Dieseltråden.

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Har automat i Landcruisern. Inga större problem med framkomligheten.
Nu är ju LandCruisern ett helt annat djur än andra 4WD vad gäller framkomlighet* - möjligen slagen av Mercedes Geländewagen (gamla fyrkantiga primitivmodellen) - men hade jag fått välja skulle det suttit automatlådor i de jag haft som tjänstebilar. Rena drömmen att slippa rota växlar under långa resor där man gång på gång måste krypköra förbi hinder. Marginellt mindre kontroll på exakt hur mycket hjulen driver vid gaspådrag hade jag gärna tagit.

*Vad gäller köpebilar så offroad-trial-gubbs slipper hetsa upp sig
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag kom just hem från Tyskland (Berlin), och där luktade dieselbilarna diesel!

Är det bara i Sverige vi kör på smutsigt diskvatten?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag kom just hem från Tyskland (Berlin), och där luktade dieselbilarna diesel!

Är det bara i Sverige vi kör på smutsigt diskvatten?
Ja Tyskland och de flesta andra EU-länder kör på sk eurodiesel/europadiesel. Men vi i Sverige ska ju vara bäst i klassen och kör på ett eget bränsle som har lägre energiinnehåll per liter och som driver upp priset på flygfotogen. Oljebolag, bla Statoil har länge tryckt på för att ändra detta nationella särkrav.
https://www.circlek.se/sv_SE/pg1334072467896/privat/Drivmedel/Hållbarutveckling/Europadiesel.html
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja Tyskland och de flesta andra EU-länder kör på sk eurodiesel/europadiesel. Men vi i Sverige ska ju vara bäst i klassen och kör på ett eget bränsle som har lägre energiinnehåll per liter och som driver upp priset på flygfotogen. Oljebolag, bla Statoil har länge tryckt på för att ändra detta nationella särkrav.
https://www.circlek.se/sv_SE/pg1334072467896/privat/Drivmedel/Hållbarutveckling/Europadiesel.html

Jag läste inte länken förän i kväll, och jag tankade faktiskt på cirkel K väg hem i dag, upptäckte först när jag hade börjat tanka att jag tankade den nya Miles Plus soppan (som var 50 öre / litern dyrare)

Vadd är det för extra kul tillsatser i den? Märker man någon skillnad?

Det kanske visar sig efter en tank, men det känns mest som en gimmick?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag läste inte länken förän i kväll, och jag tankade faktiskt på cirkel K väg hem i dag, upptäckte först när jag hade börjat tanka att jag tankade den nya Miles Plus soppan (som var 50 öre / litern dyrare)

Vadd är det för extra kul tillsatser i den? Märker man någon skillnad?

Det kanske visar sig efter en tank, men det känns mest som en gimmick?
Om du kollar upp vilka dieselleverantörer entrepenadbranschen använder, så kan du nog få tag på "riktigt" dieselbränsle. Där jag tankar, (PS olje ab) är den rena dieseln några ören dyrare, men jag tror att det motsvarar energiinnehållet.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Om du kollar upp vilka dieselleverantörer entrepenadbranschen använder, så kan du nog få tag på "riktigt" dieselbränsle. Där jag tankar, (PS olje ab) är den rena dieseln några ören dyrare, men jag tror att det motsvarar energiinnehållet.

Skelleftebränslen lär ska sälja riktig diesel, men dom har bara en pump inne på ett industriområde och det lär vara svårt att bli kund hos dom som privatperson.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Diesel-mc vore nåt. Finns de:va

Jodå, dels den ärevärdiga Enfield India, men även amerikanska "offroad" lok som dom hade tänkt sälja till försvaret har jag sett.

Sen försökte väl fransmännen med en dieselhoj?

Någon liten tillverkare med VW diesel har jag nog också sett...
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Pumpar det från ett fat till ett annatmed en vanlig pump från biltema (elektriskt). Två filter i serie, ett 10my och ett 2my. Ingen värmning behövs. Blandar med 50%diesel.

Tips på vart man kan få tag på olja? Gatukök, verkstad, åkerier +++? :)
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top