Husaberg 2009

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Hojlös
Bara att beställa!
ps
Jag tror inte att du törs,,, :pannkyss
ds
Knasboll. :pannkyss

Vi får se vad försäkringsbolagen kommer med för skambud, jag har godislistan klar och prissatt från leverantör och väntar bara på klartecken. Och motivation om jag ska vara ärlig. Känner egentligen inget sug alls för tillfället... :mad:
 

issi

* 3 äpplen hög, som en smurf... *
Gick med
3 Aug 2005
Ort
Hus med för litet garage...
Hoj
KTM EXC 250f Sixdays -13, 690 Duke -09
Dessutom provade jag igår att montera Issins Akra slipon på 250n o den passade ytmärkt. Det gör att den utan problem kommer passa på det nya underverket oxå!
ds

Ehhh...... vänta lite nu....
Det är MITT Akra, så det ska sitta på MIN hoj...... :arsele
Eller är det så att du köper 570:n till mig i förlovningspresent? :kär

/issi
 

mindraper

Här kör vi året runt!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 690 Power
Knasboll. :pannkyss

Vi får se vad försäkringsbolagen kommer med för skambud, jag har godislistan klar och prissatt från leverantör och väntar bara på klartecken. Och motivation om jag ska vara ärlig. Känner egentligen inget sug alls för tillfället... :mad:
annars har vi en fin 450 till salu, Rosa o fin, passar dig utmärkt :tuttar
Och klart hon ska ha en 570 som förlovningspresent, lr hur :tummenupp
Men nu ska vi inte spamma sönder den här fina tråden...:ajjabajja
//m
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Ja det är sant. Men skulle tro att det då är en klokare affär att köpa till valfria supermoto-hjul och bättre bromsar om man vill leka.

En hoj anpassad för enduro.
Svingen är för lång.
Ramen är inte styv nog och div. vinklar kunde vara bättre.

Hur hade du tänkt korta svingen på den? Du måste ju bygga om hela cykeln för att göra det... Vinkeln på bakdämparen måste ändras isåfall och om jag sett rätt så kommer ju hela överdelen av hojen behöva göras om då. Motorn sitter ju så tätt i ramen att det blir väl svårt att göra den stadigare, utan att en helt ny ram måste gjutas?

Med andra ord är cykeln världelös att köra supermoto på elitnivå med...

Nä då äre enklast att köpa en Husqvarna RR eller en Aprilia VDB för 200 000 riksdaler ;)
 

Folket

Fickan tom
Gick med
2 Nov 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Husqvarna 1954 & 56
Hur hade du tänkt korta svingen på den? Du måste ju bygga om hela cykeln för att göra det... Vinkeln på bakdämparen måste ändras isåfall och om jag sett rätt så kommer ju hela överdelen av hojen behöva göras om då. Motorn sitter ju så tätt i ramen att det blir väl svårt att göra den stadigare, utan att en helt ny ram måste gjutas?

Med andra ord är cykeln världelös att köra supermoto på elitnivå med...

Nä då äre enklast att köpa en Husqvarna RR eller en Aprilia VDB för 200 000 riksdaler ;)

Det var hårda ord av en som vet !!!
1. Det finns färdig sving för motard.
2. Vem har sagt att ramen måste förstärkas ?? (Mycket stadigare än -08 vi har testat !!)
3. Sen finns ju det sving att köpa utfrån också om man vill. (se bif.bild)
 

Bifogat

  • Sving.jpg
    Sving.jpg
    24.8 KB · Visningar: 144

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Det var hårda ord av en som vet !!!
1. Det finns färdig sving för motard.
2. Vem har sagt att ramen måste förstärkas ?? (Mycket stadigare än -08 vi har testat !!)
3. Sen finns ju det sving att köpa utfrån också om man vill. (se bif.bild)

Barret sa att ram måste förstärkas, och han kör ju husaberg och hade ju koll på att de testats.

På bilden ser det ut som att supermoto hjulet inte kommer mycke längre fram med den sving som sitter där, alltså måste den kortas längre fram, antingen genom att flytta fästet i ramen eller fästet i stötdämparen. I vilket fall så kommer det misstämma med bakdämparen. Att kapa nån cm längst bak finns det många som gör, men som jag förstod det var den aldeles för lång.

Ramen på 05 honda är vekare än ramen på 04 honda, ändå ser man 05orna i SM... Känns som att folk överdriver med hur styv ramen ska vara. Förstår att tex Stefan Ljungberg behöver en styvare ram, men då är han ganska mycke större än de flesta som kör supermoto.

Självklart har jag säkert fel men det verkar inte vara någon särskilt bra idé. Varför bygger inte husaberg motarden själva?

ps, det var något ironiska ord att den e värdelös att köra motard med, folk fixar ju att åka riktigt fort på yzf/rmz/crf/kxf...
 
Last edited:

Folket

Fickan tom
Gick med
2 Nov 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Husqvarna 1954 & 56
Barret sa att ram måste förstärkas, och han kör ju husaberg och hade ju koll på att de testats.

På bilden ser det ut som att supermoto hjulet inte kommer mycke längre fram med den sving som sitter där, alltså måste den kortas längre fram, antingen genom att flytta fästet i ramen eller fästet i stötdämparen. I vilket fall så kommer det misstämma med bakdämparen. Att kapa nån cm längst bak finns det många som gör, men som jag förstod det var den aldeles för lång.

Ramen på 05 honda är vekare än ramen på 04 honda, ändå ser man 05orna i SM... Känns som att folk överdriver med hur styv ramen ska vara. Förstår att tex Stefan Ljungberg behöver en styvare ram, men då är han ganska mycke större än de flesta som kör supermoto.

Självklart har jag säkert fel men det verkar inte vara någon särskilt bra idé. Varför bygger inte husaberg motarden själva?

ps, det var något ironiska ord att den e värdelös att köra motard med, folk fixar ju att åka riktigt fort på yzf/rmz/crf/kxf...

Jag tror inte Barrett testat -09
Ang. sving så har väl Husaberg haft en Enduro/cross sving och en Motardsving till tidigare årsmodeller så det är väl inget nytt.
Förmodligen bygger man väl hojar där efterfrågn är störst för närvarande (i detta fall Enduro),Under 2009 kommer det att komma en ren Motardhoj som dom bygger själva.
Ang. yzf/rmz/crf/kxf, vilken fabrik bygger dessa cyklar till motard ???
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag tror inte Barrett testat -09
Ang. sving så har väl Husaberg haft en Enduro/cross sving och en Motardsving till tidigare årsmodeller så det är väl inget nytt.
Förmodligen bygger man väl hojar där efterfrågn är störst för närvarande (i detta fall Enduro),Under 2009 kommer det att komma en ren Motardhoj som dom bygger själva.
Ang. yzf/rmz/crf/kxf, vilken fabrik bygger dessa cyklar till motard ???

HM Honda har byggt CRF till motard men det var inte det jag menade, folk bygger om dem själva, precis som de kommer behöva göra med FE'n eftersom den inte kommer som supermoto.

Men även en FS bygger de ju om en hel del.

Hojar som är färdiga att racea med på elitnivå är Husky RR och Aprilia VDB, men säkert nån TM också. Dom kostar därefter också. VDBn vet jag kostar 200 000, jag tror att huskyn ligger mellan 160 och 180
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Jag sa inte att ramen är för vek. Jag skrev "anpassa ram?" som en fråga, och förklarade sen vad det skulle kunna innebära.

Olle, hur kan du se att svingen på bilden t.ex. inte är kortare än orginal? Är väl inga som helst problem att få en kortare sving utan att för den delen modifera ram. Har jag inte fel så är det samma sving som KTM använder och deras SX o SMR sving är kortare än EXC och Husa sving(vad jag förstått). Rätt mig grn om jag har fel.

Sen behöver man ju inte vara Einstein för att förstå att en ram anpassad för enduro eller MX skulle vara helt optimal för supermoto. Det är förvisso en del av charmen med sporten, men jag tror utvecklingen (som redan startat)kommer gå mer och mer åt rena supermoto-cyklar.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag sa inte att ramen är för vek. Jag skrev "anpassa ram?" som en fråga, och förklarade sen vad det skulle kunna innebära.

Olle, hur kan du se att svingen på bilden t.ex. inte är kortare än orginal? Är väl inga som helst problem att få en kortare sving utan att för den delen modifera ram. Har jag inte fel så är det samma sving som KTM använder och deras SX o SMR sving är kortare än EXC och Husa sving(vad jag förstått). Rätt mig grn om jag har fel.

Sen behöver man ju inte vara Einstein för att förstå att en ram anpassad för enduro eller MX skulle vara helt optimal för supermoto. Det är förvisso en del av charmen med sporten, men jag tror utvecklingen (som redan startat)kommer gå mer och mer åt rena supermoto-cyklar.

Inte för att rätta dig, men såhär skrev du: "Ramen är inte styv nog och div. vinklar kunde vara bättre."

Nä men som jag förstod det så var den på bilden från en hoj som var modifierad med framskärm, hjul och bromsar. Det står inget om en kortare sving. Men okej, är den kortare så visst, då är det inget problem.
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Inte för att rätta dig, men såhär skrev du: "Ramen är inte styv nog och div. vinklar kunde vara bättre."

Nä men som jag förstod det så var den på bilden från en hoj som var modifierad med framskärm, hjul och bromsar. Det står inget om en kortare sving. Men okej, är den kortare så visst, då är det inget problem.

Som sagt, jag skev det som svar på på frågan vad som kunde behövas åtgärdas på ramen. Inte att det faktiskt måste göras.

Bilden visar en standard FE med supermotohjul och skärm. Ingen kortare sving på hojen på bilden mao.
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Hej vad trevligt ni har här :)

Klart att den nya hojen inte kommer att vara lika grym till en början men det är väl tänkt att den ska säljas som motard först 2010 och då lär det nog komma ett koncept som tilltalar.

Vad gäller svingen så är det ju exakt samma som KTM och det gäller även vinklarna på bakdämparen. Himer och Matt W kör KTM framgångsrikt fast med något kortare sving.....

Vad gäller ramar så är nog många japshjojars problem att deras ramar är för styva. I början gjorde Husaberg stenhårda ramar som var väldigt vridstyva. Efter ett tag förstod man att vridstyvheten minskade greppet och ökade chattertendensen. Efter det gjorde man ramen stadig diagonalt men lät den flexa lite mera i vridmomenten vilket visade sig helt rätt.

Den nya hojen har just ett sådant stag som styvar upp hojen diagonalt, du kan välja om du vill köra med detta eller så kan du ta bort det. Den som köper hojen kan testa själv.

Det som är klart är i alla fall att hojen har stor potential oavsett vilken gren, enduro/cross/backe/motard mm du kör.
 

xeq

Avaddådå
Gick med
8 Jul 2008
Ort
Countryside of Malmö
Hoj
Såna m 2 hjul
Den nya hojen har just ett sådant stag som styvar upp hojen diagonalt, du kan välja om du vill köra med detta eller så kan du ta bort det. Den som köper hojen kan testa själv.

.

Tjena !
Det låter skoj. exakt var sitter det? Jag vill hem o kolla, eller du bara skämta mig aprilio? ;-)

Mycket motardsnack här nu angående 09an,det var ju ändå enduro den lanserades som...
Har ni inget att tycka till om ang insprutningen, jag tycker den ger en underbar respons, men den kanske begränsar (hemma)trimningen?
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Tjena !
Det låter skoj. exakt var sitter det? Jag vill hem o kolla, eller du bara skämta mig aprilio? ;-)

Mycket motardsnack här nu angående 09an,det var ju ändå enduro den lanserades som...
Har ni inget att tycka till om ang insprutningen, jag tycker den ger en underbar respons, men den kanske begränsar (hemma)trimningen?

Det ska sitta ett fäste i motorns framkant sin fäste i ramen.
Vet att VM grabbaran tog bort den och tyckte att det blev bättre grepp fram när du svängde.

Har du möjlighet att kläma dit en 22mm offset krona så är kan även det bli till det bättre men nu snackar vi finjusteringar på en grym kanske grymmaste enduron i världen. Sen handlar det ju även om tycke och smak hur hojen ska bete sig.

Insprutningen bör mappas om om du ska trimma. Inte helt lätt idag men hojen är ju helt nylanserad... Hallå det är ju faktiskt inte -09 ännu så det lär väl finnas möjlighet till det oxå. För jag vil nog ha ut några extra pollar eftersom jag tänkte köra motard med den.

Om Olle vågar dyka upp ska jag visa honom att det nog går att åka från en Aprilla i all fall :D :pannkyss Du vet att jag diggar dig :pannkyss
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Om Olle vågar dyka upp ska jag visa honom att det nog går att åka från en Aprilla i all fall :D :pannkyss Du vet att jag diggar dig :pannkyss

Nu är min hoj jättesnabb på alla banor så kom och ta mig!!! ;) :pannkyss

Om inte annat kan vi köra dragrace här ute på min raka ;)
 

xeq

Avaddådå
Gick med
8 Jul 2008
Ort
Countryside of Malmö
Hoj
Såna m 2 hjul
Det ska sitta ett fäste i motorns framkant sin fäste i ramen.
Vet att VM grabbaran tog bort den och tyckte att det blev bättre grepp fram när du svängde.

Jodå där sitter ett stag mellan toppen och ramen, jag tyckte det var ett konstigt motorfäste som sitter med bara en m8 i varje ände!

Jag beställde en omkopplare för 3 olika effektkurvor med, kan ju vara schysst och plocka bort ett par häst när det är brytenduro.
Polarn hade läst någonstans att omkopplaren ändrade effekten rejält.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jodå där sitter ett stag mellan toppen och ramen, jag tyckte det var ett konstigt motorfäste som sitter med bara en m8 i varje ände!

Jag beställde en omkopplare för 3 olika effektkurvor med, kan ju vara schysst och plocka bort ett par häst när det är brytenduro.
Polarn hade läst någonstans att omkopplaren ändrade effekten rejält.

Med insprutad hoj kan man styra om ganska rejält då man kan ändra både tändning och blandning på flera olika kurvor. Det går vinna sjuukt mycket på att justera in hojen också. Jag har en special-mappning till min aprilia som gör den mycket mer lättkörd samtidigt som den är sjukt stark på fullgas...
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Med insprutad hoj kan man styra om ganska rejält då man kan ändra både tändning och blandning på flera olika kurvor. Det går vinna sjuukt mycket på att justera in hojen också. Jag har en special-mappning till min aprilia som gör den mycket mer lättkörd samtidigt som den är sjukt stark på fullgas...

Har du gjort den själv?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top