TT600R Byggtråd

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Vi har en tt 600 87!! här i byn som går nått aldeles otroligt bra den kör 8or runt orginala xr650 & husaberare650!! Enda trimm är portat högt komp minst 12-1 delorto 34mm gasare slipon Endast org krökar!! Med grovkrökar gav den över 60 kus på baken!! ( Köp ej dellorto!! )

Fundering
Har en TTE kan man göra samma på den som ovan ?
Vart får man tag i allt ovan utan att bli totalt ruinerad

Är det huvudtagligen värt det eller inte

PS går det att sätta in en kick och behålla elstarten
på min modell ? någon som vet

Sedan jag bytte tank till 22 liters tanken skulle jag vilja ha liter mer HK

Hälsningar
Jan[/QUOTE]

Jajajmän inga problem det är ju samma motor så snurr blir det med förgasarbyte dubbla 34mm eller 36mm,ordentlig portning & stenhögt komp-f 12-1 minst, kam räcker men webkammen b40 den ttn hade en väldigt slö kam megacyckle steg1 endast men gick så bra ändå, den var dock plastportad trotts ej vatten kylning. Så sök efter megcycklecam till tt det ska gå att få tag på. Om du törs plastporta den så kan Jag fixa det bara att pma. Om du kan bestyckning av förgasare bra så kan du ju prova att montera beg flatslidfuggar från skoter då blir det billigt typ 500-800kr. Tyvär har jag inte hunnit prova skoterflatslidegasare men jag kör ju nu en 2-taktgasare utan problem och har dessutom beställt en lectron skoterfugge från ebay som ska på xrn nu. 2-takts rundtrottel 45mm har jag kört mycket med men det var överkurs i moddning för att rekomendera och rundtrottel går helt enkelt inte lika bra som flat. dom här yamaha motorerna är roligast att trimma dom svarar så bra på lilla minsta åtgärd:tummenupp
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Njee, jag håller mig borta från värsta kammen då jag vill ha en cykel som tål användning. Inte kul med rasad kam eller fjädrar 30 mil hemifrån...
Tjaa om original fjädrar fungerar med den vassare kammen utan att få ventilflyt så ser jag inget problem med det. Jag hade faktiskt en fundering på just nya original fjädrar och titanretainers för att återfå kontroll på ventilerna då vässkammen antagligen har agressivare ramper.
Att åka med ventilfladder med lossade knaster och tappad ventil som följd vill jag inte då jag sett vad som brukar hända då.....

Angående oljudet från motorn så kan det ju vara en illusion då den lät och skramlade allmänt mycket. Jag är inte speciellt orolig då jag garanterat kommer upptäcka om det är problem med något. Jag tippar på en kedjesträckare som är svag i fjädern och inte håller ordning på grejjerna ordentligt.
Fan. Nu vart man ju sugen på att gräva i motorn!!:)

Jag har kikat lite på bilderna på min hoj nu och kommit på lite idéer om hur jag ska dra krökar/avgas. Om jag orkar bygga sådana så blir dte nog skitcoolt!
Vad sägs om krökar som dras tight nedåt med vinklar sopm följer motorn på höger sida om motorkåpan undertill med kollektor strax före bakdämpslänkaget.
Huvudröret tänkte jag kundekringla runt svingen och in dit dämpen skall vara?
Givetvis hels krökar i ett stycke dragna mycket tight och generellt hög byggkvalité. Kan det funka eller skulle det bli konstigt?
Gör man så kan man låta Öhlinsburken glida ner 5cm i sitt fäste och vips har man massa mer plats att skruva förgasare på samt att man får bort mycket värme från cylindern/blocket/luftburken/förgasarna. -Kan väl bara vara positivt???
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Njee, jag håller mig borta från värsta kammen då jag vill ha en cykel som tål användning. Inte kul med rasad kam eller fjädrar 30 mil hemifrån...
Tjaa om original fjädrar fungerar med den vassare kammen utan att få ventilflyt så ser jag inget problem med det. Jag hade faktiskt en fundering på just nya original fjädrar och titanretainers för att återfå kontroll på ventilerna då vässkammen antagligen har agressivare ramper.
Att åka med ventilfladder med lossade knaster och tappad ventil som följd vill jag inte då jag sett vad som brukar hända då.....

Angående oljudet från motorn så kan det ju vara en illusion då den lät och skramlade allmänt mycket. Jag är inte speciellt orolig då jag garanterat kommer upptäcka om det är problem med något. Jag tippar på en kedjesträckare som är svag i fjädern och inte håller ordning på grejjerna ordentligt.
Fan. Nu vart man ju sugen på att gräva i motorn!!:)

Jag har kikat lite på bilderna på min hoj nu och kommit på lite idéer om hur jag ska dra krökar/avgas. Om jag orkar bygga sådana så blir dte nog skitcoolt!
Vad sägs om krökar som dras tight nedåt med vinklar sopm följer motorn på höger sida om motorkåpan undertill med kollektor strax före bakdämpslänkaget.
Huvudröret tänkte jag kundekringla runt svingen och in dit dämpen skall vara?
Givetvis hels krökar i ett stycke dragna mycket tight och generellt hög byggkvalité. Kan det funka eller skulle det bli konstigt?
Gör man så kan man låta Öhlinsburken glida ner 5cm i sitt fäste och vips har man massa mer plats att skruva förgasare på samt att man får bort mycket värme från cylindern/blocket/luftburken/förgasarna. -Kan väl bara vara positivt???

Låter som en bra rördragning, Ger ju bara mer pullver tack vara mindre snäva böjar:tummenupp Fjädrar.. Om du ska köpa nya fjädrar så skulle jag rekomendera starkare,,Måste gå att få tag på endast starkare fjädrar någonstans man behöver inte lättare tryckbrickor för endast 7500varv.
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
...fjädrar tror jag finns på Kedo.
Hann plocka på mig kolv/foder, drivpaket, bromsskivor och en hel drös småplock
innan firexfox beslöt sig för att ta bort alla cookies på sidan. Orkar inte börja om nu men det blir garanterat 15papp om jag ska ha motardhjul också.
Känns som att det får tas lite senare då jag har tillräckligt mycket på tapeten!
 

Linkan77

Piggelinmissbrukare
Gick med
14 Mar 2007
Ort
Solna
Hoj
Såld
...fjädrar tror jag finns på Kedo.
Hann plocka på mig kolv/foder, drivpaket, bromsskivor och en hel drös småplock
innan firexfox beslöt sig för att ta bort alla cookies på sidan. Orkar inte börja om nu men det blir garanterat 15papp om jag ska ha motardhjul också.
Känns som att det får tas lite senare då jag har tillräckligt mycket på tapeten!

Fixa Retardo hjul nu så vi kan åka Bogesund skeeet fort i sommar bara köpa köpa köpa,Så kan du säker få en snabbkurs av supermoppe hur man slangar oxå. :yoparty
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Fixa Retardo hjul nu så vi kan åka Bogesund skeeet fort i sommar bara köpa köpa köpa,Så kan du säker få en snabbkurs av supermoppe hur man slangar oxå. :yoparty

Tvinga någon att köpa min Malibu så ska jag köpa både retardo-hjuuls
och åka skeeetfort på bogan:D
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Dåligt med bilder i den här tråden!

Jag vet. Det här är den byggtråd och om du hade läst det jag skrivit innan hade du sett att jag kommer lägga upp saker vartefter cykeln byggs och delar blir klara. Många på forum verkar ha tappat kontakt med verkligheten av för mycket internet vistelse. Personligen så har jag svårt att på något magiskt sätt bestämma hur hojen skall bli och hur den skall trimmas, modifiera, laga och ytbehandla samt bygga ihop den och lägga upp alla foton i en byggtråd på en vecka.
Förlåt:va
 
Last edited:

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Tyvärr...inga nyheter ännu bortsett ifrån att jag lagt in datum i trådnamnet som indikator så alla vet när det finns något nytt i tråden.

SOm ren fråga till alla som varit med i svängen ett tag undrar jag: Vart skaffar man Motardhjul till bäst pris? Tyskland antar jag då USA knappt har något till dem.
Dreggel dreggel... http://www.blocket.se/vi/14774416.htm?ca=11_s

Av samma anledning som ovan tar jag gääääärna emot länkar till bra firmor där man kan handla trimdelar och annat ifrån.
OTR samt KEDO finns sedan länge i favoriter, men det måste ju finnas fler??
 

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
Inspirations bild på äckelfet ttr... om jag fick med den?
 

Bifogat

  • ttr9.jpg
    ttr9.jpg
    41.4 KB · Visningar: 1,247

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Kasal:
Det är den där Motarden som är min inspirationskälla!
-Sådärja, då var det avslöjat...

Tackar för länkarna och allt annat. Det verkar dock som om Takisagi Exel fälgar kostar lika mycket vart man än vänder sig.
OTR och Kedo får man dem ju med 320mm framskiva, bakskiva, bakdrev, bromsok och adapter för 1150€ och det blir ju ungefär detsamma som dem 8laxen som dem kostar på de andra ställena om man räknar bort bromsar och drev. -Känns i nuläget som att jag skulle köpa dem där som finns på blocket, om jag nu hinner få ihop deg innan dem går.

Jag skulle gärna ta emot lite åsikter om vad ni andra tycker jag skall göra först.
-Trimma eller skaffa hjul? Utifall man inte lyckas få råd med både och innan sesongen så att säga.

Angående min pulverlackade oljetank som diskuterats tidigare kan jag meddela att supermoppe har rätt. Färgen blir mjuk med värme, men inte värre än att den blir skrap/repkänslig vid 130-140grader i ytskiktet.
Det skall nog väldigt mycket till om ytan på oljetanken ens når 100grader då den är halvfull med olja i drift och dessutom gjord i alu som kyler bra.
Jag kommer använda den så får vi se om det är ett misstag eller inte!
 

johanp

=p
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660
Självklart ska du skaffa hjulen först!!! Motard is the shit om du inte ska köra skog med den. Bättre att ha en slö hoj att leka med än en snabb hoj i garaget...
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Självklart ska du skaffa hjulen först!!! Motard is the shit om du inte ska köra skog med den. Bättre att ha en slö hoj att leka med än en snabb hoj i garaget...

Hahahaha, så sant så sant...
Meeen men, man vill ju veta skicket på de doningar man har så jag började riva lite i motorn i dag. Kommer väl fingra lite på den i helgen.
Hittills ser det fint ut sånär som på sviter efter kedjeras, men det hade jag redan gissat innan då svingen är inne på svetsrep:mad:

Portarna i toppen kommer jag garanterat INTE att porta själv. Jag kan inte forma något som likväl skulle kunna vara bulthål som insugsportar.
Då Doktorn finns i krokarna så lär han få göra jobbet.
Bilder kommer på rivningen. Jag hoppas det är ok att jag har hosting på bilderna istället för att tanka upp dem?
 
Last edited:

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Då var det dags igen då. Lite rivningsbilder och lite frågor.

Första frågan är; Är det normalt med att man kan vicka kolven några tiondelar på lilländan? Jag tycker inte att radialspelet är mer än en tiondel(på känn) men det går att vicka minst det fyrdubbla! Aldrig varit med om detta på V8or men dem är ju inte lika byggda....

Fråga nummer två: Är det normalt att kunna vicka vevstaken en millimeter höger/vänster men att inte kunna känna något radialglapp?
Visst, några tiondelar blir ju snabbt millimetrar högt upp på staken, men jag vill veta Er syn på detta! Kanske idé att byta rull lager när man har maskinen nere?

Nog tråkigheter. -Så här ser junket ut!
Dirty-Dinky-Toy!
CIMG1321.jpg


Pytteskitkassaoriginalförgasare:
CIMG1324.jpg


Pytteportar
CIMG1328.jpg


:yoparty arms
CIMG1332.jpg


Kedje-kras-kalas!! Både statorkåpan och blockhalvan har fått stryk. Måste lagas.:gnissla
CIMG1331.jpg


Topp...ser ok ut. Kammen...mnjaa?!
CIMG1333.jpg


Fet blandning kanske:D
CIMG1354.jpg


Kamkedjekräks
CIMG1363.jpg


65Mil på denna cylle varav hälfen skeeetfort. Ser fin ut!
CIMG1367.jpg


Har många fler bilder och kommer ta några på varje steg jag gör för att på något sett veta hur allt satt ihop från början, så är det någon som vill se någon speciell detalj i motorn är det bara att hojta till så fixar jag!

Kan någon rekommendera någon supertunn/lättflyktig blanksvart färg som tål att användas på topp/cylinder? Måste sitta bra utan grundfärg på blästrad yta. Tackar på förhand!
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Då var det dags igen då. Lite rivningsbilder och lite frågor.

Första frågan är; Är det normalt med att man kan vicka kolven några tiondelar på lilländan? Jag tycker inte att radialspelet är mer än en tiondel(på känn) men det går att vicka minst det fyrdubbla! Aldrig varit med om detta på V8or men dem är ju inte lika byggda....

Fråga nummer två: Är det normalt att kunna vicka vevstaken en millimeter höger/vänster men att inte kunna känna något radialglapp?
Visst, några tiondelar blir ju snabbt millimetrar högt upp på staken, men jag vill veta Er syn på detta! Kanske idé att byta rull lager när man har maskinen nere?


Pytteskitkassaoriginalförgasare:
CIMG1324.jpg



Kan någon rekommendera någon supertunn/lättflyktig blanksvart färg som tål att användas på topp/cylinder? Måste sitta bra utan grundfärg på blästrad yta. Tackar på förhand!
Skoj med bilder, släng upp så många du bara orkar. :Bugar

Jag är inte världsmästare på motorer men vevstaken ska väl inte glappa radiellt varken i lilländan eller storändan. :va Att det vickar är iaf normalt.

Pytteförgasarna är tillräckligt stora för att vara halvt omöjliga att få ur när motorn och luftburken sitter i ramen. :näsblod

Sån här penna kör jag med,funkar prima. Finns på clasoghlsson.
311069_X_2006-06-30_093046_424.jpg
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Mjaa, kolvbulten har alltid ett spel radiellt men det är väldigt tight och på min kolv känns det som att det kan vara rimligt pga att det är luftkylt. Det glappar alltså inte mellan kolv/kolvbult utan mellan lillända/kolvbult.
Staken har inget radialglapp i övrigt.

Hahahaha! Måla en hel motor med spritpenna?
Då får jag nog sätta igång med det samma så jag hinner ut till sesongen 2011:)
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top