Yamaha FZ-tråden

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha FZ1 N
Nu har jag blivit med hoj!
Jag körde en fräckis och lämnade en lapp i brevlådan där jag sett en FZ1 SA parkerad innan. Fick napp och idag köpte jag den. En smula överprisad, men jag ville verkligen ha den och orkade inte åka 70mil till alternativen.

Efter att ha kört 15mil idag tycker jag dock att den känns lite trög att luta i svängarna. Tidigare ägare har höjt och flyttat styret närmre tanken. Det känns spontant som att det kan vara orsaken. Sämre hävarm eller något. Jag har ju tidigare bara kört Yamaha XJ6 och Honda CB650 vilka båda var extremt lätta att kasta runt. Jag fattar ju att en tyngre och större hoj blir trögare, men det känns extremt detta.

Tankar?
Fz1 är något "långsammare" att kasta från sida till sida mot vissa andra hojar men tror mycket är en vana hur hojen känns.

Att byta från 190/50 till 190/55 profil på bakdäcket hjälper en hel del enligt folk i denna tråd så testa det.

Genom att höja bakänden alt sänka fronten så blir hojen "kvickare" i chassit men den kan även bli mer orolig och lättare att få vobbel med.

Jag skulle byta tillbaka till originalstyret och byta bakdäcket innan jag gjorde något mer iaf.



Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Se till att du får originalstyre på igen, det är betydligt bättre ergonomi än vad gemene förståsigpåare kan åstadkomma. När det gäller trögheten att luta i svängarna finns det botemedel. Höj gafflarna i styrkronan 10 mm. Ta ett ben i taget, kolla vridmoment på bultarna först (har för mig att det är 25nm). På så sätt får du lite brantare gaffelvinkel, vilket betyder aggresivare styrgeometri. Det gör stor skillnad.
Byt däck till Metzeler Roadtec 01 sist, det gjorde en enorm skillnad också. Jag körde Dunlop Roadsmart i några år, och de kan jag inte rekommendera om det är svänga snabbt du är ute efter.
Öka profilen bak till 55 då höjer du upp hojen lite och får ytterligare brantare gaffelvinkel, jag vet inte riktigt hur mycket det känns, jag gjorde både gaffel, 55-profil, och förlängd dämpare på en gång, köpte en Nitron NTR och fick den skräddarsydd till 5mm längre än original.
Sen ska du så klart ha 16/47 i drevning istället för 17/45 original.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Fz1 är något "långsammare" att kasta från sida till sida mot vissa andra hojar men tror mycket är en vana hur hojen känns.

Att byta från 190/50 till 190/55 profil på bakdäcket hjälper en hel del enligt folk i denna tråd så testa det.

Genom att höja bakänden alt sänka fronten så blir hojen "kvickare" i chassit men den kan även bli mer orolig och lättare att få vobbel med.

Jag skulle byta tillbaka till originalstyret och byta bakdäcket innan jag gjorde något mer iaf.



Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk

Jag kan säga att den kändes inte alls mer instabil med alla moddarna
 

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha FZ1 N
Jag kan säga att den kändes inte alls mer instabil med alla moddarna
Okej, har funderingar på om man skulle byta bakdämparen mot en från r1 och göra en egen adapter för att höja den något.

Så kul att höra att det inte blir instabilt :)

Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk
 
Last edited:

Weebl

Medlem
Gick med
11 Sep 2016
Ort
Sundsvall
Hoj
2007, Yamaha, FZ1 SA
Tack för svar! Styret blir första åtgärden helt klart! Jag tycker att det känns dumt att ha styret så nära kroppen...
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Okej, har funderingar på om man skulle byta bakdämparen mot en från r1 och göra en egen adapter för att höja den något.

Så kul att höra att det inte blir instabilt :)

Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk
Kolla först om du kan hitta en begagnad Nitron eller penske på eBay. Min Nitron gick på 3500 levererad till dörren, och jag monterade den själv (tummen mitt i handen, men det gick) på 2h. Då fick jag lossa på alla skruvar bakramen sitter med för att kunna få ut centerbulten, annars var ABS pumpens rör i vägen. Obs det sitter någon bricka på ena sidan så du inte drar ut bulten hejdlöst, för då tappar du den, eller du kommer inte att veta var den ska sitta.

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
16/47 utväxling kortar ner hjulbasen också och gör hojen mer agil

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
När jag bytte bakdäck i höstas så gick jag upp från 50 till 55-profil. Det gjorde stor skillnad i hur hojen lutar ner i svängarna. Känns mycket bättre. Det påverkar dock din utväxling, så lite nerdrevning kommer du behöva göra efter om du vill behålla din nuvarande. Det bästa är som nämnt att gå upp i storlek bak då kortar du även hjulbasen samtidigt, vilket jag kan tänka påverkar positivt med.
Men först av allt, kolla så du har rätt däcktryck
 

Weebl

Medlem
Gick med
11 Sep 2016
Ort
Sundsvall
Hoj
2007, Yamaha, FZ1 SA
Det jag försökte skriva tidigare idag var att jag återställde styret. Minst dubbelt så bra "flick-ability" nu! Fyllde på med luft i framdäcket, hade 0,5 bar för lite. Nu är det som en helt annan hoj! Underbart! Tack för tipsen!
 

Weebl

Medlem
Gick med
11 Sep 2016
Ort
Sundsvall
Hoj
2007, Yamaha, FZ1 SA
Ny fundering. När jag slår av på gasen eller kör över en ojämnhet får jag som ett litet kluck i styret. Jag kan dock inte känna något glapp i styrlagerna eller hjullagerna när man gör "säkerhetskontroll" testerna.

Normalt eller är det något iaf?
 

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha FZ1 N
Ny fundering. När jag slår av på gasen eller kör över en ojämnhet får jag som ett litet kluck i styret. Jag kan dock inte känna något glapp i styrlagerna eller hjullagerna när man gör "säkerhetskontroll" testerna.

Normalt eller är det något iaf?
Min gör inte så iaf.

Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Ny fundering. När jag slår av på gasen eller kör över en ojämnhet får jag som ett litet kluck i styret. Jag kan dock inte känna något glapp i styrlagerna eller hjullagerna när man gör "säkerhetskontroll" testerna.

Normalt eller är det något iaf?
Inget jag har heller. Men låter ju spontant som något inte sitter åt som det ska

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 

Tappad

Ny medlem
Gick med
10 May 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Yamaha FZ8-N
Hämtade min Fz8n idag. Har hunnit med att köra 10mil och är supernöjd, men måste byta avgas. Såg att xlmoto har rea så det får nog beställas ett gpr furore imorgon.
 

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha FZ1 N
Jag, min idiot glömde att sätta dit cutsen ordentligt innan jag åkte iväg idag. Skiten flög så klart av och ja nu är den förstörd.

Kan man kanske låta någon klä om den eller testa själv...??

Om någon annars har en ligger så köper jag den gärna.

(Fz1 N)
afe39e266d35910214d6cda7ff848ea7.jpg


Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Klä om själv? Det är bara lite vinyl och häftklammer

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha FZ1 N
Efter incidenten där jag tappade passagerarsadeln köpte jag konstskinn hos en lokal tygbutik och klädde lätt om den. Texturen är inte riktigt lika som originalet så det blir nog att klä om förarsadeln också. :)

Remmen som ligger över sadeln är också repig så jag tänkte be en sömmerska sy en rem i vitt med svarta sömmar. Tror det blir bra ned hojens "tema", vad tror ni?
289e93c9c9c2f229af6065e7a2b8055b.jpg
398e59ae798a60fecd373330f7dbe3ea.jpg
6ac283df33844085ea7a3263779a57dd.jpg
ffdb968c2dc0b14592e0eb5be4067edf.jpg


Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk
 

Look2

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2012
Ort
Arboga
Hoj
08 Yamaha FZ1
Nu skriver jag samma sak i flera trådar. Men hoppas det är ok. Har ABS strul med min fz1 - 08

Plötsligt under färd så tänds ABS lampan. Stänger jag av och startar igen så verkar det fungera. Så jag tänkte inte så mycket på det. Sedan hände problemet oftare och oftare. Tillslut nollade jag alla felkoderna och bytte givare fram och bak. Men problemet är kvarstår. Tillslut så kunde jag inte ens nolla koderna längre. Då lämnade jag in hojjen och de kunde inte heller säga vad som är fel och tipsade jag att bryta abs enheten (ecu) någon som har någotsånär annat tips, eller vart jag får tag på i en sådan? Koderna tyder på felaktig och ingen signal från både fram och bakhjul...

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
 
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top