Allvarligt trim av KTM 450 & 525

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
[Q
Dom:

Den startade till slut, förgasaren strulade lite.. men det är löst nu. Den gick lite sämre på låga varv som vi trodde, men den gick FORT när man kom upp i varv! Kändes som den hade mycket mer att ge! Dock måste jag bestycka om den, 150/27.5 verkar vara helt fel. Den går bättre på halvgas än fullgas.


Det låter bra om större munstycke måste i, då finns det bredhängselfarbröder att hämta, och då blir den även starkare på lågvarv. Om lågvarvet blir för dåligt får du nog ställa tillbaka kammen i 0 läge. Ligger nog ca 2-3 grader bakåt nu. För med kammen i org läge ska maskinen bli råstarkare även på lågvarv med en sådan här portning/planing.

För er som vill ändra på motorns karaktär. fusktrimmkam... Då kan man flytta kammen några grader fram eller bakåt, Bara att fila upp hålen i kamdrevet och flytta kammen ca 1-2mm man filar bulthålen helt enkelt. Vill man ha mer råstark maskin så flytta kammen 1,5-2mm fram i rotationsriktningen och vise versa, man får då som med vässkam förluster åt andra hållet.
 

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
Kan man beställa eller tillverka ett eget ställbart kamdrev kanske ? Sitter kamdrevet fast riktigt om man borrar upp hålet bara eller flyttar det sig tro ?

Kanske man ska kolla på, jag vill gärna ha lite flås i botten... Så den spinner loss riktigt ordentligt i skogen när jag maler på bara på en hög växel!
 

Micke944

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Finspång
Hoj
KTM 620 EFI -96, Gas Gas EC250 -03, BMW R1100GS -95
Jo jag kollade upp det och , dom du tänker på måste vara sådana som bildar turbulence går tydligen att vrida/rikta finns att köpa till en vanlig piper cub!!

Nä någon länk har jag inte måste vara 10 år sedan jag läste:gnissla

Men har ändå svårt att se hu du menar att de skulle va bättre lr att den skulle göra nått annat än tubulatorer. Är 100% på att dem kommer att skapa turbulens pga den aerodynamiskt dåliga formen.

Säger inte att dem absolut inte skulle va bra till nått men att dem ger mindre tubulens lr mindre motstånd kan jag inte hålla med om.

Har du bänk test som visar på att dem ger något lr e de bara en egen teori?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Kan man beställa eller tillverka ett eget ställbart kamdrev kanske ? Sitter kamdrevet fast riktigt om man borrar upp hålet bara eller flyttar det sig tro ?

Kanske man ska kolla på, jag vill gärna ha lite flås i botten... Så den spinner loss riktigt ordentligt i skogen när jag maler på bara på en hög växel!

När du fått i rätt munstycke och övriga inställningar får vi hoppas att du slipper flytta kammen, Det kan bli en bandtraktor när du fått i avlopprörsmunstycke, Om den stuper såpass mycket på 150 så ska man troligast i med 170 ,,, Det är bara att mata den tills den storknar och sedan backa till lämpligt munstycke. När man bestyckar in fuggar i allmänhet så bestyckar man baklänges kan man säga ,dvs startar med högfart ,trottelnål, luftskruv,lågfartsmiunstycke.

När man slipat upp hålen i drevet finns 3 sätt att säkra så inte den glider åt endera hållet, Jag kör faktist med en ny metod som är enkel nu,,,helt enkelt Jb weld runt bulten och dra åt, men då gäller det att bultskallen täcker limmet (brukar göra det) annars kan man lägga dit en tunn bricka som täcker limmet. Man kan slipa till en metallbit och fipplar dit i glipan, bultskallen ska även då täcka metallbiten så klart. Jag har även svetsat igen hålet delvist och slipat till med dremmel så drevet blir i org läge för alltid, Det kan jag nog rekomendera bäst om du nu vill flytta kammen. För sedan om du vill ha mer flås så byter man bara till Hotcams och den ska ju stå i org läge:tummenupp
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Men har ändå svårt att se hu du menar att de skulle va bättre lr att den skulle göra nått annat än tubulatorer. Är 100% på att dem kommer att skapa turbulens pga den aerodynamiskt dåliga formen.

Säger inte att dem absolut inte skulle va bra till nått men att dem ger mindre tubulens lr mindre motstånd kan jag inte hålla med om.

Har du bänk test som visar på att dem ger något lr e de bara en egen teori?

Det som fick mig att reagera på att detta måste fungera ,var när dom visade på aktuellt för något år sedan den nya svenka uppfinning som skulle få ner bränsleförbrukningen på flyget med så pass mycket som 5%:rolleyes: jag minns att jag vart förvånad att detta skulle vara något nytt för liknande saker hade jag ju sett på en gammal Rysk mig från 50-60 talet!!

Jag har endast kört detta i fläktflygplan och gjort typ bromstest genom att se dragkraft kontra stömmåtgång och sett fördelar med några få %,Även sett fördelar i luften att planen verkat gå bättre (inbillar mig?)

Det kommer ju ta ett längre tag att reda ut detta,,Tyvär så står ju min maskin stilla nu så jag kan inte göra dom slutgiltiga testerna. Men det kommer så fort som möjligt och visar det sig inte fugera så man helt enkelt lägga löständerna i ett glas vatten:D Placeboeffekt funkar rätt bra det också:D
 

KuntaKen

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Ort
Åstorp
Hoj
KTM 520/525 -02 KTM SX-F -07
Glöm inte att spara lite pengar, så att Ping kan få en ny tröja, som räcker hela vägen ner. ;)
 

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
Ska se om jag kan köra i ett 165 idag, har inte fått mitt 170 ännu.
Har inte kört den sen jag provade 150/27.5 pga tidsbrist.


BTW, en dyno lista på olika konkurrerande hojjar på marknaden högt och lågt:

KTM 450 EXC
http://www.remus.co.za/photogallery/bikepicalbum/bikegraphs/ktm/KTM EXC SX 450 Dyno.jpg


KTM 450SX
http://photos.motorcycle-usa.com/450_hp_dyno.jpg


KTM 525 EXC
http://photos.motorcycle-usa.com/KTM525excDyno.jpg





KTM 525 EXC, 450 & 250
http://i.pbase.com/g5/20/347520/2/67837813.kCfHTFja.jpg



Honda CR500
http://www.geocities.com/sibbo13/cr500sm-420.gif


Honda CRF 450
http://img.photobucket.com/albums/v617/CRF250R/CRF450RII.jpg
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=170439&d=1163019934
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hur man portar en kehingasare fcr 39mm till 43,3

Bra mycket krångligare än en mikuni flatslide:gnissla
Man måste klyva den i 3 delar och mittendelen är ett hellvete att få lös skruvarna!! Dom måste slås lös med huggmejsel och sedan bytas ut mot nya.
sedan måste man ur med flotören för att komma åt dom sista skruvarna isexskruvarna för att få lös mittenringen som går runt nålmunstycket.
Det är den ringen som bestämmer hur stor gasaren blir,jag slipar den tunn i godset runt om, men inget i botten runt nålmunstycket!! Inget portande i botten av garsaren för då ändras draget ur nålmunstycket!! Dom här gasarna är ju trängst i mittenringen och 1mm större borr längst ut mot toppen så man bör hålla dom måtten, (venturicon)
 

Bifogat

  • Bild 127.jpg
    Bild 127.jpg
    110.4 KB · Visningar: 132
  • Bild 120.jpg
    Bild 120.jpg
    135.3 KB · Visningar: 130
  • Bild 125.jpg
    Bild 125.jpg
    141.9 KB · Visningar: 130
  • Bild 123.jpg
    Bild 123.jpg
    146.9 KB · Visningar: 116

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
Heheh vi får väl se vad bänken visar :)
Hade vart ql o köra den hojjen för o se hur bra den går, 100hk i motorn på en KTM 525 borrad liksom heheh
 

Werner666

On Iron Horse he flies
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Horse Island
Hoj
Husaberg 570 FE -09
Heheh vi får väl se vad bänken visar :)
Hade vart ql o köra den hojjen för o se hur bra den går, 100hk i motorn på en KTM 525 borrad liksom heheh

Skulle tippa på att hans ca 90cc mer än dina 450cc + sx ljuddämpare + sxs cdibox kommer att slå din 450exc , 100 gånger av 100..
Vet inte riktigt vad 540sxs hade för hk(gissar 55-60hk på bakhjul) ,men om du ska vara i närheten så får du nog glömma 450cc o öka din cylinder volym:D .
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Skulle tippa på att hans ca 90cc mer än dina 450cc + sx ljuddämpare + sxs cdibox kommer att slå din 450exc , 100 gånger av 100..
Vet inte riktigt vad 540sxs hade för hk(gissar 55-60hk på bakhjul) ,men om du ska vara i närheten så får du nog glömma 450cc o öka din cylinder volym:D .

Att få exc 450 på 55-60 hk är inga problem, bara att pilla i en värre kam och bättre avgas på det som pingen redan gjort. Men man ligger ju alltid under med 90cc så det är ju bara att göra samma på 540ien:gnissla 90cc brukar ge ca 6-8hk
 

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2010, Skakig 1000RR
För er som vill ändra på motorns karaktär. fusktrimmkam... Då kan man flytta kammen några grader fram eller bakåt, Bara att fila upp hålen i kamdrevet och flytta kammen ca 1-2mm man filar bulthålen helt enkelt. Vill man ha mer råstark maskin så flytta kammen 1,5-2mm fram i rotationsriktningen och vise versa, man får då som med vässkam förluster åt andra hållet.

Är du knasig? Utveckla hur kamdrevet ska sitta fast när man har förstört skruvhålen?
 

Werner666

On Iron Horse he flies
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Horse Island
Hoj
Husaberg 570 FE -09
Att få exc 450 på 55-60 hk är inga problem, bara att pilla i en värre kam och bättre avgas på det som pingen redan gjort. Men man ligger ju alltid under med 90cc så det är ju bara att göra samma på 540ien:gnissla 90cc brukar ge ca 6-8hk


Säg att en 450 har ca 45hk org(bakhjul),menar du då att du kan öka hk med20-35% med en trimmkamm o en ljudämpare + slipa lite i förgasare o topp.Tycker det e konstigt att KTM släpper en tävlingshoj med så mycket kvar att trimma.
E fortfarande klart skeptisk till att ditt o mr bröstvårtas trimm slår en 540sxs på fingrarna.E också lite undrande över om dina uppfilade motorer har så lång livslängd. Känns som om du bara slipar ner på känn o hoppas det håller..Det e ändå tävlingsmotorer du slipar i ,o redan org kan livslängden vara sisådär. Vill dock påpeka att jag INTE håller på med trimmning så dina knep å knåp kanske e rent fantasiska , men jag e inte övertygad än iaf:)
 

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Ort
GBG
Hoj
Honda CB1000RA
Jag tror att Boost3 har lite koll på vad han syslar med. Klämar man ur drygt 80hk på hjulet på en XR650 utan turbo och över 100hk med turbo på en enstånka så är man antagligen rätt allvarlig.

Om jag har lite tur o Boost vet vad han gör så borde jag få en 25% ökning av effekten, eller vad tror du boost???



När jag kommer hem från Norge idag så skall jag o mr_ping fixa ihop hans fugge och se hur hojen kommer gå. Jag tror den kommer flytta grymt bra på sig!!!
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top