50 tal frustande fullblod eller att jag helt enkelt är dålig.

3e eventuellt se om några skador på cykeln uppstod och i detta fall endast (trodde jag) ett nummerplåtsfäste, nummerplåtsbelysningen och repor på bögläppen som tack och lov äntlingen får mig att dra tummen ur röven och dumpa den helt.

Jag satte mig på den, la in friläge, utnyttjade det enda som inte är halvt värdelös på den: elstarten, som vanligt starta den sådär lite tjurigt men precis då jag ska lägga in en växel och dra iväg så slocknar all elektronik och hojen dör.
Tänkte vad fan är nu detta så jag vrider av och på tändningen men allt är fortfarande helt livlöst.
Försökte då kicka igång den och då hände det grejer, maskinellt verkade allt okej men allt elektriskt levde loppan. Hastighetsmätararmaturen drog igång och blinkade med all text samt lampor den hade att tillgå så man kände sig som på ett eurotekno disco så jag tänkte att bäst att se vad som fungerar eller inte.
Mode knappen hade ingen som hellst kontakt med displayen, blinkersarna gillade att lysa men inte blinka, inget lyse fram eller bak förutom då man bromsa så både framlyse, bak och blinkersarna lös.
Detta var alldeles bortom vad jag kan om 2-hjulingar eller andra fordon så jag for hem till min som bror 5-6 km bort som jobbar som bilmekaniker i hopp om lösa problemet så att slippa oroa sig för epilepsi attacker om man tittar på mätaren.

Berättar hela historien för han och vi kommer fram till att mest logiskt så har en kontakt eller nå sånt hoppat lös.
Efter att ha plockat lös all plast och följt i stort sett alla kablar i jakt efter nå brott eller sådant utan att hitta något så kommer vi på att aa det kan ju varit batteriet som gått sönder.
Testar med en sån spänningsmätare men batteriet visar full bra styrka, vi kommer sedan på att testa om spänningen faller om man vrider igång tändningen vilket den borde men nu inte gör.
Då kommer vi fram till att nån stans mellan batteriet och mätararmaturen (vad ska man kalla den?) måste det vara nå fel så vi dubbel kollar allt utan resultat. Eftersom att den ska snart ska lämnas in för diverse reparationer och sånt så ger vi upp och skruvar ihop aset.

Tar på mig hjälmen, kickar igång fanskapet, växlar några ord med bror då jag känner en mycket frän doft och tänker: å grannarna käkar sur strömming men när jag tittar ner och ser att det bolmar ut rök från där mätararmaturen sitter så stänger jag snabbt av och vi börjar genast att riva igen för att se vars ifrån det komma.
Hittar inget nånstans så vi tar lös mätaren och känner på doften att det är där inne nått är fel.
Klåfingriga och nyfikna som vi är så öppnar vi ju självklart upp den och ser att det brunnit runt en sån där strömstoppare eller resistans grej eller vad dom nu heter så mina frågor är nu:

Vad är fel?
Varför brann den då den stod på tomgång när jag tidigare hade kört runt 5-6 km då vi inte hade ändrat på nått?
Eftersom vi var så dumma att vi öppna mätarn så lär väll knappast Yamaha vara så barmhärtiga att dom byter den på garantin?

om nu någon mot all förmodan orkar läsa igenom detta inlägg så beklagar jag alla gramatik, stav och bara gud vet vad jag mer gjort för fel i denna text :näsblod
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Jadu, jag orkade inte läsa igenom allt. Kändes som att läsa igenom någons livsnovell.

Men jag läste den där biten om att dra bakhjulskörning. Jag tycker att de underlättar att man kör 4-takt men de är väl en smaksak. Allt handlar om teknik. Ett tips är att pröva att hitta ett dragläge (vet inte om den är stark nog men min 5 kw pendlarhoj räkte till). Du kör upp i en låg hastighet där du känner att du får bra respons på gasen. sätter dig lagom långt bak på sadeln och vrider på. När du känner att det börja lätta så är det bara öva, kör inte upp framhjulet allt vad du kan fören du känner att du börjar få koll på vad du gör. Sen är det bara att öva. en annan sak du kan pröva är ståendes och häva din kropp bakåt när du gasar på.
 

östrand

Ny medlem
Gick med
11 May 2009
Ort
malå/arjeplog
Hoj
Yamaha xt125r 08/ Honda ns125f
Man ska fan inte skriva sånt där på natten för det blir bara fel. Läste igenom vad jag skrivit så ser att det blev väldigt mycket och grötigt så jag tar det kortfattat.

Reste över med cykeln och dom enda fysiska skadorna som uppstod var repor på bögläppen och en trasig lampa.
Sen då jag ska köra iväg igen dör all el.
Får igång hojen med kicken men ingen el fungerar som den ska framförallt inte mätararmaturen där all text och alla lampor blinkar hejdlöst.
Kör hem till min bror 6km bort och vi följer alla kablar utan att hitta något alls.
Anmärkningsvärt var att batteriet visade samma spänning oavsett om man vred på tändningen och försökte tända en lampa eller nått sådant.
Vi ger upp skruvar ihop den exakt som den var innan vi plockade isär den för att leta fel.
Men när jag sedan startar den med kicken så bolmar det rök från hastighetsmätar hållet så vi stänger av och plockar isär letar vars det kom ifrån.
Ingen kabel eller något som brunnit utan det var i mätararmaturen det brann så då undrar jag följande:

Vad är fel egentligen?
Varför brann det först när jag startade upp den igen ca 2 timmar efter senast när jag tidigare hade kört runt 5-6 km då vi inte hade ändrat på nått?
Eftersom vi var så dumma att vi öppna mätaren så lär väll knappast Yamaha vara så barmhärtiga att dom byter den på garantin?
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Kortslutning låter som den mäst logiska händelsen... någon späningsledande kabel lossnade och sedan när ni packa ihop så kom den i direktkontakt utan något direkt motstånd :rolleyes:

Ingen aning om de byter in det, pröva, du kan ju inte få mer än ett nej :tummenupp
 

Gibb

Ålänning
Gick med
26 Apr 2009
Ort
Åland
Hoj
Aprilia Rs 125 -03
Förutom knasig tomgång så baktänder (eller vad man nu säger) och dör om man gör en full inbromsning från t.ex. 70 till 20. Har inte orken att fixa detta själv då dom lovat att fixa detta gratis åt mig senare men nu har ett ännu större problem uppstått.

Jag var ute och försökte lära mig konsten att slanga men eftersom mitt fordon är en av guds slöaste skapelser så gick det ju lite sådär med det.
Efter ett tag så började dock få upp framhjulet i luften men då man måste så hetsigt kasta upp hjulet med hjälp av kopling och ryck men framförallt med mycket vilja så får man aldrig till något riktigt flyt utan det blir antingen för mycke eller för lite.
Detta leder ju självklart till det oundvikliga och man får upp framhjulet för högt och man stegrar över. När framhjulen återfått kontrollen med asfalten och cykeln stod på stödet igen så börjar man genast gå igenom dom stegen som följer efter en fail som denna:
1a att checka så att absolut ingen såg det som hände och om nån gjorde d så måste man ta sitt eller den/dem som obseverade händelsens liv. Tack och lov var jag på en stor ödslig rastplats så jag slapp göra en massa drastiska åtgärder.

2a att utvärdera vad som gick snett och jag fick fram två troliga teorier, att dom 10 små söta ponnysarna som slöingen utvecklar under en sekund utväcklades till en 50 tal frustande fullblod eller att jag helt enkelt är dålig.

3e eventuellt se om några skador på cykeln uppstod och i detta fall endast (trodde jag) ett nummerplåtsfäste, nummerplåtsbelysningen och repor på bögläppen som tack och lov äntlingen får mig att dra tummen ur röven och dumpa den helt.

Jag satte mig på den, la in friläge, utnyttjade det enda som inte är halvt värdelös på den: elstarten, som vanligt starta den sådär lite tjurigt men precis då jag ska lägga in en växel och dra iväg så slocknar all elektronik och hojen dör.
Tänkte vad fan är nu detta så jag vrider av och på tändningen men allt är fortfarande helt livlöst.
Försökte då kicka igång den och då hände det grejer, maskinellt verkade allt okej men allt elektriskt levde loppan. Hastighetsmätararmaturen drog igång och blinkade med all text samt lampor den hade att tillgå så man kände sig som på ett eurotekno disco så jag tänkte att bäst att se vad som fungerar eller inte.
Mode knappen hade ingen som hellst kontakt med displayen, blinkersarna gillade att lysa men inte blinka, inget lyse fram eller bak förutom då man bromsa så både framlyse, bak och blinkersarna lös.
Detta var alldeles bortom vad jag kan om 2-hjulingar eller andra fordon så jag for hem till min som bror 5-6 km bort som jobbar som bilmekaniker i hopp om lösa problemet så att slippa oroa sig för epilepsi attacker om man tittar på mätaren.

Berättar hela historien för han och vi kommer fram till att mest logiskt så har en kontakt eller nå sånt hoppat lös.
Efter att ha plockat lös all plast och följt i stort sett alla kablar i jakt efter nå brott eller sådant utan att hitta något så kommer vi på att aa det kan ju varit batteriet som gått sönder.
Testar med en sån spänningsmätare men batteriet visar full bra styrka, vi kommer sedan på att testa om spänningen faller om man vrider igång tändningen vilket den borde men nu inte gör.
Då kommer vi fram till att nån stans mellan batteriet och mätararmaturen (vad ska man kalla den?) måste det vara nå fel så vi dubbel kollar allt utan resultat. Eftersom att den ska snart ska lämnas in för diverse reparationer och sånt så ger vi upp och skruvar ihop aset.

Tar på mig hjälmen, kickar igång fanskapet, växlar några ord med bror då jag känner en mycket frän doft och tänker: å grannarna käkar sur strömming men när jag tittar ner och ser att det bolmar ut rök från där mätararmaturen sitter så stänger jag snabbt av och vi börjar genast att riva igen för att se vars ifrån det komma.
Hittar inget nånstans så vi tar lös mätaren och känner på doften att det är där inne nått är fel.
Klåfingriga och nyfikna som vi är så öppnar vi ju självklart upp den och ser att det brunnit runt en sån där strömstoppare eller resistans grej eller vad dom nu heter så mina frågor är nu:

Vad är fel?
Varför brann den då den stod på tomgång när jag tidigare hade kört runt 5-6 km då vi inte hade ändrat på nått?
Eftersom vi var så dumma att vi öppna mätarn så lär väll knappast Yamaha vara så barmhärtiga att dom byter den på garantin?

om nu någon mot all förmodan orkar läsa igenom detta inlägg så beklagar jag alla gramatik, stav och bara gud vet vad jag mer gjort för fel i denna text :näsblod


Skön text, den piggade upp den här sega måndagen :tummenupp

Men hoppas det löser sej med elen:pannkyss
 
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top