Allvarligt trim av KTM 450 & 525

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
[Ska jag ta med min kolv så kanske vi kan mäta med lera direkt uppe hos dig ? Kolven står ju precis ovanför cylindern i TDC, har toppackningen med mig också.[/QUOTE]

Njä det går inte. Det måste göras med motor komplett.

först slipar man bort sotet i fickorna på kolven så leran fastnar bra. Sedan trycker man fast vanlig modellera billigast möjliga ,men fräch så den fastnar bra,,går bra med gul,,eller valfri färg.

Vräk inte på för tjockt bara, räcker med 3mm !!

Smeta sedan in ventilerna och leran med lite olja,,fett ellr,,ja så tjock olja som man hittar. Sedan så monterar man ihop toppen komplett med kamm o ventiler i rätt lägen och drar åt nästan fullt moment,,man kan ju spara något kilo. även ventilkåpan kan man dra åt mindre än normalt och ingen silicone!! kammkedjan behöver man ju inte nita då!! Se till att ventilspelet är 0 dvs dra justerskruvarna så dom just tuchar. Då är det bara att dra runt motorn 2 varv så både insug o utblås gjort ifrån sig.

Då är det rivning av skiten igen och fram med rakblad,,, man man skär snitt och pillar bort lera och mäter tjokleken bara, kolla flera punkter även ryggen i sätet kan gå nära!!

På insug måste man ha 1mm fritt till kolv. så har man det med 0 ventilspel så är det tvärlungt.

Utblås ska ha 1,5mm 0 ventilspel = tvärlungt


Det fixar du själv lungt..Bra att lära sig för detta ska man göra så fort man byter kam, Och det kommer du säkert att göra för kammen som sitter i exc 450 är inte vass. Hotcams har ju ingen uppgiven på sin sida tyvär,,, möjligtvis någon slö stackare..Därimot till 525an finns en hyffsat vass lyfter runt 10 och har 271 i durr :tummenupp En sådan skulle man hitta till 450ien
Tornado kan ev ha en vassare?
Hittade denna anons på ebay...Det säger mig att man kan köpa en hotcams till 525 och den ska då rimmligvis passa
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/_Mot...diZ2863QQcmdZViewItem?_trksid=p3756.m20.l1116
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Nu är äntligen toppen klar endast lite mer urslip runt ventilerna i förbränningsrummet mot cylindervägg i bästa fall,,det ser man när man lägger dit toppackningen.
 

Bifogat

  • Bild 109.jpg
    Bild 109.jpg
    83.1 KB · Visningar: 178
  • Bild 106.jpg
    Bild 106.jpg
    95.9 KB · Visningar: 167
  • Bild 104.jpg
    Bild 104.jpg
    89.1 KB · Visningar: 183
  • Bild 112.jpg
    Bild 112.jpg
    91.4 KB · Visningar: 176

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Ort
GBG
Hoj
Honda CB1000RA
Nu är vi på väg upp, sitter i bilen. Kommer att sova i Gävle inatt. Kommer bli jäkligt roligat att träffas o mecka lite :)
 

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
Är nu på väg hem med topp och förgasare!!!

Upp till bevis för 60hk på bakhjulet.

Tack på förhand till Boost3 för dödsalvarligt meck av topp och fugge.
Cool_lilja har också lämnat sina grejer till Boost3, skall bli topp och fugge meck. Grymt allvarligt!



Någon som vet om man kan få på en 525 cylinder på en 450 exc? Om det går, passar kolven på 450 vevstaken? Är toppen på 525 exc och 450 exc identiska?
 

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Ort
bästkusten
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
nu skall jag väl inte säga för mycket. Men jag har för mig att slaget är det enda som skiljer mellan 450/525. :va
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
60hk:jisses Det blir svårt ,,med endast denna modd!! (på vevaxeln kan det gå) Men lite värre avgas och en kam så ska det gå:tummenupp

Jag hoppas på minst 3 kus på fuggemodden och minst 5 i portning så blir det 8hk med orginalkam får vi vara nöjd...Jag tvivlar på att en exc 450 kan vara på mer än 45hk bakhjulet orginal:va Möjligtvis en swx450:va

på 525an har man ju hört bromssiffror på 47-50 hk så med otrolig tur skulle den kunna hammna på 60 bakisar.

Jag har fått lärt mig nu att 450exc och 525 har samma slag men 450ien har 89mm i borr o 525an 95mm.....Därimot så har sx450 lika borr som 525an!!

Nu vet jag varför dom for ända hit!!

Mr Ping hade ju köpt en stor fläskig nästan NY BMW 5serie,, Då är det väl inga problem att åka 180 mil:D
 

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Ort
GBG
Hoj
Honda CB1000RA
Det finns nått pulver här på sporthoj som säger att han har 63hk på hjulet i en 525:a endast med akra helsystem, 540 cylinder och sxsbox. Inget port och förgasar meck, PAGE !!!

Har sett siffror på 51hk i ett Bike test på orginal 525.

Jag vill också bänka på deras bänkar, värsta glädjebänk!

Vi får se vad som skiten lämnar när den är klar, men jag kommer antagligen att bygga ett nytt avgasystem, skall över 60hk!!!
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
60hk:jisses Det blir svårt ,,med endast denna modd!! (på vevaxeln kan det gå) Men lite värre avgas och en kam så ska det gå:tummenupp

När du monterar piraya tänder blir det inte en linjär strömning då? Visst flödar väll en turbulent ström bättre?

Högpolerad yta flödar väll också sämre än en som slipats så den är mer grov i ytan?

Sånt jag lärt mig då jag läst strömningslära men det kanske fungerar på annat sätt?:confused:
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
När du monterar piraya tänder blir det inte en linjär strömning då? Visst flödar väll en turbulent ström bättre?

Högpolerad yta flödar väll också sämre än en som slipats så den är mer grov i ytan?

Sånt jag lärt mig då jag läst strömningslära men det kanske fungerar på annat sätt?:confused:

Ja meningen är att det ska bli kammat och då mer linjärt kan man väl säga,men enligt vad jag läst mig till så ska det vara fördel vid hög fartstransport genom rör. Finns att läsa massor på Nasas sidor.... Högsta friktion har man vid väggarna i rör.. Ex Om man permanentar en råtta så har den svårare att krypa genom ett rör än en rakhårig:D ex Detta system används även på flyplansvingar för att minska friktionen över vingen och på så sätt minska bränsleåtgång (svensk uppfinning!!) Körs även på tävlingsbilar för att få bort turbulent luft bakom bilen som bildar vacum.
Högpolerat får det inte vara på insug, där ska det vara slipat med minst 80 slippapper eller blästrat, men endast där bränsleblandningen färdas, ej ren lufft eller avgaser! Så i detta fall så är insugskanalerna grovslipade, och utblåset polerat för att minska sotbelägg, även förbränningrum polerat av samma orsak. Förgasaren ska vara polerad. Tittar man in i en fugge under gång så ser man att brännslet sprids från munstycket i ett V och slår inte i väggarna förens efter Fuggen slut ungefär vid övergången till topp.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Det finns nått pulver här på sporthoj som säger att han har 63hk på hjulet i en 525:a endast med akra helsystem, 540 cylinder och sxsbox. Inget port och förgasar meck, PAGE !!!

Har sett siffror på 51hk i ett Bike test på orginal 525.

Jag vill också bänka på deras bänkar, värsta glädjebänk!

Vi får se vad som skiten lämnar när den är klar, men jag kommer antagligen att bygga ett nytt avgasystem, skall över 60hk!!!

63hk med endast dom prylarna är helt omöjlig!!

Bara att räkna högt 540 cyllen ger högst 3 hk ,man kan grovt räkna 1 hk per 10cc. Akras helrör med burk ger inte mer än 3hk mer än ett org system med öppen dämpare. dvs i bästa fall skulle det kunna bli 56hk för ett pris av 8000kr för 540 cyllen 0ch minst 8000kr för akrat dvs dyra kusar:gnissla
 

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Ort
GBG
Hoj
Honda CB1000RA
jaa, vi får helt enkelt se va allt detta ger, skall bli intressant :)
 

Micke944

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Finspång
Hoj
KTM 620 EFI -96, Gas Gas EC250 -03, BMW R1100GS -95

Snoogans

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Ort
Jämshög
Hoj
Gasgas EC300 05
Någon som vet om man kan få på en 525 cylinder på en 450 exc? Om det går, passar kolven på 450 vevstaken? Är toppen på 525 exc och 450 exc identiska?

Jag byggde om min 450exc 03a till en 525a, motorn är densamma förutom kolv, cylle och lite packningar.
 

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
Snoogans: Mmm har också märkt det, har kollat artnr på fjädrarna, ventilerna, kammen osv... är bara cylinder och kolv som skiljer (och toppackningen då förstås).

Kanske blir ett sånt "kit" senare, så jag får lite mer pulver i början.


Dom:

Den startade till slut, förgasaren strulade lite.. men det är löst nu. Den gick lite sämre på låga varv som vi trodde, men den gick FORT när man kom upp i varv! Kändes som den hade mycket mer att ge! Dock måste jag bestycka om den, 150/27.5 verkar vara helt fel. Den går bättre på halvgas än fullgas.

Den låter otroligt allvarligt med min ljuddämparmod med :) Heheh.
Ska mecka en bänkning hos Ravetrancer så fort Cool_Liljas är klar också.

Bosse: Om vi ska göra det riktigt så skickar vi upp skiten till Boost3 istället, han är mkt allvarligare än mig när jag kör med dosfräsen. Dock kan jag säkert få lite mer pulver i den iofs.. kanske 5hk eller nåt.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Har du nån länk?




Fel! Det ökar friktionen!



har nått minne av att vi haft denna diskutionen innan:)

Jo jag kollade upp det och , dom du tänker på måste vara sådana som bildar turbulence går tydligen att vrida/rikta finns att köpa till en vanlig piper cub!!

Nä någon länk har jag inte måste vara 10 år sedan jag läste:gnissla
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top