125 turbo?

CLEW

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sandsborg
Hoj
Honda crm sm & Kawa zx6r
eller 3?


edit: jag vill inte veta om det när du har sprängt min gamla hoj i småbitar.

RIP gamle vän:gråta

Det blir att köpa en extra motor och sätta turbon på:näsblod
(Skulle inte kunna förlåta mig själv om jag skulle förstöra en så fin hoj:( )

Men om man värkligen ska vara cool så sätter man såklart en gasturbin på hojen :yoparty
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Hur gör man med exp.kammaren när man monterar turbo?
Borde ju kräva en del omformning för att skapa mer mottryck, eller :va
 

CLEW

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sandsborg
Hoj
Honda crm sm & Kawa zx6r
Jag har letat turbos hela dagen och kommit fram till att kompressor är lättare att få tag i. Men då blir det problem att jag måste ha en kompressor på över 125cc! och då blir det massa stora tunga saker... Och efter som det bara var ball-faktor jag vill ha det...Så varför inte bygga en "turboeldsprutandeljudämpare" :hojraket
Men blir att söka vidare i kina för små turbos :)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Om du mest vill ha den för ballfaktorn kan du väl bygga gas på hojen, ett vått system bestyckat för 10hk borde väl ge en skaplig spark i häcken på en liten 125:a.:)
 

CLEW

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sandsborg
Hoj
Honda crm sm & Kawa zx6r
Om du mest vill ha den för ballfaktorn kan du väl bygga gas på hojen, ett vått system bestyckat för 10hk borde väl ge en skaplig spark i häcken på en liten 125:a.:)

Det var en bra idé, men vad kan det gå på?:)
(kan bara lägga ut runt 5-6 tusen på det här :()
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj

CLEW

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sandsborg
Hoj
Honda crm sm & Kawa zx6r
Det kostar inte speciellt mycket, kolla efter begagnade lustgassystem på nätet eller bygg ett eget. Köp en lagomt stor kolsyretank i aluminium till ett paintballgevär och sen är det bara att gaaaasa! :)

Massa info om hur man bygger ett eget lustgassystem

Tackar! :pannkyss

Satt och prata om det här på jobbet idag och då sa en att det ska vara en blandning på 12/1 med luft bensin. Är det 12/1 original? För om det är det så får den för mycket luft om jag skulle pressa in det? Eller är det inte optimalt original?
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Jag har letat turbos hela dagen och kommit fram till att kompressor är lättare att få tag i. Men då blir det problem att jag måste ha en kompressor på över 125cc! och då blir det massa stora tunga saker... Och efter som det bara var ball-faktor jag vill ha det...Så varför inte bygga en "turboeldsprutandeljudämpare" :hojraket
Men blir att söka vidare i kina för små turbos :)

Om det bara är ball-faktor du är efter så köp en el-turbo:D http://www.blocket.se/vi/19076872.htm?ca=17_s
http://www.alibaba.com/catalog/102561923/Hurricane_TURBO_Fan_W149_249cc_scooter_parts.html

E
 
Last edited:

CLEW

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sandsborg
Hoj
Honda crm sm & Kawa zx6r
Last edited:

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Det finns faktiskt el turbos till riktiga racing bilar för att inte få fördröjning i början :tungan

Men den där el turbon måste jag bara köpa för att se hur allt funkar och OM det ger något :D

(ingen som vet vart i butik man kan köpa dom? :näsblod )

Ta morsans hårfön same shit, stäng av värmen bara .... :gnissla
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Miniturbo

jag var uppe på garage vinden idag och letade efter blademotorer, när jag hittade den här:
på beteckningen står det td0.04hl0.16t kan det vara något för herrn
jag ställde en 33cl burk brevid för att få proportionerna rätt:D
 

Bifogat

  • miniturbo.jpg
    miniturbo.jpg
    29.4 KB · Visningar: 115

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hur gör man med exp.kammaren när man monterar turbo?
Borde ju kräva en del omformning för att skapa mer mottryck, eller :va

Man kör med orginal expantionskammare och något överdrivet stor avgasturbin.. Man kan räkna med ca dubbla storleken mot normal uträkning för flercylindriga 4 taktare 125cc dvs minst 250-300cc 4taktst turbin. Detta för att inte ställa till för mycket mottryck som dödar 2-taktaren. Läste nyligen om en nyutveklad turbo för 2-takt skoter,,Utveklad av svenskar men turbon specialbyggd i Norge.. Otroligt lättdriven avgasdel som krävde ovanligt lite tryck i avgasarena. Resultat fullt laddtryck efter 1 skoterlängd!! (utan nos!!). Den skulle vara minst lika bra som den utgångena airochargen:yoparty Tror det kan ha varit Tikkas snubbar?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
jag var uppe på garage vinden idag och letade efter blademotorer, när jag hittade den här:
på beteckningen står det td0.04hl0.16t kan det vara något för herrn
jag ställde en 33cl burk brevid för att få proportionerna rätt:D

:rofl
 

CLEW

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sandsborg
Hoj
Honda crm sm & Kawa zx6r
Det blir att köra med tryckluft och top fuel bränsle :D
Ska ha en liten kompressor på hojen som laddar upp tryckbehållaren på hojen så man slipper åka hem och fylla, och det blir en extra tank för super bränslet:tummenupp


(Vad skulle hända om jag tanka med metanol som är för rc bilar?:va )
 
Last edited:

CLEW

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sandsborg
Hoj
Honda crm sm & Kawa zx6r
Metanol funkar bäst för 4-taktare. Kräver 50% mer bränsle jämfört med bensin. Ca 10% effektökning. Funkar bäst med en effektiv kompression av ca 14:1 eller högre. Finns lite mer att läsa här http://www.turbofast.com.au/racefuel12.html

Tackar:) , men behöver jag fortfarande blanda olja i metanolen?
För när jag kör med min rc metanol motor så kommer det extremt mycket olja avgaserna. Eller finns det metanol och metanol? t.ex den som man har i rc bilar har en blandning med olja?



(såg nu att det står nitro på dunken till den motorn, men dock att det innehåller metanol. ***Innehåller 18 volym% olja (6% RD Synth Glow + 12% Ricinolja), metanol (99.9 % ren) samt den bästa nitrometanen från USA*** )
Om jag då skulle hitta en med mycket mindre % olja, skulle jag kunna tanka med den soppan då? (bara 115kr litern :D )
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Olja behövs enbart för tvåtaktare. Nitrometan är nitrometan, dvs CH3NO2.

Läs på om de olika bränslena och deras pro's & con's så att du inte gör dig illa i onödan.
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
jag var uppe på garage vinden idag och letade efter blademotorer, när jag hittade den här:
på beteckningen står det td0.04hl0.16t kan det vara något för herrn
jag ställde en 33cl burk brevid för att få proportionerna rätt:D


:va :yoparty :yoparty :öl
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top