Skinnställ (Berik)

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Tack så mycket för ditt utförliga svar!

Ja, det är ju helt klart klurigheten med att inte kunna prova stället på plats.

Bra med passformen på olika märken! Jag styrketränar regelbundet (176 cm och 87(?) kg, dock närmare 83 kg större delen av året.)

Jag har provat ett Alpinestas storlek 52 och det kändes "OK", d v s som det ska kännas och alldeles för trångt mot vad jag föredrar i klädval. :) I själva verket hade jag nog lite marginal i det stället. Hade dock inte ryggskydd på, då.

Sedan töjer sig väl ställ en smula i bredd? Över lår, rumpa och bröstkorg.

Ja det töjer sig och du verkar ha hittat rätt storlek.

Bör inte vara något problem att beställa stället du tänkt dig.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tack så mycket för ditt utförliga svar!

Ja, det är ju helt klart klurigheten med att inte kunna prova stället på plats.

Bra med passformen på olika märken! Jag styrketränar regelbundet (176 cm och 87(?) kg, dock närmare 83 kg större delen av året.)

Jag har provat ett Alpinestas storlek 52 och det kändes "OK", d v s som det ska kännas och alldeles för trångt mot vad jag föredrar i klädval. :) I själva verket hade jag nog lite marginal i det stället. Hade dock inte ryggskydd på, då.

Sedan töjer sig väl ställ en smula i bredd? Över lår, rumpa och bröstkorg.

Berik är tightare och kortare i överkroppen än alpinestars så sitter alpinestars trångt där skulle jag säga att du behöver upp en storlek i berik men då blir det samtidigt längre...

Jag har 52 på alpinestars men då blir överkroppen lite rymlig, inte så det spelar roll men ändå, då väger jag 75 på 184 (eller var det 183... ) Berik 52 sitter perfekt!

Är det inte så att du tränger på dig ett ställ med "-80talsteknik"?
Alltså väljer ett som sitter så tight att du har svårt att röra dig för "så ska det vara"? Från den tiden när skinnet var skinn och därför skulle formas lite efter kroppen...
Titta på ett nytt ställ och fundera på varför det är strech på massa ställen, fundera sedan även på vad det är som töjer sig först av nämda strech och skinnet, är det sen ett känguru som är uppskattat just för att det inte töjer sig och behåller formen även efter det blivit blött så kan man ju fundera lite.....

Inget ställ jag haft sen jag fick hjälp av en rr-förare när jag provade och han bara skrattade åt mig när jag ville ha en mindre storlek för jag kunde ju röra mig och det töjer sig enormt enligt alla har varit trångt, visst så mjukas det upp en del och formar sig lite när man använt de ett tag men i det stora är det samma passform på stället efter flera år som efter första passet jag kört för, jag har inte valt ett för litet som först måste töjas en storlek för att passa......
Då har jag ändå gått av en 20 gånger utan skador så helt fel är det ju inte...

Skydden ska sitta på rätt ställe och ligga mot kroppen, thats it!
Gör dom inte det så har du fel ställ och behöver sy om eller byta märke så exempelvis knä och armbågsskydden hamnar rätt.
 

mikaelj

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2016
Ort
Mölndal
Hoj
Striple765R, DR650SE. Tidigare hojar: V-Strom 1000 -06, V-Strom 650 -08
Tack för hjälpen! Berik Starter strl. 52 passar alldeles utmärkt! Nu får jag delta på Falkenbergs gatuhojspass och som bonus se ut som BeOS-mannen.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top