indraget Körkort ?

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Inte för att vara elak men varför ska man ge sig ut på bana och gasa av sig om det nu ska representera den dagliga trafiken???

Ingen har sagt att den ska representera den men oavsett vilket så finns det inga lycktstolpar eller träd i bankanten:) och dessutom är det fri fart på banan.
Och... det står en Ambulans inom 200meters avstånd:pannkyss
 
Last edited:

mellow

Mupp
Gick med
28 May 2007
Ort
Kumla
Hoj
-01 Honda 929rr
Ingen har sagt att den ska representera den men oavsett vilket så finns det inga lycktstolpar eller träd i bankanten:) och dessutom är det fri fart på banan.
Och... det står en Ambulans inom 200meters avstånd:pannkyss

Jag missförstod väl dig då! (Sanningen är att jag bara ville elda på lite :rolleyes: )

Pusspåre
 

Pidder

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2003
Ort
Malmö
Hoj
GSXR 750 -09
:confused:

Har letat o letat men inte hittat var på hemsidan det står om vilka regler som gäller för att få köra. Kk hit o dit , licenser på kors o tvären...
Vet att jag e förvirrad o lite bakom :va .... men finns det någon som kan visa för mig var jag kan läsa mig till vad som gäller.

Antingen finns det fasta regler :fakta
Eller e det så att hitta på efter hand... :eek:

Nåja... en finger visning om vart jag kan läsa mig till fakta vore på sin plats...


:skitdator
 

Robz

Guest
Nu måste t.o.m. jag lägga mig i. Tåler man inte omkörningar i snabb grupp - är det nog på tiden att byta grupp eller? Tsunamis omkörningar var helt ok i mitt tycke. Han kör om rutinerade banåkare, och inga blåbär!!
Tack o hej!
Du som kör om studsandes uppe på inside-Curbsen ut på Knudans raka i Röd har ingen talan! Skaffa en hoj i stället :arsele :)pannkyss )

PS
Kul att se dig här igen!
DS
 

RR ABBE

Det är rätt kul ändå...
Gick med
9 Nov 2003
Ort
Malmö
Hoj
Tuono factory V4, Ducce 999 och en räser :)
OK, min högst personliga åsikt är att körkortet har noll betydelse för ens framfart på banorna i sverige!

MEN, banlicensen och försäkringen den ger kräver vad jag vet antingen licens eller körkort.

Kan ha fel men detta ser jag som ett stort och fullgott själ att neka folk att köra utan körkort. Om detta inte är fallet förstår jag inte heller varför man inte kan få köra utan körkort?

Orsaken till att vi kan låta 14åringar köra utan körkort är just för att de har licens. Vi vill definitivt inte hålla tillbaka tillväxten av nya och framförallt unga förare hur lite vår förening än håller på med racing! För den delen kör de 14åringar jag har sett hos oss riktigt ruskigt bra.

Att hoppa på Tusse och hans körsett är ganska tarvligt i mina ögon. Hur många gånger har han krashat? Vad jag vet inte mer än någon annan. Tänk på att hans hoj är från slutet på 70-talet! Hade jag kunnat köra så fort med den hojen hade jag varit glad. Dessutom har han kört bana sedan 80-talet och har lite erfarenhet att falla tillbaka på.

Jag är positivt inställd till att vi släppte oförsäkrade hojar utanför vit grupp därför vi har fått ett jämnare flyt i grupperna och det verkar funka bättre på det här viset ja.

Jag tror att alla har roligare om grupperna är någorlunda jämna och förmodligen blir risken för olyckor mindre som en bonus.

Fick frågan om föreningen godkännde körande utan körkort strax innan jag åkte av en kille som precis blivit av med sitt. Tror att det kan vara trådskaparens kompis, mitt råd var att kolla med Hans men jag gav honom samma förklaring med banlicensen.

Ok, det var mina två cent värt.....
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
OK, min högst personliga åsikt är att körkortet har noll betydelse för ens framfart på banorna i sverige!

MEN, banlicensen och försäkringen den ger kräver vad jag vet antingen licens eller körkort.

Kan ha fel men detta ser jag som ett stort och fullgott själ att neka folk att köra utan körkort. Om detta inte är fallet förstår jag inte heller varför man inte kan få köra utan körkort?

Orsaken till att vi kan låta 14åringar köra utan körkort är just för att de har licens. Vi vill definitivt inte hålla tillbaka tillväxten av nya och framförallt unga förare hur lite vår förening än håller på med racing! För den delen kör de 14åringar jag har sett hos oss riktigt ruskigt bra.

Att hoppa på Tusse och hans körsett är ganska tarvligt i mina ögon. Hur många gånger har han krashat? Vad jag vet inte mer än någon annan. Tänk på att hans hoj är från slutet på 70-talet! Hade jag kunnat köra så fort med den hojen hade jag varit glad. Dessutom har han kört bana sedan 80-talet och har lite erfarenhet att falla tillbaka på.

Jag är positivt inställd till att vi släppte oförsäkrade hojar utanför vit grupp därför vi har fått ett jämnare flyt i grupperna och det verkar funka bättre på det här viset ja.

Jag tror att alla har roligare om grupperna är någorlunda jämna och förmodligen blir risken för olyckor mindre som en bonus.

Fick frågan om föreningen godkännde körande utan körkort strax innan jag åkte av en kille som precis blivit av med sitt. Tror att det kan vara trådskaparens kompis, mitt råd var att kolla med Hans men jag gav honom samma förklaring med banlicensen.

Ok, det var mina två cent värt.....

Banlicensen har inget med körkortet att göra. Om nisse svennson bryter sej in på banan och kör trimmad moppe mitt i natten så gäller fortfarande banlicensförsäkringen. Den är nämligen en personskadeförsäkring för tredje part. Har man ingen annan försäkring gäller den även för de som kör på banan, men villkoren är väldigt dåliga, med urusla ersättningsnivåer och hög självrisk.
 

gamle

http://www.sydskanesemse.nu/
Gick med
3 Jul 2003
Ort
söder om bron till friheten
Hoj
Triumph Sprint St -05 Gixxer 1000 K6
Banlicensen har inget med körkortet att göra. Om nisse svennson bryter sej in på banan och kör trimmad moppe mitt i natten så gäller fortfarande banlicensförsäkringen. Den är nämligen en personskadeförsäkring för tredje part. Har man ingen annan försäkring gäller den även för de som kör på banan, men villkoren är väldigt dåliga, med urusla ersättningsnivåer och hög självrisk.

Jag tror inte han menar "banlicensen" utan förarlicens utfärdad av SVEMO. Jag tror han har skrivit fel
 

Robz

Guest
....Att hoppa på Tusse och hans körsätt är ganska tarvligt i mina ögon. Hur många gånger har han kraschat? Vad jag vet inte mer än någon annan. Tänk på att hans hoj är från slutet på 70-talet! Hade jag kunnat köra så fort med den hojen hade jag varit glad. Dessutom har han kört bana sedan 80-talet och har lite erfarenhet att falla tillbaka på......
Jag måste nu förtydliga att jag huvudsakligen retas med Tsunami - dock har han en "otursam" statistik från förra året (dock inte med SSEMSE utan ERF) :D
Jag tror också att han kör med omdömme, men passeringen av mig i den filmen kunde slutat olyckligt - rena turen att jag driftade ut lite annars hade vi krokat ihop.
Detta belyser min tes där jag INTE gillar att som gatåkare köra med marginaler som raceåkare är vana vid. Jag anser mig efter 5 år på bana tillräckligt erfaren för att inte bli rädd, men i egenskap av Instruktör (numer SMC) liksom du, samt varandes gatåkare, vill jag inte se den typen av omkörningar i Röd - andra i Röd kan mycket väl bli rädda och styra av!
Finns i Röd ingen anledning att köra om vid första bästa tillfälle om det inte är tydligt öppet läge!!

För några år sedan blev det gnäll om en passering var med 1m marginal - nu är det alltså OK med 20cm?
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
För några år sedan blev det gnäll om en passering var med 1m marginal - nu är det alltså OK med 20cm?

Nope, det är det inte. Dessutom är det den som blir omkörd som "bestämmer" hur vida det var tajt eller inte. Så anser du det var tajt, så var det tajt.
 

Gurra Gixxer

ERF 2010
Gick med
3 Sep 2005
Ort
Ystad
Hoj
GsxR 1000 k9
Tänkte bara lägga en liten synpunkt...

Är först och främst tacksam att någon orka engagera sig till att fixa körningar...

Men hur kan inte vissa omkörningar inte bli tijhta när folk korsar banorna hur som helst har du valt ett spår håll det annars är det omöljigt att köra om.. ingen mening att köra om allla ska köra på gåsa led.. Med tanke på hur många instruktörer ni har så borde det inte vara så svårt att påvisa hur viktigt det är med spår val....
 

Robz

Guest
Nope, det är det inte. Dessutom är det den som blir omkörd som "bestämmer" hur vida det var tajt eller inte. Så anser du det var tajt, så var det tajt.
Jag tror mig veta att du håller med mig... du av alla som de första 2 åren ville ha MINST 4m fritt :D :)tummenupp )
...Men hur kan inte vissa omkörningar inte bli tighta när folk korsar banorna hur som helst har du valt ett spår håll det annars är det omöljigt att köra om......
Det du skriver är uppenbart rätt, "problemet" som jag belyser är när spåren innehålls korrekt, men raceputtar utnyttjar detta till 20cm marginal vid passering... Helt OK i Vit, men i mitt tycke för tajt i Röd, vilket blivit vanligare o vanligare sedan racenissar börjat köra i Röd pga platsbrist i Vit eller dominansönskan i Röd :rolleyes: .
/Gnäll o piiip (Ej ensam om denna uppfattning!!)


EDIT: (såg inte detta tidigare):
...Jag är positivt inställd till att vi släppte oförsäkrade hojar utanför vit grupp därför vi har fått ett jämnare flyt i grupperna och det verkar funka bättre på det här viset ja...
Ok, det var mina två cent värt.....
Höll dig för ett bättre kunnande än de flesta... Sorry! (Gäller även/därmed din inställning till tighta omkörningar i "Gatgrupper" som då i ditt tycke är OK!?!) :gnissla
""
Att hoppa på Tusse och hans körsett är ganska tarvligt i mina ögon. Hur många gånger har han krashat? Vad jag vet inte mer än någon annan. Tänk på att hans hoj är från slutet på 70-talet! Hade jag kunnat köra så fort med den hojen hade jag varit glad. Dessutom har han kört bana sedan 80-talet och har lite erfarenhet att falla tillbaka på.
""
Noll koll hela vägen - Tusse har kraschat mer på ett år än t o m du under din hela race-karriär, han FÖDDES på 80-talet :)tungan ), hojen är en Betaversion av 2010-års Kawasuki, slutligen kör du alldeles omöjligt fort med din fighter-tourer :mad:

Hur många mil gata kör du per år förresten??
 
Last edited:

LC4ever

Biig Badabom
Gick med
30 Jun 2003
Ort
Kävlinge
Hoj
KTM 990 Adventure -09
Tänkte bara lägga en liten synpunkt...

Är först och främst tacksam att någon orka engagera sig till att fixa körningar...

Men hur kan inte vissa omkörningar inte bli tijhta när folk korsar banorna hur som helst har du valt ett spår håll det annars är det omöljigt att köra om.. ingen mening att köra om allla ska köra på gåsa led.. Med tanke på hur många instruktörer ni har så borde det inte vara så svårt att påvisa hur viktigt det är med spår val....

Exakt därför man skall åtskilja licens/oreggade hojjar med gathojjarna.
Visst, jag började köra i motard-gruppen och de hade inga "spår", sedan röd grupp och nu gul. Anledning?
Jag är ingen tävlingsmänniska, jagar inga varvtider. Jag vill lära mig hantera min hoj under högre hastigheter. Men tempot i grupperna har öka något otroligt och jag har en känsla av det beror på att man valt att blanda alla hojjar.
Jag tror också att tempot har jämnats ut i grupperna, alla skall köra som vit grupp.
Så som svar på din fråga, alla i föreningen är inte licensförare. Vissa är nybörjare på bana och då håller man inte optimala spåret.
Sedan håller jag med Robz, varför sabba försäkringen för oss som vill "öva på broms och kurvtagning" med våra gathojjar. Fler oreggade hojjar i gul grupp och jag slutar köra, är inte villig att ta den kostnaden om försäkringen inte gäller längre.
 

Robz

Guest
Exakt därför man skall åtskilja licens/oreggade hojjar med gathojjarna.....

...Men tempot i grupperna har öka något otroligt och jag har en känsla av det beror på att man valt att blanda alla hojjar....

...Sedan håller jag med Robz, varför sabba försäkringen för oss som vill "öva på broms och kurvtagning" med våra gathojjar. Fler oreggade hojjar i gul grupp och jag slutar köra, är inte villig att ta den kostnaden om försäkringen inte gäller längre.
:tummenupp
Bra inlägg LC4 + Harmon Rabb!
Dock vill jag vara tydlig i att även med separerade grupper är försäkringsfrågan mycket otydlig för tillfället i all banåka utom med SMC :huvet
Däremot är det HELT klart att det inte underlättar för helförsäkrade med blandade grupper... Du lyfter här även en inställning som jag tror många gatåkare har och därmed blir det färre anmälda med tiden, då största andelen medlemmar är GAT-åkare (än så länge).

Vad gäller tempot är ditt inlägg huvudet på spiken i min värld - tempot har utjämnats i utbyte mot att det går fortare i framför allt Röd... kan också bero på att alla gamla SSEMSE-rävar i Röd blivit snabbare än jag... Kurvis t ex :huvet
Dessutom är det mest "onummererade" hojar som kör om mig så det visslar i dagsläget... finns det inga snabba "nummererade" hojar i Röd längre?? Go Figure :tungan

Hade varit mycket intressant att veta om någon detta år fått ut skade-ersättning från sitt bolag för en vurpa! :confused:

Nuu känns det :felämne
Sorry!

Köra utan kort var det!
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Robz, nu får du dig ett nytt smeknamn. "Hack-i-skivan-Robin" passar bättre numera..

För övrigt, vad förväntar du dig egentligen?

Sydskanes består av många entusiaster som kör o kör o kör. Är det konstigt om människor utvecklas? Vi hjälper dom ju på traven som instruktörer till att bli både säkrare och snabbare.
Kanske inte så konstigt att det går fortare då. Huvudsaken är ju att tempot jämnas ut så det blir roligt och säkert att köra. Sen kan man diskutera omkörningar, och där vidhåller jag min åsikt enligt ovan.

Tycker du det går för fort i Röd-grupp får du väl byta till gul, eller tar stoltheten emot då? :) Jag ser inte problemet...

Att det är gamla rejshojar som kör om dig är väl inte heller så konstigt eftersom många av entusiasterna, till skillnad ifrån dig, har insett att det går att ha skoj på en äldre lite mer skamfilad hoj. Kör man ofta och tränar mkt blir man snabbare.

Det gäller dom flesta förutom mig själv då... :D

Föresten så kör Hans en "numrerad" hoj, så än en gång är du igång med din desinformation i ditt eget syfte.
Det var en numrerad hoj som rökte dig på Knudan förra året också...
Bara för en hoj inte har nån plåt o blinkers innebär inte att den är oförsäkrad Robin...

Jag tycker faktiskt det får vara slut på den här diskussionen nu i ALLA trådar du är med i...

Som du sa, åter till ämnet om det nu är någon som har mer att säga. :)
 

Pidder

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2003
Ort
Malmö
Hoj
GSXR 750 -09
:confused:

Har letat o letat men inte hittat var på hemsidan det står om vilka regler som gäller för att få köra. Kk hit o dit , licenser på kors o tvären...
Vet att jag e förvirrad o lite bakom :va .... men finns det någon som kan visa för mig var jag kan läsa mig till vad som gäller.

Antingen finns det fasta regler :fakta
Eller e det så att hitta på efter hand... :eek:

Nåja... en finger visning om vart jag kan läsa mig till fakta vore på sin plats...


:skitdator

:wiggle

Undrar då för att ta oss tebax till verkligheten.... Var kan man läsa vad som gäller???? KK eller licens... eller båda eller inget :confused:

:glömdet
 

Robz

Guest
Robz, nu får du dig ett nytt smeknamn. "Hack-i-skivan-Robin" passar bättre numera..
:fyllisar ?????
Det är inte många som är lika aktiva här som du o jag - alltså tåls det att återupprepas... det roliga är att du hackar emot lika mycket. Gissa om du snart får veta att du är snett ute med både det ena o det andra :tummenupp
Helt lysande att det saknades minst 2 Instruktörer på Knudan - trots att jag klart uppgivit att jag ställer upp om det behövs... eller din "stolthet" gjorde Knudan tunn på Instruktörer???
För övrigt, vad förväntar du dig egentligen?
Att du med några fler i Styrelsen inser vilken inriktning föreningen bör ha för att ÖVERLEVA!! - men jag kan ju faktiskt ha fel.... :rolleyes:
Tycker du det går för fort i Röd-grupp får du väl byta till gul, eller tar stoltheten emot då? :) Jag ser inte problemet...
Jag kör väl för fort för Gul... eller inte - Gul är kanske fri från Racenissar?? -som ändå kör där om plats i Vit saknas??
Detta KAN sluta med att fler gör som jag - lägger sin huvudtid inom SMC... för att slippa köra med tränande raceputtar!
För en gångs skull (eller faktiskt oftare än så) är du genomkorkad som inte inser vad föreningen behöver mest - GATåkare!
Min stolthet?? Har aldrig haft någon när det gäller hojåka - jag är rätt bra på allt annat i livet :tummenupp
...så än en gång är du igång med din desinformation i ditt eget syfte.
Du tror alltså att jag är ensam om min inställning?? Kan man motionera om att utsesluta en medlem? - låt oss rösta på varandra o se vem som åker ut :tummenupp
Jag tycker faktiskt det får vara slut på den här diskussionen nu i ALLA trådar du är med i...
Som du sa, åter till ämnet om det nu är någon som har mer att säga. :)
Detta sista är det som gör mig riktigt ilsk - Jag skiter FULLSTÄNDIGT i vad DU tycker om mina inlägg!! Har jag överträtt SH regler kan du ju klaga hos Swedie - annars kan du slicka dina sår och inse att du har fel.... som vanligt.
På ditt jobb må du vara besserwisser, men i det verkliga livet har du en del kvar att lära :arsele
 
Last edited:

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
:fyllisar ?????
Det är inte många som är lika aktiva här som du o jag - alltså tåls det att återupprepas... det roliga är att du hackar emot lika mycket. Gissa om du snart får veta att du är snett ute med både det ena o det andra :tummenupp
Helt lysande att det saknades minst 2 Instruktörer på Knudan - trots att jag klart uppgivit att jag ställer upp om det behövs... eller din "stolthet" gjorde Knudan tunn på Instruktörer???
Ska vi kanske ta Robz Off Topic istället? Roff topic? ;)
Gällande Knudan o stolhet så har inget med det att göra. Jag tänkte faktiskt inte alls på dig. Sorry.
Men visst, vill du ha en syndabock till det så kan jag visst ta på mig den skulden. Jag kan dock inte tvinga folk att köra, vi är trots allt en ideel förening. Alternativet är alltså att ställa in körningen. Jag vet inte vilket du föredrar.

Att du med några fler i Styrelsen inser vilken inriktning föreningen bör ha för att ÖVERLEVA!! - men jag kan ju faktiskt ha fel.... :rolleyes:
Givetvis får du ha din åsikt. Precis som jag min. Grundlagen säger väl så.

Jag kör väl för fort för Gul... eller inte - Gul är kanske fri från Racenissar?? -som ändå kör där om plats i Vit saknas??
Detta KAN sluta med att fler gör som jag - lägger sin huvudtid inom SMC... för att slippa köra med tränande raceputtar!
För en gångs skull (eller faktiskt oftare än så) är du genomkorkad som inte inser vad föreningen behöver mest - GATåkare!
Min stolthet?? Har aldrig haft någon när det gäller hojåka - jag är rätt bra på allt annat i livet :tummenupp
Det är ju du själv som sa att tempot var för högt i Röd.
Schyssta personangrepp nu men okej, eftersom det är du :pannkyss
Jag, personligen, anser att vad föreningen behöver är engagerade BANÅKARE som vill ha kontinuitet i sin körning på bana.
Tyvärr har många förutsättningar förändrats det här året, inte bara en som du vill göra gällande.

Du tror alltså att jag är ensam om min inställning?? Kan man motionera om att utsesluta en medlem? - låt oss rösta på varandra o se vem som åker ut :tummenupp
Upp ur sandlådan nu som du brukar säga till mig.

Detta sista är det som gör mig riktigt ilsk - Jag skiter FULLSTÄNDIGT i vad DU tycker om mina inlägg!! Har jag överträtt SH regler kan du ju klaga hos Swedie - annars kan du slicka dina sår och inse att du har fel.... som vanligt.
På ditt jobb må du vara besserwisser, men i det verkliga livet har du en del kvar att lära :arsele
Du får bli hur ilsk du vill herrn, men som moderator i det här forumet är det faktiskt så att man får styra upp en aning och om du tittar på din framfart den senaste tiden så handlar det mesta du skriver om samma sak. Oavsett vad tråden egentligen har för ämne. Det är därför det finns moderatorer i alla forum här på Sporthoj.

Visst kan man dra in Swedie i det hela men det finns ingen anledning. Du är välkommen att diskutera dina ämnen hur mkt du vill, men gör det i rätt tråd.
Svårare än så är det inte.

Jag vet inte riktigt vad mitt jobb, stolthet o annat du drar upp har med det här att göra.
Jag har mycket att lära, men vem har inte det?

Nu är vi båda rejält off topic o eftersom du hoppar på mig personligen så kan vi fortsätta det här via PM om du har mer att tillägga. Jag tror inte det här verbala bajseriet intresserar någon annan.
 
Last edited:
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top