Panik!!! Växelproblem Aprilia rs 125.

Mr.PB

pbracing.se
Gick med
19 Oct 2005
Ort
Örebro och i garaget
Hoj
RS125jr,Fiddy,Workz Midsize , Minimoto
Hej på er alla, jag är mycket tacksam för all hjälp jag kan få.
Det är rätt så panik då jag ska köra på Gelleråsen imorrn.:(

Det funkar att få i 1an och ner till friläge men jag kan inte få i 2an eller resten...

Fattar inte varför..
Sitter det här drevet rätt eller hur ska det sitta?
 

Bifogat

  • PICT2841x.jpg
    PICT2841x.jpg
    141.7 KB · Visningar: 77
  • PICT2842x.jpg
    PICT2842x.jpg
    146 KB · Visningar: 65

christer

SDK Socio # 3535
Gick med
26 May 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 748 SPS
Om har haft isär den så kan man kanske misstänka att någon av växelförarna ligger fel, om den inte varit isär så kan en blivit krökt. ett trivialt fel, men det kan ske är att oljan är gammal, det är väldigt liten mängd i aprilian och den blir snabbt dålig, det hände faktiskt på grabbens rs125.
I vilket fall så kommer det att finnas ett antal föräldrar på gelleråsen som har bra kunskap gällande aprilior, fråga efter Peter Kjellgren, han har bra koll och kommer att vara där.
Lycka till!

/Christer
 

Mr.PB

pbracing.se
Gick med
19 Oct 2005
Ort
Örebro och i garaget
Hoj
RS125jr,Fiddy,Workz Midsize , Minimoto
Om har haft isär den så kan man kanske misstänka att någon av växelförarna ligger fel, om den inte varit isär så kan en blivit krökt. ett trivialt fel, men det kan ske är att oljan är gammal, det är väldigt liten mängd i aprilian och den blir snabbt dålig, det hände faktiskt på grabbens rs125.
I vilket fall så kommer det att finnas ett antal föräldrar på gelleråsen som har bra kunskap gällande aprilior, fråga efter Peter Kjellgren, han har bra koll och kommer att vara där.
Lycka till!

/Christer

Tjenare!
Tack för att du svarade..
Växellådan i sig har inte varit isär, men "sakerna" på bilden har varit borta nu i vinter och nu när jag satte ihop det så funkar inte växlarna det är mao ingen växel som går i.
Därför antar jag att jag satt dom fel eller nånting....

Då tar jag väl med mig hojjen till gelleråsen imorrn så får man hoppas att han kan veta hur det ska sitta så det löser sig!

mvh//Petter
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Tjenare!
Tack för att du svarade..
Växellådan i sig har inte varit isär, men "sakerna" på bilden har varit borta nu i vinter och nu när jag satte ihop det så funkar inte växlarna det är mao ingen växel som går i.
Därför antar jag att jag satt dom fel eller nånting....

Då tar jag väl med mig hojjen till gelleråsen imorrn så får man hoppas att han kan veta hur det ska sitta så det löser sig!

mvh//Petter

En liten idiotgrej men som ibland i panikmekande kan glömmas bort, du har väl haft tex kedjan monterad och snurrat på bakhjulet fram och tillbaka när du försöker lägga i växlarna? Annars kan knaggarna på dreven krocka med varandra och ingen växel går i.
 

Mr.PB

pbracing.se
Gick med
19 Oct 2005
Ort
Örebro och i garaget
Hoj
RS125jr,Fiddy,Workz Midsize , Minimoto
En liten idiotgrej men som ibland i panikmekande kan glömmas bort, du har väl haft tex kedjan monterad och snurrat på bakhjulet fram och tillbaka när du försöker lägga i växlarna? Annars kan knaggarna på dreven krocka med varandra och ingen växel går i.

Jo precis men det har jag gjort,men det hjälper inte.

Tack för tipset ändå :)
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
om du snurrar på bakdrevet och drar den direkt på selektortrumman,går det att få i växeln då,annars så är det bara till att plocka ur kasseten om motorn går runt som den ska så problemet inte är tvärt om så att säga.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top