Highland 950 Motard

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Nu är det bedrövligt. Jag försöker laga hojen men får inte tag i delar.
Vridmomentbegränsaren har ett trasigt drev. Rollox har sålt reservdelslagret till en tysk man som skall vara reko.
Andi Zimmerer som hade Highland-agenturen i Tyskland. Jag får inte tag i honom varken på mail eller mobil.
Har någon en lösning åt mig. Jag behöver som sagt vridmomentbegränsare eller lilla drevet på densamma, eller en passande del från annan hoj. / Tobbe

Kolla om Ktm har detta momenthjul jag har en svag minne av att det är så. Frihjulet som har med starmotorn att göra är lika som ktm 400-525 seriens ivf. Highlands motor består av både ktm delar och Husaberg,,som ex så kan du stoppa in Husabergs växellåda om du kollar upp axialspel.

Annars köper du alla delar av US highland för de bygger ju hela highland motorer.

http://www.ushighland.com/the-company/
 
Last edited:

Sadelmakaren

Bob Log III
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Åtvidaberg
Hoj
2000 Highland 950. 1978 Yamaha Xs 500 Dirttrack. 2000 Honda Xr 600. 1978 Yamaha Fs1
Kolla om Ktm har detta momenthjul jag har en svag minne av att det är så. Frihjulet som har med starmotorn att göra är lika som ktm 400-525 seriens ivf. Highlands motor består av både ktm delar och Husaberg,,som ex så kan du stoppa in Husabergs växellåda om du kollar upp axialspel.

Annars köper du alla delar av US highland för de bygger ju hela highland motorer.

http://www.ushighland.com/the-company/


Tack Boost! Lite bryom värmer. Jo frihjul har jag extra och det är ju ktm.
Försökte få Beviks som håller i Ktm delarna i Linköping att engagera sig att jämföra min trasiga bit med vad de kunde ha på lager men de var inte särskilt hjälpsamma.
Industrifolket däremot såg det som en utmaning så om jag inte hittar ngra delar får jag låta ngn tillverka ett par kugghjul. Får väl lugna mig lite.
De små skruvar som lossnade i din motor Boost, var kommer jag åt att kolla upp dem? Jag har ända sedan jag köpte min hoj -07 eller -08 haft problem med olja som smiter ut förbi packboxen innanför statorn. Har bytt packbox förut o tänkte prova igen ifall jag råkat skada den vid mont.
Hur går det med ditt Higland projekt btw.
/ Tobbe
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Småskruvarna minns jag inte hur /vart man kunde se dem,,det står säkert i mina beskrivningar tidigare i tråden. Som sagt maila Us Highland så kan du säkerligen få köpa därifrån.
Jag sålde hela hojen i delar till en kompis som nu har skruvat ihop den med nya delar. Men han har inte skruvat ihop motor med ram än då han har för många järn i elden. Han lär bara ställa undan den på sitt mc museum så den lär inte få rulla många mil till.
 

Lundaahl

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2016
Ort
Bollnäs
Hoj
2001 Highland 950
Justering Kamaxlar

Hej!
Jag funderar över kamaxeljustering utan justerplattan, finns det något annat att utgå från? Misstänker att tidigare ägare har kuggat någon kam fel.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Finns där någon som har en highland antingen komplett eller i delar att sälja? Sugen på att införskaffa en....
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hej!
Jag funderar över kamaxeljustering utan justerplattan, finns det något annat att utgå från? Misstänker att tidigare ägare har kuggat någon kam fel.

Prova lob center på 106 in 109 ut

- - - Updated - - -

Finns där någon som har en highland antingen komplett eller i delar att sälja? Sugen på att införskaffa en....

Hmm . Mjaa. Eventuellt.
 

Lundaahl

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2016
Ort
Bollnäs
Hoj
2001 Highland 950
Söker reservdelar till starten på en Highland 950 2001. Behöver drevet som går mot frihjulet och hylsan som sitter på veven vilken frihjulet sitter på. Någon som ligger på något av detta?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Söker reservdelar till starten på en Highland 950 2001. Behöver drevet som går mot frihjulet och hylsan som sitter på veven vilken frihjulet sitter på. Någon som ligger på något av detta?

Pma Fettsnok här på forumet han har nog koll på det. Om du har tur passar delarna från Husaberg eller ktm crossar/enduro för de har många interna delar från dem. Växellådan som ex är från Husaberg och frihjulslagret som låser åt ena hållet som startmotorn jobbar mot köper du från en KTM 400-520-525a som ex. De har säkert en hel drös gemensamma delar med dessa hojar be Fettsnok räkna upp fler passande delar.

Jag skulle även kontakta Folan som är grunden till denna motor eller rättare sagt är de en folan motor så de bör ha vissa delar eller vet vart de finns.

http://www.folan.se/omfolan.htm
 
Last edited:

Lundaahl

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2016
Ort
Bollnäs
Hoj
2001 Highland 950
Tack! Jag tror jag varit i kontakt med honom i ett annat forum, där kallar han sig GreaseSnake

Har mailat Folan
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Såg att där ligger en Highland pp blocket för 25000. Man blir ju sugen men verkar vara en 99. Vad bör man uppgradera på en sådan?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Såg att där ligger en Highland pp blocket för 25000. Man blir ju sugen men verkar vara en 99. Vad bör man uppgradera på en sådan?

Jag har glömt bort alla uppdat de gjort genom åren men fettsnok svarar nog snart ,pma snoken om han inte ser detta. Du vet säkert redan att motorerna inte håller ihop så bra ,,stölrsta orsaken till haveri är för klen vevaxel de är på tok för liten dim på vevtappen. När min 06a rasade och jag fick se vevtappen sålde jag den i bitar för de såg ut som en vevtapp till max en 250cc.
De sämsta med dem är hur dåligt dem går, jag hade ju senaste årg 06 som va fabrikstrimmad och den gick exakt jämt med en xr 650r som jag trimmat till bromsade 67 bakhjuls hk. Jag provkörde även en ny 04a (insprut) innan jag köpte 06an och den gick bedrövligt dåligt vi körde den mot en org xr650 som va urkorkad med öppet avgas och kn filter ca 49-51hk på hjulet. De gick exakt lika bra från 0-180kmt de skilde ingenting. De enda som är fränt med dem de är när de står på sidostödet på tomg så vandrar de iväg av vibrationerna och de är grymt rappa på gasen (utan växel). Men vibrationerna på 04an och min 06a va absolut inte störande de va inte värre än en xr650r och bättre än alla ktm 640-660 stånkor som jag kört. En 99 däremot vet jag inte hur den vibbar,, på senare årg hängdes motorn upp i gummikuddar i fram vilket förbättrade vibbarna en hel del.
En sak jag skulle göra på min 06 när den rasat va att sätta in oljesprutmunstycken riktade mot undersida kolv, den rek fick jag från Higland teknikerna för de skulle komma på nästa gen som skulle byggas i usa. Då skulle även vevtappen göras grövre och insuget skulle bli bet effektivare typ mer rakt ner som på en ktm 990. De är inga problem att borra hål in till oljekanaler och sätta in oljeprutmunstycken du ser hur du ska borra när motorn är i sär.
 

Alriksson

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2018
Ort
Sexdrega
Hoj
Highland outback 950 2004
Känns som min 950 slirar på
Kopplingen när man ligger på 6an och drar på! Funkar perfekt på alla andra växlar men när man ligger typ i 60-70 å drar på!
Kan dom va känsliga på olja? Är la inte torrkoppling?
Vart får man tag på
Koppling om de behövs??
Går de få tag på nya plastkåpor original??
Outback 950 2004
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Känns som min 950 slirar på
Kopplingen när man ligger på 6an och drar på! Funkar perfekt på alla andra växlar men när man ligger typ i 60-70 å drar på!
Kan dom va känsliga på olja? Är la inte torrkoppling?
Vart får man tag på
Koppling om de behövs??
Går de få tag på nya plastkåpor original??
Outback 950 2004

Nej de är inte känsliga på vilken olja man har för de har så lite effekt men man måste såklart köra motorcykel olja pga våtkopplingen! Jag skulle rek Motul 300v Faktory line 15W- 50 för den ger bra grepp huggfri koppling och motorn i övrigt håller så bra den nu kan hålla med den oljan.
Ja den har våtkoppling.
Om jag får gissa är de samma lameller som Husaberg 400/501/650 från typ 01.Fråga här på forumet om någon Husabergåkare har en gammal lammel och stålskiva som du kan få och prova om den passar. Eller köp nytt och utnytja 14 Dagars returrätt om de inte passar. Jag tror dock de passar till 95% för hela växellådan är från Husa och mycket annat.
Plastkåpor får du nog glömma.
 
Last edited:

permskog

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2017
Ort
Kävlinge
Hoj
Diavel
Någon som har Highland delar till salu?
Är i första han intresserad av momentbegränsaren vid startmotorn.
Även andra Highland specifika delar är intressant.
 
Nyheter
Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Trailer: The Bikeriders

I höst har filmen ”The Bike...

Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Top