Vägverkets föreskrifter för Motorcyklar - Regelsamling för MC-byggen

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Jag lever ju ständigt med hjärtat i halsgropen så fort jag besiktigar.
En bra sak i bakhuvudet om man nu inte önskar ombesiktiga, men trillar dit på en vanlig besiktning är att behålla allt vad original heter. I värsta fall får man ett par svettiga kvällar i garaget för återställning :)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Känner att jag fick ångest nu när ni började prata om hjulbas, originaldelar och besiktning... :död
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag lever ju ständigt med hjärtat i halsgropen så fort jag besiktigar.
En bra sak i bakhuvudet om man nu inte önskar ombesiktiga, men trillar dit på en vanlig besiktning är att behålla allt vad original heter. I värsta fall får man ett par svettiga kvällar i garaget för återställning :)

Känner att jag fick ångest nu när ni började prata om hjulbas, originaldelar och besiktning... :död

För oss som inte gillar att ljuga besiktningsmannen rakt upp i ansiktet har jag tips på bra svar om man på kontrollbesiktning får frågar: Är det här verkligen original?
Då brukar jag säga: Det har alltid sett ut så!
Oftast går saker och ting igenom om det är propert utfört.

Ett säkert sätt att väcka besiktningsmannens/-kvinnans agg är ju även att inte visa att man fattar spelets regler. Tex att montera blinkers med silvertejp.

Besiktningsmännen vet ju att blinkers, backspeglar, tuta och reflex mm på tex en chopper kommer att monteras av efter kontrollbesiktningen, men om man för den sakens skull ändå inte bemödat sig att göra infästningarna trovärdiga så har man liksom inte fattat spelets regler och får som regel bakläxa.
Dvs ett bollhorn går igenom som godkänd tuta om det sitter fast med tex en klamma på styret, men sitter den med buntband eller tejp så har man liksom inte ansträngt sig, man visar dålig respekt för besiktningsmännens yrke sas. Då får man skit tillbaks.

Det är lite som att självmant stänga av spisen, ta av sig helmut och ev solbriller när man talar med en polis som stoppat en. Det blir en dålig start annars.

Det här är ju säkert självklara grejer för er och mig, men jag upphör aldrig förvånas över hur en del inte fattar hur det funkar i verkligheten.
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Väl talat!

Jag försöker alltid få prylarna att se välbyggda ut, även om de ses som provisorier.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Vid besiktningen för några veckor sedan hade jag långsving men med hjulet längst fram = original hjulbas, inga backspeglar + bollhorn skruvat i kåpan och det gick fint :)
 

Pönan

Medlem
Gick med
27 Jun 2007
Ort
Småland
Hoj
Drömhojen
9 § Motorcykel som tagits i bruk före den 17 juni 1999 och är av 1985 eller senare års modell skall med avseende på montering av backspeglar
1. vara typgodkänd enligt direktiv 80/780/EEG (se 2 kap. 6 §),
2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 81, eller
3. uppfylla kraven i 10 och 11 §§.


Motorcykel av 1984 eller tidigare års modell skall med avseende på montering av backspeglar uppfylla de tekniska kraven i 17 § (Trafiksäkerhetsverkets äldre bestämmelser om backspeglar).
Motorcykel av 1968 eller tidigare års modell behöver endast uppfylla avsnitt 5 i 17 §.

Siktkrav enligt 9 § första stycket 3

10 § Motorcykel skall ha backspeglar placerade och i sådant antal att vägen kan överblickas på en bredd av
1. minst 3,5 m på vardera sidan om fordonets mittlinje på ett avstånd av 20 m och bakåt, och
2. minst 4 m, räknat utåt från ett vertikalplan som är parallellt med fordonets mittlinje och som tangerar fordonets vänstra sida, på ett avstånd av 20 m och bakåt, mätt från backspegeln.
Om det på grund av fordonets konstruktion endast delvis eller inte alls går att uppfylla kraven i 1. skall fordonet ha ytterligare backspeglar så att motsvarande siktkrav som anges i första stycket 2. uppnås även i förhållande till fordonets högra sida.

När ändrades detta?
 
Nyheter
Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Top