Får grävskopa framföras på allmän väg?

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Blir så jääävla trött.

Kort historia, min väg har s.k enskilt huvudmannaskap, dvs vi är en förening som betalar för vägens underhåll, & för några år sedan betalade jag över 100.000:- för asfalteringen av min "snutt"
Således är man ju lite extra uppmärksam på slitaget av vägen.

Det byggs en del i området, & titt som tätt körs det gräsvmaskin med larvfötter av metall här, i morse brakade en fram, trodde fan domedagen var här som det lät, gick ner & kollade & vägbanan tar tydligt stryk av framfarten, föraren såg också lite orolig ut där i sin hytt när jag spände ögonen på ekipaget.

Nu till min fråga: Får dom köra med metallfötter på allmän väg?? ska inte dessa maskiner fraktas på lastare, alternativt gummimattor läggas ut?

Tacksam om ngn vet, innan jag ringer till den där förbannade maskinfirman & skäller mössan av dom...:4skrika
Tack!
 

starclassic

Är du redan kvar?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
U-Väsby
Hoj
Gsxr 1000 Indestructable 2 Unlimited Edition
Du kanske blir klokare av det här http://www.swecon.se/www/sweconab.nsf/0/255df8ffdd4064cac1257111004fa166/$FILE/Lagen_om_VCE.pdf
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det är bara att ringa till åkeriet och tala om att de kört sönder vägen.
Man kör inte metallbandare på asfalt.
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Ja du, det är knappt så man fattar det själv!
I PRINCIP är iaf ytskiktet (asfalten) min, då ju JAG har betalat en jävla massa för det...men jag ska sätta mig in mer i detta, mycket pga den skadegörelse som inträffat.

Det som stör mig något så förbannat, är att dessa företag som har dessa grävare chansar!! det kostar naturligtvis mindre för dom att köra grävaren än att lasta den på en lastbil..men den här gången kommer dom fan inte undan! bra sugen på att polisanmäla!
 

jerkap71

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2007
Ort
Funäsdalen
Hoj
-01 yamaha r1, en 200cc kinahjuling och en kxf450-10 åt junior
Det kanske inte fanns plats att komma in me trailern så att dom lära lossa längre ner efter vägen och larva grävaren dit den ska och jobba, jag kör själv grävare och det är väldigt ofta man larvar längs vägar och liknande för att komma till och gräva men dennna årstid så blir det bara vitt ett tag i asfalten efter att man kört där och det brukar försvinna ganska snart.....om de nu inte va en väldigt stor grävare då vill säga men de verkar ju inte så troligt om det va till ett husbygge eller liknande,men blev det bestående skador så är det ju bara att vända sig till firman som är där och jobbar så ska ju dom veta vilka som bär ansvarsbiten just där..
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Tjena Jerker

Tack! har lugnat ner mig en aning, snackade med Polisen & dom hade inga direkta invändningar.
Dom vita märkena ser värre ut än dom är också...
Så jag låter det vara!
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Ja du, det är knappt så man fattar det själv!
I PRINCIP är iaf ytskiktet (asfalten) min, då ju JAG har betalat en jävla massa för det...men jag ska sätta mig in mer i detta, mycket pga den skadegörelse som inträffat.

Det som stör mig något så förbannat, är att dessa företag som har dessa grävare chansar!! det kostar naturligtvis mindre för dom att köra grävaren än att lasta den på en lastbil..men den här gången kommer dom fan inte undan! bra sugen på att polisanmäla!

Ta ett snack med entreprenadfirman först.
De brukar återställa utan knussel ifall de är seriösa. Inte helt ovanligt fall.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tjena Jerker

Tack! har lugnat ner mig en aning, snackade med Polisen & dom hade inga direkta invändningar.
Dom vita märkena ser värre ut än dom är också...
Så jag låter det vara!
Jag har varit med om att totalförstöra asfalt med larvbanden.
Det är lite chanstagning huruvida underarbetet är tillräckligt bra för att hålla.
Asfalten i sig är inte särskilt stark.
Vita märken är inget att bry sig om.
Vill du tjura, så går det alltid att diskutera sig till lite gratisjobb eller något lass grus/matjord eller vad man kan tänkas behöva.
Entrepenadföretag brukar vara måna om att hålla sig väl med folk.
Alla är potentiella kunder.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Kolla så du inte har sprickor i de vita märkena!
Som Skrotnisse säger så är asfalt inte särskilt stark.
Vägverket tillåter inte band, kedjor på asfalt.
 

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Ort
Kälma
Hoj
Upcoming
Ibland används felaktigt benämningen grävskopa för grävmaskin. Det är dock en felaktig benämning eftersom grävskopa är den skopa som sitter längst ut på grävmaskinens grävaggregat
 

Bifogat

  • 5699521298.jpg
    5699521298.jpg
    69.9 KB · Visningar: 116
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ibland används felaktigt benämningen grävskopa för grävmaskin. Det är dock en felaktig benämning eftersom grävskopa är den skopa som sitter längst ut på grävmaskinens grävaggregat
Fan också.
Hade hoppats att du skulle lägga in en bild på en planeringsskopa eller schaktskopa.
 

fält

VROM
Gick med
16 May 2007
Ort
Scottsland
Hoj
Skeppshult
Det kanske inte fanns plats att komma in me trailern så att dom lära lossa längre ner efter vägen och larva grävaren dit den ska och jobba, jag kör själv grävare och det är väldigt ofta man larvar längs vägar och liknande för att komma till och gräva men dennna årstid så blir det bara vitt ett tag i asfalten efter att man kört där och det brukar försvinna ganska snart.....om de nu inte va en väldigt stor grävare då vill säga men de verkar ju inte så troligt om det va till ett husbygge eller liknande,men blev det bestående skador så är det ju bara att vända sig till firman som är där och jobbar så ska ju dom veta vilka som bär ansvarsbiten just där..

En till grävare här :tummenupp
Precis dom vita märkena är inget att bry sig om.
Nu är det ingen större fara när det e relativt kallt ute du ska va glad att det inte va högsommar med mör asfalt.
 

Bacchus

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Ort
Inte ute
Hoj
en liter twin
Ibland används felaktigt benämningen grävskopa för grävmaskin. Det är dock en felaktig benämning eftersom grävskopa är den skopa som sitter längst ut på grävmaskinens grävaggregat
Och en grävskopa bör inte framföras utan grävmaskin.Gör man de ändå blir det vita streck i asfalten.
Asfaltstreck ska som bekant va svarta för att va snugga
 

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Och en grävskopa bör inte framföras utan grävmaskin.Gör man de ändå blir det vita streck i asfalten.
Asfaltstreck ska som bekant va svarta för att va snugga
Krävs det något speciellt intyg för att få köra runt i en grävskopa. Det måste vara lite heftigt att glida omkring i en järntunna mitt på öppna gatan.
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Vi drog ut en PBV på bredden längs ett promenadstråk. Det fick iaf Försvaret betala :)
 

Bacchus

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Ort
Inte ute
Hoj
en liter twin
Krävs det något speciellt intyg för att få köra runt i en grävskopa. Det måste vara lite heftigt att glida omkring i en järntunna mitt på öppna gatan.
Inte mer än att du har en tröja m knäppning på ryggen.....

:arsele



Tänkte inte på det...
Är det okej att framföra en grävmaskin utan grävskopa då? :va
Såja,nu e du rätt på de:tummenupp
 
Last edited:

Mighty Leif

Real men play with pucks....NOT BALLS!
Gick med
7 Jul 2005
Ort
Arvika
Hoj
Kawasaki kxf 250 -07
Ibland används felaktigt benämningen grävskopa för grävmaskin. Det är dock en felaktig benämning eftersom grävskopa är den skopa som sitter längst ut på grävmaskinens grävaggregat
Haha, tänkte exakt samma sak när jag såg rubriken. :hihi
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top