Öhlins Styrdämpare?

Helmetrock

Cylindergrinder
Gick med
8 Dec 2006
Ort
Uppsala/Orust
Hoj
Because real men don't eat sushi, BMW Rockster, hos doktorn och vilar sig....
Jag funderar på att köpa en beg. SD200 styrdämpare till min Rockster, är det någon som har lite tips om dem?

Exakt allt är av intresse!

Typ service, montering, inställning osv....

Jag har läst deras manual och så, men lite andra ideér och erfarenheter är aldrig fel:tummenupp
 

Helmetrock

Cylindergrinder
Gick med
8 Dec 2006
Ort
Uppsala/Orust
Hoj
Because real men don't eat sushi, BMW Rockster, hos doktorn och vilar sig....
ingen som vet något alls om dem?

Jag tror att jag behöver en eftersom hojen känns väldigt aggressiv och vill liksom falla in i kurvorna och överstyra efter att jag vinklat ner framgaffeln lite mer än original, men en kompis säger att det bara är på hojar med väldigt smalt styre de gör nytta och att det inte är det som är mitt problem!

Mitt styre är brett som ett crosstyre, och jag gillar verkligen den nya vinkeln i 95% av alla kurvor, men i en och annan vill hojen liksom sticka inåt lite mer än jag tänkt mig...

Är det bara att vinkla upp den igen eller är styrdämpare grejen? Det är inte så att jag inte orkar hålla emot styret, men den känns lite vingligt ändå...
 

pitbull

chefs president i hillbilly racing
Gick med
7 Apr 2005
Ort
Vasa/Gbg
Hoj
R6-09 race R6-06 race R1-05 race
kolla däcket är dom slitna så styr den mer än vanligt
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
en styrdämpare motverkar ju bara wobbel. snabba styrutslag rättare sagt. hur hojjen beter sig in å ut i böjarna är ju snarare chassi inställningar. så tror inte styrdämparen kommer hjälpa ditt problem.
 

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Jag hade en ny SD200 på min underverks- GSX-R750 91:a (Hojen såld idag :rolleyes: )

Jag skaffade den dämparen sedan jag provkört en polares GSX-R1100 på E4:an som har sådan SD200, det var ju som att åka turistbuss, fullständig trygghet i alla hastigheter :) Så den rekommenderas, dyra men bra.

Här dokumenteras bytet:
http://www.classicsuzuki.com/teknik/GSX-R/ohlins/index.html

På 91:an var den en direkt "bolt on replacement", man skruvar loss det odugliga originalet och den nya passar direkt i fästena.
Jag fick justera fästet på gaffelbenet lite så det blev bra rörelse över hela slaglängden utan att gaffeln stoppar i själva dämparen. Det är viktigt att man justerar så inte gaffeln kan stoppa mot dämparens ändlägen, det kan annars förkorta dämparens livslängd/orsaka läckor.

Jag behöll SD200:an och skall installera den på en 88:a istället :tummenupp
 
Last edited:

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
kolla däcket är dom slitna så styr den mer än vanligt

Åker man gata så är det tvärt om, min svängde mycket skarpare efter senaste bytet. Som sagt så lär en styrdämpare inte lösa ditt problem men den kan rädda livet på dig någon annan gång.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top