Spänna fast hoj på släp....

rpr

....
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Norrtälje
Hoj
Honda CB600FA-Hornet -09
Hejsan. Har en kanske dum fråga om att spänna fast hojen på en släp. Då spänner man ju ner dämparna. Är detta skadligt för dämparna på något vis?
 

Ozzi

Guest
Man ska inte spänna ner dämparna, man spänner på ofjädrade delar.:tummenupp
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag skulle inte lämmna den nerspänd längre än nödvändigt IAF.

Gör man det ofta kan man ju tänka sig att fjädrarna mattas av att i hopspänt läge smågunga på släpen.

Till crossar finns ju ett mellanlägg mellan däck och gaffelkrona, kanske en bra idé även för banhojar?

/fritt spånande, inga sanningar...
 

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
nej det är helt okej, men spänn inte gaffeln HELT i botten, bara nästan. Det räcker för att hålla hojen. Ställ också hojen rakt upp, inte lutad på stödet!
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Jag brukar ställa hojen på sidostödet i släpet, sen spänner jag fast den på andra sidan till stödet lyfter. Då är fjädringen lagom nertryckt åxå. Först då sätter jag en rem i vänster sida och spänner ner hojen bara tillräckligt för att stödet ska gå ner mot golvet i släpet igen utan att trycka ner stödet onödigt hårt.

Så fort jag kommer fram släpper jag igen. Rör sig sällan om mer än 6 timmar och hojen hänger i princip i fjädring och spännband under tiden. Inget den inte ska klara.

Har dock nyligen köpt rem att sätta över styret gjort att fäste krokarna i, så nu kommer nog åtminstone en av hojarna att spännas fast helt upprätt...
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
På den tiden jag körde folkrace tillverkade jag klossar att ha under trösklarna så att jag kunde spänna ned bilen stum mot släpvagnen, på så sätt kunde jag lämna bilen fastspänd mellan tävlingarna, och trailern låg som en svettig huggorm efter vägen, även i abnorma hastigheter.

På samma sätt kanske det vore bra att tillverka något man spänner ner en racehoj mot, så att inte fjädrarna komprimeras i onödan?
Jag inbillar mig att dom tillbringar rätt mycket tid fastspända?

/Återigen spekulationer
 

knorrhane

Eutrigla gurnardus
Gick med
31 Jul 2006
Ort
Boden
Hoj
Triumph Speed triple -06
Vilka ofjädrade delar menar du?

Jag brukar göra såhär (ta hjälp av en kompis för att hålla i hojen)

1. skruva fast en tvärgående planka i släpvagnet framför framhjulet som stopp. På så sätt kan man bestämma placeringen av hojen på släpvagnen.

2. Rulla upp hojen på släpvagnen. surra spännband nr1 runt ena gaffelbenet (längst ned). Spänn inte för hårt till att börja med. Spänn andra spännbandet på motsatta sidan runt andra gaffelbenet. Justera så att hojen står rakt och dras mot stopplankan.

3. surra sedan spännband 3 och 4 runt bakhjulet åt motsatt håll.

4. ta sedan 2 längre brädor/plank och lägg längst hojen mot fram och bakhjulet. Skruva fast dom i släpvagnet. Då har du säkrat upp så att hojen ej kan glida i sidled.

På så sätt kan hojen fjädra fritt på släpvagnet.

/Johan
 

rpr

....
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Norrtälje
Hoj
Honda CB600FA-Hornet -09
Nej det är väll just det att den ska väll förmodligen bara transporteras en gång på släp.... Har fått för mig på nått vänster att det kan vara skadligt för dämparna att stå komprimerade längre än normalt vad dom blir när man bromsar m.m. Nu tar väll bara transporten hem 45min - 1tim så det kanske inte är så farligt då.
 
Last edited:

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Ort
På hojen
Hoj
HOJLÖS
En så kort resa en gång så bara sätt ett spännband fram och ett bak sitter berget. Du drar det främre över styret ett varv runt varje handtag om det känns rått så ta runt styrkronan om du tror handtagen går sönder ;)

En sak om man ska transportera hojen varje vecka då lär man ha nåt seriöst känns det som.
 

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Nej det är väll just det att den ska väll förmodligen bara transporteras en gång på släp.... Har fått för mig på nått vänster att det kan vara skadligt för dämparna att stå komprimerade längre än normalt vad dom blir när man bromsar m.m. Nu tar väll bara transporten hem 34min - 1tim så det kanske inte är så farligt då.

Det är absolut ingen fara, dämparna är ju byggda för att komprimeras, spänn ett band åt höger och ett åt vänster från antingen undre eller övre styrkronan (beroende på var det minst ligger emot kåpor osv), Ha hojens framdäck mot framkanten på släpet så den inte kan rulla framåt. Spänn lite snett framåt och dra åt så du komprimerar gaffeln ca: 2/3, du känner när det börjar bli tyngre att spänna. Känn sen på cykeln, lovar den står som berget.

Om du sen vill (det går utan detta, jag har provat) så lägg ett band över bakdäcket så den står still bak, du behöver inte komprimera bakdämparen, där räcker det att låsa fälg/däck/sving eller liknande.

Visst att hojen inte ska stå 3 år i HELT komprimerat läge, men gaffelns rörelsemån är till för att användas, bara att spänna.. :tummenupp
 

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
spänn styrkronorna/handtag jämt för balans, ej på sidostöd...det bästa är ha den stående rak och sedan dra spännband över svingen....sitter svingen så gå den ingenstans och då har du inte komprimerat fjädringen
 

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
spänn styrkronorna/handtag jämt för balans, ej på sidostöd...det bästa är ha den stående rak och sedan dra spännband över svingen....sitter svingen så gå den ingenstans och då har du inte komprimerat fjädringen

Inte för å va petig, men spänner man på svingen, "bakom" bakdämparen och drar åt tillräckligt hårt så bör väl bakdämparen komprimeras något (om än obetydligt mycket)?? :va

/D. Ryg. :D
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Ett spännband runt framfälgen som du spänner framåt. Ett band runt bakfälgen som du spänner bakåt. Vardera ett spännband på sidorna som du spänner med bakre fotpinnarna/ramdel så den står upprätt.

Klart!
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top