Hojen har fått fnatt!

Lokatobbe

Sponsra? Ja tack, alla bidrag uppskattas
Gick med
23 Oct 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Surgixxer+Race 6"a-09
Hej.
Sitter anslutningarna till btren rätt?Har du kollat tätningen i fuggarna eopxytätat? det är mina,vet ett flertal som haft problemet att epoxyt har släppt & satt igen.Och vad gäller 2000 boxen,den vet man att den brukar gå sönder,har pajat 2 st en höll en säsong,den andra i en bänkkörning & en tävling.man måste vara toknoga med att jorden sitter fast annars bränner man dom direkt,det var inte problemet när mina gick sönder,hade blivit nogrannt varnad i förväg,men det som hände första gången den havererade var att den inte tändes alls,andra gången gick den på 2 burkar,du kan inte ha några böjar på soppaslangen till btren?.Har du kört grejorna i bänk så du ser att den får soppa som den ska? har själv bestyckat ihjäl mej med e85 trots fri tillgång till dynojet bromsbänk med airfuel ,hade 45% luftfuktighet ute sist när jag körde i våras,men sen när det nu blivit torrt i luften & varmare ute var det till att flytta upp nålarna 2 hack ,den låg kvar på varv när man släppte av gas,så även huvudmunstycket (155) ska upp lite till,har 0,8 i lågfartarna & 1 1/4 varv på luftskruvarna ./wachen

Jag har Dyna 2000 och den började gå på 2 cyl när det var varmt i söndags när vi åkte. Fick den stå i ca 5 min så gick den på 4 igen ? varför?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Vad har du för soppatryck på tomgång? Och är nålventilerna till flottörhusen helt täta när de är stängda? Tänkte om den flödar över. Min hoj är lite lurig där. Om jag kör väldigt lugnt på hög växel (t.ex. 40 km/h i 4:an i några minuter) så börjar hojen gå på tre cyllar eftersom jag inte kan skruva ner trycket tillräckligt långt på Malpassin. Den går alltså för fett så den släcker. Jag har inte byggt om den än med en extra packning så fjädern inte blir så förspänd. Ska göra det... Funkade fint på Silverryggens hoj. Egentligen borde nålventilerna kunna hålla emot eftersom de är nya, men det gör de inte. Kan det vara något sådant med din hoj kanske?

Jag har kapat av fjädern några varv i Malpassin för att få ner soppatrycket, utan att ha mätt trycket igår så skulle jag tro att jag ligger på 0.2 bar.

Nålventilerna läckte som såll tidigare, det rann soppa ur slangarna till flottörhusventilationerna efter att hojen gått en stund. Jag putsade upp nålarna och rengjorde sätena så gott det gick och nu verkar dom hålla tätt.

Som det är nu så är tomgångsskruvarna uppskruvade typ 5 varv för att den ska vara lättstartad, kanske det är en idé att skruva ner dom nästan i botten och öppna upp elektrodgapet på stiften några tiondelar?

All cred till ditt tålamod. Hade jag haft ditt problem hade nog skoten fått köpa hojen för kilopris för länge sen....:gnissla Visar den samma magra lambdavärden som förut?

Tanken har funnits där på sistone, 300 kg blandskrot borde ju räcka till en back öl i alla fall...:D

Jag hade faktiskt inte lambdan inkopplad igår, nästa gång jag kör ska jag mäta lambdan och se hur den går på högfart. Ifjol låg den runt 0.8 genom hela registret men sist jag mätte hade jag värden runt 1.5 på fullast.:gnissla
 

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Kan man få se en bild på hojen? Såg en Sukka på OK Körfältet igår men det kan ju ha varit nån annan...


.
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Snygg trådkapning :D
Låter rent spontant som att den går magert på låga/tomgång. Börja med att täta insugsgummina, kan mycket väl vara det som spökar, annars testa skruva luftskruv alt byta lågfartmunnstycken.

Hehe, tänkte att en sån lätt fråga skrattar ni åt och kan svara på den i sömnen :D

dom där turbogrejerna verkar vara lite känsliga:näsblod

upptäckte nu att någon har haft ner förgasarna och inte satt dit packningar, märkliga är att den gått bra i 2 år utan packningar, packningarna kanske fixar det.
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
2 cylindrig 400 cc 1982 års modell, som varvtalet hänger sig på, står man på tomgång och gasar till lite så stannar varvtalet på ca 3000 varv, upp till 4000, fastän man släpper gasen, den går inte ner förrän man lägger i en växel och släpper upp kopplingen, då går den ner igen till normal tomgång, gasar man till så är det samma visa igen,

hmm, kanske vart läge för en egen tråd men hur som helst skulle jag nog vilja ha det till tjyvluft då detta låter precis som just ett skolexempel på just detta. kolla tätheten :tummenupp
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Jo jag upptäckte efteråt att det var i turboforumet, ursäkta att jag spammat i den här tråden med så enkla grejer :näsblod

det var inte problemets dignitet som jag reagerade på, snarare att din fråga inte hade något med den tråden du presenterade ditt problem i.
No harm :pannkyss
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Efter att ha varit iväg och kollat på de stora puffrorna (PSB m.fl.) på Deep Forest Nats i Sundsvall blev jag motiverad att göra ett ryck med hojen igen.:)

Med tomgångsskruvarna uppskruvade 1.5 varv startar hojen relativt enkelt och ligger runt 0.85 lambda vilket är betydligt magrare än den gick tidigare. Stiften är upptagna till 1.5mm gap så nu vore det väl fan om dom ska släckas, orkar inte tändningen med det får jag knacka ihop dom lite men tills vidare får det duga.

Upp till halvgas obelastad ligger lambda relativt stadigt runt 0.85 vilket är som det ska men därifrån och upp till varvstopp skenar det iväg till 1.2 som mest trots att jag gått upp två steg på huvud. Jag gjorde en provisorisk packning mellan turbo och avgassystem för att se om den drar tjuvluft före sonden men den går lika mager ändå. En provtryckning av systemet visar att det är i princip helt tätt bortsett från lite väsande från chokeaxlarna.

Vad tycker ni att jag ska göra, testa att flytta pitotröret närmare turbon och sabotera min garagelack på plenum och tryckrör eller helt enkelt gå upp några storlekar till på huvudmunstyckena?

Förresten, skapliga eldkvastar det skjuter ur avgassystemet när man går mot varvstoppen. Första smällen drog med sig allt damm i garaget upp i luften så nu blir det att tvätta hojen igen...:D
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Bara för att testa borrade jag upp en uppsättning munstycken till 200 och satte i, lambdan skjuter iväg lika mycket nu som tidigare även fast den borde ha gått tokfett. Den går orenare nu och smäller och eldar rejält på högre varv, jag höll handen bakom megafonen bara för att känna om den spottar ur sig soppa (vilket den inte gjorde) och kände att avgastempen måste vara mycket hög då det knappt gick hålla näven en decimeter bakom utblåset på halvgas.

Jag for på Mekonomen och köpte en komptestare men det var visst fel gängor på den så jag får vänta tills veckan, är det bra komp i motorn så vete fan vad jag ska testa mer...
 

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Gislaved
Hoj
Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
Har läst hela din tråd nu och det verkar fan hopplöst för dig, stackare.
Men skam den som ger sig! :tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Har läst hela din tråd nu och det verkar fan hopplöst för dig, stackare.
Men skam den som ger sig! :tummenupp

Precis, tur att man gillar att skruva. Om inte annat så lär jag mig att felsöka och det är ju aldrig fel, hoppas bara jag får till hojen innan snön kommer...:gnissla

Låter precis som samma fel det blir på turbo bilar när luftmassemätaren pajar

Rent spontant så känns det som något skit med vaccumen i förgasarna men alla tryck tas därifrån dom ska, inga veck eller stopp i slangarna, inga läckage och rengjorda förgasare gör att jag tvivlar lite på det också. Förutsatt att lambdasonden är ok så är det ju väldigt skumt att motorn går mager trots att det sitter i munstycken som man nästan kan få picken genom...

Hur beter sig en motor med läckande ventiler?
 

miksu

Medlem
Gick med
2 Nov 2006
Ort
södravi
Hoj
Yamaha r1 2001
Kan du inte prova att höja trycket i flotörhusventilationen vid det varvtalet då motorn går magert. Du som verkar vara så envis borde bygga dig en provisorisk bromsbänk
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Kan du inte prova att höja trycket i flotörhusventilationen vid det varvtalet då motorn går magert. Du som verkar vara så envis borde bygga dig en provisorisk bromsbänk

Hur då? Att trycksätta med tryckluft känns dömt att misslyckas då det pendlar mellan 0.2 bar undertryck och 0.1 bar övertryck i förgasarna beroende på varvtalet. Ett grövre pitotrör lär väl heller inte göra någon skillnad då det just nu är lika grovt som anslutningarna till flottörhusventilationerna.

Bygga en bromsbänk är nog lite överkurs, jag har ju ett helt industriområde som testbänk just nu...:)
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Bygga en bromsbänk är nog lite överkurs, jag har ju ett helt industriområde som testbänk just nu...:)

Visst är industriområden efter stängningsdax en PERFEKT grogrund för rejserhojar :tummenupp :tummenupp

Hoppas du får till det där strulet så du får åka lite också. Sånt där var anledningen till att jag kröp till korset och handla sprut. Men jag avundas din målmedvetenhet :tummenupp :tummenupp
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Om jag hajat rätt så har du bara ändrat yttre detaljer sen hojen funkade ifjol?? (turbo o spolar).Skulle kunnat gissa på felkuggade kammar/kam annars.Borde inte vara några kompressionsproblem om hojen går rent upp till 5-6 tusen varv.Brukar antingen poffa i fuggarna eller avgasröret om nån ventil e bränd.Borde väl finnas en uppsjö av gamla förgasarbryggor för billig penning.Lite meck o täta iordning en ny kanske,men vore jag du skulle jag vilja elliminera det felet för gott från listan.Kan ju va nån epoxibit eller liknande som dragit iväg på olämpligt ställe.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Efter att ha pratat med en polare över telefon så vete tusan om vi inte räknat ut vad som är problemet.:tummenupp

Han har hållit på skruva en hel del i gamla förgasarmotorer och enligt honom så kan ett läckande trottelmembran ge exakt de symptom som jag har, dvs varvar upp segt, går skit på högre varv och poffar och smäller. Membranen ser inte alls krya ut utan dom är skrynkliga och slitna även om det inte går se något uppenbart hål i något av dom så det är väl hur som helst dax att byta.

Sagt och gjort, jag ringde till den lokala Suzukihandlaren och ville ha pris på nya membran och packningar till förgasarna i tron om att det blir några tjugor plus frakt.

1100:- vill dom ha för membranen. Styck...:huvet

Helt sinnessjuka priser, men tydligen får man en komplett trottel då membranet sitter fast i den och inte går byta separat. Jag blev inte direkt gladare då han påpekade att om jag hade en några år nyare hoj hade dom kostat en hundring ungefär. Jag tackade för mig och ringde runt och kollade efter piratgrejor men det verkar inte finnas till -84orna så det blir nog till att slanta upp ändå.

Surt att betala lika mycket för fyra förgasarmembran som vad en komplett motor på skroten kostar...
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu är begagnade förgasare beställda och lär dyka upp i slutet av veckan, det blev betydligt billigare än att renovera dom jag har nu och jag får dessutom garanti på köpet.

Jag måste bara få lägga ett gott ord om Mc-Shopen i Karlstad, jag ringde dit för att med gråten i halsen beställa fyra trottelmembran och lite annat som förmodligen också kostade fläsk men efter att ha pratat en kvart med gubben så har han övertalat mig att skaffa en hel förgasarbrygga från en skrot istället för att det blir så mycket billigare. DET är fanimej serviceminded om något!:tummenupp
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Men jag tyckte du skrev tidigare att du hade kollat dom???Om dom INTE var kollade så är det garanterat det felet.Törs sätta en bra slant på det t.o.m:tummenupp
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top