Handla på ebay...

jiim

SST600 #55
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Lund
Hoj
2x CBR600RR
Jag är intresserad av en sporthoj (600 nyare modell, gärna vurpad) och kollade på ebay lite och i USA är de svinbilliga. Skulle det funka att ta hem en från USA genom ebay och hur fungerar ebay? Vilka risker finns det? Hur undviker man dem? Hur gör man med frakt etc?
tacksam för svar!!

/Jim
 

sticke

drygare än yes...
Gick med
23 May 2006
Ort
H-Town
Hoj
F4 Izzle
risken finns att du inte får hem ett skit... betala framförallt inte något i handpenning eller föskott!
 

PGH

Cool kille helt enkelt
Gick med
26 May 2004
Ort
S Sandby
Hoj
Piaggio x9 180cc
Kolla på tyska ebay om du skall köpa hoj på internet. Bara till att åka ner och hämta den vid vunnen auktion, så slipper du mycket jobb. Mitt tips iaf.
 

jiim

SST600 #55
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Lund
Hoj
2x CBR600RR
Kolla på tyska ebay om du skall köpa hoj på internet. Bara till att åka ner och hämta den vid vunnen auktion, så slipper du mycket jobb. Mitt tips iaf.



Jag kollade på tyska ebay också. men priserna ligger som i sverige så då kan jag lik väl köpa en här tycker jag.
Sen hittade jag inte något av intresse... finns det fler tyska köpsidor/auktionssidor man kan titta på? annars hade det ju underlättat om det varit i tyskland för att köra ner dit och hämta en motorcykel är ju bekvämt.
 

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Ebay är ok om du har en polare där borta du litar på som kan lämna in den hos en shipping operator för sjötransport. Eller om du åker över dit själv och ordnar det. Men det är bäst för gamla klassikerhojar, hojar av senaste modell är det ofta några detaljer runt som kan göra det svårt att få dem genom typbesiktning. Lyd rådet att köpa lokalt eller i Tyskland om det gäller en modell som finns i parti och minut på våra breddgrader.
Själv tog jag hem en Suzuki-veteran för några år sedan från USA.
http://www.classicsuzuki.com/teknik/import-gt750/index.html
Den typen av hoj kan det löna sig att ta hem om det är något som du inte hittar här, = där inte ett dussin likadana finns uppradade på Blocket.
Om man tror sig göra en vinst på sådär 20000:- med långväga import av ny eller nästan ny hoj så finns det en del risker som kan dra ner den vinsten till under noll om man har otur.

Mitt råd för shipping är Nordtrafik i Göteborg, allas bästa vän vad gäller transport av fordon från USA.
http://www.nordtrafik.se/

Ebay är bara en auktionssajt ungefär som Blocket men med auktioner,
dvs affären är mellan köpare/säljare och Ebay tillhandahåller enbart
auktionsplatsen. Så när du bjudit högst och vunnit är hela affären sedan en sak mellan den som sålt och du själv. Du sänder pengarna i förskott och sedan levererar säljaren. Är du missnöjd med hojen när den dyker upp efter en månad är det inte mkt du kan göra (krasst räknat). Försäkra dig alltid om att säljaren har bra feedback från andra köpare från tidigare försäljningar (=kunna lita på kvaliten hos den som säljer), och se till att ha din sjötransport försäkrad. Att med någon sannolikhet kunna lita på en säljare är A och O i en sådan affär.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Top