Såklart att gubben körde ut då...

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Gubbjä%#! i röd Volvo.... :mad:
Givetvis handlar denna historia om en vänstersvängande bil.

Kör mot ett fyrvägskors på motortrafikled, körfältet delar sej till ett vänster och ett höger/raktfram, anslutningsvägarna från sidan har stopplikt.

Jag ska rakt fram men kör bakom en bil som ska svänga höger.
På långt håll ser jag att en bil står på anslutande väg från höger, sånt väcker ju alltid högsta larmberedskap så jag saktar in och håller strax över styrfart för att vara beredd på att den kan bestämma sej för att köra ut men den står fortfarande still.

Bilen framför påbörjar högersväng och just när det blir fritt för mej att köra förbi och jag släpper bromsen för att accelerera så bestämmer sej såklart gubben från höger att NUU är det dags att köra ut, snabbt..............!

Plötsligt blev hela världen framför mej röd, ja det är ju bara att nita så hela cykelfan hasar, gubben kommer på att något "kan verka fel" och saktar in i dryga mitten av korset, ja det var ju en bussig tanke, om än lite sen.

Hade han väntat bara två ynka sekunder till så hade han hunnit se mej men det är klart, har han stått där i 20 sekunder och väntat trots att bilen framför mej tydligt blinkade höger så är ju två sek förstås jäkligt för mycket(?)

Nu blev det som det blev och till råga på allt sitter fanskapet och ser sur ut, ungefär som att det är mitt fel att han inte försäkrar sej om att det är fritt innan han kör ut från stopplikt :4skrika

Känns inte som jag kunde gjort så mycket mer för att undvika situationen, eller?
 

Bjoerck

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2005
Ort
Linköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -06, Ducati 1098 -07
En av de absolut farligaste situationerna när man åker hoj. Bakom den blå bilen är du osynlig och herren i den röda bilen stirrar sig trött på om den blå bilen skall svänga eller inte. När den blå bilen väl svängt så tror röd bil att kusten är klar. Mycket vanlig olyckstyp.

Den åtgärd som varje motorcyklist borde vidtaga vid dessa tillfällen är att köra efter sådan hastighet att det går att bromsa om, eller snarare när, röd bil kör ut framför.

Den vanligaste kommentaren är efter dessa olyckor är; Varför körde gubbjäveln ut framför? Tja, gubbar kör ut framför. Det är den bittra verkligheten. Visst gör de fel men jag är inte beredd att plikta med mitt liv för en principsak...

Som svar på din fråga vad man kan göra för att undvika situationen: Utgå från att varenda bilist gör allt för att döda dig.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Finns gott om blindstyren.
Det enda som gäller i detta läge är att hålla sådant avstånd till svängande bil att du kan stanna innan korset om någon gör på detta sätt.

Att han sen står och väntar på bilen som blinkar ända tills han vrider på ratten kanske är ett tecken på att glasögonen inte är med och att han hade gjort samma om du kommit ensam och inte bakom en bil iaf. så hastighetskoll på bilar som närmar sig utfarter du ska passera är en bra ide och fälgkoll på bilar som står och väntar.

Klart du har rätt i detta fall men det gör inte mindre ont för det.


Henrik
 

Surre

--------------
Gick med
12 Sep 2004
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha Ténéré 700
Självklart är det bilistens fel men du kunde t.ex. ha lämnat en större lucka till framförvarande bil och på så sätt gjort dig mer synlig för gubben vid stopplikten...
 

Woodster

Jo då...
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Malmö
Hoj
ZX-6RR -08
Jag tror juh inte gubben i den röda bilen körde ut för att jävlas med dig. Men om du ligger typ ett par meter bakom den blå bilen så är det väldigt svårt för den röda bilen o se dig. Visst han ska vänta o köra ut tills han är helt 100 på att det är fritt men jag tycker det är lite upp till MC-föraren oxå i dagens läge efter alla olyckor som varit, att tänka på att man inte är så skyddad och syns rätt kass, tyvärr.
 

Kneedrag

Guest
Förstår din ilska. Bra gjort att du var bromsberedd m.m

Tyvärr spelar det ingen roll om man har rätt om man blir ett offer till i statiken.

Kör alltid som jag är den osynliga tjejen med den osynliga hojen. Så har jag klarat mig från att krocka med bilar inte äns fått hjärtat i halsgropen upplevelse än.

Säger inte att jag kör perfekt ,kurver ska vi inte prata om :gnissla .
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Nejdå, allt gick bra med mej, ingen kontakt eller vurpa, bara vääldigt nära OCH jag han tom ge "arga blicken" genom det tonade visiret, hehe.

"Finger kommunikationen" han jag tyvärr inte med, jag blev nog mest konfunderad över att han såg arg ut och inte vettskrämd som jag skulle varit i hans situation.

Japp, Paint "Rular" :tummenupp

Ja, ju mer man kör desto fler situationer upptäcker man som man inte direkt tänkt på innan, denna är ju iofs exempel "1A" och ändå hittar man nya varianter.

Vad jag borde ha gjort var att bränna in i det spärrade vänsterfältet i 110, då hade han inte hunnit komma i närheten av mej (skojar bara) :)

Det konstiga är att man blir knappt skärrad längre, typ: Jag måste stanna och varva ner eller jaga skiten ur vederbörande utan man reflekterar och kör vidare(?) På jobbet hade det blivit allvarlig tillbudsrapport och kopia till arbetsmiljöverket, läskigt.

Jodå, jag försöker även se min del av det som hänt och självklart borde jag handlat lite anorlunda för att ge honom en extra chans att se mej, fast i detta fallet så hade han knappast sett mej om jag så kört bil, som tur var så fick jag chansen att göra det bättre nästa gång.
 
Last edited:

Gabor

Guest
:D Bra gjort, sådant här är tyvärr vanligt, oavsett om man kommer med mc, eller bil. Chansarna tar alla tillfällen i akt att slänga sig ut,,,fan man spar ju 3 sekunder ....:rolleyes:
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top