ska jag ta ett chefsjobb?

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Ort
meken
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
Som rubriken lyder,har blivit idag erbjuden ett chefsjobb och varit på intervju med nya avdelningschefen,frågade så mycket jag kunde komma på men det är fortfarande lite diffust,exakt vad jag i så fall skulle göra.
Jag jobbar idag som försteman/operatör i en tung industri och har jobbat där i 20 år,så visst jag vill göra något annat men vet inte om jag är nåt chefs ämne.
Chefsjobbet innebär personalansvar för ca 20-25 stycken med allt det innebär.
Vad lönen ev skulle komma bli fick jag inte reda på men antagligen mer än nu i alla fall. Kommer även innebära att gå femskift,men det gör jag idag så det är inga problem.
Så jag frågar er som har eller har suttit i samma sits,för och nackdelar,erfarenheter .
Företaget som jag jobbar på har ca 350 anställda men vill expandera.
Så vad krävs av en bra chef ?
vad är skälig lön?
Om det skiter sig är det krångligt att gå till baka som metallare?
/robin
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
att vara chef är suveränt, men det beror mycket på dig som person.

tycker du det låter jobbigt att styra 25pers i teorin så blir det antagligen 100ggr jobbigare i verkligheten.
om du har jobbat 20år på stället så bör du ha ganska bra koll på vad som kommer krävas av dig för att få det att funka, tycker jag..?

lönen vetefan, det skiljer mycket från fall till fall speciellt i dagens ekonomi, men kolla på www.ledarna.se om du kan snika till dig nån info från nån av alla deras undersökningar.
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Att vara chef är inte positivt i någon bemärkelse.

Jo förresten. Om du inte redan upptäckt hur värdelös folk, rent generellt, är så lär du upptäcka det då.
 

srixxo

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2009
Ort
Stockholm
Hoj
En grön
Det beror lite på vilket förhållande du redan har till dem du blir chef över. Är ni bra kompisar så kommer du att hamna i jobbiga situationer där du måste gå in som chef och reda ut t ex drogproblem. Du lär även få ge gamla kompisar sparken. Alltså, man får vara beredd på jobbiga situationer, och att förhållandet till gamla kompisar förändras.

Annars kan det ju vara kul att testa.
 

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
Tycker du ska jobba kvar med samma sak som du gjort de senaste 20 åren, är säkrast och tryggast så. Att ledningen på företaget anser just dig som mest kompetent och erbjuder just dig chefsjobbet skulle jag inte lyssna till.
Varför prova något nytt och utvecklande när man kan fortsätta i samma bana utan att någonsin behöva ta några chanser/risker och därigenom nöja sig med ett ständigt status quo...

Du måste börja tro lite mer på dig själv och din kompetens.
Kött på bena verkar inte vara ett problem i detta fall,
så är du strukturerad, ansvarsfull och lyhörd så ska det nog gå bra.

Klokt av dig att fundera igenom detta ordentligt innan du tackar ja,
men oklokt av dig att tacka nej endast pga rädsla för att misslyckas.
Vilja att lyckas måste vara starkare.

Lycka till med allt. :)
 

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Ort
meken
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
att vara chef är suveränt, men det beror mycket på dig som person.

tycker du det låter jobbigt att styra 25pers i teorin så blir det antagligen 100ggr jobbigare i verkligheten.
om du har jobbat 20år på stället så bör du ha ganska bra koll på vad som kommer krävas av dig för att få det att funka, tycker jag..?

lönen vetefan, det skiljer mycket från fall till fall speciellt i dagens ekonomi, men kolla på www.ledarna.se om du kan snika till dig nån info från nån av alla deras undersökningar.
Nja,tror nog jag fixar den biten ,men den den nya chefen är ganska ny på företaget och helt ny på avdelningen så man vet ju inte så mycket om honom,eller vad han har för krav.
Jo har ju lite erfarenhet från golvet och har varit försteman i några år så helt grön är man väl inte.
Vad är det som är bra med att vara chef tycker du?
Lönen är väl lite vad man kan förhandla sig till men ska kolla länken .
Tack för snabba svar.
/robin

När du lärt dig vad det är för skillnad mellan chefskap och ledarskap så kommer det nog gå bra.
Trodde de två gick hand i hand.
exakt vad är de båda om jag får din syn på saken?
/robin

+1.

Ta chansen och se om det är något för dig? Det är ju enda sättet att verkligen veta. :tummenupp

Ja kanske ,har inte bestämt mig än,men jag har ju velat gjort något annat ett tag men sen kom lågkonjukturen så det var inte läge att börja om från början med noll år på ett annat företag.
Men som sagt man kan väl testa annars lär man väl undra om man gjorde rätt senare i livet,och i värsta fall så går det väl att gå tillbaka med den gamla karriären .
snabba svar men ingen fler som har erfarenhet av den här frågan?
Har inte funderat på ett chefs kontors jobb förut men nån gång ska väl vara den första:tummenupp
/robin

Det beror lite på vilket förhållande du redan har till dem du blir chef över. Är ni bra kompisar så kommer du att hamna i jobbiga situationer där du måste gå in som chef och reda ut t ex drogproblem. Du lär även få ge gamla kompisar sparken. Alltså, man får vara beredd på jobbiga situationer, och att förhållandet till gamla kompisar förändras.

Annars kan det ju vara kul att testa.
Jo jag är fullt medveten om att det kan skära sig rejält om man har otur,men tror trots allt att det beror många gånger på hur man framför kritiken,men visst jag kommer kanske bli mindre populär hos vissa den svenska avundsjukan finns ju hos oss också,var samma sak när jag blev försteman,mycket gliringar i början men nu har folk fattat att det kanske inte var så dumt för då har de någon att fråga och de har ryggen fri om jag sagt en sak.
Många målar fan på väggen direkt,men det bör väl finnas några fördelar också?
Sen kan man inte bli älskad av alla det är bara så,tyvärr.
Frågan är väl om jag har den kompetens som krävs?
Men jag blev ju tillfrågad i alla fall så nåt bra har man väl gjort då.
/robin

Att vara chef är inte positivt i någon bemärkelse.

Jo förresten. Om du inte redan upptäckt hur värdelös folk, rent generellt, är så lär du upptäcka det då.
Jaså? men allt är väl inte dåligt?
Även chefen har väl en chef,men har man inte uppbackning ovanifrån så förstår jag att det kan vara knepigt.
Jo jag har upptäck att en del vill bara slöa på jobbet,känner väl att man skiter snart i det själv bara för att det inte händer något och nån med jävlar anamma tar tag i vissa saker.
Antingen lallar jag med men känns väl sådär,vill lära mig nya grejor.
Eller byter jobb/företag men känns lite sådär det med.
Eller testar att vara chef.
Ja jag får fundera litet på det.
/robin

Tycker du ska jobba kvar med samma sak som du gjort de senaste 20 åren, är säkrast och tryggast så. Att ledningen på företaget anser just dig som mest kompetent och erbjuder just dig chefsjobbet skulle jag inte lyssna till.
Varför prova något nytt och utvecklande när man kan fortsätta i samma bana utan att någonsin behöva ta några chanser/risker och därigenom nöja sig med ett ständigt status quo...

Du måste börja tro lite mer på dig själv och din kompetens.
Kött på bena verkar inte vara ett problem i detta fall,
så är du strukturerad, ansvarsfull och lyhörd så ska det nog gå bra.

Klokt av dig att fundera igenom detta ordentligt innan du tackar ja,
men oklokt av dig att tacka nej endast pga rädsla för att misslyckas.
Vilja att lyckas måste vara starkare.

Lycka till med allt. :)
Jag vill ju prova nåt nytt,men samtidigt är jag ingen pappersvändare och det kommer ju även innebära lite sånt med i så fall.
Jag vet vad jag kan och vad jag inte kan,men det är inget förmans jobb det handlar om så det är ett ganska stort steg.
Men får försöka att prata med folk som känner den nya chefen bättre än mig,han är på en annan avdelning nu,samt har en släkting i företaget som jobbar som skiftgående förman,man kanske kan snacka litet med honom.
Jag dör ju inte av att testa men man vill ju fortsätta att trivas på jobbet,även om det har varit si och så på de sista två åren.
/robin
 
Last edited:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Nja,tror nog jag fixar den biten ,men den den nya chefen är ganska ny på företaget och helt ny på avdelningen så man vet ju inte så mycket om honom,eller vad han har för krav.
Jo har ju lite erfarenhet från golvet och har varit försteman i några år så helt grön är man väl inte.
/robin
App, App, ny chef som inte vet något om jobbet, altså kommer han att
lägga allt operativt på dig. Och skylla på dig för felbeslut.
Jag skulle nog vänta ut den nya chefen och se vad han går för innan
du kliver över på den andra planhalvan.
 

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
Var ironisk i första delen av mitt inlägg för att förstärka hur dumt det vore att tacka nej till ett sådant erbjudande.. :)

Du har jobbat där i 20 år, dessutom varit förman så det är ganska naturligt steg att avancera om man har den kunskapen.
Tänk på att du kommer ha mer inflytande på din arbetsplats och då också har större chans att se till att jobbet utförs på det sätt som du trivs bäst med, dvs ökad trivsel på jobbet.
Så stressa inte upp dig för mycket innan utan ta dig an tjänsten
och väx i rollen.
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
En person som måste finnas på plats hela 5-skift låter väl mest som någon typ av förman i mina öron.
Det brukar i allmänhet vara den högsta närvarande under nätter o helger på de flesta industrier.
Nästa steg är avdelningschef eftersom det uppenbarligen är en begränsad personalstyrka du ska svara för, men en avdelningschef jobar sällan skift.
Jag skulle inte tro att det handlar om mängder med administrativt arbete under skiftgång.
Vad gäller lönen så är det omöjligt att gissa på men du kan ju alltid kolla vad dina närmaste chef har deklarerat eller prata med den fackliga representanten unionen?
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
kan du inte gå som TF ett tag innan du bestämt dig? fråga om du kan få känna på de ett tag först?
innebär mycket ansvar men mindre som TF

hos oss ligger de små vithjälmarna på 4000 mer så minst de ska du ha..
 

Gixxer-Anders

the story of my life..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
-lös
Klart som f-n att du ska ta det!
Det är svårt att chefa över gamla arbetskamrater, men förhoppningsvis fungerar det hur bra som helst.
Skulle det inte fungera bra så har du en ny erfarenhet på meritlistan som öppnar upp en helt ny arbetsmarknad för dig!

Kör!
 

srixxo

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2009
Ort
Stockholm
Hoj
En grön
Håller med Gixxer-Anders. Helt klart ska du prova. Tror inte att du ska fundera på om du har rätt kompetens. Dina chefer har bedömt dina egenskaper och tror att du passar utifrån dem.

Bara att gasa m a o.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Det är ju en jävla skillnad på att vara avdelningschef på tex Volvo över 20 pers på ett företag med totalt 300 pers, än att vara chef över 20 pers på ett företag med just 20 pers.
Du kommer ju här vara mellanhanden mellan de på golvet och dina överordnade och antagligen är det inte alls lika mycket pappersarbete som inom många andra chefspositioner?
Tex så har du inte hand om några löneförhandlingar? Är det du som sköter semesterplanering? Utbildning åt de anställda?

Att vara stående på 20 år på samma ställe funkar ju för en del men jag tror du skulle tycka det vore kul att röra på dig. Och så jävla krångligt kan det inte vara att komma tillbaka till golvet igen, du har ju antagligen erfarenhet som många letar efter.

Och hur en bra chef ska vara är ju så jävla olika. Ibland är det skitbra med en stenhård chef som är just chef och inget annat. Annars funkar det ibland bättre med en chef som är mer som en kollega då man oftast inte undanhåller information för denne på samma vis som den hårda chefen.

Du vet väl själv vad du skulle vilja ha för sorts chef? Utvärdera det lite extra och sen eftersträvar du att bli något åt det hållet.
Så länge du är ärlig och rättfram och visar vart du står både för dina överordnade samt slavar.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Chefskap=säger ått dina underlydande vad som ska utföras och skäller ut dom när det inte funkar.
Ledarskap=förklara och motivera dina underlydande till att gemensamt arbeta åt det utsatta målet och på bästa sätt lösa de problem som uppstår på vägen.

Henrik
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
20-25 direkt under dig?
Du kommer inte få en lugn stund. Låter värdelöst planerat faktiskt.
I övrigt är det självklart du ska ta jobbet, S-J-Ä-L-V-K-L-A-R-T. :fakta
 

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Ort
meken
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
App, App, ny chef som inte vet något om jobbet, altså kommer han att
lägga allt operativt på dig. Och skylla på dig för felbeslut.
Jag skulle nog vänta ut den nya chefen och se vad han går för innan
du kliver över på den andra planhalvan.
jo iof ,men det är väl nu eller aldrig,får nog inte chansen om sex månader,så det är ju ett osäkert kort
/robin

Var ironisk i första delen av mitt inlägg för att förstärka hur dumt det vore att tacka nej till ett sådant erbjudande.. :)

Du har jobbat där i 20 år, dessutom varit förman så det är ganska naturligt steg att avancera om man har den kunskapen.
Tänk på att du kommer ha mer inflytande på din arbetsplats och då också har större chans att se till att jobbet utförs på det sätt som du trivs bäst med, dvs ökad trivsel på jobbet.
Så stressa inte upp dig för mycket innan utan ta dig an tjänsten
och väx i rollen.
mycket bra feedback här:tummenupp fler som är positiva än negativa än så länge i alla fall.
mer info ,ju fler som kommer med synpunkter ger mig lite mer ideer att bolla med.
/robin

En person som måste finnas på plats hela 5-skift låter väl mest som någon typ av förman i mina öron.
Det brukar i allmänhet vara den högsta närvarande under nätter o helger på de flesta industrier.
Nästa steg är avdelningschef eftersom det uppenbarligen är en begränsad personalstyrka du ska svara för, men en avdelningschef jobar sällan skift.
Jag skulle inte tro att det handlar om mängder med administrativt arbete under skiftgång.
Vad gäller lönen så är det omöjligt att gissa på men du kan ju alltid kolla vad dina närmaste chef har deklarerat eller prata med den fackliga representanten unionen?
jo jag håller med att det låter som förman/polis,men min kommande chef,tryckte på att det är ingen förman utan en chefstjänst då det ingår fullt personalansvar och även attest rätt,dvs att man kan köpa grejor på företagets räkning utan att fråga chefen inom vissa ramar,gissningsvis upp till 50 k per gång,kommer även att vara en planerande roll,är väl tänkt att man ska styra flödet inom fabriken/avdelningen.
Och det kan ju vara en utmaning,största frågan är väl kommer jag trivas med det jobbet i så fall??
/robin

kan du inte gå som TF ett tag innan du bestämt dig? fråga om du kan få känna på de ett tag först?
innebär mycket ansvar men mindre som TF

hos oss ligger de små vithjälmarna på 4000 mer så minst de ska du ha..
4k mer än operatörerna? det var inte värst.
Vill väl först o främst om jag nu ska ta det här jobbet,för att få göra nåt annat,men tänker ju inte jobba för småsmulor heller,iom det är en del ansvar och antar jag obehagliga beslut som man kan komma och ta.
En rejäl löneförhöjning ska jag ha,jobbar trots allt för pengar och inte för att det är kul.
Säg en löneförhöjning runt 7-10 k i månanden netto annars vet jag inte om det är värt att ta det ansvaret.
Nettolönen bör väl ligga runt 30 k eller strax under.
/robin

Klart som f-n att du ska ta det!
Det är svårt att chefa över gamla arbetskamrater, men förhoppningsvis fungerar det hur bra som helst.
Skulle det inte fungera bra så har du en ny erfarenhet på meritlistan som öppnar upp en helt ny arbetsmarknad för dig!

Kör!
Det är svårt att köra hoj med i början!:tummenupp
Tack för positiv respons.
/robin

Håller med Gixxer-Anders. Helt klart ska du prova. Tror inte att du ska fundera på om du har rätt kompetens. Dina chefer har bedömt dina egenskaper och tror att du passar utifrån dem.

Bara att gasa m a o.
En till som är positiv,tack för det!
Men efterlyser fortfarande om det finns nån som är/har varit chef och har liknande erfarenheter.
Har ju gått några halvflummiga ledarskaps kurser,gav väl inte mig nån aha upplevelse utan det mesta kändes ganska självklart,min grupp fick ju naturligtvis topp betyg:D men jag fattade ganska snart vad galloppen gick ut på.
Fulllärd blir man aldrig,men man kan lära sig nya grejor ändå.
Och det är väl det som är grejen kanske.
/robin

Det är ju en jävla skillnad på att vara avdelningschef på tex Volvo över 20 pers på ett företag med totalt 300 pers, än att vara chef över 20 pers på ett företag med just 20 pers.
Du kommer ju här vara mellanhanden mellan de på golvet och dina överordnade och antagligen är det inte alls lika mycket pappersarbete som inom många andra chefspositioner?
Tex så har du inte hand om några löneförhandlingar? Är det du som sköter semesterplanering? Utbildning åt de anställda?

Att vara stående på 20 år på samma ställe funkar ju för en del men jag tror du skulle tycka det vore kul att röra på dig. Och så jävla krångligt kan det inte vara att komma tillbaka till golvet igen, du har ju antagligen erfarenhet som många letar efter.

Och hur en bra chef ska vara är ju så jävla olika. Ibland är det skitbra med en stenhård chef som är just chef och inget annat. Annars funkar det ibland bättre med en chef som är mer som en kollega då man oftast inte undanhåller information för denne på samma vis som den hårda chefen.

Du vet väl själv vad du skulle vilja ha för sorts chef? Utvärdera det lite extra och sen eftersträvar du att bli något åt det hållet.
Så länge du är ärlig och rättfram och visar vart du står både för dina överordnade samt slavar.
bra svar! Ja jag tror ju att har man inte folk med sig i stort kan det nog vara svårt att ro skutan i land,och oavsett hur jag gör så kommer jag vara samma person som innan,men yrkesrollen är inte samma som privat,tyvärr har inte alltid folk det klart för sig,även vd:n har en chef att ansvara för.
/robin

Chefskap=säger ått dina underlydande vad som ska utföras och skäller ut dom när det inte funkar.
Ledarskap=förklara och motivera dina underlydande till att gemensamt arbeta åt det utsatta målet och på bästa sätt lösa de problem som uppstår på vägen.

Henrik
ok! tror jobbet innebär bägge de sakerna men....:D
Bra att du satte ord på det..
/robin

20-25 direkt under dig?
Du kommer inte få en lugn stund. Låter värdelöst planerat faktiskt.
I övrigt är det självklart du ska ta jobbet, S-J-Ä-L-V-K-L-A-R-T. :fakta
jaså? en till som är positiv om det nu inte var ironi?,men verkar vara en osedvanligt seriös tråd som jag fått till,hoppas den inte spårar ur,det har ju en tendens att göra det.
Visserligen rolig läsning ,men vill verkligen ha all erfarenhet på området,och på sh kan man ju få svar som man inte visste fanns ens.:D
/robin
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
jaså? en till som är positiv om det nu inte var ironi?,men verkar vara en osedvanligt seriös tråd som jag fått till,hoppas den inte spårar ur,det har ju en tendens att göra det.
Visserligen rolig läsning ,men vill verkligen ha all erfarenhet på området,och på sh kan man ju få svar som man inte visste fanns ens.:D
/robin

Nej det är inte ironi, man ska ta de chanser som kommer.
Jag har tagit alla och det har hittills gått bra.
Men det där med 25 som direktrapporterande låter som sagt rubbat om det är så. Ingen står ut med 25.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top