När kommer TC hit?

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Det snackades om att traction control används i AMA, trots förbud. Tydligen finns det relativt billiga system (mot de dyra på runt $300 000) som sägs funka.

Blir det TC snart här uppe?



Är det TC man hör i AMA-videon?

http://video.google.com/videoplay?docid=-7395159739247032972&q=traction+control+ama&hl=en


There is no subject in the roadracing paddock that is currently more controversial than traction control. Although banned by the AMA, many observers believe there are some U.S. teams using a form of traction control...
http://www.motorcycle-usa.com/Article_Page.aspx?ArticleID=3367&Page=1
 

sandstream

Guest
En billig TC som du monterar likt en PC3:a finns redan och kostar ca 6.000:-.
Liknande modeller fast med externa hjulsensorer kostar lite mer men kommer också att finnas till salu inom någon månad. Det går även att få launch control med lasermätare.

Marknaden kommer att fyllas av roliga grejer redan i år :)
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Vad händer då om man använder en sådan t ex i år? Reglementet? Kan de hindra? Vill de hindra?

Om jag fattat rätt så var det svårt att definera TC och därför kunde förare använda prylar som formellt kanske inte går under "Traction Control" men endå har någon form av positiva effekter på området. (typ)

6000:- Snart standard på vilken köphoj som helst m a o.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Varför har du läst artiklar från 2006? TC var tillåtet hela 2007 i AMA tex.

Den TC som Sandstream tänker på skulle lanserats i september förra året men blev inte färdig för leverans förens för 2 veckor sen. Med tull, moms och frakt blir det väll närmre 9.000:- sek för en sån.

Sen har väll både Kawa och Honda enklare typer av TC på sina nya 1000 för i år väll.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Sitter väl standard på ZX-10R -08 eller?

EDIT: Och 1098R

Jaha, där ser man. Det kanske inte är ett så "hot" ämne för racingen här då eller?

Varför har du läst artiklar från 2006? TC var tillåtet hela 2007 i AMA tex.

Ok, sorry. Jag såg artikeln 06 och har undrat sedan dess.:3freak Måste ha missat hela tåget.
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
I många länder blir tillbehörs-TC förbjudet. Bara homologiserad modell som finns med på hojen orginal godkänns. Så är det i år i IDM och Hollänska tex vad jag vet.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
I många länder blir tillbehörs-TC förbjudet. Bara homologiserad modell som finns med på hojen orginal godkänns. Så är det i år i IDM och Hollänska tex vad jag vet.

Tror du har fel där. Så här ser det ut i IDM-reglerna för supersport. Detta är sista paragrafen i regelementet. Se sista raden:

46. Additional Equipment
Additional equipment not on the original homologated motorcycle may be added (data acquisition, computers, recording equipment, etc.). Necessary attachment holes up to 6 mm may be drilled for this purposed. Electronic driving assistance is permitted.

PS: Detsamma gäller för Superbike.
 
Last edited:

sandstream

Guest
6000:- Snart standard på vilken köphoj som helst m a o.
Garanterat. Kommer nog att sitta på alla 1000 cc inom 1-2 år. Sen kan man diskutera hur bra en TC utan hjulsensorer är men det kommer förhoppningsvis att finnas som tillbehör.
I många länder blir tillbehörs-TC förbjudet. Bara homologiserad modell som finns med på hojen orginal godkänns.
Vilket jag tycker är lite snett. De som har gått om pengar köper en 1098R, som enligt uppgift ska ha en väldigt bra TC, medan alla andra får köra utan (den som sitter original på ZX10R räknar jag inte med).
 

crallan

#73 250R
Gick med
13 May 2003
Ort
Mölle
Hoj
TZ 250 -99
Vilket jag tycker är lite snett. De som har gått om pengar köper en 1098R, som enligt uppgift ska ha en väldigt bra TC, medan alla andra får köra utan (den som sitter original på ZX10R räknar jag inte med).

Jag tycker det är fint av dig att du håller solidaritets och jämställdhets/rättvisefanan så högt:pannkyss
Kravmärkt rättviseracing:tummenupp I:smasha :1pajas like it!
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
300.000 dollar alltså!? :gnissla
Vad tusan är det som kostar så mycket? Är styrenheten inkapslad i en diamant?
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
300.000 dollar alltså!? :gnissla
Vad tusan är det som kostar så mycket? Är styrenheten inkapslad i en diamant?

Skulle gissa på att det är mjukvaran som kostade så mycket i början... Utveckling kostar alltid mycket när det görs inom nya områden...

Som en parentes så finns det ett svenskt system som kan fås till dom flesta bmw hojar som tillval. Men det är ganska gamla nyheter. och inte tänkt att användas inom rr, men enligt killarna som var med och utvecklade det så funkade det riktigt bra även vid hård bankörning.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Skulle gissa på att det är mjukvaran som kostade så mycket i början... Utveckling kostar alltid mycket när det görs inom nya områden...

Så är det säkert, och man räknar väl inte med att sälja så stora volymer av ett sådant high end-TC-system.

Någon som vet nåt om hur det funkar? Känns ju som det borde räcka med sensorer på fram- och bakhjul och en styrenehet som bryter tändningen på nåt smart sätt när skillnaderna blir för stora...?

..eller tror ni att man har gyron och/eller accelerometrar för att ha koll på hur mycket "på tvären" hojen går också...?:va
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Den här tråden aktualiserar en fråga som jag har. Det verkar som många av er RR-puttar är för TC men starkt mot ABS!
För mig är båda tekniska hjälpmedel som mildrar förarmisstag och andra oväntade förändringar av fästet.

Kan någon förklara skillnaden i ert förhållande/ställningstagande till TC - ABS?
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Den här tråden aktualiserar en fråga som jag har. Det verkar som många av er RR-puttar är för TC men starkt mot ABS!
För mig är båda tekniska hjälpmedel som mildrar förarmisstag och andra oväntade förändringar av fästet.

Kan någon förklara skillnaden i ert förhållande/ställningstagande till TC - ABS?
Jag personligen kör RR för upplevelsen och där spelar just gas och bromskontroll en väldigt stor del. Plockar man bort de två momenten anser jag att min upplevelse blir väldigt mycket fattigare. Visst hade jag varit en hårdsatsande förare där endast resultat är målet så hade jag antagligen gripit efter varendra halmstrå för att hjälpa mig i jakten på resultat. Jag är som sagt emot TC och för den delen ABS också. En hoj ska köras av föraren, inte datorn anser jag då :)
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
@ samuel w: Jag förstår och håller med dig helt.

Men många jag pratat med har inte din åsikt utan man accepterar helt TC medan man totalt förkastar ABS! Det är den skillnaden jag gärna...
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag är som sagt emot TC och för den delen ABS också. En hoj ska köras av föraren, inte datorn anser jag då :)

Jag håller med. Att få till en perfekt inbromsning eller utgång borde vara en svår konst som föraren inte ska få kunna få hjälp med.

@ samuel w: Jag förstår och håller med dig helt.

Men många jag pratat med har inte din åsikt utan man accepterar helt TC medan man totalt förkastar ABS! Det är den skillnaden jag gärna...

Det kan ju vara lite för att det ena används i GP men det andra inte. :)
 
Last edited:

sandstream

Guest
ABS skulle väl egentligen bara tillföra något när det är halt på banan, eller kan ABS bromsa snabbare och bättre i torrt än vad föraren kan?

En fördel med TC är att det blir säkrare för förarna men det finns ju många som inte tycker att det är ett tillräckligt argument för att TC ska få användas.

Själv är jag väldigt kluven när det gäller TC, kan inte bestämma mig för om det är bra eller inte :va
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
sandstream har här den "klassiska" inställningen: ABS tillför inget, föraren är överlägsen tekniken medan TC är en klar säkerhetsaspekt.

Det betyder väl i klartext att det går att gasapåsig men inte att bromsapåsig?

Det är precis detta tänk jag inte förstår. Under "normala" kontrollerade förhållanden träder inget av systemen in. Men vid förarmisstag eller dålig friktion av någon anledning räddas situationen av det snabba systemet oavsett om det är under acc- eller retardation. Vari ligger skillnaden?
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top