"Det här köpte jag idag!"-tråden

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Tufft, vad kostar en såndär egentligen?
Är det något man har råd med som vanlig dödlig eller är det storskaligt som gäller?

köper du från europeiska tillverkare (som förmodligen har kretsar med bättre hantering av brus etc) så kostar väl en 32" film ca 10 lök, köper du från kina (defi-tech) så kostar en 40 punkters touch film 240USD.

Köpte en 2 punkters för ett tag sen, lyckades ha sönder den så nu när jag skulle ha en mindre (24") film så passade jag på att köpa en ersättare med fler punkter :D
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Fiffig manick

mx-anywhere-2.png
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En sånhär. Nu går det fortare att skotta snö. Hur bra den är vetefan, men den orkade iaf tugga i sig den snön som låg efter att de plogat vägen.
Och jag har fan inte ork att skotta snö sen jag bröt ryggen, och sambon är väl inte helt förtjust i det heller.
15871644_1400956463280230_6647915010614271710_n.jpg

Har redan en förbättring jag vill göra på åbäket däremot. En liten elmotor som kan svänga om utblåset med ett par knappar på handtaget vore smutt. Om den överlever vintern så kanske jag till och med gör nåt sånt.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
En sånhär. Nu går det fortare att skotta snö. Hur bra den är vetefan, men den orkade iaf tugga i sig den snön som låg efter att de plogat vägen.
Och jag har fan inte ork att skotta snö sen jag bröt ryggen, och sambon är väl inte helt förtjust i det heller.
View attachment 434953

Har redan en förbättring jag vill göra på åbäket däremot. En liten elmotor som kan svänga om utblåset med ett par knappar på handtaget vore smutt. Om den överlever vintern så kanske jag till och med gör nåt sånt.

Elmotor?
Varför inte ett snöre runt utkaströret?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En sånhär. Nu går det fortare att skotta snö. Hur bra den är vetefan, men den orkade iaf tugga i sig den snön som låg efter att de plogat vägen.
Och jag har fan inte ork att skotta snö sen jag bröt ryggen, och sambon är väl inte helt förtjust i det heller.
View attachment 434953

Har redan en förbättring jag vill göra på åbäket däremot. En liten elmotor som kan svänga om utblåset med ett par knappar på handtaget vore smutt. Om den överlever vintern så kanske jag till och med gör nåt sånt.

Jag köpte den stora (11hk) och det är ren kinaskit rakt igenom, monteringsanvisningen hoppade över fler steg än den beskrev, och dom bitar som var färdigmonterade fick man skruva fast rätt.

En sak bommade jag, dom hade glömt att montera 3st brytpinnar till snöskruven (alla på höger sida, kinesen som skulle montera den sidan kanske var ledig den dagen).

Men sedan man hade gått igenom allt så skottade den bra, däremot blev det 1-1 i slutresultat när jag körde över en Biltemapressenning, båda gick sönder.

Den kastar inte längre än min gamla 6hk Stiga, och klarar ungefär samma snödjup, men tar dubbelt så brett, vilket uppskattas när man har många kvadrat att skotta.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Elmotor?
Varför inte ett snöre runt utkaströret?

Det är inte ett helt rör, bara ett halvt fyrkantsrör, så ett snöre runt det skulle nog kunna ge upphov till lite intressanta deformationer och försämrad funktion. Det sitter redan en vev där, så den lösningen är redan mer funktionsduglig än ett snöre. Eftersom att åbäket redan är begåvat med en generator och en sladd ut med koppling och utblåset med en vinkelväxel för veven så kan jag ganska lätt meka dit en elmotor. Det enda som behövs är ett fäste till motorn, kabel och ett par knappar på handtaget.
Men, om nu slungan visar sig vara rent skit så är det ju inte värt att lägga tiden på det. :hihi
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag köpte den stora (11hk) och det är ren kinaskit rakt igenom, monteringsanvisningen hoppade över fler steg än den beskrev, och dom bitar som var färdigmonterade fick man skruva fast rätt.

En sak bommade jag, dom hade glömt att montera 3st brytpinnar till snöskruven (alla på höger sida, kinesen som skulle montera den sidan kanske var ledig den dagen).

Men sedan man hade gått igenom allt så skottade den bra, däremot blev det 1-1 i slutresultat när jag körde över en Biltemapressenning, båda gick sönder.

Den kastar inte längre än min gamla 6hk Stiga, och klarar ungefär samma snödjup, men tar dubbelt så brett, vilket uppskattas när man har många kvadrat att skotta.

Ja, jag kände att jag inte orkade hiva in 120 kg förpackning i bagagen på bilen, så det fick bli den mindre, sedan har jag inte så mycket att köra på heller. Men, skönt att slippa skyffla iaf. Förväntar mig inga kvalitétsunderverk. Det är ju biltema trots allt. Men, tja... Den hade en ganska okej pris/motoreffekt/arbetshöjd-relation.
Men som sagt, den andas fanimig inte byggkvalité. När den oundvikligen går hädan kanske man kan bygga något skoj av motorn... :fyllisar
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja, jag kände att jag inte orkade hiva in 120 kg förpackning i bagagen på bilen, så det fick bli den mindre, sedan har jag inte så mycket att köra på heller. Men, skönt att slippa skyffla iaf. Förväntar mig inga kvalitétsunderverk. Det är ju biltema trots allt. Men, tja... Den hade en ganska okej pris/motoreffekt/arbetshöjd-relation.
Men som sagt, den andas fanimig inte byggkvalité. När den oundvikligen går hädan kanske man kan bygga något skoj av motorn... :fyllisar

Jag åker ju flakbil och dom lastade gärna med truck :tummenupp

Sen skulle den ju lastas av hemma också :huvet (vi klarade det på två gubbs)

Den väger 150kg förpackad enligt etiketten på emballaget. :yoparty
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag tycker det funkar bättre att flytta snö med fyrhjulingen än med slungan. Igår var grannen trött på morgonen så jag fick ploga hela vägen till allmänna vägnätet, typ 300 meter.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
fitbit-Charge-2-Fact-Sheet.jpg


Statistik och info är alltid kul :)
Motiverar dessutom.

Just nu 1295:- hos SIBA, rekommenderat pris 1599:-
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tycker det funkar bättre att flytta snö med fyrhjulingen än med slungan. Igår var grannen trött på morgonen så jag fick ploga hela vägen till allmänna vägnätet, typ 300 meter.

Skule väl kunna tänka mig att skaffa en rejäl åkgräsklippare/trödgårdstraktor med en påhängsslunga också, men jag har bara en garageuppfart, en grusgång och en p-ficka jag behöver rensa på snö, så några större ekonomiska utsvävningar bara för att lite mer effektivt flytta på lappmöglet blir det inte.
Hemma hos päronen var det lite roligare med rejäla arbetsmaskiner. :hihi
Tog ett par minuter att röja av parkeringen, garageuppfarten och trädgården. Fast, farsan är ju bonde, och extraknäcker på vintern med att röja snö. :hihi
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Skule väl kunna tänka mig att skaffa en rejäl åkgräsklippare/trödgårdstraktor med en påhängsslunga också, men jag har bara en garageuppfart, en grusgång och en p-ficka jag behöver rensa på snö, så några större ekonomiska utsvävningar bara för att lite mer effektivt flytta på lappmöglet blir det inte.
Hemma hos päronen var det lite roligare med rejäla arbetsmaskiner. :hihi
Tog ett par minuter att röja av parkeringen, garageuppfarten och trädgården. Fast, farsan är ju bonde, och extraknäcker på vintern med att röja snö. :hihi
Köp svenskt:
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
En kund på gamla firman kom in med en hög maskiner och sa att jag fick dom mot en gräsklipparservice.
I högen fanns en gammal Gilson Brothers snöslunga modell liten som han hade kört med någon gång senast på 80-talet.
Jag bytte tändstift, slog i lite ny bensin och ryckte två gånger i snöret så startade den.
Jag har den hemma för att röja gången mellan entrén och grindstolparna och den står bakom ett skjul resten av året. I år fick jag doppa tändstiftet i lite ny bensin för att den skulle starta.
Just ja, den fick ny olja också efter första provkörningen.
De visste hur man gjorde maskiner förr i tiden helt enkelt...

I samma maskinhög fanns en gammal slaghack från 50-talet, den slipade jag knivarna på och satte dit en förgasare som saknades. Den klipper hur fint som helst och drivs framåt av ett gummihjul som ligger mot hjulaxeln :D
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nu ska vi se här..

20170107-172941-1.jpg

[/CENTER]

Farsan fick en Black&Decker Workmate för snart 40 år sedan, den var svindyr, och frågan vi alla hade var "vad ska man ha den till" följt av "den kommer alltid att stå ivägen och aldrig användas"

Det är nog få saker som har använts så mycket, och varit till nytta så ofta som den bänken.

Den har varit räddningen många gånger när inga andra saker har fungerat.

Den är fortfarande skitdyr, så om Kinesen verkar bra är jag intresserad av var du har köpt den.

(tyvärr är workmaten lite i lägsta laget för mig, men perfekt åt farsan som är lite kortare, så har du ett höjdmått är det intressant också)
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
(tyvärr är workmaten lite i lägsta laget för mig, men perfekt åt farsan som är lite kortare, så har du ett höjdmått är det intressant också)

Jobbigt läge ibland att vara lång, ryggen gillar inte att ändlöst stå böjd frammåt för att alla arbetsstycken och bänkar är gjorda för hobbitar. :(
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Tyvärr låg denna med, 80cm arbetshöjd +/- svajig tumstock. Skulle köpa några fulpenslar när jag sprang på denna på Byggmax, Jula har samma lika men då tror jag inte man får med det benhårda klistermärket ;)

Vet inte om jag skulle förlita mig till denna som någon långvarig trotjänare fast ibland blir man motbevisad förstås. Min tanke är dock lättare hobbysysslor och det tror jag på ändå.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vet inte om jag skulle förlita mig till denna som någon långvarig trotjänare fast ibland blir man motbevisad förstås. Min tanke är dock lättare hobbysysslor och det tror jag på ändå.

Hos mig skulle den nog överleva längre, då jag sällan behöver en, men när jag behöver så tänker jag alltid på farsans workmate

Hos mig skulle den nog mest stå som avlastningsbord mellan jobben
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top