Tjejförsäkring?

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Tjejtaxan kom till för att ensamma tjejer hellre skulle ta en taxi hem på natten, än att gå ensamma och bli våldtagna.

Å andra sidan säger statistiken att unga män är de som utsätts för flest brott. Kanske inte våldtagna men rånade på plånbok och telefon, misshandlade. Kanske skulle en killtaxa varit bättre när det begav sig:)
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Å andra sidan säger statistiken att unga män är de som utsätts för flest brott. Kanske inte våldtagna men rånade på plånbok och telefon, misshandlade. Kanske skulle en killtaxa varit bättre när det begav sig:)

Statistiken säger att kvinnor utsätts för våldtäkt i betydligt högre grad än män, varför tjejtaxan kom till.
Den är borta nu så du behöver inte känna dig diskriminerad längre.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Last edited:

SanneJ

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Skurup
Hoj
ZX-636R ´04
Bara för att ett försäkringsbolag inte har särskilld "tjejförsäkring" betyder det faktiskt ändå att vi tjejer får billigare försäkring. Det berättade i varjefall min försäkringsman (Folksam), när jag försökte att få ner min prämie -Om jag hade varit en kille var din försäkring blivit dyrare sa han... Så ni blir diskriminerade ändå:tungan:pannkyss Vad värra är, att jag med min Folksam försäkring fick billigare försäkring vid medlemsskap i SMC, jag tog SMC-kurs för ännu billigare försäkring och ändå var tjejförsäkring hos LF 50% billigare!
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Konstigt att inte fler skenförsäkrar MCn på sin morsa då... ;D
 

johnxii

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Umeå
Hoj
KTM 525 EXC -05
Konstigt att inte fler skenförsäkrar MCn på sin morsa då.. ;D

Det finns en hake, på bilsport mc får bara tjejer köra en tjejförsäkrad hoj. Annars hade jag utan tvekan ställt min båge på tjejen..

Konstigt för övrigt att anmälan (tidigare inlägg) inte lett någonstans. Jag tycker att det är ett solklart fall!
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Det finns en hake, på bilsport mc får bara tjejer köra en tjejförsäkrad hoj. Annars hade jag utan tvekan ställt min båge på tjejen..

Och män som är 40+.

TJejförskring och 40+-försäkring ger för övrigt exakt samma premie hos både BIlsport&MC och Länsföräkringar.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

Mmm. Men sen räknar jag iskallt med att förr eller senare kommer någon djävel och ska vara klåfingrig och då vill jag ha lite mer än bara trafik.

Eller så kopplar jag bara på 230V till ramen. Då blir dom säkert lite förvånade.
"Jo. Det är en motorvärmare....Oj. det måste vara jordfel på den." :tungan

Bara för att ett försäkringsbolag inte har särskilld "tjejförsäkring" betyder det faktiskt ändå att vi tjejer får billigare försäkring. Det berättade i varjefall min försäkringsman (Folksam), när jag försökte att få ner min prämie -Om jag hade varit en kille var din försäkring blivit dyrare sa han... Så ni blir diskriminerade ändå:tungan:pannkyss Vad värra är, att jag med min Folksam försäkring fick billigare försäkring vid medlemsskap i SMC, jag tog SMC-kurs för ännu billigare försäkring och ändå var tjejförsäkring hos LF 50% billigare!

Men ni får inte alltid billigare försäkring.
Det finns dom som råkat ut för att premien blivit dyrare när dom försökt försäkra sin hoj på sin fru/sambo. Detta för att det tydligen är vanligt att 50 talisterna skaffar en hoj och skriver den på frugan för att få ner premien och sen krashar för att dom inte lärt sig köra. Eller något sådant.
Så någonstans i 40-50 års åldern så blir premierna på vissa försäkringsbolag lite högre för kvinnor än för män.
 
Last edited:

Biker Bitch

This Bitch Bites!
Gick med
15 Feb 2008
Ort
Där landsvägen slutar och oändligheten börjar! Mit
Hoj
Bensinvärdinna till en HONDA CBR600 Repsola.
Mmm. Men sen räknar jag iskallt med att förr eller senare kommer någon djävel och ska vara klåfingrig och då vill jag ha lite mer än bara trafik.

Eller så kopplar jag bara på 230V till ramen. Då blir dom säkert lite förvånade.
"Jo. Det är en motorvärmare....Oj. det måste vara jordfel på den." :tungan



Men ni får inte alltid billigare försäkring.
Det finns dom som råkat ut för att premien blivit dyrare när dom försökt försäkra sin hoj på sin fru/sambo. Detta för att det tydligen är vanligt att 50 talisterna skaffar en hoj och skriver den på frugan för att få ner premien och sen krashar för att dom inte lärt sig köra. Eller något sådant.
Så någonstans i 40-50 års åldern så blir premierna på vissa försäkringsbolag lite högre för kvinnor än för män.

:skrattaåt Skit samma, för när jag är 40-50 så ska jag ändå köra Harley Fatboy!
 

johnxii

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Umeå
Hoj
KTM 525 EXC -05
Och män som är 40+.

TJejförskring och 40+-försäkring ger för övrigt exakt samma premie hos både BIlsport&MC och Länsföräkringar.

Det är fan sjukt.

Ser du dig som en 40+ bara för att du är tjej?

Vad försäkringsbolagen egentligen menar, är ju att alla damer kör som kärringar och gammfolk. Tjej = 40+.

Nä, upp till kamp!
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Det är fan sjukt.

Ser du dig som en 40+ bara för att du är tjej?

Vad försäkringsbolagen egentligen menar, är ju att alla damer kör som kärringar och gammfolk. Tjej = 40+.

Nä, upp till kamp!

Jag kanske är både och?

En 40+ kör sannolikt bättre än en 20-åring, varför jag gärna blir jämförd med en sådan.

"kärringar och gammfolk", vad är det för jävla trams?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
:skrattaåt Skit samma, för när jag är 40-50 så ska jag ändå köra Harley Fatboy!

Jo. Det ligger väl lite i trenden. När man blir 50 ska man skaffa sig ett skinnställ med fransar och en custom.
Jag tänker nog inte gå den vägen. Nrä jag blivit så gammal har jag kanske lärt mig hantera en effektstark hoj.:tungan
 

johnxii

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Umeå
Hoj
KTM 525 EXC -05
Jag kanske är både och?

En 40+ kör sannolikt bättre än en 20-åring, varför jag gärna blir jämförd med en sådan.

"kärringar och gammfolk", vad är det för jävla trams?

Vad jag menar är att det är lite konstigt att bli premiemässigt likställd med 40+ när man är tjej på 20 år.

Erfarenhet är ju helt klart positivt i trafiken, men det har du ju inte automatiskt bara för att du är tjej..
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Vad jag menar är att det är lite konstigt att bli premiemässigt likställd med 40+ när man är tjej på 20 år.

Erfarenhet är ju helt klart positivt i trafiken, men det har du ju inte automatiskt bara för att du är tjej..

De är naturligtvis inte lika erfarenhetsmässigt sett, men en 20-årig tjej kankse tar mindre risker/kör försiktigare än en 20-årig kille - ungefär som en 40+ man/kvinna.

Jag antar att det är så de tänker, försäkringbolagen, och de kan säkert påvisa detta med olycksstatistik.
 

Dr.Bike

Guest
Det alltmer överskuggande problemet i försäkringsträsket är att den kollektiva ansvarsbördan tas bort.

Numera heter det att "Varje grupp ska bära sina egna kostnader"


Visst låter det vackert?
Nästan logiskt.

Vad är haken?

Jo det är tt dessa "grupper" segmenteras ner till nära nog individnivå, och grupperna blir så små att alla och envar just kommer att betala sina egna skador.
Och vad betyder det?
Jo det betyder i klartext att det lika gärna kunde kvittat att ha en försäkring.

Särskilt som F-bolagen skär guld med täljkniv, och inte bedriver välgörenhet, så kommer det (kanske redan är så?) i praktiken bli billigare att själv stå för kostnaderna den dag det händer.

Nu överdriver jag LITE åt andra hållet (som de flesta förstår, men bäst att påpeka det, för vissa här...).
Men faktum är att ju mer man sektionerar in hojkollektivet i små grupper, ju mera "förlorare" blir alla.
Inte jag säger customåkaren, touringräven osv osv.

Jo säger jag.
Tittar man på det totala uttaget av försäkringspremier ur hela kollektivet så är det bra mycket större totalt sett i dag, än förr innan detta system infördes.

Dessa nya skyhöga premier som finns för sporthoj gör att customnissar och andra "lågriskgrupper" känner sig som vinnare.
Man har alltså en "falsk" bild att jämföra med, och andas ut och säger tack gode gud att jag INTE har SÅ hög premie!

I den kollektiva iden hade de såklart fått betala samma eller nån krona mer, men säg att de betalade "samma som idag" då hade ju deras andel i det hela s.a.s varit större, men det där är bara ett logiskt tankevurpetrick, eftersom det ändå blir samma summa i plånboken.
Och det är ju det som räknas.
Sen hur stor del av den totala skadeprocenten man är delaktig i är ju (faktiskt)ointressant.

Men används av bolagen som slagträ för att kunna just, sektionera in alla i olika fack.

Vem vet snart är varje fack bara en enda individ!?
"Jaharu var sa du att du bodde? Ok, då blir det denna grupp, jaha, så ung? Ok. Va? har du BLÅTT skinnställ? Jaha, de drabbas oftare av olyckor, det finns det statistik på! Det höjer premien, Och vasaru? Tankar du på Jet? Det höjer!
- Va? Varför då?
Ja jo du vet snikon som du som alltid tankar billigast, söker billigast försäkting och så, ser vi som slarvpellar och latoxar, så de vet man hur de är de klantar sig förr eller senare i trafiken... det vet man med säkerhet.
- Jaså är det så?
Japp! å så håller du på AIK oxå va?
- Ja det gör jag....men...
App app! Det höjer 1000:- till. Har du skägg oxå?

Osv osv. Ja ni hajar? Sektioneringen vet inga gränser.
Helkass.

Detta får till följd att såna här enklaver med "jag-kör-bara-på-söndagar-och-jag-är-rickard-rättrådig"-grupper uppstår som hävdar och kräver låga premier.
Eller "tjejförsäkringar".
Lika illa som tjejtaxa i taxi.

Man ska ju i vart fall aldrig vara kille, under 40 bo i storstad, noll bonus och inget garage.

Då är man i en diskriminerad grupp.


Jaaaruuugrabben..debliiiir....fåseeee...35.000:- det!
 
Last edited:

Kneedrag

Guest
Dagens trådlyft?

Ingeting har ändrats , jag kan fortfarande täckna bra försäkring med LF och en del andra.
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Fram till årskiftet är det OK med tjejförsäkring. Därefter sätter EU-regler punkt för det.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top