Bygga vedugn?

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Någon som gjort uteugn? Ritningar?
Jag motionerade ett tag hjärnan med tankar på att bygga vedugn. Sedan kom jag på att det nog skulle bli komplicerat, dyrt, omständigt, stort, tungt, behöva väderskyddas mot snö och faanstyg och så vidare. För något som kanske en bra sommar skulle användas en handfull gånger så fick jag inte den kalkylen att gå ihop.

Har istället kollat lite på färdiga vedugnar. Senast på Uuni Pro, men det är lite samma sak där. Lägga 6000-7000kr på en grej som inte kommer användas särskilt ofta blir svårt att motivera för sig själv. Jag får istället hoppas på att Biltema eller ÖoB eller något kommer med en oblyg kopia för en bråkdel av priset. :3freak
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag motionerade ett tag hjärnan med tankar på att bygga vedugn. Sedan kom jag på att det nog skulle bli komplicerat, dyrt, omständigt, stort, tungt, behöva väderskyddas mot snö och faanstyg och så vidare. För något som kanske en bra sommar skulle användas en handfull gånger så fick jag inte den kalkylen att gå ihop.

Har istället kollat lite på färdiga vedugnar. Senast på Uuni Pro, men det är lite samma sak där. Lägga 6000-7000kr på en grej som inte kommer användas särskilt ofta blir svårt att motivera för sig själv. Jag får istället hoppas på att Biltema eller ÖoB eller något kommer med en oblyg kopia för en bråkdel av priset. :3freak

Du har säkert helt rätt i den kalkylen men det jag utlämnande i min fråga är att nu frågar jag för att hjälpa släkt och vänner i Filippinerna att få sig en ugn över huvud taget.

Och kalkylen blir nog lite annorlunda här tror jag.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag motionerade ett tag hjärnan med tankar på att bygga vedugn. Sedan kom jag på att det nog skulle bli komplicerat, dyrt, omständigt, stort, tungt, behöva väderskyddas mot snö och faanstyg och så vidare. För något som kanske en bra sommar skulle användas en handfull gånger så fick jag inte den kalkylen att gå ihop.

Har istället kollat lite på färdiga vedugnar. Senast på Uuni Pro, men det är lite samma sak där. Lägga 6000-7000kr på en grej som inte kommer användas särskilt ofta blir svårt att motivera för sig själv. Jag får istället hoppas på att Biltema eller ÖoB eller något kommer med en oblyg kopia för en bråkdel av priset. :3freak
Jag planerar att bygga en öppen spis med grillmöjligheter på vår altan, och det är ju lite liknande. Vad ingick i din kalkyl för att komma upp i 6-7000kr?
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Du har säkert helt rätt i den kalkylen men det jag utlämnande i min fråga är att nu frågar jag för att hjälpa släkt och vänner i Filippinerna att få sig en ugn över huvud taget.

Och kalkylen blir nog lite annorlunda här tror jag.
Där kanske man inte behöver oroa sig lika mycket för snötyngden som kan bli ovanifrån eller risken för vad frosten kan ställa till med :brynad

Du skulle nog då kunna bygga någon relativt enkel modell i form av en igloo eller ett avlångt valv (öppningen på ena kortsidan, mindre än valvet) där det är murat med eldfast tegel och sedan puts på utsidan. Så då blir kostnaden helt beroende på vad eldfast tegel kostar där (här är det väl ca 50kr/sten).

Fast sedan är det ju också så att det är en skillnad mellan att bygga världens mest ultimata pizzaugn och att bygga en ugn fullt duglig till att baka någon limpa i eller ugnssteka lite fisk eller något. Ugnar i olika slag har ju funnits i ett par tusen år och större delen av den tiden fanns inte mycket till eldfast tegel. Så det finns nog hundra sätt att bygga en duglig ugn som inte jag ens kan börja att komma på heller. Och byggmaterial som varenda byggmarknad i Sverige har kanske är nära nog omöjligt att hitta på Filippinerna.


Jag planerar att bygga en öppen spis med grillmöjligheter på vår altan, och det är ju lite liknande. Vad ingick i din kalkyl för att komma upp i 6-7000kr?
6000-7000kr gällde för den lilla plåtugnen i länken. :tummenupp

Men att komma upp i en sån summa för ett hemmabygge går ganska snabbt det också. För man behöver ju inte bara material till själva ugnen. Utan den ska ju även upp i en vettig arbetshöjd. Säg bara att det går åt en pall vanligt tegel, ett antal eldtegel till insidan och sedan bruk till det. Då är det säkert uppe i trakterna av den pengen.

Vill man sedan bygga en isolerad ugn som håller en bra eftervärme länge, ha en snygg gjutjärnslucka och så vidare kan det lätt springa iväg och bli mångdubbelt dyrare.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Farsan byggde egen vedugn för ungefär 15 år sedan. Ett hus byggdes samtidigt runtomkring.
Ugnen murade han själv med vanliga tegelstenar.
Tydligen var det inte så svårt.

Den ugnen används flitigt till både bröd och pizzabak.
Kräver eldning i ca 2 timmar innan den fått upp tempen.
Det enda negativa är att tegel är ett ganska skrovligt material där bröd och pizza gärna fastnar.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Farsan byggde egen vedugn för ungefär 15 år sedan. Ett hus byggdes samtidigt runtomkring.
Ugnen murade han själv med vanliga tegelstenar.
Tydligen var det inte så svårt.

Den ugnen används flitigt till både bröd och pizzabak.
Kräver eldning i ca 2 timmar innan den fått upp tempen.
Det enda negativa är att tegel är ett ganska skrovligt material där bröd och pizza gärna fastnar.

Vanlig cement också?
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Invändigt bör man ha eldfast sten. Stenen i botten som man gräddar på kan läggas tätt utan fogmassa.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Invändigt bör man ha eldfast sten. Stenen i botten som man gräddar på kan läggas tätt utan fogmassa.

Nu gav du mig en idé, jag kan låta krukmakarn här tillverka tegelstenar perfekt formade för att bygga ett valv på en platt yta.

Alltså ingen fogmassa någonstans längst in närmast eldhärden. Sedan klär jag den utvändigt med vanlig cement så bör det hålla ihop.

Formen blir alltså som ett kluvet oljefat.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top