Blandningsjustering på insprutade R1or via displayen

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jag har länge sökt fakta ang de justeringsmöjligheter man har på de insprutade R1orna och som görs genom originaldisplayen.

Har hittat trådar på R1-forums.com och ett R6-forum.

Att man kan justera Co är helt klart MEN vad är det man ändrar på?

Man har fyra val och det är parametrarna C1 - C4
Det finns tre teorier vad de påverkar:
1. C1 - C4 står för cylinder 1-4 och man påverkar bara tomgångsblandningen (likt luftskruvarna på förgasare).

2. Samma som ovan men det påverkar hela effektområdet.

3. C1 - C4 står för fyra olika belastningsområden:
Fuel injection amount can be adjusted in the following four ranges:
Code C1: Fuel amount injected at 25% or less of throttle opening and at 3000 rpm or less
of engine speed
Code C2: Fuel amount injected at 25% or less of throttle opening and at 3000 rpm or
more of engine speed
Code C3: Fuel amount injected at 25% to 90% of throttle opening
Code C4: Fuel amount injected at 90% or more of throttle opening


Teorin att det är alt 3 som gäller understöds av att någon postat manualen för R6 factory performance ECU och där är det alt 3 som gäller.

Det tvivlas i trådarna om det verkligen är lika på en standardbox men ingen verkar kunna säga hur det verkligen är.

Då jag själv inte vet skillnaden så har jag bara en fråga:
Om det nu skulle vara så "viktigt" på en standardhoj att kunna justera varje cylinder för sej, varför har man då helt gett upp den möjligheten på en ECU för tävlingsbruk och istället "stöpt om" sett up funktionen till att gälla samtliga cylindrar ihop men i fyra olika områden istället?
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Ingen som kan något om detta, det kanske är en välbevarad hemlighet trots allt:D

Har varit ute en långrunda i dag och laborerade då lite med vädena (faktiskt, jag bara rikade på lite här och där) och jag säger bara, JÄKLAR vilken skillnad det blev.

Jag misstänker att det tvättbara luftfilter jag monterade i vintras stör blandningen så pass att hojen småröck vid jämnfart och segade vid halvstort gaspådrag, kanske var det lika i höstas men det minns jag inte, de problemen är iaf helt ur världen nu, hojen går jättebra :)
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Om du läser sidorna 3-19 och 3-20 i servicemanualen ser du att det är alternativ 1 eller 2 som gäller.
 

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Ingen som kan något om detta, det kanske är en välbevarad hemlighet trots allt:D

Har varit ute en långrunda i dag och laborerade då lite med vädena (faktiskt, jag bara rikade på lite här och där) och jag säger bara, JÄKLAR vilken skillnad det blev.

Jag misstänker att det tvättbara luftfilter jag monterade i vintras stör blandningen så pass att hojen småröck vid jämnfart och segade vid halvstort gaspådrag, kanske var det lika i höstas men det minns jag inte, de problemen är iaf helt ur världen nu, hojen går jättebra :)


jordade du nån kabel under "ingreppet" ??
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Om du läser sidorna 3-19 och 3-20 i servicemanualen ser du att det är alternativ 1 eller 2 som gäller.
Ja du har ju rätt, det står "select cylinder", hade de två sidorna i innefickan hela dagen :rodnar
Frågan blir då, justerar man bara tomgång/lågfartsblandningen eller hela registret?

Jag vill helst inte "tycka" så mycket i den här frågan men jag uppfattade det som att justeringarna svarade bra över betydligt mer än bara tomgång/lågfart.

jordade du nån kabel under "ingreppet" ??
Nej, jag har en -05 och den behöver man inte jorda någon kabel på.
Som jag förstod det (iaf när det gällde tidiga R6 med sprut) så skulle man inte behöva jorda de europasålda hojarna öht men jag tycker inte jag fått så mycket substans ur de hänvisade trådarna så det kan vara fel också.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top