Parkeringsböter som är fel!?

Instant-Suicide

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Nej, tyvärr ingen i år
Hej, jag fick parkeringsböter idag i Göteborg.
Jag hade betalat men hade parkeringsbiljetten i fickan eftersom det är svårt att fästa den på hojen, nu till det roliga: på parkeringsboten står det "Överträdelse 13: på en gågata eller inom ett gångfartsområde"

På boten stod det att jag parkerat på en gågata. Jag stod inom en ruta, dock var denna ruta placerad på en gågata. Jag kollade skylten och där stod det "P - Avgift".

En teori är att kommunen hyrt in ett privat parkeringsbolag som lappar allt som går och lite till?

Värt att nämna är att hojen tillhör en vän och är ej registrerad på mig, och jag vill ju gärna inte sätta han i knipa :näsblod.

Just nu överväger jag att rasera hela trafikkontoret med 200kg TNT, någon som har en bättre ideé?

Trafikkontoret har väl hört tusen olika förklaringar till felparkeringar, så varför ska dom inte tro att jag ljuger?



EDIT: Jag har kollat skyltar osv idag, och jag stod helt korrekt innanför en egen ruta. Vad jag inte förstår är varför jag fick böter för att ha parkerat på gågata, dvs utanför en ruta, och varför fick jag inte böter för avsaknad av parkeringsbiljett, då den inte syntes på fordonet, vilket jag borde ha fått?

Min enda slutsats är att parkeringsvakten käkat svamp, och inte fan vad det kantareller den stackars människan åt.
Nu är man iaf 600:- jävla idiot-student-riskdaler fattigare, vilket innebär snabbmakaroner i ett par dagar :huvet.
 
Last edited:

AVR

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ZZR1400 -06, Hornet 600 -08 lull-lull edition *såld*, Yamaha XJ550 -83
...det är precis så här det kommer mynna ut för dem. Folk kommer (troligtvis) att köpa biljetter, ha biljetterna i fickan eftersom det inte går att fästa dem på hojen, få parkeringsböter, bli arga och sedan överklaga. Det hela kommer att göra att det kommer rasa in överklaganden och de på trafikkontoret(?) kommer att få jobba som bara den för att hinna med. Om de nu inte skulle hinna med så antar jag att valet för den stackars MC-ägaren blir att betala eller så kommer boten att drivas in av annan instans.

Personligen så tycker jag att de skjuter sig själva i foten.

En nyfiken liten fråga: Var/hur satt din bot? Skulle nån tejpa fast en bot på min hoj skulle jag troligtvis gå i spinn.
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Det var inte en väg som är säsongsavstängd? Har ett par här nere och där finns förvisso park rutor men eftersom det är gågata under säsongen (sommar) så får man inte köra in på den vägen vilket gör att parkera i den rutan blir felparkering.

Annars om det är så att dom skrivit fel, skrev dom rätt adress? Det vore ju lätt att påvisa att du inte stod på en gågata.
 

Instant-Suicide

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Nej, tyvärr ingen i år
Det var inte en väg som är säsongsavstängd? Har ett par här nere och där finns förvisso park rutor men eftersom det är gågata under säsongen (sommar) så får man inte köra in på den vägen vilket gör att parkera i den rutan blir felparkering.

Annars om det är så att dom skrivit fel, skrev dom rätt adress? Det vore ju lätt att påvisa att du inte stod på en gågata.

Nej det är ingen säsongsparkering, stod 2 bilar där också, dom hade ju synlig biljett dock. Jag har även ringt trafikkontoret i Göteborg för att kolla upp det, och där får man stå året runt. Adressen som står på boten är rätt

....En nyfiken liten fråga: Var/hur satt din bot? Skulle nån tejpa fast en bot på min hoj skulle jag troligtvis gå i spinn.

Den låg inpetad/intryckt mellan hastighetsmätaren och framlampan på en motard, KTM 660.

Saken är ju den att jag har fått en bot för parkering utanför en p-ruta, så det hjälper ju inte att jag har en gällande parkeringsbiljett, för den kan ju inte bevisa var jag stod?

Det är inte min hoj och vill inte att polaren ska få skit för detta, så blir väl till att bidra med 600kr till Göteborgs kommun just nu :tummenupp, sen får vi vad resultatet blir av överklagandet!
 

Miss_A

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Ort
Söderort
Hoj
Z750 + Suzuki DRZ 400E
När jag har sett lapplisor böta ex bilar så har dom tagit ett foto på fordonet dom ska böta, mätt ut avstånd från ex närmaste korsning mm.. måste dom göra det så begär att dom ska visa det, måste dom inte så ligger du nog lite knapert till då ord går mot ord.
 

Smartswede

med skrapade cylindrar
Gick med
21 Jun 2004
Ort
Götet
Hoj
BMWs
Att du har betald biljett bör väl tyda på att du faktiskt stod i en ruta?
För varför skulle du bemöda dig att betala om du ändå stod på en gågata?

Betala in böterna, överklaga och bifoga betalda biljetten och berätta förstås hur det går för dig för oss :tummenupp

Göteborgs Motorcyklister håller på att fightas för fullt med Trafikkontoret och politikerna just om mcparkering i Göteborg.

Lycka till!
 

Miss_A

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Ort
Söderort
Hoj
Z750 + Suzuki DRZ 400E
Att du har betald biljett bör väl tyda på att du faktiskt stod i en ruta?
För varför skulle du bemöda dig att betala om du ändå stod på en gågata?

Betala in böterna, överklaga och bifoga betalda biljetten och berätta förstås hur det går för dig för oss :tummenupp

Göteborgs Motorcyklister håller på att fightas för fullt med Trafikkontoret och politikerna just om mcparkering i Göteborg.

Lycka till!


Så lätt är det inte, jag va hos tjejpolaren en gång hon har betalparkering utan för sig, jag betalar sätter mig i bilen, får sms, läser det samtidigt som jag parkerar bilen, hoppar ut och skyndar mig upp till polaren,
Kommer ut sen på kvällen och va fan! pböter. Jag ringer upp parkeringsbolaget o sa att jag har en giltig biljett som "med största sannorlikhet blåst ner då jag smälde igen dörren" men det kunde dom inte ta hänsyn till då jag kunde fått biljetten av nån annan på parkeringen.

Det som igentligen hände var att jag fick sms, och Glömde lägga biljettjäveln i fönsterrutan.
Man kan alltså inte få rätt pga av att man har en giltig biljett. Det var så dom sa och jag fick tack vackert betala.

Bara för att man har betald biljett betyder inte det att det är ett bevis på att man hittat en tom ruta, man kan ju pröjsa biljetten och ställa sig vartfasen som helst, och sen få rätt? då skulle alla göra så, därför dom börjat att fotografera för att bevisa.
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Det är ju inga problem, bara att överklaga...skicka in P-biljetten men behåll själv en kopia på den och skriv även att de har angett fel överträadelsenummer. Den kommer att avskrivas, minsta felskrivning på en P-bot gör att de måste skriva av den.

Lycka till!

Pippi
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Så lätt är det inte, jag va hos tjejpolaren en gång hon har betalparkering utan för sig, jag betalar sätter mig i bilen, får sms, läser det samtidigt som jag parkerar bilen, hoppar ut och skyndar mig upp till polaren,
Kommer ut sen på kvällen och va fan! pböter. Jag ringer upp parkeringsbolaget o sa att jag har en giltig biljett som "med största sannorlikhet blåst ner då jag smälde igen dörren" men det kunde dom inte ta hänsyn till då jag kunde fått biljetten av nån annan på parkeringen.

Det som igentligen hände var att jag fick sms, och Glömde lägga biljettjäveln i fönsterrutan.
Man kan alltså inte få rätt pga av att man har en giltig biljett. Det var så dom sa och jag fick tack vackert betala.

Skiljer tydligen från kommun till kommun. När jag fick böter på hojen blev den avskriven med motivering att den måste ha blåst iväg, jag hade ju fäst den på tanklocket :rolleyes: Men tanten på p-enheten på polishuset sa uttryckligen till mig att ta med mig biljetten i fickan så är det inga problem att avskriva p-böter på min hoj.
 

Smartswede

med skrapade cylindrar
Gick med
21 Jun 2004
Ort
Götet
Hoj
BMWs
Så lätt är det inte...
Bara för att man har betald biljett betyder inte det att det är ett bevis på att man hittat en tom ruta, man kan ju pröjsa biljetten och ställa sig vartfasen som helst, och sen få rätt? då skulle alla göra så, därför dom börjat att fotografera för att bevisa.

Finns Hovrättsdom på det är ok ta med p-biljetten om man har MC. Bil är en annan femma.


Som ni säger så har de troligen ett kort på din MC och förhoppningsvis räcker det för de ska skriva av boten :) I synnerhet när du dessutom har bevis på du betalt.
 

Miss_A

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Ort
Söderort
Hoj
Z750 + Suzuki DRZ 400E
Skiljer tydligen från kommun till kommun. När jag fick böter på hojen blev den avskriven med motivering att den måste ha blåst iväg, jag hade ju fäst den på tanklocket :rolleyes: Men tanten på p-enheten på polishuset sa uttryckligen till mig att ta med mig biljetten i fickan så är det inga problem att avskriva p-böter på min hoj.


Det är möjligt att det gäller en hoj då risken faktiskt är stor att den blåser iväg. Killen uppger ju att han stod inom en p ruta och dom hävdar på boten att han inte gjort det, då är ju frågan om dom har bevis som ett foto tex att han stått utanför, har dom inte det beviset så står ju ord mot ord, och då vet man inte vad som händer, så det kan ju vara intressant att veta vad som händer nu med boten, men som nån skrev innan så är de bäst att betala in boten.

Killen åkte dit för en plastgrej han hade över regskylten (genom biltullar) 1500 på boten stod det 2 olika datum, han sket i att betala den då han ringde in o sa att den är ogiltig då den innehåller 2 olika datum, sen fick han hem en varning att betalar han inte den går den till kronofodgen, han ringde upp igen o dom sa att betala den, o sen anmäl det. Så de e väl alltid bäst att betala skiten hur som, så man inte riskerar att få problem.
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Det är möjligt att det gäller en hoj då risken faktiskt är stor att den blåser iväg. Killen uppger ju att han stod inom en p ruta och dom hävdar på boten att han inte gjort det, då är ju frågan om dom har bevis som ett foto tex att han stått utanför, har dom inte det beviset så står ju ord mot ord, och då vet man inte vad som händer, så det kan ju vara intressant att veta vad som händer nu med boten, men som nån skrev innan så är de bäst att betala in boten.

Killen åkte dit för en plastgrej han hade över regskylten (genom biltullar) 1500 på boten stod det 2 olika datum, han sket i att betala den då han ringde in o sa att den är ogiltig då den innehåller 2 olika datum, sen fick han hem en varning att betalar han inte den går den till kronofodgen, han ringde upp igen o dom sa att betala den, o sen anmäl det. Så de e väl alltid bäst att betala skiten hur som, så man inte riskerar att få problem.

På hoj får man ta med sig biljetten, det gäller bara att stå på sig. På SMCs hemsida finns inscannade kopior på två domar om parkering med mc och medtagen biljett som hjälpte mig mot Carpark.

Jag skulle INTE betalat boten utan överklagat och hänvisat till domen samt givetvis bifogat kopia på min p-biljett. Som sagt, man köper inte en biljett om man ändå tänker parkera fel...

Vad det gäller bestrida en bot med två olika datum på så lär det bara vara att gå till polisstationen och visa upp den så ska den rivas.
 

Bache

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2009
Ort
Borås
Hoj
beslutsångest
Bara att överklaga, inga konstigheter alls. Överklagad 3 gånger och fått igenom alla. Bästa gången var när jag inte hade P-skiva utan skrev ankomsttiden med maskeringstejp på instrumentpanelen. Fick p-bot, tog kort och skickade in. En vecka senare kom ett brev som talade om att boten var borta.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top