Nitrogen!

#47 ss600

Marcus Lindström
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Letar..
Hej!
Finns det någon som har provat att fulla nitrogen i tävlings däcken, man bör ju då slippa tryck ökningen som blir när däcket blir varmt.
och isådana fall vilket tryck är optimalt, om man tex fyller 1.9 i ett kallt?
Ja nu fick ni något att funderam på! jag springer och lagar lite mat så länge:tungan
 

Brolin

Sumprunkare
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Järfälla
Hoj
CBR1000RR -08 superbike, Husaberg fx470e, GM i Jawa-chassi och lite "Lekfordon"
det finns många som kör nitrogen i däcken..

du måste skriva vad du har för däck för det finns tyvärr inget generellt optimalt däckstryck. och sen är det från person till person, vikt till vikt, känsla till känsla.. ja du kanske förstår vad jag menar.

pirelli SC1 ca:75grader och uppåt beroende på person 2.1 - 2.3 fram och 1.75 - 1.85.. där har du ett riktmärke och exakt samma siffror använder du när du kör nitrogen. så med andra ord reducerar du endast tiden av att ta däckstryck 5 min innan du åker ut och nån decimal i tryckförändring ute på banan. känns det nödvändigt? :)
 

Dr.Bike

Guest
Kvävgas expanderar ju oxå, men inte lika mycket.

Men som regel är tryckökningen ca 3 Hg bak, och ca 2 Hg fram med vanlig luft. Så skulle man anta att expansionen var noll med kvävgas så är det ungefärligen det man ska lägga till dårå.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tryckökningen när däcket blir varmt försvinner väl inte. Luften består ju till nästan 80% av kväve. Det du tar bort när du fyller med rent kväve är ju drygt 20% syre och lite fukt.
Normalt sett brukar man anta att både luft och ren kvävgas beter sig som ideala gaser. Det betyder att trycket är proportionellt mot mängden gas och temperaturen. ingen skillnad mellan luft och ren kvävgas med andra ord.

I flygplan använder man kvävgas i däcken men det är för att man vill ha det fuktfritt eftersom det kan ställa till med problem om man har fukt i däcken som fryser vid de temperaturer det är på flyghöjd (ofta 40-50 minusgrader) och sen landar man med isbitar i däcken. Dom kan förstöra ett däck inifrån. Flygplansdäck ska ju först vara kanske 40 grader varma när planet står på marken för att sedan hastigt bli 50 minusgrader vilket snabbt fryser eventuell fukt i däcket. (tyvärr hamnar all is på samma ställe i däcket också.) Sen landar man planet och då hinner inte isen tina (Gissa obalansen i 250km/h med isblock i däcken) vilket delst leder till en ganska häftig obalans förutom att den plötsliga fartökningen när planet sätter ned däcken gör att isen lossnar och kan knäcka kordväv mm.

Jag tror inte att man upplever någon skillnad på en hoj. Jag har svårt att se rent teoretiskt i alla fall att det skulle vara någon skillnad.
 

Robz

Guest
Nu kom här äntligen lite fysik i forumet igen.... :D
Steffo har dock redan dödat tråden med en god förklaring.

Jag har skrattat mig fördärvad på TV-reklamen om "Nitrogen" i däcken tills den seglivat försvann. Hade de kallat den KVÄVE från början hade färre gått på "soppa på en spik"-teorin.

Rent TEORETISKT skall kvävemolekylerna vara större än syremolekylerna och därmed inte "läcka" ut lika snabbt genom ventil o däck :rofl (Vilket ju innebär att när man fyller på luft, för att kompensera O2 förlusterna, så ökar koncentrationen N2 och till slut har man ren N2 :rolleyes: )

Det enda LITE realistiska är att man slipper fukten med ren kvävgas... komprimerad luft innehåller ju fukt. Vatten som blir ånga tar ju mer plats och därmed skulle trycket öka - probzet i den teorin är ju bara att när trycket ökar så kondenserar ångan tebax till vätska å trycket sjunker igen... Njääh, någon som kommer ihåg att P x V x T = konstant?

Skit i "Nitrogen" / Kväve / N2 - men byt luften var 300:e mil - helst till Norrländsk, eller Grönlandsluft - den är ju tätare pga kylan. :tummenupp

(Min högst egna teori varför de FAKTISKT använder N2 i F1 har med den extremt lilla fördel man möjligen kan få utan expanderande fukt i däcken i varma länder som F1 körs - samma gäller Steffos isbitar hos flyget - TORR luft hade funkat lika väl...)

/Har för mig det finns en eminent lufttråd i detta ämne här på sporthoj.

PS:
Glöm ej TESTA att lägga mer vikt på yttre pinnen i vår :)
DS.

EDIT:
Prova helium istället, lättare och väldigt liten tryck ökning med ökande temperatur :yoparty
Je - hojen blir minst 1,8kg lättare :rolleyes:
Mythbusters på Discovery testade detta i rugbybollar... resultatet blev helt logiskt - NOLL i skillnad... men placeboeffekter skall aldrig föraktas :D
 
Last edited:

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Rent TEORETISKT skall kvävemolekylerna vara större än syremolekylerna och därmed inte "läcka" ut lika snabbt genom ventil o däck :rofl (Vilket ju innebär att när man fyller på luft, för att kompensera O2 förlusterna, så ökar koncentrationen N2 och till slut har man ren N2 :rolleyes: )

Såg du möjligen avsnittet av Mythbusters där dom skulle andas ur ett bildäck? Dom kollade luften innan och det var bara runt halva syrehalten kvar. Alltså har syret läckt ur men kvävet stannat i däcket.
 

Robz

Guest
Såg du möjligen avsnittet av Mythbusters där dom skulle andas ur ett bildäck? Dom kollade luften innan och det var bara runt halva syrehalten kvar. Alltså har syret läckt ur men kvävet stannat i däcket.

Eftersom "luft" innehåller 78% N2, 21%O2, 1%ädelgaser - så om syret (O2) halveras innebär det att trycket endast sjunker med 10% (P x V x T).... detta över en ganska lång period. INTE under några timmar på bana.
När man sedan "fyller på" dessa saknade 10% med ny 78/21/1 blandning uppnår man ju nästan 90% kväve, nästa gång 95%....

Hokuspokus, marknadsföring och teknisk humbug. Sälja en soppa kokad på en titan-spik och en omgivning som tror på Kejsarens nya kläder av osynlig metan-tråd gör att en del företag kan tjäna kortsiktiga pengar.

/Blandar min egen däcksluft :D
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag kör på kväve i år, i alla däck utom stödbenet på husvagnen (men det är bara en tidsfråga det med) inte för att jag tror på det, utan för att det kostar mig inget extra!

Men frågan är ju, måste det inte finnas undersökningar på "minskade avgasutsläpp om alla körde på kväve och således alltid har rätt tryck"
"minskat däckslitage" och "minskad bensinförbrukning" som däcknasarna använder i sin marknadsföring för att kunna ta 600:- för att pumpa 4 bildäck?
 

Robz

Guest
...Men frågan är ju, måste det inte finnas undersökningar på "minskade avgasutsläpp om alla körde på kväve och således alltid har rätt tryck"
"minskat däckslitage" och "minskad bensinförbrukning" som däcknasarna använder i sin marknadsföring för att kunna ta 600:- för att pumpa 4 bildäck?
"Undersökningarna" (om de ens finns) är garanterat gjorda av/vinklade av däcknissar som säljer spiksoppan till priset av hummersoppa med rysk kaviar!
Vad kostar en flaska N2? Med lite tur kanske jag kan lura släkt, vänner o grannar - sälja till halva priset 300:- (reservdäck ej inkluderat) och få ca 290:- i vinst.... fan, detta låter ju bra!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
"Undersökningarna" (om de ens finns) är garanterat gjorda av/vinklade av däcknissar som säljer spiksoppan till priset av hummersoppa med rysk kaviar!
Vad kostar en flaska N2? Med lite tur kanske jag kan lura släkt, vänner o grannar - sälja till halva priset 300:- (reservdäck ej inkluderat) och få ca 290:- i vinst.... fan, detta låter ju bra!

Nuförtiden har däcknasarna egna kompressorer som tillverkan kvägasen "on the go", en smart däcknasare drar bara fram en ny grön slang från den gamla kompressorn, brevid den som driver mutterknackaren :D
(därför misstänker jag att priset på att kvävefylla kommer att sjunka drastiskt)

Men IOM att "undersökningarna" används i marknadsföringen så antar jag att dom granskas av någon någonstans, eller är det bara om annonseringen ifrågasätts sånt görs?

Jag antar att "undersökningen" om avgasutsläppen grundar sig mer på siffror om hur många som kör omkring med fel tryck och en uppskattning av hur mycket det teoretiskt skulle göra på förbrukning / däckslitage och avgasutsläpp.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top