Nya regler MC-parkering i Göteborg

Lady in Red

Doctor
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Göteborg
Hoj
CBR600 RR -09
Jag är på mailbombning & protestaktioner:tummenupp

Kommer vägra ställa hojen på Heden en varm sommardag för att traska iväg till nån uteservering på Avenyn i full mc-mundering.. Stor risk för värmeslag där..

Tror inte politikergubbarna har tänkt över huvud taget.. problemet är väl att de som bestämt detta antagligen inte själva kör hoj..

Om jag minns rätt var väl en av anledningarna ( till att ta bort parkering vid cykelställ etc) att det skulle skapa mer plats åt stadens cyklar.. Är det någon som någonsin hört en cyklist klaga på att han inte hittat plats för att parkera sin cykel??:va
 

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
Jag blev också riktigt sur så jag har mailat och ifrågasatt detta beslutet och tystnaden kring det.
Mailade;
SMC o frågade varför de inte agerade.
De 2 herrarna tidigare i tråden Hans Magnusson + hans kollega

Vidare ringde jag till den moderate kommunpolitikern i trafikutskottetskansli och ifrågasatte varför de tar ett sånt idiot beslut.
Han var ganska bra att snacka med men fan vet vad det gav iofs...

Hittills har bara smc´s representanter svarat, dock tycker jag de e lite fel ute för de vill ha mer mc-parkeringar och jag vill att vi ska fortsätta kunna parkera vid cykelställ och att det är den primära frågan som borde drivas och sekundärt fler mc-parkeringar.

Alla som har lite tid över borde ringa, maila eller besöka berörda myndigheter o klaga:tummenupp
 
Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Jag blev också riktigt sur så jag har mailat och ifrågasatt detta beslutet och tystnaden kring det.
Mailade;
SMC o frågade varför de inte agerade.
De 2 herrarna tidigare i tråden Hans Magnusson + hans kollega

Vidare ringde jag till den moderate kommunpolitikern i trafikutskottetskansli och ifrågasatte varför de tar ett sånt idiot beslut.
Han var ganska bra att snacka med men fan vet vad det gav iofs...

Hittills har bara smc´s representanter svarat, dock tycker jag de e lite fel ute för de vill ha mer mc-parkeringar och jag vill att vi ska fortsätta kunna parkera vid cykelställ och att det är den primära frågan som borde drivas och sekundärt fler mc-parkeringar.

Alla som har lite tid över borde ringa, maila eller besöka berörda myndigheter o klaga:tummenupp

Full pott för driftighet, hängivenhet och dedikation.
Men det jag är mest nyfiken på är _varför_ de (SMC t.ex.) vill satsa på fler MC-parkeringar och inte bry sig om denna lokala företeelse? För om t.o.m SMC inte vill engagera sig i att bevara cykelställsregeln så är det ju nåt som inte funkar med den... eller?
 

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
Full pott för driftighet, hängivenhet och dedikation.
Men det jag är mest nyfiken på är _varför_ de (SMC t.ex.) vill satsa på fler MC-parkeringar och inte bry sig om denna lokala företeelse? För om t.o.m SMC inte vill engagera sig i att bevara cykelställsregeln så är det ju nåt som inte funkar med den... eller?

Tja jag vet inte riktigt men jag tror att det är 2 bottnat i viss mån.
För det första tror jag att de som utnyttjar möjligheten att parkera vid cykelställ är lite yngre människor (som i ganska många fall har scooter eller enbart är yngre) och/eller använder sina motorcyklar att pendla med i viss mån. För dessa, eller oss om man hellre vill, är det ett mycket större problem än för dem som antingen åker en sväng med sporthojen eller sin stora kromsläde och endast tar en glass inne i city. De lämnar ju inte hojen(arna) utan uppsikt mer än liten stund och riskerar då inte att få böter.

MC-parkeringar som sådana tror jag används som antingen mötesplatser (Avenyns mc-park) eller som uppställningsplatser för längre parkering (Odingsplatsen mc-park) medan parkering vid cykelställ har funkat mycket bättre för dem som jobbar i city eller har ärenden in dit. Jag tor däremot att de flesta drar sig för att lämna hojen över natten vid en parkering...

Jag kan tänka mig ett exempel som nere vid Lilla Bommen. När jag tar bilen för att hälsa på revisorn är det bökigt och dyrt, när man tar hojen dit är det smidigt som fan i dagsläget vilket man ser på att det alltid står lite hojar där inne på gården vi cykelställen.

Så för att då komma till kontentan, SMC verkar inte ha så många som representerar dem i ledande ställning som tillhör den kategorin som utnyttjar möjligheten med cykelställsparkering och för dem är det således ingen större fråga... Tyvärr.

Så det e kanske så enkelt att de som "bara" nöjesåker inte har behovet medans de som åker scooter och mc i dagliga livet har desto större behov men inget som representerar dem mot politikerna?
 
Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Ta upp det till debatt, prata med lokalpolitiker, ta det med lokala nyheter, tipsa aftonblaskan osv...
Silverjonten, du har ju drivet så fortsätt i samma takt... försök gärna få med lite fler i detta och stäm träff med nån politiker eller dylikt.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Någon som vet vart man ska ha pbiljetten någonstans? Vem som helst kan ju ta den på en hoj.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Någon som vet vart man ska ha pbiljetten någonstans? Vem som helst kan ju ta den på en hoj.

man ska ta med den, typ i fickan, sen får du åka hem och betala in böterna, sen får du skicka in en överklagan tillsammans med biljetten och om då p-bolaget är på bra humör får du pengarna tillbaks nåt halvår senare, eller så hävdar dem att du fått biljetten av nån bilist på parkeringen och det blir rättegång vilken du kommer förlora för det är svensk standard att företag alltid har rätt över privatpersoner.

Sen får du överklaga beslutet och så har du en 50/50% chans att antingen få tillbaks pengarna 2år senare eller få betala rättegångskostnader och böter och blir ruinerad och får leva på gatan resten av livet

det är så man SKA göra enligt politikerna, kan ju bli lite jobbigt om man pendlar och får 20 böter i månaden :), blir en del cash att ligga ute med
 

Smartswede

med skrapade cylindrar
Gick med
21 Jun 2004
Ort
Götet
Hoj
BMWs
SMC har inte reagerat på de nya reglerna i Göteborg och det beror på att de inget visste förrens för ett par dagar sedan.

Frågan ska diskuteras i helgen i SMC Väst och det ska vara ett möte med parkeringschefen i kommunen (när vet jag inte än).
Så det jobbas på det! :tummenupp

Hoppas att de kan få till att de skjuter upp beslutet eller helt river upp det.
Händer inte det så får vi fixa till en protestaktion.

Lönehelgen 25/26 april är väldigt lämplig. Både för det då är som mest bilar och då gäller reglerna så ända sättet att parkera lagligt är att stå på en parkeringsruta :tummenupp
 

DarkSun

raj raj
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Göteborg
Hoj
not
eeeh.. vill inte vara besserwisser men den helgen är det mc-dagar i götet... ska inte alla till säve? det kommer inte att finnas många hojar tillgängliga för protest..
 

LilleTommy

Min hoj är en sporthoj va?
Gick med
15 Feb 2008
Ort
Bollebygd
Hoj
Triumph Bonneville T100, Triumph Sprint ST, Husqvarna 256A
Måste det vara på helgen? :)

Är det inte bättre att ta det den 30e april?
När folk vill kolla på cortègen som går från Chalmers, jag vet inte vilken väg dom går...Men det kanske nån annan vet.
Det vore nog en bra dag att okkupera lite parkeringsplatser.... :D muahahaaa
 

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Måste det vara på helgen? :)

Är det inte bättre att ta det den 30e april?
När folk vill kolla på cortègen som går från Chalmers, jag vet inte vilken väg dom går...Men det kanske nån annan vet.
Det vore nog en bra dag att okkupera lite parkeringsplatser.... :D muahahaaa

Fucka inte med cortegen :mad: :kulspruta
 

Blondie

BLONDIE ROCKAR FETT!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
HD Custom 02
håller med blomman för en gång skull kardborreband o ta med skylten
 

kazzee

Det är roligare att ha kul!
Gick med
24 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha V-Max (01)
Skrivit på, nummer 108.

Helt galet hur politiker tänker ibland.
 

"Häggen"

Slutat krashträna och ska bli serriös...
Gick med
5 Oct 2003
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900RR + saknar min skrotade husa =(
När var och hur ska vi parkera upp en eller lfera parkeringar då?
Finns det inget bra sånt evenemang i påsk? Där folk kan bli arga för att det står massor av motorcyklar på parkeringarena?
 

LilleTommy

Min hoj är en sporthoj va?
Gick med
15 Feb 2008
Ort
Bollebygd
Hoj
Triumph Bonneville T100, Triumph Sprint ST, Husqvarna 256A
Kom igen....Ingen som har nån idé till vad vi kan göra?

Det bästa vore ju att ta någon dag där vi alla parkerar och tar en fika eller nått. :tummenupp
Helst när det är nått evenemang och bilisterna blir förbannade för att dom inte kan parkera nånstans:)
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top