Strypningar/Trim på en 4 taktare??

snyggiluvan

Micke
Gick med
23 May 2008
Ort
Skepplanda
Hoj
1998,Honda FES 125 Pantheon
Hej.
Undrar om det finns någon som vet något om vad eller om det sitter strypningar på en 4-taktare och om det går att öka effekt på dessa? jag äger för närvarande en Daelim Daystar 125cc som i dagsläget toppar ca 110 km/h med vind i ryggen och god vilja, det jag önskar av denna är att få ut lite med styrka/kraft så att den ej "dör" när det dyker upp lite motvind ha ha...någon som vet något?? :)
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
i 99 fall av 100 finns det inget att göra åt saken. om man inte vill lägga massa pengar på big bore kit och ny kam osv.


prova att söka nästa gång... finns miljoner trådar om samma ämne. och nej, din kines är inte mer speciell än alla andra 4t som finns på marknaden.
 

Moparboy440

Medlem
Gick med
30 Apr 2008
Ort
Finland
Hoj
crm 180cc *SÅLD*,fude 150cc,samurai 150cc,AF1 futura sportpro
du kan ju :plana och porta toppen,byta till större ventiler(fräs ut mer rum i toppen),slipa kammen,bytta till bättre förgasare å insug,lägga på ett big bore kit,skaffa en oljekylare,skaffa högvolyms vatten-och oljepump(om det behövs),uppgradera/ställ in tändningen(ev.lite förtändning) och ska du ju blueprinta allt förstås.sen e de ju personligt vilken utväxling du vill ha. du kan ju också konvertera till ethanol/methanol om du har tillgång till det,fyrtaktare gillar alkohol =). men sen efter att du uppgraderat motorn får du nog lov att skruva loss den och sätta den på en bättre växellåda,å på en bättre hoj ;). skulle vara livsfarligt att köra me en ordentligt trimmad kinesisk custom hoj. hela hojen skulle behövas byggas om för bättre handling.
men du ska ju vara ordentligt händig/ ha tillgång till verktyg för att kunna utföra alla moddningar.
skulle nog helt enkelt vara lättast om du köper en ny hoj.
 

speedmonster

bonn råtta
Gick med
5 Jul 2007
Ort
varberg västkust
Hoj
honda nsr125r -89
ja de kommer ju bli jävligt bra.... med tanke på att de 4t 125or jag har provat knapt orkar upp på sista växeln så fort de går lite uppför eller är minsta motvind....

haha men lite ironi kanske? ^^ körde en ny honda cbr 125 häromdagen så jo jag vet :tuttar

du kan ju :plana och porta toppen,byta till större ventiler(fräs ut mer rum i toppen),slipa kammen,bytta till bättre förgasare å insug,lägga på ett big bore kit,skaffa en oljekylare,skaffa högvolyms vatten-och oljepump(om det behövs),uppgradera/ställ in tändningen(ev.lite förtändning) och ska du ju blueprinta allt förstås.sen e de ju personligt vilken utväxling du vill ha. du kan ju också konvertera till ethanol/methanol om du har tillgång till det,fyrtaktare gillar alkohol =). men sen efter att du uppgraderat motorn får du nog lov att skruva loss den och sätta den på en bättre växellåda,å på en bättre hoj ;). skulle vara livsfarligt att köra me en ordentligt trimmad kinesisk custom hoj. hela hojen skulle behövas byggas om för bättre handling.
men du ska ju vara ordentligt händig/ ha tillgång till verktyg för att kunna utföra alla moddningar.
skulle nog helt enkelt vara lättast om du köper en ny hoj.

ja detta är ju att rekomendera :tummenupp


nej men seriöst det sitter ju inga strypningar på en 4takts 125 ? vad jag vet. så om du vill få maskinen att gå hyffsat så är det bara att börja slänga fram laxarna :)
 

snyggiluvan

Micke
Gick med
23 May 2008
Ort
Skepplanda
Hoj
1998,Honda FES 125 Pantheon
sant

ja de kommer ju bli jävligt bra.... med tanke på att de 4t 125or jag har provat knapt orkar upp på sista växeln så fort de går lite uppför eller är minsta motvind....

håller med helt, när motvinden kommer så är den slö som stryk...och för att rätta er så är det en korea hoj och ingen kines :tungan
tillverkas av kia motors och är dessutom ämne för egna klubbar både i tyskland och spanien (välkända där) bara som lite fakta.

Som ni kanske förstår så betackar jag mig för tykna eller nedlåtande komentarer på en i övrigt seriös fråga, har ni inga vettiga svar så ge fan i å svara..tack.:mad:
 
Last edited:

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
håller med helt, när motvinden kommer så är den slö som stryk...och för att rätta er så är det en korea hoj och ingen kines :tungan
tillverkas av kia motors och är dessutom ämne för egna klubbar både i tyskland och spanien (välkända där) bara som lite fakta.

Som ni kanske förstår så betackar jag mig för tykna eller nedlåtande komentarer på en i övrigt seriös fråga, har ni inga vettiga svar så ge fan i å svara..tack.:mad:



men seriöst.

tror du vi orkar svara seriöst på alla 7 miljarder personer som undrar vart strypningarna sitter i deras jävla 4taktare? lär dej använda sökfunktionen ditt jävla grottmongo:mad:


så grattis nu fick du aggritionerna som en skuren hoj kan föra med sej:tummenupp
 

madden

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2008
Ort
sverige
Hoj
ingen
men seriöst.

tror du vi orkar svara seriöst på alla 7 miljarder personer som undrar vart strypningarna sitter i deras jävla 4taktare? lär dej använda sökfunktionen ditt jävla grottmongo:mad:


så grattis nu fick du aggritionerna som en skuren hoj kan föra med sej:tummenupp

haha o snart är det min tur.. för snart skär hela min växellåda / vevparti ihop om jag inte fattar beslut illa kvickt:gnissla
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
haha o snart är det min tur.. för snart skär hela min växellåda / vevparti ihop om jag inte fattar beslut illa kvickt:gnissla

Tror du har valt helt fel hoj, varför köpa en hoj som kräver så mycket (specielt när man kör landsväg) när du kan så lite?

Det är exakt likadant som att ta en touring hoj i skogen, hur bra är det på en skala 1-10?

Sorry för OT men som sagt vill du trimma den 4-takts 125 så får du lägga mycket pengar. Nästa fråga är om det är värt det?
 

snyggiluvan

Micke
Gick med
23 May 2008
Ort
Skepplanda
Hoj
1998,Honda FES 125 Pantheon
БОБАН;3608738 skrev:
Tror du har valt helt fel hoj, varför köpa en hoj som kräver så mycket (specielt när man kör landsväg) när du kan så lite?

Det är exakt likadant som att ta en touring hoj i skogen, hur bra är det på en skala 1-10?

Sorry för OT men som sagt vill du trimma den 4-takts 125 så får du lägga mycket pengar. Nästa fråga är om det är värt det?

tja varför jag valde en sådan här hoj är pga att jag pendlar med den till jobbet, tjänar ca 400 kr i veckan på detta. sen vad du menar med att den kräver mkt förstår jag inte? menar du att den kräver mkt för att få fart på den så förstår jag men i övrigt så går den gott och rullar på lungt och fint.

anledningen till frågan är att den saknar lite grundstyrka jämfört med en 2 taktare.
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
tja varför jag valde en sådan här hoj är pga att jag pendlar med den till jobbet, tjänar ca 400 kr i veckan på detta. sen vad du menar med att den kräver mkt förstår jag inte? menar du att den kräver mkt för att få fart på den så förstår jag men i övrigt så går den gott och rullar på lungt och fint.

anledningen till frågan är att den saknar lite grundstyrka jämfört med en 2 taktare.

Mitt inlägg var inte riktat till dig utan till madden...

Forutom det sista angående trimning...
 

Svanberg

www.racesetup.se
Gick med
18 Mar 2008
Ort
Värnamo
Hoj
-02 Yamaha R6
Det är nog inte grundstyrkan du behöver. För det har inte 2 taktarna så bra, dom kommer på höga varv.

Fyrtaktarna har bra mellanregister men skulle behövt mer drag på högre varv.


tja varför jag valde en sådan här hoj är pga att jag pendlar med den till jobbet, tjänar ca 400 kr i veckan på detta. sen vad du menar med att den kräver mkt förstår jag inte? menar du att den kräver mkt för att få fart på den så förstår jag men i övrigt så går den gott och rullar på lungt och fint.

anledningen till frågan är att den saknar lite grundstyrka jämfört med en 2 taktare.
 

Marqus

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2007
Ort
Kungsgården
Hoj
Ducati 620, Husqvarna WR 125 -96, Iq shift 600
Som Svanberg sa det du behöver är ett bättre mellan/top register och inte grundrag, då grunddraget i en 4t(strypt) är otroligt bra gemfört med en 2t(strypt).
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Det är nog inte grundstyrkan du behöver. För det har inte 2 taktarna så bra, dom kommer på höga varv.

Fyrtaktarna har bra mellanregister men skulle behövt mer drag på högre varv.

Jag skiter i hur den går på botten och mellan, bara den har en masas högt upp.

För när man ligger på låga varv så kör man ändå sakt och då ser jag ingen anledning till att man ska ha alla hk där nere.

Men det är ju min åsikt.

PS så tror jag ändå att en 2-taktare varvar bättre än en 4-taktare på 1:ans växel från 0. även om den har sämre botten.
 

Marqus

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2007
Ort
Kungsgården
Hoj
Ducati 620, Husqvarna WR 125 -96, Iq shift 600
БОБАН;3624102 skrev:
Jag skiter i hur den går på botten och mellan, bara den har en masas högt upp.

För när man ligger på låga varv så kör man ändå sakt och då ser jag ingen anledning till att man ska ha alla hk där nere.

Men det är ju min åsikt.

PS så tror jag ändå att en 2-taktare varvar bättre än en 4-taktare på 1:ans växel från 0. även om den har sämre botten.

Jag vill iaf ha ett bra grunddrag vid ett röljus, och inte varva gärnet för att bara börja rulla :arsele

och sen har en 2t inte lika mycket NM(om du vet vad det är) som en 4t, vilket ger mycket mer vrid :)
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Jag vill iaf ha ett bra grunddrag vid ett röljus, och inte varva gärnet för att bara börja rulla :arsele

och sen har en 2t inte lika mycket NM(om du vet vad det är) som en 4t, vilket ger mycket mer vrid :)

Exakt, du kanske gillar att ge gärnet vid röljus? Dock gör jag inte det och ser ingen mening med det utan jag ger gärnet ute på landsvägen, och ute på landsvägen så rullar hojen inte står stilla...

Och tyvärr så har du lite fel om Nm dära...
en 4-takt har inte mera Nm än en 2-takt, aprilia RS har 20 Nm på 10 000 varv som max en Yzf-R125 har 12,2 Nm på 8000.


Källa: http://www.motorcyclespecs.co.za
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Jag vill iaf ha ett bra grunddrag vid ett röljus, och inte varva gärnet för att bara börja rulla :arsele

och sen har en 2t inte lika mycket NM(om du vet vad det är) som en 4t, vilket ger mycket mer vrid :)

fel

Jämför slö strypt 2t mot slö 4t nu:

DT: 15hk 13nm
XT: 10hk 10,1 nm

Ostrypt skulle den få ännu mer spö

Sen så är botten och mellanregister inte så behövligt vid aktiv körning på en sporthoj, men offroad/enduro skulle jag gärna byta lite toppeffekt mot botten (men skulle verkligen inte byta till 4t :D )
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top