"Det här köpte jag idag!"-tråden

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
kockknivar-test-tabell.jpg

Nice, jag var lite sugen på Porsche-kniven innan och testet verkar ju lovande. :)
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Jag känner flera yrkeskockar och ingen av dessa använder Global. Det är en tillverkare som säljer på design. Design före funktion och visst går det använda dom men det räcker med att plocka upp en så känner man hur feldesignade dom är.

Av de knivar du länkar är det väl den i keramik som ser vettigast ut. Det bör dock sägas att många modeller är väldigt(!) spröda och går av mycket lättare än en stålkniv.

..men det är säkert en smaksak om man gillar Global. Jag gör det verkligen inte.

Jag ska tillägga att jag är anti allt som är hypat och således också Global, ville bara ha en förklaring om varför.

Har också varit sugen på en keramisk kniv men det känns som att det inte krävs mycket för att en flisa ska gå ur en sådan och då är man ju stekt.

Porsche it is!
 

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Ort
???
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Jävlig fina grejer dom här portabla klyvsågarna. Vi har en makita 2704 på jobbet och man känner sig jävligt handikappad ibland när sågen inte är med :D

En sak som är bra med både AEG och makita är att dom sågar 90mm, vässar man samt sågar av klyvkniven i höjd med klingan så kan man såga 100mm cellplastskivor :tummenupp Jävligt smidigt när man håller på med husgrunder m.m

Dock vill jag inte visa mig med något från Ryobi, det är ju som att stå och skruva med en skruvdragare från Clas Ohlson :D

Jag shoppade på Bauhaus.
Ryobi/AEG/Milwaukee är från samma koncern :tummenupp

Ryobi = Lågpris/hemmafixar märket
AEG = Mellanklassen för dom lite mer avancerade hemmafixarna
Milwaukee = Proffs verktygen
http://www.ttigroup.com/en/our_brands
Kvalitén på "nya" AEG är tyvärr inte lika hög som gamla AEG när Atlas Copco stod bakom...
(men så är det ju iofs med allt som massproduceras nuförtiden...)

Samma sak med Black&decker/Dewalt/Stanley http://www.stanleyblackanddecker.com/products-services/our-brands
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Global verkar vara ute numera. Tycker man marknadsför de där japanska designknivarna allt mer med dekorerade blad.

Har själv Globalknivar som jag fick i present när jag flyttade hemifrån. De var riktigt bra fram till dess att min flickvän kom in i bilden och började köra dem i diskmaskin....
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Gårdagens impulsköp.... Var helt inne på att köpa en KTM 660 motard, men rätt som det var stod man med nyckeln till en Tuono -03 i handen. Grymt skick och bra fart i motorn, skadar inte att en halvförsäkring går på 2400:-/år heller :)
 

Bifogat

  • 199064_10151025131240866_348203733_n.jpg
    199064_10151025131240866_348203733_n.jpg
    145 KB · Visningar: 121

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Ort
london
Hoj
honda rs250, 748SPS

Alltsa paronen har global och dom funkar faktiskt bra men kanns javligt billiga och skulle aldrig kopt dem sjalv..

men arligt porsche design? dom designar tvivelaktiga solglasogon och nyckelringar, kan dom verkligen gora knivar som faktiskt ar bra..?

porsche koper man bilar av... :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag ska tillägga att jag är anti allt som är hypat och således också Global, ville bara ha en förklaring om varför.

Porsche it is!

Så "DEsigned by Porsche" räknas inte som hypat?...:rolleyes: :D
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Jaså, handikapbössan var inte till belåtenhet?

Dom däringa har ett andrahansvärde utan motstycke.

Nu ska du inte vara sån! Jag är skitnöjd med halvutomaten men det är inte alltid det passar med en hylskastare.

Jag har en likasammadan, med hårdförkromade pipor. Bra skit.

Trevlig. Känns som priset var helrätt. Den ser riktigt fin ut.
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Är inte så våldsamt sportintresserad men OS vart fjärde år kan ju vara rätt skoj att vila ögonen på, tyvärr hinner man inte titta på allt man kanske velat se så därför tycker jag att det är bra att det kommer ut tidskrifter med sammanfattning av det hela. En sådan köpte jag idag:




















os.jpg
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Impulsköpte en luftpistol, har aldrig ens provat en fjäderpicka så ja får väl se om ja kan träffa en ladugårdsvägg :hihi...








DSC_0458.jpg
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ryobin stod faktiskt uppställd bredvid kartongen till denna men det var inte samma maskin på långa vägar, dock kostade den 3500:- så de kanske har dyrare modeller som delar utseende/uppbyggnad med denna. Dock vill jag inte visa mig med något från Ryobi, det är ju som att stå och skruva med en skruvdragare från Clas Ohlson :D

Jag shoppade på Bauhaus.

Jag har en skruvdragare från Clas Olsson som det står Ryobi på :)
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Global verkar vara ute numera. Tycker man marknadsför de där japanska designknivarna allt mer med dekorerade blad.

Har själv Globalknivar som jag fick i present när jag flyttade hemifrån. De var riktigt bra fram till dess att min flickvän kom in i bilden och började köra dem i diskmaskin....

Lämna in dom och de blir som nya, om inte bättre.....
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top