Packrulle

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Det där e ju ingen packrulle det e en dammsugare.

Ja det har jag alltid kallat den med:) Fast sen så va det någon konditor som sa till mej när jag beställde en till fikat att dom heter faktiskt punchrulle inte dammsugare:D
 

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Jag köpte en billig sak på Louis.de. Inte var den snygg med sin louis.de logga, men uppfyllde Duckies tre grundkriterier. Jag tror den kostade 4,95€.
 

Biker Bitch

This Bitch Bites!
Gick med
15 Feb 2008
Ort
Där landsvägen slutar och oändligheten börjar! Mit
Hoj
Bensinvärdinna till en HONDA CBR600 Repsola.
Last edited:

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Letar banhoj
Hur sätter ni sedan fast eländet? Jag vet ju förstås att man kan använda snoddar eller remmar men hur surrar ni för att den ska sitta bäst och hur gör ni för att undvika skador på hojen? Min moppe har bara ett surrfäste undertill på varje sida, jag gissar att de flesta har två? Vilka hastigheter törs man köra i utan att rullen åker av?
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Hur sätter ni sedan fast eländet? Jag vet ju förstås att man kan använda snoddar eller remmar men hur surrar ni för att den ska sitta bäst och hur gör ni för att undvika skador på hojen? Min moppe har bara ett surrfäste undertill på varje sida, jag gissar att de flesta har två? Vilka hastigheter törs man köra i utan att rullen åker av?

Jag lägger först på ett packnät av gummi för att skydda lacken. Korven ovanpå, som jag sen surrar med remmar genom tex passagerarfotpinne - nåt slags packfäste - nummerplåtshållaren eller vad som nu finns tillhands.
Förra hojen hade ett litet handtag längst bak bakom passagerarsadeln som jag nyttjade.
Remmarna skaver heller inte de mot lacken eftersom skyddsnätet ligger mellan.
Om man inte har skyddsnät man kan tejpa hojen mdd silvertejp - det funkar lika bra. (Se bara till att ytan där du tejpar är ren och ej har skador)
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
packrulle på SV650, och vanlig bag på CBR
 

Bifogat

  • packrulle_sv.jpg
    packrulle_sv.jpg
    67.3 KB · Visningar: 475
  • packa_cbr.jpg
    packa_cbr.jpg
    74.2 KB · Visningar: 478

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Letar banhoj
Jag lägger först på ett packnät av gummi för att skydda lacken. Korven ovanpå, som jag sen surrar med remmar genom tex passagerarfotpinne - nåt slags packfäste - nummerplåtshållaren eller vad som nu finns tillhands.
Förra hojen hade ett litet handtag längst bak bakom passagerarsadeln som jag nyttjade.
Remmarna skaver heller inte de mot lacken eftersom skyddsnätet ligger mellan.
Om man inte har skyddsnät man kan tejpa hojen mdd silvertejp - det funkar lika bra. (Se bara till att ytan där du tejpar är ren och ej har skador)

Pratar vi om ett sådant här packnät då?
https://www.touring.se/touring/Servlet?page=6&parent=s4900&catname=Packremmar+mm+#
(Scrolla ner en liten bit)

Silvertejp känns inte som någon höjdare, det brukar ju vara ett helsike att få bort alla limrester efter att den har fått härda några timmar.

Känns också som att det är lätt att någon kant på remmen/stroppen ligger mot lacken någonstans. Sedan ger vibrationer att man har ett märke. Eller är jag bara negativ nu? :gnissla

Hur fort törs man köra utan att surrningen hamnar på sniskan?
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Silvertejp känns inte som någon höjdare, det brukar ju vara ett helsike att få bort alla limrester efter att den har fått härda några timmar.

QUOTE]

Eltape går bra. Lite drygare att få dit, men klistret är lättare att få bort. Kartplast funkar också. Värm med fönen när det skall bort och polera omedelbums. Brukar ta WD-40 och sen tvätta och vaxa direkt, funkar bra. Är iofs ingen putsare direkt.
 

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Ort
På söder.
Hoj
Nepp nope inte just nu.
Jag har dessa som jag är mycke nöjd med :)


Jofamas
Bag
Praktisk packväska som passar de flesta hojar. Fästes med remmar. Stort rymligt fack i mitten. Ett separat fack på respektive sida och ytterliga tre utanpåliggande fickor, med möjlighet att tajtas till med elastiska band.

* Rymmer 52 liter
* Glidskydd på undersidan
* Vattentäta förvaringspåsar medföljer

520200 00 Svart

Ca pris 1 195:-


Och
Vattentät packrulle på 35 liter med rejäla figursydda axelremmar samt ficka för sissybarmontering.
Men jag har inte duells utan nå annat märke jag inte hitta och min är på 50 eller 60 liter :)
 

Bifogat

  • bag_b.jpg
    bag_b.jpg
    50.2 KB · Visningar: 247
  • 30-1822.jpg
    30-1822.jpg
    19.6 KB · Visningar: 167

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Pratar vi om ett sådant här packnät då?
https://www.touring.se/touring/Servlet?page=6&parent=s4900&catname=Packremmar+mm+#
(Scrolla ner en liten bit)

Nej, inte ett packnät. Det här är av gummi och "smårutigt" - ungefär samma som man lägger under en matta för att den inte ska glida på golvet hemma.
Det är dock inhandlat på touringbutiken. Man kan klippa till det i vilken form man vill.

Silvertejp känns inte som någon höjdare, det brukar ju vara ett helsike att få bort alla limrester efter att den har fått härda några timmar.

Känns också som att det är lätt att någon kant på remmen/stroppen ligger mot lacken någonstans. Sedan ger vibrationer att man har ett märke. Eller är jag bara negativ nu? :gnissla

Hur fort törs man köra utan att surrningen hamnar på sniskan?

Med gummimattan är du safe mot skavningar.

Om du har surrat ordentligt kan du åka hur fort som helst. Viktigt är att vikten är rätt fördelad i packrullen/väskan, annars kan det bli överhäng åt nåt håll.
 

Foxxen

Dunderräv
Gick med
14 Nov 2007
Ort
Johanneshov
Hoj
YAMAHA FZ6-N S2 ABS -09
Jag tror att det blir en Oxford justerbar upp till 55L med riktigt schyssta priset 179,-(exkl. frakt) för mig också, bästa alternativet hittills i alla fall :tummenupp

Hur gick det?
Jag fick hem min bag idag... :)
Stor är den och det känns som det är bra kvalitet också!

En rolig grej är att det stod på lappen:
Paddock Sacks not for use on mororcycles! :D

Jag är iaf nöjd!:tummenupp
 

Biker Bitch

This Bitch Bites!
Gick med
15 Feb 2008
Ort
Där landsvägen slutar och oändligheten börjar! Mit
Hoj
Bensinvärdinna till en HONDA CBR600 Repsola.
Kawasaki Ninja 250r v.20

Hur gick det?
Jag fick hem min bag idag... :)
Stor är den och det känns som det är bra kvalitet också!

En rolig grej är att det stod på lappen:
Paddock Sacks not for use on mororcycles! :D

Jag är iaf nöjd!:tummenupp

Jag behöver en Kawasaki Ninja 250r för att binda runt min packrullen och den får jag v. 20, så jag återkommer.
Stor på vilket vis? Jag vill ju ha det litet och smidigt. Lite roligt med varningstexten :tungan


Stor eloge till alla er som kommit med tips och råd i tråden hittills!
Roligt att se att tråden lever och kommer till användning.
 

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Letar banhoj
Nej, inte ett packnät. Det här är av gummi och "smårutigt" - ungefär samma som man lägger under en matta för att den inte ska glida på golvet hemma.
Det är dock inhandlat på touringbutiken. Man kan klippa till det i vilken form man vill.



Med gummimattan är du safe mot skavningar.

Om du har surrat ordentligt kan du åka hur fort som helst. Viktigt är att vikten är rätt fördelad i packrullen/väskan, annars kan det bli överhäng åt nåt håll.

OK, låter ju faktiskt bra. Det får nog bli en sådan där Oxford-rulle för min del också. Priset är ju onekligen lockande. Borde man inte kunna säkra sig mot vatten genom att stoppa ner hela rullen i en sådan där vattentät säck? Då slipper man påsknytandet men har fortfarande relativt lätt att komma åt sin packning: Bara att dra ur hela väskan ur den täta säcken så kommer man åt allt.
 

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1 2007
Hur gick det?
Jag fick hem min bag idag... :)
Stor är den och det känns som det är bra kvalitet också!

En rolig grej är att det stod på lappen:
Paddock Sacks not for use on mororcycles! :D

Jag är iaf nöjd!:tummenupp

Kan du inte slänga upp en bild så man ser hur stor den är i förhållande till hojen?
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Från din 3 år gamla tråd duckie :)
http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=89035

Jag tycker att packrulle kombinerat med tankväska är det bästa. Regnkläder och mobil, plånbok och kamera m.m. i tankväskan såklart.

Med rulle med stängning på kortsidan kan man packa t.ex. 10-35 liter utan att det blir fladder. Rullen blir bara kortare men lika stum att surra fast. Jag kanske köper en Ortlieb med ventil i sommar för det är lite tjorvigt att få ur all luft innan man rullar ihop den.

Mitt gamla inlägg:
"Såhär kör jag. Jag brukar tvätta och vaxa och sen klistra dit genomskinlig folie/film från systemtext.se (bor alldeles i närheten) på tank och kuts. Struntar i att det inte blir supersnyggt på tanken, jag tar bort det när det är färdigtourat. Korta turer med tankväska funkar utan plast men långtouring med en sprängfull tankväska sliter på lacken (magnetväska).

Jag har fyra öglor som man kan dra fast packrullen i. Inga band går under rullen så den sitter stenhårt fast mot kutsen. Det är en billig Ortlieb. Nästa gång köper jag en rulle med ventil så det är lättare att få ur luften när man rullar ihop den."
 

Bifogat

  • r1_packning.JPG
    r1_packning.JPG
    76.9 KB · Visningar: 350

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Från din 3 år gamla tråd duckie :)
http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=89035

Jag tycker att packrulle kombinerat med tankväska är det bästa. Regnkläder och mobil, plånbok och kamera m.m. i tankväskan såklart.

Jag har fyra öglor som man kan dra fast packrullen i. Inga band går under rullen så den sitter stenhårt fast mot kutsen. Det är en billig Ortlieb. Nästa gång köper jag en rulle med ventil så det är lättare att få ur luften när man rullar ihop den."

Precis, jag är inte nöjd med min packrulle just därför att den har ej öppning på sidan eller ventil vilket gör det svårt att få ur luften, och ett helvete varje gång man ska ha en liten grej i den.

Tankväska tyckte jag mycket om, men min nya hoj har plasttank så väskan funkar inte längre tyvärr :-(
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Tankväska tyckte jag mycket om, men min nya hoj har plasttank så väskan funkar inte längre tyvärr :-(

Kan rekommendera Bags-Connections tankväskor, fästsystemet är genialt enkelt. Funkar bra på plasttank :tummenupp

Taskig mobilbild tagen innan 500-mils resa i somras:

packning.jpg


(Väskorna finns i massa storlekar, även betydligt större)
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top