Köpt båge idag.

Invalido

Guest
Är stödet ute kan du inte starta den hojen - alltid lika spännande när man kommer på att; "ja just det, STÖDET!!!"

Att det är lagligt med att ha den på morsan är det säkert, men sen är frågan hur de ställer sig till att du inte är den huvudsaklige brukaren?
Jag skiter i vilket, jag själv hinner knappt ens ställa på mina förrens de ska in igen så det blir en massa rundor helt avställd lite då&då.
Jag hade ZXsjuan försäkrad 3 veckor förra året tror jag. Sammanlagt körde jag förmodligen inte mer heller.
Men jag vet hur det är med första hojen som kanske smälls och då vill man nog inte bli ståendes utan ersättning.
Första året jag körde så hade jag halv på min zxr400 och bara det kostade 7tusen om året(det blev en hel del när man pluggade) men man ville ju gasa ;)
kvittar vem som e brukaren....
försäkrar man den tex en +30 förs o man e 25år o smäller så e det hejdå....
men gör han som han skrev tidigare....att han sätter den på sin mamma o inte har någon åldersgräns påhojen så är det lugnt...
sen om det e rätt eller fel kan ju diskuteras.
min åsikt är att gör det som e billigast förutsatt att försäkringen gällr,dom som säger annat kan ju lägga ner för då e det ju bara avundsjukan som talar.
 

Wilcan

Socialdemokrati är klassförräderi.
Gick med
13 Jul 2008
Ort
På landet där försäkringen är billig.
Hoj
?
Kollade precis försäkring.

8,000kr på mig, hel/hel 3000kr självrisk för vagnskada.
På morsan skulle det ju gå på 2,500kr.. Länsförsäkringar..
Kommer bara köra ca 6månader/året så skitsamma, sätter försäkringen på mig om det nu inte är självklart att det är chill att försäkringen är på morsan och även jag kör. :)

Hojen gick inte igång nu efter 2h laddning, puttrade igång och det kom liksom lite rök ur avgaset, precis som det var på g men sedan gick den direkt över till tickandet. Så laddar batteriet helt nu och provar imorgonbiti.

Tror efterallt inte det kan vara stödet, det stod på stöd utanför snubben som jag köpte bågen hos, och där startade jag upp den för att få upp värmen i motorn, med stödet nere då.
Ska prova vidare imorgon så får vi se :D
 
Last edited:

Invalido

Guest
Kollade precis försäkring.

8,000kr på mig, hel/hel 3000kr självrisk för vagnskada.
På morsan skulle det ju gå på 2,500kr.. Länsförsäkringar..
Kommer bara köra ca 6månader/året så skitsamma, sätter försäkringen på mig om det nu inte är självklart att det är chill att försäkringen är på morsan och även jag kör. :)

Hojen gick inte igång nu efter 2h laddning, puttrade igång och det kom liksom lite rök ur avgaset, precis som det var på g men sedan gick den direkt över till tickandet. Så laddar batteriet helt nu och provar imorgonbiti.

Tror efterallt inte det kan vara stödet, det stod på stöd utanför snubben som jag köpte bågen hos, och där startade jag upp den för att få upp värmen i motorn, med stödet nere då.
Ska prova vidare imorgon så får vi se :D
sätt den då på din mamma! men kolla så det inte är någon åldersbegränsning så e det bara tuta o köra...så kan du ge mig 3000kr i stället o så har du 2500kr kvar till öl!:fyllisar

lägger du i växel o har stödet nere så dör den.
 
Last edited:

Wilcan

Socialdemokrati är klassförräderi.
Gick med
13 Jul 2008
Ort
På landet där försäkringen är billig.
Hoj
?
du skulle ha köpt min gsxr 750 wilcan,

Sschhh serbius.. Hahahaha ;)
Jo men iofs hade jag lackat om han vält den fina hojen.. Men jo sant, skulle fan köpt den. ;)
Äeh, denna startar säkert imorgon med.. Behöver köpa ett nytt kopplingshandtag nu med bara.. Får köra ut till Fleninge med bågen och kolla om de har något.. :tummenupp
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Grattis till den nya hojen! ta den försäkringen som är billigast :)

kolla så ingen växel är i, och vissa hojar måste man dra in kopplingen för att få igång den :) men det låter som batteriet är lite knasigt!
 

Kiina0

Professionell Lackvårdare
Gick med
15 Jul 2007
Ort
Helsingborg/Kvidinge
Hoj
R1 -01. Fas III. 140Nm.
Grattis!
Kommer ihåg när man köpte sin första hoj... "sentimental" mummel

Kör inte över ditt förstånd :)
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Kollade precis försäkring.

8,000kr på mig, hel/hel 3000kr självrisk för vagnskada.
På morsan skulle det ju gå på 2,500kr.. Länsförsäkringar..
Kommer bara köra ca 6månader/året så skitsamma, sätter försäkringen på mig om det nu inte är självklart att det är chill att försäkringen är på morsan och även jag kör. :)

Hojen gick inte igång nu efter 2h laddning, puttrade igång och det kom liksom lite rök ur avgaset, precis som det var på g men sedan gick den direkt över till tickandet. Så laddar batteriet helt nu och provar imorgonbiti.

Tror efterallt inte det kan vara stödet, det stod på stöd utanför snubben som jag köpte bågen hos, och där startade jag upp den för att få upp värmen i motorn, med stödet nere då.
Ska prova vidare imorgon så får vi se :D
Sluta fippla, om batteriet har blivit urladdat och stått en längre tid så kan det vara för sent oavsett hur mycket du än laddar.
Kolla måtten och hur polerna sitter och kör sen till Biltema och köp ett nytt så har du eliminerat den felkällan.

Och ja, det är skitdyrt att ha sporthoj. :)
 

Invalido

Guest
numera har dom en lista(tabell) på biltema över alla batteri
 

Wilcan

Socialdemokrati är klassförräderi.
Gick med
13 Jul 2008
Ort
På landet där försäkringen är billig.
Hoj
?
Jo, 400:- fakking spänn för ett gelbatteri! Säkert jättebilligt, men 400spänn är mycket cash när man väntar på löningen haha.

Ringde precis Insplanet, och det skulle inte vara några problem att sätta försäkringen på morsan och låta mig köra, bara att man så klart var tvungen å köpa en vanlig försäkring å inte en 50+ osv. Sa att hon fick körkortet automatiskt men ändå är riktigt sugen på att lära sig köra.

Det handlade inte om hon skulle köra osv, det var visst att hon skulle ha ett "ekonomiskt intresse" i bågen. Så snubben från Insplanet skulle ringa upp.. ja om dryga 10min from now on, så får vi se vilka bolag han nämner, så blir det väl att ringa upp dem personligen. :)
 

Tommy.exe

Guest
Jo, 400:- fakking spänn för ett gelbatteri! Säkert jättebilligt, men 400spänn är mycket cash när man väntar på löningen haha.

Ringde precis Insplanet, och det skulle inte vara några problem att sätta försäkringen på morsan och låta mig köra, bara att man så klart var tvungen å köpa en vanlig försäkring å inte en 50+ osv. Sa att hon fick körkortet automatiskt men ändå är riktigt sugen på att lära sig köra.

Det handlade inte om hon skulle köra osv, det var visst att hon skulle ha ett "ekonomiskt intresse" i bågen. Så snubben från Insplanet skulle ringa upp.. ja om dryga 10min from now on, så får vi se vilka bolag han nämner, så blir det väl att ringa upp dem personligen. :)

Exakt, har DU köpt hojen, och din mor står för försäkringen har hon inget ekonomiskt intresse i den. Det är du som har det ekonomiska intresset.

Säkrast att ha den på sig sj tror jag. Det är för luddigt det där tycker jag.

E*

Sen vad dom säger när du tecknar, och vad dom säger när du ska ha ut pengar är ju inte nödvändigtvis samma sak. Dom vill ju gärna ha kunder, men ogärna betala ut pengar. Se till att få på papper att det är 100% ok att du köpt cykeln, och att du och din mor båda använder den, och därför är försäkrad på din mor. För jag antar att din mor har MC-kort?
 
Last edited:

Invalido

Guest
hmmm jag ska nog sluta med o hänga här på sh...särskilt när man har ett humör som jag....bli yxtokig o skita arg när folk inte fattar när man skriver eller talar om för dom vad som gäller o vad som e rätt...
när man e 200000 prosent säker på sin sak o har det svart på vit e det altid någon gast som ska säga emot... inte bra för mitt blodtryck!
 

Tommy.exe

Guest
hmmm jag ska nog sluta med o hänga här på sh...särskilt när man har ett humör som jag....bli yxtokig o skita arg när folk inte fattar när man skriver eller talar om för dom vad som gäller o vad som e rätt...
när man e 200000 prosent säker på sin sak o har det svart på vit e det altid någon gast som ska säga emot... inte bra för mitt blodtryck!

Jaha, är det mig du är förbannad på nu? :7peta

Vi kan snacka om det först, handgemäng får bli en sekundär lösning ;)

E*

Eftersom jag åxå vet att jag har rätt kan det ju bli yxigt det här :hihi
 
Last edited:

Wilcan

Socialdemokrati är klassförräderi.
Gick med
13 Jul 2008
Ort
På landet där försäkringen är billig.
Hoj
?
Äeh precis, får ju byta ägare i så fall.. Var ju jag som var och hämtade hojen.

Ser ut som det blir att köra på Länsförsäkringar på mig nu, 8,000 helår och en självrisk på 3000:-, enligt insplanet var det ingen annan som hade det. Kan vara skönt att veta att man har en lägre självrisk första halvåret.. Dem andra skulle ta 6-9,000kr i självrisk..

hmmm jag ska nog sluta med o hänga här på sh...särskilt när man har ett humör som jag....bli yxtokig o skita arg när folk inte fattar när man skriver eller talar om för dom vad som gäller o vad som e rätt...
när man e 200000 prosent säker på sin sak o har det svart på vit e det altid någon gast som ska säga emot... inte bra för mitt blodtryck!

Om du syftar på mig så var jag nyfiken på se prisskillnaden.
Resultatet, det går att försäkra bågen på morsan med då med en mycket högre självrisk, något som jag gärna undviker.
 
Last edited:

Invalido

Guest
Jaha, är det mig du är förbannad på nu? :7peta

Vi kan snacka om det först, handgemäng får bli en sekundär lösning ;)

det gäller inte enbart just försäkringsfrågan här.... skulle jag skriva att jag har röda orginalfälgar på min vfr så skulle där komma 100st inlägg om att jag är en idiot o borde fatta att det inte finns röda fälgar till en vfr....sen om jag
skulle stå o hålla i dessa röda fälgarna just nu så har jag ändå fel....

när jag försäkrade min hoj så stod den på en gubbe som var 55år o jag va 31år.
när vi ringde runt o kollade försäkring så sa vi att jag med skulle köra den....låna den ofta...... för att vi skulle komma billigt undan....
vi kunde in te ha en 50+ på den för då kunde jag inte köra den....
det skulle kosta 1900kr helår men vi fick sätta +30 försäkring så att jag kunde köra den utan att det sulle bli problem.vilket blev lite dyrare.....ringde säkert 10st olika försäkringsbolag o det gälde samma på alla...inga problem någonstans...
nu blev det 30+ o kosta 2400kr helår... i somras small jag med den o det har inte varit några problem tack vare vi hade rätt försäkring...+30 o jag va 31...

min förra bil hade jag samma....
+24 försäkring. ingen under 24 fick köra den för då gälde inte försäkringen vilket var ett problem då min sambo var 23år

vilkoren för dessa försäkringa står klart o tydligt på många onlinesidor hos försäkringsbolagen och det står även på mina försäkringspapper.


kan den korta stubinen bero på att man äter tramadol????:näsblod
 
Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Jo, 400:- fakking spänn för ett gelbatteri! Säkert jättebilligt, men 400spänn är mycket cash när man väntar på löningen haha.
Som jag sa, det är inte billigt att ha hoj. Du tycker 400 spänn för ett batteri är dyrt... vänta tills du behöver däck (3000 för ett set), olja (400 kr / 4 liter), oljefilter, ett nytt drivpaket osv.

Mitt tips, i all välmening, gör upp en budget nu så slipper vi höra kommentarerna om "oj vad dyrt, det har jag inte råd med" i trådar framöver.

Soppa 500 mil / år x 0,6 lit/mil x 11 spänn/lit = 3300 kr
Däck (ett bak och ½ fram / säsong)= 2300 kr
Olja + filter en gång per säsong = 500 kr
Försäkring: 8000 kr /år
Oförutsedda utgifter (t.ex ett batteri, bromsbelägg m.m.) = 2000 kr
Vet inte om du tänker serva allt själv men om inte så lägg in 2 - 3000 kr

Summa: 19 1000 kr/år => 1600 kr / månaden

Sen tillkommer fika och Mc Donaldsbesök :D
 

Wilcan

Socialdemokrati är klassförräderi.
Gick med
13 Jul 2008
Ort
På landet där försäkringen är billig.
Hoj
?
Äh, dyrt å dyrt. Tanken var mer att löningen är på g och har man en tusenlapp kvar på kontot så är 400:- mer än det självklara man lagt ut när man precis fått lön, var inte skrivet fullt ut allvarligt...

Nytt bakdäck kommer nästa vecka iofs, tänkte möjligtvis lämna in den hos Johan i Påarp eftersom jag hört så bra om honom, byta olja och filter, smäcka på nytt däck så kan han ta en liten almän titt på hojen med :)
 

Invalido

Guest
Äh, dyrt å dyrt. Tanken var mer att löningen är på g och har man en tusenlapp kvar på kontot så är 400:- mer än det självklara man lagt ut när man precis fått lön, var inte skrivet fullt ut allvarligt...

Nytt bakdäck kommer nästa vecka iofs, tänkte möjligtvis lämna in den hos Johan i Påarp eftersom jag hört så bra om honom, byta olja och filter, smäcka på nytt däck så kan han ta en liten almän titt på hojen med :)

låter vättigt:tummenupp
 

Tommy.exe

Guest
kan den korta stubinen bero på att man äter tramadol????:näsblod

Då kan vi gå direkt till handgemänget då din reaktionstid lär vara nedsatt :)

Men borde man inte bli lugnare av det? :va

Jo, jag förstår vad du säger. Men man hör ju historier där dom granskat rätt hårt. Ringt föregående ägare å frågat vem som faktiskt betalade hojen. Kollat kontoutdrag osv för att finna den med verkligt ekonomiskt intresse.
Skulle ju vara jävligt surt om killen blev utan ersättning om det händer något. Har inte med något annat att göra, än att han ska se till att han är helgarderad. Sen hoppas jag att det löser sig så billigt som möjligt så han kan lägga pengarna på bättre saker.
 

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Ort
Kristianstad
Hoj
Kawasaki
Ang försäkring på någon annan.

Har en kompis som hade försäkringen på sin pappa. Hojen blev stulen och försäkringsbolaget begärde in alla papper. Han skickade in allt utan att tänka efter. På kvittot stod hans namn, inte hans pappa. Ingen försäkring.

Har även hört talats om ett annat fall. Killen hade hojen försäkrad på sin mamma. Han klota. Försäkringsbolaget gjorde hembesök och frågade efter mammans utr samt lite frågor typ hur växlarna var placerade. Ingen försäkring.

Det är dyrare att betala mindre för en försäkring som inte gäller än dyrare för en som gäller.

Varför chansa?
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top