CBR 1000F -87 "Crave Edition"

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Piteå
Hoj
KTM 690 Enduro R, KTM 400 EXC, Suzuki DR350S
Hallåjj.

Tänkte starta en tråd där jag håller på att fixa upp min gammelhonda. Jag köpte den egentligen för att jag vill ha en gammal, bekväm hoj som är billig att försäkra samt att dom vanligtvis är betydligt skabbigare än en nyare hoj av förklarliga skäl. Ett annat krav var stora ytor på kåporna för reklamplats, och vad passar då bättre än en CBR1000F av 87 års kaliber? =)

När jag var och tittade på hojen och köpte den så blev jag lite bekymrad. Den såg helt enkelt för fin ut! Kändes nästan dumt att fara hem med en såpass fräsch hoj för att demontera, slipa ner och lacka om den... Jag skärskådade hojen rejält och fann lite sprickor här och där, samt att lacken var lite nött på tanken. Då kändes det genast lite bättre :tummenupp

När jag senare monterade ner kåporna så såg jag att den har varit lagad förut. Inte så seriöst lagat heller... Så det blev att slipa bort allt gammalt glasfiberspackel, bryta sönder sprickorna och göra om det.

Det är i det läget jag är nu. Jag är nere i källaren i pannrummet och håller på med kåporna. Hojen står ute i gammel-ladugården utan värme så man håller sig för skratt när man skall till att skruva. Tur det är blida ibland här uppe också :p. Vill ju ha fart på hojen tills snön försvinner, och jag dansar regndansen varje morgon och kväll för att påskynda plågan (vintern) lite ;)

Bifogar lite dåliga bilder till de intresserade:



En länk till lite smygreklam om ***** och lite motorcykel-lekar.

http://www.youtube.com/watch?v=uQyYjH1CLLY

Och min sida: www.*****.se

//Robert
 

Bifogat

  • före framifrån.JPG
    före framifrån.JPG
    108.5 KB · Visningar: 111
  • sprickor repor hö.JPG
    sprickor repor hö.JPG
    83.2 KB · Visningar: 98
  • sprickor vä.JPG
    sprickor vä.JPG
    53.9 KB · Visningar: 92
  • tanken.JPG
    tanken.JPG
    102.4 KB · Visningar: 81
  • naken motor vä.JPG
    naken motor vä.JPG
    90.8 KB · Visningar: 127
  • naken motor hö fr.JPG
    naken motor hö fr.JPG
    94.4 KB · Visningar: 94
Last edited by a moderator:

sportbike

Guest
Cool.
Första gången man gränslade en sån där,tänkte man:nu är gränsen nådd,fortare än så här kan ingenting gå....:rolleyes:
 

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Piteå
Hoj
KTM 690 Enduro R, KTM 400 EXC, Suzuki DR350S
Cool.
Första gången man gränslade en sån där,tänkte man:nu är gränsen nådd,fortare än så här kan ingenting gå....:rolleyes:

Hehe. Det var en CBR1000F fast -90 års som var anledningen till att jag halkade in på att ta MC kort. Detta var förra sommaren när jag var och testade min kusins hoj. Satan vad den gick. Det tog ju inte lång stund att komma upp i 200 knyck med den. Jag är dock mer av en touringsnubbe som vill åka bekvämt snarare än jättefort.

Det slutade med att jag tog hojkort och köpte mig en liten nätt hoj att lära mig köra med. På tok för liten för längre svängar dock, men grymt smidig i stan och så.

Bifogar en bild på den också:
Den är dock såld numera.

//Robert
 

Bifogat

  • 400sidan.JPG
    400sidan.JPG
    99 KB · Visningar: 119
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Är det en hoj som ska bli nå reklam jippo altså?

Är du nån återförsäljare?

Skicka smakprover? :hihi
 

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Piteå
Hoj
KTM 690 Enduro R, KTM 400 EXC, Suzuki DR350S
För mycket reklam
 
Last edited by a moderator:

sportbike

Guest
Va bra,ja e törstig.
Skicka en stor låda,och ett pyttelitet klistermärke.....:tungan
 

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Piteå
Hoj
KTM 690 Enduro R, KTM 400 EXC, Suzuki DR350S
*För mycket reklam*


Nu måste jag gå ner i pannrummet och slipa lite kåpor så jag blir färdig nån gång ;)

//Robert
 
Last edited by a moderator:

sportbike

Guest
stressa inte,det ska tydligen snöa till midsommar i Pite....
 

Sören

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda CB 750 -74, Honda CB 1100 F -83 med flera
Jag har ett hyfsat 4:2:1 avgasystem liggandes som suttit på en CBR 1000 F -87.
Tystgående, repor på burken och några bucklor på grenrören.
Inget som inte går att fixa.
Med lite mek kan man byta ut den tystgående burken mot något ljudligare.
Ring om du vill veta mer, 0520 - 48 80 39 dagtid eller maila demontering@biketrollhattan.se
 
Last edited:

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Piteå
Hoj
KTM 690 Enduro R, KTM 400 EXC, Suzuki DR350S
stressa inte,det ska tydligen snöa till midsommar i Pite....

Skulle inte tro det! Jag har beställt barmark till i början på April... Få se hur vädergudarna sköter sina leveranser ;)...

Det har ösregnat här idag och jag har varit så glad över det... Skulle det visa sig att det snöar i pite på midsommar så får jag nog tamejtusan emigrera till varmare breddgrader ;) :huvet

//Robert
 

sportbike

Guest
Skulle inte tro det! Jag har beställt barmark till i början på April... Få se hur vädergudarna sköter sina leveranser ;)...

Det har ösregnat här idag och jag har varit så glad över det... Skulle det visa sig att det snöar i pite på midsommar så får jag nog tamejtusan emigrera till varmare breddgrader ;) :huvet

//Robert

Skoja bara,koldioxid-Svedala är redan ett faktum,det blir samma väder året runt:regn,8 plus.............:gnissla
 

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Piteå
Hoj
KTM 690 Enduro R, KTM 400 EXC, Suzuki DR350S
Jag har ett hyfsat 4:2:1 avgasystem liggandes som suttit på en CBR 1000 F -87.
Tystgående, repor på burken och några bucklor på grenrören.
Inget som inte går att fixa.
Med lite mek kan man byta ut den tystgående burken mot något ljudligare.
Ring om du vill veta mer, 0520 - 48 80 39 dagtid eller maila demontering@biketrollhattan.se

Tack för tipset Sören. Det är dock inte aktuellt just nu, men jag vet ju vart jag får tag på dig om det blir aktuellt. Det får vara dubbla pruttrör till en början iallafall =)

//Robert
 

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Piteå
Hoj
KTM 690 Enduro R, KTM 400 EXC, Suzuki DR350S
Liten uppdatering. Kåporna är rensade på dekaler och spacklade och slipade kring lagningarna. Det blev bra. Det krävdes nästan inget spackel alls...
Ska ge mig på tanken idag.. Misstänker att det är lite jävligare att få bort dekalerna från den då dom är fastlackerade med klarlack...

Någon som har några tips? Är det bara att slipa gärnet tills dekalerna är borta eller ska jag göra som på kåporna? Värma dekalen och skrapa bort dom försiktigt med rakblad? Tror nästan på sista alternativet...

Skickar med lite bilder. Observera att det ser ut att vara mer spackel än vad det i själva verket är... Kåporna är bara grovslipade och det kommer att försvinna ännu mer av spacklet senare vid finslipningen. Notera även den grymma skoterhuven som ena kåpan lutar mot. En lagomt inkörd AMF Ski-Daddler från 1970. Fint dekorerad med dålig lack och tillhörande mossa på den =)


//Robert
 

Bifogat

  • lagad vä kåpa.JPG
    lagad vä kåpa.JPG
    95.2 KB · Visningar: 92
  • lagad hö kåpa.JPG
    lagad hö kåpa.JPG
    65.4 KB · Visningar: 87
Last edited:

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Piteå
Hoj
KTM 690 Enduro R, KTM 400 EXC, Suzuki DR350S
Uppdatering igen... Jag har slipat tanken och kåporna och for in med det till lackeraren för en eventuell sågning... Jag slipade alltså tills jag var nöjd och inte kände mera ojämnheter... Lackeraren kände direkt ojämnheter så det blev bakläxa =).
Det slutade med att jag lämnade tanken där så dom får fixa den, och tog med mig resten av kåporna hem igen, så jag ska ner i källaren och slipa vidare på dom. Sen får man väl anställa nån med grymt känsliga fingertoppar till att känna efter ojämnheter då det verkar som att mina fingrar är på tok för grovhuggna :p

Tanken är på lack, Bilen måste fixas samt ombesiktas inom 6 dagar. Dessutom skall kåporna in på lack.. Det känns som att jag har lite att göra imorgon. Tror jag slipar kåpor inatt så jag kan fara med kåporna imorrn bitti och sen mixtra med bilen imorrn på dagen... Tur det finns 24 timmar per dygn =)

//Robert
 

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Piteå
Hoj
KTM 690 Enduro R, KTM 400 EXC, Suzuki DR350S
Så.. dax igen =)

Jag har slipat kåporna och fått lämna in dom på lackering. satt i ren tjurighet en natt och slipade och det blev faktiskt ganska så bra. när jag kom till lackeringsfirman så såg jag att dom hade börjat med tanken.. slipat den och grundmålat den. Det såg fint ut =)

På vägen tillbaka så hämtade jag upp ett paket som jag hade beställt.. Från hongkong på ebay. Ett xenon konverteringskit. Jag blev ivrig så jag gick ut och började mixtra. Ett tag senare så lyste det som fan :D. Så jag monterade ihop allting. Satte fast relät för omkoppling mellan hel och halvljus uppe på lyktan och tillbaka med instrumenteringen och dit med mina dammlackade små plastdetaljer runt omkring.. Oj va fint det blev motför hur det såg ut från början (bortsett från dammet i lacken då). Sedan gick jag in och var jättenöjd, tills jag insåg att jag hade haft nog så bråttom och glömt att montera dit h-mätarvajern i mätarhuset. :huvet Puschkarns tänkte jag då och sen gick jag och la mig =)

Så det blir att riva bort små plastgrejer, rutan och instrumenthuset igen om jag inte lyckas trassla in handen från undersidan. Menmen.. det är fort gjort. =)

Så nu väntar jag bara på kåpor och tank från lackeraren, skall även dra en lite seriösare dragning till strömkablarna på ballasten (testade med startkablar i ivern). Sedan köpa ett nytt batteri, montera ihop den och vänta på att snön skall försvinna så jag kan ta mig till nåt tryckeri så dom får fixa dekaler åt mig =). Sedan är förhoppningsvis snön borta så att man kan börja ägna sig åt det roliga med MC... att köra... :yoparty

bifogar halvdassiga bilder =)

//Robert
 

Bifogat

  • xenon.JPG
    xenon.JPG
    48.5 KB · Visningar: 86
  • instrument.JPG
    instrument.JPG
    103.1 KB · Visningar: 112
Last edited:

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Piteå
Hoj
KTM 690 Enduro R, KTM 400 EXC, Suzuki DR350S
Tjoo..

Länge sen sist nu.
Tanken har minsann blivit lackerad och så även kåporna. Hastighetsmätarvajern är ditskruvad och i övrigt är den nästan klar.

Har varit ute och kört en sväng och den går som fint =)

Dock är jag lite förgrymmad för ena bromsskivan fram är vind så det vibrerar fint vid inbromsning. Det tycker jag inte om riktigt. Har beställt nya skivor samt belägg som ska monteras dit.

Tanken och kåporna vart grymt svarta och det känns som trevligt =). Dock hann jag inte mer än ut på gräsmattan så var den skitig :huvet . Men det är smällar man får ta när man är kör-pilsk ;)

Kommer lite bilder. Kåporna framför styret är ej ditmonterade ännu men det kommer så fort jag orkar göra iordning ett fästöra till den ena. det känns inte så angeläget just nu dock. tar det när det är mindre blött ute =).

Lite bilders följer...:

Kommentera gärna =).

För övrigt tycker jag inte alls att den är så tung och klumpig som alla skriver överallt. Jo visst, att rulla omkring den på en genomsur gräsmatta är väl ingen höjdare, men att hantera den i trafiken är ju inga som helst problem.

//Robert
 

Bifogat

  • 20080422_064.jpg
    20080422_064.jpg
    52.4 KB · Visningar: 110
  • 20080422_066.jpg
    20080422_066.jpg
    61.5 KB · Visningar: 106
  • 20080422_067.jpg
    20080422_067.jpg
    56.2 KB · Visningar: 89
  • 20080422_068.jpg
    20080422_068.jpg
    62.3 KB · Visningar: 102
  • 20080422_070.jpg
    20080422_070.jpg
    55.3 KB · Visningar: 91
  • FWM157.jpg
    FWM157.jpg
    52.2 KB · Visningar: 104

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Piteå
Hoj
KTM 690 Enduro R, KTM 400 EXC, Suzuki DR350S
Till salu.

Den här hojen är för mycket för mig. Den går lite för bra om man säger så. Den är nog mer lämplig för lite mera erfarna personer skulle jag tro, och inte en nybörjare som mig =).

PM:a om det är nåt =).

Nya skivor och klossar monterat idag. Jag har även tankat för första gången idag och kollade förbrukningen. 0,6 liter/mil. Detta är vid normal körning.

//Robert
 
Last edited:
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top