Funderingar

CLEW

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sandsborg
Hoj
Honda crm sm & Kawa zx6r
Något som jag har tänkt på ett tag nu och måste få svar! :näsblod

Tjejer/killar med långt hår tappar ganska mycket hår, och då måste dom håren börja växa om igen. Och det tar många månader, men efter som det tar sån tid för dom att växa så borde det finnas en max längd på hår eftersom man tappar det och det ska hinna växa ut igen. Så... Min fråga är, vad är max längden på hår? Rent teoretiskt i min teori så borde det typ vara runt 30-40cm... Men det är bevisligen helt fel :3freak

Har jag gjort en extrem tankevurpa nu eller borde det inte vara så typ? :gnissla
 

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Teoretiskt sett kan hår bli hur långt som helst har jag för mig. Allt beror på hårkvalité, hur det slits etc. Hårsäckarna bryr sig inte om vad som händer med stråna utan fortsätter producera tills man dör eller blir flint.
 

CLEW

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sandsborg
Hoj
Honda crm sm & Kawa zx6r
Teoretiskt sett kan hår bli hur långt som helst har jag för mig. Allt beror på hårkvalité, hur det slits etc. Hårsäckarna bryr sig inte om vad som händer med stråna utan fortsätter producera tills man dör eller blir flint.

Jo men efter som man tappar ett visst antal hårstrån om dagen så borde dom inte alla hinna bli så långa innan dom andra har fallit av, eller? :va
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Läste för länge sedan att hår har olika växtcykler,det som skiljer är längden på dessa cykler.

Kommer inte ihåg tidsspannet men under cykel 1 växer håret sen 2 så vilar det sen trillar det av därefter börjar det växa igen.

Har du lång växtcykel kan det bli långt,har du kortare tid i väx så bllir det en maxlängd.

Om jag minns rätt fanns oxå ytterligheterna växer hela tiden och växer inte alls(flint)

I grova drag var det så det funkade,detaljerna har jag glömt men helheten stannade kvar.

Henrik
 

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Ort
I Sverige!
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Enligt vad jag har hört så har du rätt CLEW. Hårstrån håller i en begränsad tid innan de faller av och växer ut på nytt. Det gör ju givetvis att den maximala hårlängden blir begränsad. Hur länge ett hårstrå håller innan det trillar av är olika för olika personer. Själv är jag helt hårlös.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Självklart är längden begränsad rent fysiskt. Som all annan materia så når man till slut en punkt då hårstråts egna vikt överskrider hållfastheten.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jo men efter som man tappar ett visst antal hårstrån om dagen så borde dom inte alla hinna bli så långa innan dom andra har fallit av, eller? :va

De hårstrån man tappar varje dag faller av på grund av slitage, de slits av helt enkelt. Exempelvis när du borstar/kammar håret så kanske något fastnar i ett spröt och lossnar, och det är lika med dagligt håravfall. Det trillar inte bara av helt spontant. Låter man det bara växa och ser till att de inte slits av så kan de bli i stort sett hur långa som helst. så har iallafall jag fått det förklarat för mig:)
 
Last edited:

CLEW

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sandsborg
Hoj
Honda crm sm & Kawa zx6r
Självklart är längden begränsad rent fysiskt. Som all annan materia så når man till slut en punkt då hårstråts egna vikt överskrider hållfastheten.

Men om man då rent teoretiskt ligger i en säng och låter håret vila bakom sig, så kan håret bli flera meter? Om din teori stämmer alltså, om jag fatta den rätt?

Runt 70 cm tror jag mig läst i någon bok på lågstadiet.

Låter troligt, men då sa dom också att man dog av cannabis och alla andra droger. Men det ska sökas vidare på dem där 70cm teorin :tummenupp
 
Last edited:

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
såg en kärring på jobbet häromdagen med hår till knävecken. måste vart ca 1 meter.

hur är det för sikher (tror jag det heter) som virar in sitt hår i turban hela tiden. de får ju inte enligt gud klippa sig (eller vad fan dom har hittat på). då måste ju håret var väl skyddat mot slitage iaf. ingen som känner en sikh som kan fråga?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Runt 70 cm tror jag mig läst i någon bok på lågstadiet.

70cm är precis rätt längd för en person som har väx och viloperioder som får håret att växa till 70cm(kanske är snittet/normallängden)

Ytterligheterna finns,måste klippa för att inte släpa i backen och flint.

Har rådbråkat mitt minne och undrar om det inte var väx-vila,väx-vila,väx-vila sen trilla av,därefter så börjar ett nytt hårstrå växa ur den hårsäcken.

Detta medför att alla människor har sin förprogrammerade hårlängd som är individuell,du kan göra vad du vill för att få längre hår men det enda du kan påverka är slitaget som gör att håret inte når din maxlängd,allt annat är genetiskt.

Rent krasst kan man säga att vill du ha långt hår så ge fan i att klippa det,vill du ha snyggt hår så klipp.

Vill du ha snyggt långt hår så klipp mindre än det växer men minst det som är slitet.

Inget påverkar dock hur långt hår du max kan få förutom de ytterligheter som har en växtcykel på en 35-40år,där gäller det bara att hårstrået klarar egenvikten.

Taget ur minnet.

Henrik
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Haha, va alla spekulerar över saker de inte vet något om. :D

He rik har rätt. Hår växer under olika lång tid i cykler och i viss mån i olika hastigheter vilket ger olika maxlängder på olika människor och på olika ställen på kroppen. Dina ögonfransar exempelvis är inte så korta pga att de slits utan för stt det helt enkelt är maxlängden för de stråna. När ett hårstrå har växt klart i sin cykel så stannar det upp för att sedan tappas när nästa cykel påbörjas.
 

CLEW

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sandsborg
Hoj
Honda crm sm & Kawa zx6r
Haha, va alla spekulerar över saker de inte vet något om. :D

He rik har rätt. Hår växer under olika lång tid i cykler och i viss mån i olika hastigheter vilket ger olika maxlängder på olika människor och på olika ställen på kroppen. Dina ögonfransar exempelvis är inte så korta pga att de slits utan för stt det helt enkelt är maxlängden för de stråna. När ett hårstrå har växt klart i sin cykel så stannar det upp för att sedan tappas när nästa cykel påbörjas.

Jo, men då borde det ändå finnas en max längd? Eller är jag bara snurrig av all feber nu? :3freak
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jo, men då borde det ändå finnas en max längd? Eller är jag bara snurrig av all feber nu? :3freak

Jepp,maxlängd finns,individuell för varje enskild människa.

Har inte läst om någon som faktiskt har den genetiska egenheten att det växer utan stopp men det finns garanterat en sådan(har funnits,kommer att finnas)och då kommer skötsel,klippning(helst avsaknaden av just klippning då)och hur mycket egenvikt den personens hår klarar+förvaring av håret.

Rent teoretiskt och rätt hanterat hår så borde livslängd och hur mycket per år det växer vara enda begränsningen hos en sådan person men det får du kalkylera på själv,har för mycket att dricka för det idag.

Henrik
 

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Har inte läst om någon som faktiskt har den genetiska egenheten att det växer utan stopp men det finns garanterat en sådan(har funnits,kommer att finnas)och då kommer skötsel,klippning(helst avsaknaden av just klippning då)och hur mycket egenvikt den personens hår klarar+förvaring av håret.
Som den här snubben:

hair1779203.jpg


Har inte klippt sig på 31 år, hårlängd 6,2 meter. Ser inte allt för hygieniskt ut.. Officiellt rekord har/hade Xie Qiuping (Kina), 5.627 m enligt Guinnies rekordbok. Här är nån annan kinesiska med 4,2 meters kalufs:

_40965865_hair_ap203.jpg
 

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Ort
Vänersborg
Hoj
Triumph Tiger SE
Som den här snubben:

hair1779203.jpg


Har inte klippt sig på 31 år, hårlängd 6,2 meter. Ser inte allt för hygieniskt ut.. Officiellt rekord har/hade Xie Qiuping (Kina), 5.627 m enligt Guinnies rekordbok. ]

Vitt skägg och bajsbrunt hår...Gissar att håret ramlat ned i utedasset ett par gånger....
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Jo, men då borde det ändå finnas en max längd? Eller är jag bara snurrig av all feber nu? :3freak

Jo men det har det. Det är ju det jag skriver egentligen. Om håret alltid bara växer med en viss fart under en viss tid för att sedan vila så innebär ju det i praktiken att det har en maxlängd. Såvida man då inte klipper sig kommer till slut alltså ens hår att ha sin maxlängd, som exemplet med ögonfransarna som normalt folk inte friserar.
 

CLEW

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sandsborg
Hoj
Honda crm sm & Kawa zx6r
Jo men det har det. Det är ju det jag skriver egentligen. Om håret alltid bara växer med en viss fart under en viss tid för att sedan vila så innebär ju det i praktiken att det har en maxlängd. Såvida man då inte klipper sig kommer till slut alltså ens hår att ha sin maxlängd, som exemplet med ögonfransarna som normalt folk inte friserar.

Vad bra :tummenupp
Har gått och funderat på det här ett tag, konstigt nog :3freak
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top